لوتوس

لوتوس اوایا X رکورد مرسدس AMG One را در نوربرگ‌رینگ شکست

نسخهٔ مسابقه‌ای لوتوس اوایا X با ثبت زمان ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه، به سومین خودروی سریع تاریخ پیست نوربرگ‌رینگ تبدیل شده است.

پیست ۲۰.۸ کیلومتری نوربرگ‌رینگ به معیاری برای سرعت و پرفورمنس خودروها تبدیل شده است و خودروسازان مختلف برای شکستن رکورد آن تلاش می‌کنند. رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای این پیست هم‌اکنون در اختیار مرسدس AMG One با زمان ۶ دقیقه و ۳۵.۱ ثانیه است. لوتوس اما با نسخهٔ مسابقه‌ای هایپرکار تمام الکتریکی اوایا X، این رکورد را شکسته است. این نسخه بر اساس اوایای خیابانی ساخته شده و همان شاسی و قوای محرکهٔ چهار موتوره را حفظ کرده است ولی سیستم تعلیق و پکیج آیرودینامیکی آن بسیار متفاوت هستند. در اوایا X اسپلیتر جلو، کاناردها و بال عقبی به‌اندازهٔ بوئینگ ۷۴۷، در سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت بیش از ۳ تن داون‌فورس تولید می‌کنند.

چهار موتور الکتریکی اوایا X اما مثل نسخهٔ جاده‌ای مجموعاً ۲۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. ترکیب همهٔ این‌ها با رانندگی «دیرک مولر» منجر به ثبت رکورد ۶ دقیقه و ۲۴ ثانیه شده است. این رکورد بیش از ۱۰ ثانیه از AMG One سریع‌تر است. البته ازآنجایی‌که اوایا X خودرویی مسابقه‌ای است، رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای جهنم سبز همچنان در اختیار مرسدس است. بااین‌حال، هایپرکار لوتوس عملکرد بسیار چشمگیری داشته و به سومین خودروی سریع تاریخ نوربرگ‌رینگ تبدیل شده است. همچنین این دومین خودروی الکتریکی سریع جهنم سبز محسوب می‌شود. مهم‌تر از همهٔ اینکه اوایا X به سریع‌ترین خودروی پیست نوربرگ‌رینگ تبدیل شده که بر اساس شاسی تولیدی ساخته شده است.

سریع‌ترین خودروی الکتریکی نوربرگ‌رینگ فولکس‌واگن ID.R است که در ژوئن ۲۰۱۹ رکورد حیرت‌انگیز ۶ دقیقه و ۵ ثانیه را با تنها ۶۸۰ اسب بخار قدرت به ثبت رساند. رکورددار کل این پیست هم هایپرکار لمانز پورشه ۹۱۹ هیبرید اوو با زمان ۵ دقیقه و ۱۹.۵ ثانیه است که در ژوئن ۲۰۱۸ به ثبت رسید. هرچند رکورد اوایا X اختلاف زیادی با این دو خودرو دارد اما برای هایپرکاری که بر اساس نسخهٔ جاده‌ای ساخته شده دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. از نسخهٔ جاده‌ای این هایپرکار الکتریکی تنها ۱۳۰ دستگاه با قیمت ۲.۳ میلیون دلار ساخته خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Ak

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خب شد چهارم سوم نمیشه که، ۹۱۹ ،۹۳۶،idr و ایشون

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (419 ديدگاه)

      آوره واقعی اش اینه
      رکورد رسمی نی
      رکورد رسمی هنوز دست مرسدسه
      این یک خودروی مسابقه ای ۲۰۰۰ اسبی غیر جاده ای یه
      الکتریکی خوبه برتری داره
      ولی کی بهشون علاقه منده ؟! هرکی به من چه👅😝😂

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. شمال

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (119 ديدگاه)

        خودروی برقی چه آمریکایی و چه اروپایی و چه ژاپنی یعنی بدرد نخور 🤮🤮🤮💩💩💩

        کره ای و چینی هم که اصلاً به حساب نمیان 🥴🥴

        موافقم 11
        مخالفم 12
    2. A

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (19 ديدگاه)

      چه مسخره یه ماشین برقی که نمیشه رکورد وان رو بشکونه
      وان باید با درون سوز ها مقایسه بشه و این با برقی ها نمیشه که

      موافقم 8
      مخالفم 2
  2. 18:45

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (511 ديدگاه)

    حرفی حدیثی؟!!!!

    موافقم 5
    مخالفم 7
  3. مازیار

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2830 ديدگاه)

    این که بر اساس نسخه جاده ای ساخته شده مهم تر از همه هست چون نسخه های مسابقه ای تفاوت های بنیادین دارن و اصلا نمیشه با جاده ای ها مقایسه شون کرد.
    البته این تفاوت ها بیشتر به مدلهای درونسوز برمیگرده اما با اینحال کارشون قابل ستایشه چون در شاسی که شاید مهمترین فاکتور باشه مشترک هست

    موافقم 15
    مخالفم 2
  4. نشناسی بهتره

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (441 ديدگاه)

    رفقا به اینم توجه داشته باشین که مرسدس یه سوپرکار جاده‌ای ولی این نسخه از لوتوس اوایا برا پیست طراحی شده
    پس تفاوت بسیار است…

    موافقم 9
    مخالفم 5
  5. Scuderia Ferrari

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3943 ديدگاه)

    ماشین های الکتریکی برای تک دور هستن و هیچ ثباتی در پیست ندارن برعکس درون سوزها که مسابقات سخت و طاقت فرسایی مثل لمانز رو به پایان می رسونن

    امیدوارم فراری 499P Modificata هم تو چندتا پیست بزرگ و مشهور اقدام به رکوردزنی کنه تا ببینیم چکاره هست ….
    بوگاتی بولاید و آستون مارتین AMR PRO هم همینطور

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. Ali-SV

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      فراری کلا تو پیست ها رکوردی نمیزنه مخصوصا نوبر

      موافقم 0
      مخالفم 1
  6. Mohammad

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (239 ديدگاه)

    خب هایپرکار مرسدس موتور بنزینی هیبریدی داره (فرمول یک) ولی این برقیه مقایسه اینا به نظرم درست نیست ، گشتاور انی لوتوس رو تو خروج از پیچ ها خیلی سریعش کرده

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. B

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (460 ديدگاه)

      وزنم که هیچی

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. Mohammad

        ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (239 ديدگاه)

        وزنشون تقریبا برابره(۱۷۰۰کیلو) ولی لوتوس دوبرابر amg اسب بخار داره ، ۹۰۰اسب بیشتر باد هواس ؟

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. B

          ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (460 ديدگاه)

          مرسدس ۲۰۰ کیلو سبک تره گلم
          توانایی راننده هم میتونه باشه همه چی اسب بخار نیست عشقم فرمون پذیری ، ترمز واکنش ماشین به پدال ها شاسی انگار ذهنتون تک بعدیه یکی دوتا بخشو لحاظ میکنه بقیه هم کشک هزارتا بخش دارن خودرو ها شما فقط گیر دادین به دو بخش
          انگار درگ ریسه !! که البته تو اونم خیلی چیزای دیگه هم دخیله اما نسبت به پیست تایم پارامتر های کمتری رو میطلبه

          موافقم 0
          مخالفم 5
  7. cyrus-az

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (98 ديدگاه)

    با مازیار موافقم. برقی ها رکوردهای عجیبی میذارن ولی واقعا محک مناسبی نیست، مخصوصا در نوربرگ رینگ. در نهایت ترکیبی از برق و مکانیک میتونه بسیار کاربردی تر باشه.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. مهربد

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (265 ديدگاه)

    خبر قدیمی بود و رکوردگیری در سال 2023 انجام شده..!!
    شما هم قبلا در اردیبهشت، خبر را منتشر کرده بودید..!!!

    موافقم 0
    مخالفم 4
  9. HFball

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    چرا توی مقاله به وزن رکورد داران این پیست اشاره نکردید؟
    وزن این لوتوس چقدره؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4251 ديدگاه)

    چقدر خوشگله🥰🥰🥰🥰❤️❤️❤️

    موافقم 4
    مخالفم 0
  11. khashayartehrani

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    اومدم یه تیکه ای به AMG ONE بندازم بعد دیدم ای دل غافل همه ی رقباش جارو برقی هستند ، همون AMG شکست خورده به 100 تا از این جارو شارژی ها می ارزه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  12. حسن

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    بزرگوار نوربرگ رینگ 8 تا پیچ 180 کامل و چند تا 90 داره داره اخه این چجوری میتونه معیار سرعت و پرفورمنس باشه مگه تو دور زدن 180 یا 90 چند تا میشه رفت
    نوربر یه پیست خطرناک راننده محوره هر کمپانی یی که راننده هاش بیشتر داخلش پلاس باشن و مث کف دس بشناسنش پیچها بهتر تو دستشونه و یه تایم خوب میدن
    همین پیست تو المان نبود المانها میگفتن خطرناکه و به خاطر تصادفات زیاد و خطرناک و صدمات شدید به راننده ها باید بسته بشه

    موافقم 4
    مخالفم 10
    1. مازیار

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2830 ديدگاه)

      راننده های ثابت هم هست که پیست رو مث کف دس می‌شناسن و با هر خودرویی که لازم باشه تایم میزنن
      هرچند در اونصورت هم ممکنه حرف دربیاد که طرف آلمانی هست و با آلمانی ها بیشتر گاز داده!!

      باور نمی‌کنی؟ برو تو کامنت های درگ ها نمونه اش به وفور پیدا میشه

      موافقم 9
      مخالفم 2
    2. B

      ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (460 ديدگاه)

      البته خود نوبرگرینگم قوانین و محدودیت های خاصی داره بعضی جاهاش نباید از یه سرعت خاصی بیشنر رفت

      موافقم 3
      مخالفم 0
  13. رامتین

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3095 ديدگاه)

    فقط پورشه نهصد و 19 با شتاب پنج دقیقه و 19. به این شکل میتونید در ذهنتون بسپارید و حفظ کنید! عددی که هیچ خودرویی نمیتونه بشکنه. شاید برای همیشه. کسی هم بتونه خود پورش هست.

    موافقم 5
    مخالفم 0
    1. JaMsHiD-R1988

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1522 ديدگاه)

      رکوردش وحشتناکه
      فکر کن یه ماشین با بالاترین مهندسی بعد از ماشین های فرمول یک رو تا دسته تقویت کنی !
      رکوردش فقط از یه ماشین مثل خودش بر میاد

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. علی

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (535 ديدگاه)

      خودروی مسابقه ای هیچ محدودیت اسب بخار و وزن ندارن. محدویت آیرودینامیک ندارن
      اگه اینکاره بود نسخه جاده ای رو میاورد
      این تیتر هم واسه جذب مخاطب بوده
      وگرنه رکورددار نوربرینگ ماشین های جاده ای هنوز دست مرسدس هست و نفس کش میطلبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. mehdi

    ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    من از اینجا سردرد گرفتم!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  15. علی

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (535 ديدگاه)

    یه قوطی حلبی با موتور جارو برقی توخالی با ۵۰۰ کیو وزن و ۲۰۰۰ اسب بخار آوردن کی چی بشه
    هنر داشت یه ماشین با استاندارد جاده ای می‌ساخت با موتور درون سوز بعدش میامد حتی نمی تونست حریف یه تویوتا سوپرا بشه چه برسه رکورددار نوربرینگ

    موافقم 0
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا