لوتوس

چرا لوتوس تحت مدیریت جیلی به بیراهه رفت؟

جیلی با خرید لوتوس شروع خوبی داشت اما مدیریت ضعیف و تصمیمات اشتباه، این برند اصیل بریتانیایی را به حاشیه برد و آینده آن را به خطر انداخته است.

داستان ورود جیلی به بازارهای غربی با موفقیت آغاز شد. این شرکت چینی در دهه اول مدیریت خود بر ولوو مورد تحسین قرار گرفت و این برند را به بازیگری برجسته‌تر در بخش خودروهای لوکس تبدیل کرد؛ اما با گذشت زمان، موفقیت اولیهٔ جیلی در بازارهای غربی تداوم نیافت. پولستار، با وجود عرضهٔ خودروهای قابل‌قبول، ضررهای هنگفتی متحمل شده است و ولوو پس از گسترش بیش‌ازحد محصولات خود، با کاهش فروش دردناکی مواجه شده و عرضه EX90 با تأخیر روبه‌رو شده است. خرید لوتوس توسط جیلی نیز در ابتدا اتفاق خوبی به نظر می‌رسید بود زیرا لوتوس در وضعیت بحرانی قرار داشت و جیلی برای نجات آن وارد عمل شد.

در روزهای ابتدایی، اوضاع رو به بهبود بود. جیلی به‌تدریج سرمایه‌گذاری کرد و با توسعهٔ امیرا، اجازه داد لوتوس با میراث خودروهای اسپرت خود بدرخشد اما سپس، با افتتاح یک مرکز طراحی جدید در میدلندز، اولین نشانه‌های تغییر هویت لوتوس نمایان شد؛ جیلی مدل‌های جدیدی معرفی کرد که عمدتاً خودروهای الکتریکی توسعه‌یافته و ساخته‌شده در چین بودند. این خودروها باعجله برای پاسخ به تقاضای پیش‌بینی‌شده شاسی‌بلندها و سدان‌های لوکس الکتریکی تولید شدند، تقاضایی که به‌سرعت رو به کاهش گذاشت. این اقدامات قلب لوتوس، یعنی هِثل (Hethel روستایی در بریتانیا و مقر لوتوس) و تخصص آن را تضعیف کرد. سرمایه‌های کلان جیلی نیز به‌درستی مدیریت نشد.

این شرکت مدیران بالا رده‌ای را به کار گرفت که هیچ احترامی برای لوتوس قائل نبودند و امکانات پرزرق‌وبرقی را در لندن و آمستردام راه‌اندازی کرد که باعث فاصله بیشتر بین لوتوس اصیل و محبوب شد. این ولخرجی با تعیین اهداف غیرواقعی برای فروش خودروهای الکتریکی بدتر شد که هیچ‌کدام محقق نشدند. هفتهٔ گذشته نیز خبر رسید که مذاکرات متعددی بین دولت بریتانیا، جیلی و لوتوس انجام شده است. جیلی تأکید دارد که همچنان جایگاه لوتوس را در هثل حفظ خواهد کرد اما یک چیز قطعی است، جیلی مدیریت ضعیفی داشته و ممکن است درنهایت باعث نابودی یکی از تحسین‌شده‌ترین مکان‌های صنعت خودروی بریتانیا شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
autocar

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. F22RAPTOR

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2714 ديدگاه)

    اینا هم باید
    مدلهای هیبریدی رو توسعه بدن
    و فعلا بیخیال تمام برقی بشن

  2. (Ali(chevynova

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (7979 ديدگاه)

    خودروسازی اروپا در تسخیر چین و هند

    موافقم 3
    مخالفم 15
    1. BMZ

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (172 ديدگاه)

      پسر خوب ! اگه همین لوتوس و مک لارن توی دهه 80 – 90 میلادی به داد کوروت و موستانگ نمیرسیدن ، الان اونام وضعیتشون مثل الدزموبیل، پونتیاک، مرکوری، پلیموث، دوزنبرگ، دوج، کرایسلر و … بود

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. elijah 2001

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (196 ديدگاه)

    چی بگم والا

    حرفی ندارم

    موافقم 6
    مخالفم 2
  4. yektachafi

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (219 ديدگاه)

    چین به کسی خیر رسونده؟

    موافقم 14
    مخالفم 1
  5. محمد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (418 ديدگاه)

    قبل از ورود جیلی لوتوس حال و روز خوبی نداشت و فاصله ای نداشت تا تبدیل به خاطره بشه ، جیلی نجاتش داد ، اتفاقاً به نظرم شیوه خوبی رو پیش گرفتن ماشین اسپرت خصوصا مدل های اسپرت خالصی که لوتوس می‌ساخت بازار کوچکی داره یه شرکت برای تامین سرمایه باید ماشین های شهری تر و جاده ای هم بسازه تا سرمایه کافی برای ساخت و توسعه ماشین اسپرت و پیست محور داشته باشه مثل همون راهی که فراری و مک لارن رفتن

    موافقم 3
    مخالفم 9
  6. ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6706 ديدگاه)

    اشغال ترین ماشین که در نمایشگاه خودرو سوار شودم ام جی بود 👎🏿👎🏿👎🏿
    اشغال اشغال چطور روتون میشه آخه اینو سه میلیارد بدید مردم
    ماشین های اشغال ام جی باید به همون قیمت ۸ هزار دلار معادل ۶۰۰ ۷۰۰ تومن به مردم ایران داده شود👎🏿👎🏿
    ماشین اشغال بود ام جی
    تهش بتونه با کوییک تیبا ساینا کورس بندازه برنده بشه👎🏿ولی با پراید نمیتونه 😒

  7. javad-bmw

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (326 ديدگاه)

    یکی باید اول بهشون میفهموند لوتوس ، مثل ماشین های داغان و دوزاری چینی تیراژ تولید چند صد هزار دستگاهی نداره ، که هر کسی از راه رسید یدونه بخره ، لوتوس طالب خاص خودشو داره ، فلسفه داره ، یه نیاز خیلی خاص رو برطرف میکنه ، پس طبیعیه که مشتری هاش هم خیلی خاص باشن و البته کَم ، چیزی که چینی ها فعلا نمیفهمن چون هر ماشینی که میسازن برای اینکه قیمتش بیاد پایین برای تیراژ بالا در نظر گرفته میشه ، یه عده ای هم هستن چپ و راست میگن چین خیلی پیشرفت کرده ، انگار ما نمیبینیم پیشرفت کرده ، ما هم میدونیم ، اما برندینگ و تجربه نداره ، چون زیاد میفروشن دلیل بر خوب بودنشون نیست ، چون ما تو ایران ماشین درست و درمون نداریم ، اینا خوب حساب میشن

  8. از مریخ

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    چین بد چرا کدخدا رو ناراحت کردی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. Ali.d

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (142 ديدگاه)

    چینی و فرانسوی ها (استلانتیس) افتخارات و افسانه و تمام رقابت های زیبا و مهندسی های شگفت انگیز دنیای خودرو رو نابود کردن رفت

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. HAIRYTALE

      ۱۴ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (720 ديدگاه)

      متاسفانه اینقد خرشانسیم که تو ایران غیر این دو تا نداریم

  10. از مریخ

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    دولت بریتانیا میخواد تو کار شرکت های خصوصی دخالت کنه ! وایسا به م نیلی میگم بیاد برا دولت بریتانیا فتوا بده !

  11. مهردادکمال

    ۱۴ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2210 ديدگاه)

    از وقتی رد پای مهاجران خاورمیانه به انگلستان باز شد روز خوش بخودش ندید.الانم داره به جهان سوم سقوط میکنه همه این چیزا طبیعیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا