لوتوس تایپ 133 رقیب 904 اسب بخاری پورشه تایکان خواهد شد

چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 09:30
مطالعه 5 دقیقه
lotus-type-133-2023-autocar-render_0_1024x
این نخستین سوپرسدان برند بازیابی شده انگلیسی پس از مدل کارلتون است و به انواع فناوری‌های روز مجهز خواهد شد.تایپ 133 نخستین ابرسدان برند لوتوس پس...
تبلیغات

این نخستین سوپرسدان برند بازیابی شده انگلیسی پس از مدل کارلتون است و به انواع فناوری‌های روز مجهز خواهد شد.

تایپ 133 نخستین ابرسدان برند لوتوس پس از دهه 90 میلادی به شمار می‌رود و بازارهای ایالات‌متحده و چین را هدف اصلی خود قرار داده است. این سدان حدودا 5 متری رقیبی مستقیم برای سدان الکتریکی پورشه تایکان خواهد بود. تایپ 133 که به‌عنوان لوکس‌ترین مدل آینده لوتوس در عصر جدید شناخته می‌شود هم‌اکنون درحال تکمیل فاز نهایی توسعه خود است. نسخه‌های نهایی آن هم اخیرا در مکان‌های عمومی گوناگون با پوشش ضدجاسوسی دیده شده‌اند. لوتوس تولید این سدان را از اواخر سال جاری میلادی آغاز خواهد کرد.

تایپ 133 از لحاظ ابعادی شباهت زیادی به پول‌استار 5 خواهد داشت که سال آینده روانه بازار می‌شود اما مدیر اجرایی این برند، «مت ویندل»، قبلا اشاره کرده بود که به لطف فناوری روز، جیلی، شرکت مادر، به زیربرندهای ولوو و لوتوس اجازه داده تا خودروهایشان را جدا از یکدیگر توسعه دهند؛ بنابراین پول‌استار 5 و لوتوس تایپ 133 در بخش‌های مهمی با یکدیگر تفاوت خواهد داشت.

تصاویر جاسوسی تایپ 133 نشان می‌دهند که این خودرو از طراحی یکپارچه و المان‌های طراحی مدل‌های کنونی لوتوس یعنی اویا و التره بهره می‌برد. بریتانیایی‌ها برای رقابت با سدان‌های آئودی ای-ترون GT و پورشه تایکان، توجه بسیاری به بخش فنی و پویایی خودرو کرده‌اند. فناوری شاسی سدان تازه‌نفس انگلیسی از مدل شاسی‌بلند التره به عاریه گرفته شده است و شامل اجزایی چون تعلیق بادی، فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب، کنترل چرخش فعال و آیرودینامیک فعال می‌شود. سازنده برای ایجاد کاراکتر مجزا در سدان خود، بخش‌های یادشده را به‌نحوی متفاوت مهندسی کرده است.

هنوز فهرست یا اطلاعاتی درباره فناوری‌های به‌کاررفته در تایپ 133 منتشر یا تایید نشده است اما باتوجه‌به روند توسعه و تولید لوتوس، احتمالا سوپرسدانش نیز شباهت زیادی به التره داشته باشد. نسخه‌های پایه احتمالا به پیشرانه دو موتوری برقی به قدرت 602 اسب بخار مجهز خواهند شد و تایکان GTS را به چالش خواهند کشید. التره R که نمونه بالارده این شاسی‌بلند به حساب می‌آید به لطف بهره‌وری از موتور قدرتمندتر در عقب، 904 اسب بخار قدرت دارد. ممکن است این موتور به تایپ 133 نیز راه یابد.

لوتوس از باتری 112 کیلووات ساعتی التره برای سدان خود استفاده می‌کند که احتمالا تا 640 کیلومتر سرنشینانش را همراهی خواهد کرد. پلتفرم EPA به سازنده این اجازه را داده که تایپ 133 را به شارژ سریع 420 کیلوواتی مجهز کند. مدیر تبلیغات لوتوس، «مایک جانستون»، در پاسخ به این سوال که تایپ 133 چگونه به نبرد با رقبای سطح بالای برقی خواهد پرداخت، اینگونه پاسخ داد:

زمانی که به عملکرد نگاهی داشته باشید، ما جایگاه خوبی داریم؛ هم از نظر فرمان‌پذیری و هم از نظر زمان موردنیاز برای رسیدن به 100 کیلومتر بر ساعت. از نظر شارژدهی از همان پلتفرم التره استفاده کرده‌ایم بنابراین برای رسیدن از 10 تا 80 درصد تنها به 20 دقیقه زمان نیاز دارد. التره از برخی المان‌های محروم شد اما تایپ 133 به آن‌ها مجهز خواهد شد و همین مورد تفاوتی اساسی ایجاد خواهد کرد.

تایپ 133 نام اصلی و نهایی سدان آینده لوتوس و نیست. به گفته جانستون، این شرکت قصد دارد روند نام‌گذاری با حرف اول E را ادامه دهد. او همچنین امکان قطعی نامگذاری این محصول به‌عنوان «انویا» را رد کرد.

مدیر بخش بازاریابی لوتوس گفت که این شرکت فعال برنامه‌ای برای تولید نمونه‌های جانبی بر پایه یک مدل ندارد؛ برای نمونه شوتینگ‌بریک تایپ 133 را نخواهد ساخت اما افزود:

سلیقه مشتریان تغییر می‌کند و بخش‌های تازه بازار خودرو روزبه‌روز نمایان می‌شوند. فناوری‌های نو راه خود را به خودروها باز می‌کنند که امکان ایجاد تغییر در محصولاتمان را بیش‌ازپیش می‌کند. ما در تلاش هستیم تا مطمئن شویم هرگونه سرمایه‌گذاری که می‌کنیم بازگشتی خواهد داشت.

تاکنون برنامه و راه لوتوس تا سال 2026، زمان عرضه یک خودروی اسپرت تازه، مشخص و روشن است. جانستون می‌گوید که ممکن است سبد محصولات این شرکت با توجه به ذائقه خریدار تغییر کند.

سبد محصولات کنونی ما به سه خودرومان یعنی ایویا، امیرا و التره خلاصه می‌شود. سه خودرو دیگر هم در آینده به ان افزوده خواهد شد. ما مدام درحال بررسی این موضوع هستیم که چگونه می‌توانیم از پتانسیل بازار استفاده کنیم.

لوتوس با تولید یک سوپرسدان راهی نسبتا متفاوت را پیش گرفته است؛ چراکه بسیاری از شرکت‌های خودروسازی امروزه پیش از سدان‌ها به تولید انواع شاسی‌بلندها در ابعاد و اندازه‌های گوناگون فکر می‌کنند. به نظر شما آیا لوتوس با قدم بزرگش شانسی برای رقابت با تسلا مدل Sف پورشه تایکان و آئودی ای-ترون GT خواهد داشت؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.