تجربه و آزمایشلوتوس

اولین تجربهٔ رانندگی با لوتوس امیرا، خداحافظی به‌یادماندنی با بنزین

امیرا هم‌زمان از جهت‌های مختلفی، اولین و آخرین محصول لوتوس محسوب می‌شود. این اولین خودرویی است که به‌طور کامل در دوران مالکیت جیلی توسعه پیدا کرده و از سوی دیگر آخرین خودروی بنزینی لوتوس پیش از ورود به دوران تمام الکتریکی محسوب می‌شود؛ اما آیا امیرا خودروی مناسبی برای خداحافظی لوتوس با پیشرانه‌های بنزینی محسوب می‌شود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، پشت فرمان یک نمونهٔ V6 این خودرو نشسته‌ایم (نسخهٔ چهار سیلندر توربو با پیشرانهٔ AMG هم بعداً ارائه می‌شود). خودروی آزمایشی ما یک پروتوتایپ توسعه‌ای است اما ۸۵ درصد از چیزی که می‌توانیم از نسخهٔ نهایی انتظار داشته باشیم را نشان می‌دهد.

امیرا در ظاهر برخی از ویژگی‌های طراحی هایپرکار اویجا را قرض گرفته است و به همین دلیل به‌طور جذابی تازه و به‌طور لذت‌بخشی آشنا به نظر می‌رسد. خودروی آزمایشی ما از نوع دستی با سیستم تعلیق تور (Tour) است و با استارت زدن آن، پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ ۴۰۰ اسب بخاری تویوتا با صدای غرغری بیدار می‌شود. فرمان خودرو به نیروی کمکی هیدرولیکی مجهز است و بلافاصله تفاوت آن با فرمان‌های برقی که سال‌ها است به آن‌ها عادت کرده‌ایم احساس می‌شود. البته این فرمان سنگین‌تر است اما احساس واقعی‌تر و طبیعی‌تری دارد. بااین‌حال، عادت کردن به فرمان امیرا به کمی زمان نیاز دارد زیرا برخلاف اکثر خودروهای پرفورمنس، پاسخگویی آن طبیعی، روان و مطمئن است.

مثل بسیاری از محصولات لوتوس، هنگامی‌که امیرا برای یافتن چسبندگی تلاش می‌کند، کمی بادی‌رول در آن دیده می‌شود که این موضوع ممکن است با سیستم تعلیق تور در مقایسه با تعلیق پیست که تنظیم خاصی برای کمک‌فنرها دارد آشکارتر باشد. بااین‌حال، این ویژگی به راننده کمک می‌کند تا درک دقیقی از میزان چسبندگی لاستیک‌ها داشته باشد. البته تنظیم شاسی پروتوتایپ آزمایشی ما نسخهٔ نهایی نیست و گفته شده در نسخهٔ تولیدی هم راحتی سواری و هم احساس فرمان بهبود پیدا خواهد کرد.

در رفتار رانندگی امیرا خونسردی جذابی احساس می‌شود و شاسی آن همیشه هوای راننده را دارد به‌گونه‌ای که هنگام فشردن پدال گاز، کم‌فرمانی بسیار ملایمی را ارائه می‌کند و اگر برای بازی کردن با انتهای خودرو رفتار تهاجمی‌تری با پدال گاز داشته باشید، به‌راحتی کنترل می‌شود. همچنین هرچند حالت رانندگی اسپرت اجازهٔ سر خوردن را به خودرو می‌دهد اما هنوز هم به نرمی توسط سیستم‌های الکترونیکی کنترل می‌شود. به گفتهٔ لوتوس، سیستم ESC پارامترهای بی‌شماری را محاسبه کرده و به‌طور مستمر خودرو را تنظیم می‌کند.

امیرا از تمام مشخصه‌های پویایی که از ساخته‌های لوتوس انتظار داریم برخوردار است. هرچند این خودرو سنگین‌تر است و روی رینگ‌های ۲۰ اینچی قرار گرفته و به همین دلیل ظرافت آن کمی از محصولات قبلی این شرکت کمتر است اما هنوز هم دقت بالایی دارد و به رانندگی هیجان می‌دهد. البته امیرا همان‌قدر سریع و جذاب است که از یک خودروی ۴۰۰ اسب بخاری با وزنی بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم انتظار می‌رود. به لطف ضریب دنده‌های کوتاه و سریع، این اسپرت بریتانیایی ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. البته برای دستیابی به این شتاب، باید کمی روی گیربکس کار کنید و هنگام تعویض دنده از دو به سه دقیق باشد. معکوس دادن با امیرا نیز لذت‌بخش است و می‌توان ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را در دنده‌های مختلفی رها کرد.

ترمزهای این لوتوس جدید قدرت بالایی دارند و از یک آزمایش سخت در طول بررسی ما سربلند بیرون آمدند. البته به گفتهٔ این شرکت، ترمزها هم در نسخهٔ نهایی امیرا احساس بهتری پیدا خواهند کرد ولی از همین الان هم مشخص است که امیرا قدرت توقف بالایی دارد. برای استفاده‌های روزانه نیز این خودرو با ورود و خروج راحت، از پیشینیان خود بهتر است. در داخل هم شاهد فضایی ساده و معمولی هستیم که با خطوط تمیز، حس خوشایندی دارد. در اینجا دو نفر می‌تواند بدون برخورد شانه‌هایشان کنار هم بنشینند و کابین با موفقیت احساس یک خودروی اسپرت راحت را بدون حس خفگی ارائه کرده است. در اینجا حتی پشت صندلی‌ها هم فضایی کاربردی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است.

جمع‌بندی

شیوهٔ هدایت و نحوهٔ واکنش امیرا که هیچ‌گونه احساس ساختگی ندارد، چیزی است که این ماشین را بسیار خاص می‌کند. گیربکس دستی و پیشرانهٔ V6 خوش‌صدا نیز از دیگر ویژگی‌های جذاب امیرا در دوران امروزی محسوب می‌شوند. به‌طورکلی، لوتوس امیرا به‌طوری طراحی و مهندسی شده است تا به خودرویی به‌یادماندنی تبدیل شود.

مشخصات فنی

Lotus Emira First Edition

پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت
تولید آلایندگی ۲۴۵ گرم / کیلومتر
قیمت ۷۵,۹۹۵ پوند

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. matin

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (354 ديدگاه)

    یه همچین ماشینی گیربکس دستی داره
    زشته مابخوایم به گیربکس ات.مات دنا و کویک افتخار کنیم

    موافقم 7
    مخالفم 27
    1. مردیم از خوشی

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1381 ديدگاه)

      چه ربطی داره

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. نمردیم از بدبختی

        ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
        سوابق: (301 ديدگاه)

        هیچی

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. Clean energy (صیانت!)

      ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1333 ديدگاه)

      چه ربطی داشتن دقیقا؟
      اینا بحثشون زمین آسمون جداست😐
      این یه ماشین اسپرته باید اینطوری باشه و کسی که اینو میخره دنبال راحت شدن از کلاچ گرفتن نیست، میخواد ماشینش سریعتر باشه و باب میل خودش دور بگیره و دنده عوض کنه
      کسی که یه ماشین مثل دنا میخره (ماشین هایی خونوادگی که واسه شتاب و اینا نیستن) اتومات بهتره چرا که میخواد اصلا کلاچ نگیره و راحت باشه، تو ترافیک گیر کرد هی کلاچ و دنده نگیره، راحت باشه، سرعت براش مهم نیست، یه دهم و دو دهم ثانیه براش مهم نیست، این براش مهمه کلاچ نگیره و راحت باشه…
      اینا خیلی بحثشون جداس

      موافقم 19
      مخالفم 0
    3. ehsan fa

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (1870 ديدگاه)

      کسی که فرق خودروی بازی با خودروی روزمره رو نمیدونه چرا کامنت میزاره ، این خودرو اسباب بازی پولدار ها و آدم بزرگ هاس ، این خودرو برای لذت بردن ساخته شده ، با این تو لانگ بیچ دوردور میکنند نه اینکه باهاش برن تارگت خرید

      موافقم 7
      مخالفم 0
  2. Jdm باز

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    (به‌طورکلی، لوتوس امیرا به‌طوری طراحی و مهندسی شده است تا به خودرویی به‌یادماندنی تبدیل شود.)

    دقیقا نظر منم همینه
    فقط بنظرم قیمتش یخورده بالاس خیلی کم
    اندازه ۲ الی ۳ هزار دلار هم پایین تر بود بهتر میشد

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. مانی

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2485 ديدگاه)

      وقتی‌ اورا GT430 خود لوتوس هست چه نیازی به
      این پاندا تپل(در مقایسه با لوتوس‌های قدیمی‌)هست؟
      فلسفه لوتوس وزن پایینه که گند زده شد بهش و در آینده بدتر میشه

      موافقم 2
      مخالفم 5
  3. مردیم از خوشی

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1381 ديدگاه)

    اگه واقعا دنبال به چیز خاص و به یاد ماندنی باشید این ماشین خوبیه ولی اگه دنبال پرفورمنس و … باشید تو این رنج قیمت بهترش هم هست

    موافقم 7
    مخالفم 0
  4. محسن

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (149 ديدگاه)

    به طور خاصی جذاب هست من که خیلی ازش خوشم اومد

    موافقم 9
    مخالفم 1
  5. ARMAN

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (325 ديدگاه)

    لوتوس یه ماشین سبک بدون چیزای اضافه هستش.
    این یه ذره از فلسفه لوتوس فاصله گرفته

    موافقم 5
    مخالفم 2
  6. BMW

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (169 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. Mf1

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (243 ديدگاه)

    تازه شروع کاره با این طراحی بی نقص ولی حیف که دیگه شاهد خودرو بنزینی نیسم از لوتوس ولی بنظر من وزن خودرو خیلی زیاده حداقل ۱۲۰۰ کیلو بود بهتر بود

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. 2311

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (527 ديدگاه)

      خب این قابلیت استفاده روزمره هم داره، همزمان هنوز یه لوتوس لذت بخشه

      موافقم 5
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا