لکسسهفته نامه

ضربت سخت لکسس بر پیکر مرسدس و ب‌ام‌و!

آمار فروش خودروهای لوکس در بازار آمریکا

سال‌های سال است که لکسس از نظر آمار فروش در آمریکا پشت سر رقبای اصلی خود یعنی مرسدس و ب‌ام‌و حرکت می‌کند. معمولاً این دو برند آلمانی تاج پادشاهی لوکس‌ها در این بازار را بین خود ردوبدل کرده‌اند. ب‌ام‌و توانست سال پیش مرسدس را شکست دهد اما امسال تضمینی برای تکرار این امر وجود ندارد. در واقع اگر آمار فروش سه‌ماهه سوم امسال در سه‌ماهه پایانی نیز با فاصله خوبی تکرار شود احتمال دارد لکسس بالاتر از ژرمن‌ها، پرفروش‌ترین لوکس ساز بازار آمریکا باشد!

لکسس در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ تعداد ۷۵,۲۸۵ دستگاه خودرو در آمریکا به فروش رسانده درحالی‌که فروش مرسدس و ب‌ام‌و به ترتیب برابر با ۶۹,۶۳۱ و ۶۹,۵۷۰ دستگاه بوده است؛ اما رمز موفقیت لکسس چه بوده است؟ در واقع رازی وجود ندارد و شرایط بازار این‌گونه رقم خورده است. مرسدس و ب‌ام‌و به خاطر همه‌گیری کرونا با کمبود موجودی مواجه شده‌اند اما لکسس توانسته موجودی انبار خود را در سطح مطلوبی حفظ کرده و با این بحران به‌صورت بهتری روبرو شود.

لکسس RX به ویژه فروش بالایی داشته و به خانه ۲۹,۴۳۸ آمریکایی راه یافته درحالی‌که در مدت مشابه سال پیش تعداد ۲۸,۱۰۹ دستگاه از این خودرو به فروش رفته بود. تنها در ماه سپتامبر لکسس افزایش فروش ۳۱ درصدی را به لطف RX تجربه کرده و پس از آن نیز مدل‌های NX و ES سدان قرار دارند. ب‌ام‌و نیز در ماه‌های جولای و آگوست با چالش روبرو بوده اما سرانجام در ماه سپتامبر خودروهای صفر این خودروساز وارد نمایندگی‌ها شده‌اند.

بدون تعجب زیاد باید گفت ب‌ام‌و X3 به عنوان رقیب مستقیم RX پرفروش‌ترین محصول باواریایی ها در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰ بوده و فروش ۱۶,۳۲۶ دستگاهی را ثبت کرده است. GLC هم فروش ۱۱,۴۲۸ دستگاهی را برای مرسدس به ارمغان آورده است.

البته تضمینی وجود ندارد که لکسس بتواند مرسدس و ب‌ام‌و را در آمار فروش کل سال ۲۰۲۰ شکست دهد اما می‌تواند فاصله را بسیار کم کند. فعلاً لکسس با فروش ۱۸۲,۰۸۸ دستگاهی تا به اینجای سال جلوتر از رقیبان آلمانی خود بوده و ب‌ام‌و نیز فروش ۱۸۱,۵۴۷ دستگاهی را ثبت کرده است. مرسدس هم فروش ۱۴۴,۷۷۰ دستگاهی را گزارش کرده است. در سه‌ماهه پایانی امسال اتفاقات زیادی می‌تواند رخ دهد.

ده سال کامل از زمان پیشرو بودن لکسس در بحث فروش لوکس سازان می‌گذرد و شرایط موجود نیز می‌تواند شانس این خودروساز ژاپنی در تکرار موفقیت پیشین خود را بالا ببرد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه

  1. R@min

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (632 ديدگاه)

    البته طراحی جذاب تره ماشیانی لکسوس هم بی تاثیر نیست مخصوصا تو دو سال اخیر

    موافقم ۱۰۳
    مخالفم ۳۰
    1. ممد ژانگولر

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1057 ديدگاه)

      البته تو خود مقاله اشاره کرده به مشکل کرونا و کمبود ارائه محصول در انبارها و بهم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازار
      مگر نه انتخاب خیلیها اول بنز بعد بی ام وه خواهد بود

      موافقم ۳۶
      مخالفم ۲۱
      1. R@min

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (632 ديدگاه)

        به شخصه من لکسوسو تو هیچ بخشی ضعیف تر از آلمانیا نمی دونم. هر سه تا برند مشتریشونو پشیمون نمی کنن.

        موافقم ۴۷
        مخالفم ۱۹
      2. علی‌آقا

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (312 ديدگاه)

        اولا: وگرنه نه!
        ثانیا: کرونا برای همه بوده برای لکسس هم بوده.

        موافقم ۲۱
        مخالفم ۱۷
    2. Hadi

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (1028 ديدگاه)

      ب ام و x3 در متن به عنوان رقیب RX نام برده شده اما در واقع رقیب x5 هستش
      لکسس رو من خیلی قبول دارم چون در اصل یک تویوتاست و از نظر دوام کیفیت و استهلاک هیچ حرفی باقی نمیزاره…
      و ترمیناتور لوکس سازان محسوب میشه…
      یه جایی به اماری می‌خوندم که نوشته بود مونتاژ ب ام و ۹۸.۵٪ درسته ولی برای لکسس این عدد %۹۹ درصد به بالاست…
      واقعاً این آمار حقشه…
      اون دوستانه هم که میگن لکسس سطح تکنولوژیش از آلمانی ها پایین تره برن درباره LFA کمی تحقیق کنن…
      و همچنین نسل اول لکسس LS

      موافقم ۵۵
      مخالفم ۲۳
      1. Hadi

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (1028 ديدگاه)

        من نمی گم بنز بیمر بده اشتباه نکنید
        من عاشق آلمانیام…
        ولی لکسس هم در سطح خودش خوب عمل کرده به عنوان یک برند ۳۰ ساله……

        موافقم ۳۴
        مخالفم ۴
      2. امیر

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (2444 ديدگاه)

        دوست عزیز hadi
        لکسسlfa موتورش ک اصلا ساخت خودش نیس
        بنظرم ژاپن فقط با ۴شرکت خیلی خاص میشه و البته تکنولوژیک!
        یاماها
        هوندا
        میتسوبیشی
        سوبارو
        البته که لکسس و تویوتا عالی هستن ولی یه سری موارد رو باید قبول کرد در موردشون

        موافقم ۱۴
        مخالفم ۵۱
        1. مصطفی

          ۱۹ مهر ۱۳۹۹
          سوابق: (3 ديدگاه)

          موتور ساخت خودشه تنظیم صدای موتور دادن دست یاماها

          موافقم ۲۲
          مخالفم ۶
    3. NAVID۰۰۹۸

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (3719 ديدگاه)

      لکسوس ۳۰ سال پیش شروع کرد و حالا سال به سال داره افزایش فروش میزنه و احتمالاً در آینده نزدیک میشه پرفروشترین خودروی لوکس آمریکا .

      این شوخی نیست که انبارها خالی میشوند ، این جالبه که انبار برخی تازه‌ به دوران رسیده‌ها خاک میخورند و زبانشون هم درازه در برابر اصیل‌ها و اینکاره‌ها .
      کسانی که به دور از کپی کردن از آلمانی‌ها ، حالا دارند پادشاهی میکنند و نه مثل برخی‌ها در سال ۲۰۲۰ با شباهتی انکار ناپذیر به آلمان‌ها به خصوص آئودی ، سودای رقابت هم دارند (( یه موقع فکر نکنید منظورم جنسیس‌ها هستند‌ها 😂 )) .

      اصالت یعنی وقتی بعد از ۳۰سال تو یه ماشین ژاپنی میشینید هنوز بوی خوش روز اول را میده و نه مثل اسباب‌بازی‌هایی که پس از ۵ سال لَش و اُفتاده می‌شوند .

      موافقم ۴۱
      مخالفم ۲۶
      1. خوشنام

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (51 ديدگاه)

        جنسیس همه را کنار خواهد زد

        موافقم ۴
        مخالفم ۲۱
  2. حمید

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1585 ديدگاه)

    در شرایط مساوی کی دلش میاد لکسوس رو به بنز و بی ام و ترجیح بده

    موافقم ۶۶
    مخالفم ۴۹
    1. امیر

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (2444 ديدگاه)

      منظورتون از شرایط مساوی چیه؟
      توی بازاری کاملا آزاد و رقابتی و بدون هیچ‌محدودیت با شرایط خوب خرید خودرو بنظرتون چه نکته مثبتی لکسس یا هر لوکس ساز دیگه ای داره که لوکس های المانی ندارن؟!
      از نظر قیمتی هم لکسس به هیچ‌وجه ارزان نیست و از نظر فنی و سطح تکنولوژی هم قطعا در حد المانی ها نیست…
      در نتیجه شرایط کاملا مساویه!

      موافقم ۵۶
      مخالفم ۱۲
      1. Mad.z.Max

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (622 ديدگاه)

        امیر جان، خب آقای حمیدم میگه آلمانیا خوبن دیگه! میگه کی دلش میاد تو شرایط برابر بزه لکسوس رو بچسبه، بنز و ب ام و رو ول کنه…

        موافقم ۳۰
        مخالفم ۱۸
    2. کیان

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (493 ديدگاه)

      این تفکر صرفا از جایی میاد که ما اطلاعاتمون ناقص باشه و تجربه داشتن هیچ کدومشو نداشته باشیم !
      من میخوام برای خانوادم یه ماشین بخرم، اصلا هم اهل رانندگی هیجانی نیستم ولی میخوام همیشه مطمئن باشم ماشینم خرج سنگین نداشته باشه و من و زمین نمیذاره و …
      خب شما به من بگو الان چرا باید برم بنز یا بی ام و بخرم و لکسوس و نخرم ؟

      بله، وقتی نخوای پول بده و نگهداری کنی و … بنتایگا و کولینان هم جذابتر هستن هنوز ولی وقتی میخوای بخری و خریدت منطقی باشه باید به نیازت و مصرقت نگاه کنی و انتخاب کنی

      موافقم ۶۰
      مخالفم ۱۱
      1. ©

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (50 ديدگاه)

        من خودم تویوتا و لکسوس رو ترجیح میدم ولی میدونم که بنز و ب ام و بهترن در سطح بالاترن مسلما اونی میخرشون هزینه نگهداریشو درنظر گرفته وقتی یه محصولی عملکرد بهتر و تکنولوژی بالاتری داره معلومه که هزینه بالاتری هم داره. واسه بنز کاری نداره که اونو ساده تر و با استهلاک کمتر تولید کنه ولی این چیزی که الان هست رو هر سازنده ای نمیتونه بسازه

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۱۲
    3. زیزیگولو

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (605 ديدگاه)

      حمید هرکدوم از اینایی که گفتی در جایگاه خودشون از بهترینای دنیا هستن، اما من لکسوس RX رو ترجیح میدم …. خوب به هر حال سلیقه ها متفاوته چون هرکس اگه انتخابش یکی از این سه تایی که گفتی باشه دلیل بر بد بودن اون دوتای دیگه نیستش

      موافقم ۳۱
      مخالفم ۴
    4. Moein

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (676 ديدگاه)

      فقط اینجاست که مردم از بنز و بی ام و یه کوه عظمت ساختن که برتر از این دو تا نیست در حالیکه تو کل دنیا مردم این تفکر رو ندارن و ممکنه سلیقه ها تو زمانهای مختلف فرق کنه یه سال بی ام و یه سال لکسوس

      موافقم ۲۸
      مخالفم ۷
  3. پارسا عشق ماشین

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (171 ديدگاه)

    بنز یک چیزه دیگه است و لکسوس یک چیزه دیگه
    من هم از ماشین های ژاپنی خوشم میاد و هم از المانیا که بیشتر دوسشون دارم ولی این دوتا ماشین رو باهم مقلیسه نمیکنم

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۶
  4. AMG_73///

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (394 ديدگاه)

    لکسوس عالیه
    واقعا مردم حق دارن لکسوس رو به بنز و بی ام و ترجیع بدن

    موافقم ۳۱
    مخالفم ۱۱
  5. AMG_73///

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (394 ديدگاه)

    امیدوارم بی ام و دوباره آمار رو دستکاری نکرده باشه///…….

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۷
  6. Peyman56

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (106 ديدگاه)

    من خودم توی خوابمم نمیتونم تصور خرید بالاتر از محصولات وطنی رو داشته باشم.ولی فرصتی پیش اومد تا بتونم s500,nx,e250وgs رو تجربه کنم.واقعا سواریه لکسوس gs برام عالی بود.امکانش عالی بود.اس۵۰۰با این‌ه خیلی ظاهرش گیزاتر بود ولی همش احساس ترس داشتم چون سایزش بر خلاف gs که تو دست تر بود خیلی بنظر زیاد میومد و ماشین هم سنگین تر حس میشد.حالا هزینه نگهداری رو گه بهش اضافه کنیم لکسوس خیلی عالیه.

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۵
    1. Abbas.Lambo

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (802 ديدگاه)

      داداش S500 فول سایزه و رقیب Ls در میاد پس مسلما باید از Gs که متوسطه بزرگ تر و سنگین تر باشه،در واقع Gs رو باید از لحاظ جسه با E کلاس مقایسش کنی

      موافقم ۱۹
      مخالفم ۱
  7. Mad.z.Max

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (622 ديدگاه)

    اختلاف فروش دو سه هزارتایی میشه ضربت سخت بر پیکر بنز و ب ام و؟! اگه ده هزارتا بیشتر میفروخت چی؟

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۳
    1. R@min

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (632 ديدگاه)

      تیر خلاص 😂😂😂😂

      موافقم ۲۷
      مخالفم ۲
    2. وحید

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (35 ديدگاه)

      یه نگاه به آمار فروش کُل سال مرسدس کنید، میبینید کار از ضربت گذشته، رسما مرسدس رو نابود کرده با اختلاف ۴۰ هزارتایی…
      فعلا فقط BMW جلودارش هست

      موافقم ۲۰
      مخالفم ۱۴
    3. MAF

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (238 ديدگاه)

      ببین دوست عزیز اول اینکه دو سه هزارتا خیلی اختلافه
      چون یعنی دو سه هزار نفر خریداراش بیشترن درضمن اگه بطور میانگین هر ماشینو ۵۰۰۰۰دلار حساب کنیم میشه۱۰۰۰۰۰۰۰۰دلار بیشتر!!!

      موافقم ۱۵
      مخالفم ۵
      1. Mad.z.Max

        ۱۹ مهر ۱۳۹۹
        سوابق: (622 ديدگاه)

        منظورم تیتر مقاله بود، وگرنه جمع اعداد رو که واقفم. حتی میدونم که اگه سه چاهار هزارتا بیشتر میفروخت، ینی سه چاهار هزار نفر بیشتر خریدار داره و سه چاهار هزار از دو سه هزار بیشتر است، و سه چاهاری که سه چاهار نباشد، سه چاهار نیست.. : ))

        (شوخی 🙂 )

        موافقم ۱۷
        مخالفم ۴
    4. A

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (50 ديدگاه)

      همین آمارم بخاطر کاهش موجودی تو نمایندگی اونها بوده

      موافقم ۱۳
      مخالفم ۵
  8. ارشیاSVJ

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1087 ديدگاه)

    طراحی های بهتر یکی از دلایل فروششن!😍😍😍

    موافقم ۱۷
    مخالفم ۵
  9. فرشاد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (100 ديدگاه)

    لکسوس خیلی خوبه باید سوارش شده باشید ببینید چه اعجوبه ای هست
    بنز و بی ام و هم با این طراحی هاشون ۱۰ سال بعد قافیه رو ب امثال جنسیبس هم میبازن
    علتش چیه پیامای من هیچ وقت نشون داده نمیشن؟

    موافقم ۸
    مخالفم ۸
    1. فرشاد

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (100 ديدگاه)

      .

      موافقم ۲
      مخالفم ۶
  10. Aryan kia

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    در فوق العاده بودن بی ام و و مرسدس هیچ شکی نیست ولی در این چند سال اخیر طراحی های خوب لکسوس و از همه مهم تر مدیریت عالی که ژاپنی ها دارن مثل همون جنگ که بعد از بمباران شدن از قبل هم بهتر شدن البته مدیریت بنز ولی ام و هم عالیه حداقل از سایپا ویران خودرو بهتره ولی زیادی بنز و بی ام و در طراحی های خودشون ریسک به خرج دادن که این نشون،دهنده شجاعتشونه ولی به قیمت خراب شدن طراحی از آب در آمد البته نه همه ماشین هاشون

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۵
  11. حسین دهمرد

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    بچه ها من تیر خوردم
    شما ادامه بدید

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۲
    1. Mad.z.Max

      ۱۹ مهر ۱۳۹۹
      سوابق: (622 ديدگاه)

      ضربت سخت رو کجا درمان میکنن؟

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
  12. NISSAN GTR SOLTAN/MY LOVE C350

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (187 ديدگاه)

    پیشرفت لکسوس عالی بوده دمش گرم کاملا قابل تحسینه و قابل احترام
    ولی هنوز هم مرسدس بنز بهترین و پرفروش ترین لوکس ساز دنیاست
    اما در مورد آمار فروش بی ام و باید بگم اولا بی ام و از سال ۲۰۱۵ تا الان داشته توی آمار فروش تقلب میکرده دوما آمار فروش بی ام و مجموع فروش خود bmw و رولزرویس و مینی هست که به عنوان آمار فروش کل بی ام و در نظر گرفته میشه پس کار شاخی نکرده
    ولی مرسدس بنز فقط آمار فروش خود بنز و اسمارته که اسمارت فروش چندانی نداره و بیشتر آمار فروش رو خود مرسدس بنز رقم میزنه
    آمار فروش خود بی ام و به جز رولزرویس و مینی همیشه کمتر از مرسدس بنز بوده
    مرسدس بنز بهترین و پرفروش ترین لوکس ساز دنیاست و امیدوارم لکسوس هم به همین شکل پیشرفت کنه و رقابتشو در کنار بنز ببینیم نه شرکت متقلبی مثل بی ام و که این همه سال داشته توی آمار فروش دستکاری میکرده

    موافقم ۷
    مخالفم ۱۳
  13. اخشیج

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (42 ديدگاه)

    طراحی عالی استهلاک ناچیز معلومه باید از بنز و بی ام و جلو بزنه

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۱۷
  14. sina

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (2074 ديدگاه)

    یه دستی به سر روی شاسی بلندهای فول سایزش هم بکشه تو شرایط غیرکرونایی هم میگیرشون با توجه به بحران اقتصادی بعد کرونا و هزینه کم نگهداری لکسس در برابر المانی ها

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۵
  15. Joseph

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    دو تا دلیل اصلی داره
    یکی ترامپ که رو محصولات اروپا مالیات وبیشتر کرده
    دومی کلاه برداری ودروغ شرکت های المانی در زمینه الایندگی

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۴
  16. Joseph

    ۱۹ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (39 ديدگاه)

    دو تا دلیل اصلی داره
    یک ترامپ رو محصولات اروپا مالیات وبیشتر کرده
    دومی کلاه برداری ودروغ شرکت های المانی در زمینه الایندگی

    موافقم ۱۱
    مخالفم ۹
  17. Aryan kia

    ۲۰ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    به نظر من لکسوس ماشینی هست ترکیبی از بنز و بی ام و چون بی ام و ماشینی هست با ذات اسپرت و بنز هم ماشین لوکس هست لکسوس ماشینی هست برای کسی که میخواد هم ماشین اسپرت داشته باشه و هم لوکس باشه علت موفقیتش همینه شاید به اندازه بی ام و اسپرت ویا به اندازه بنز لوکس نباشه ولی کمتر هم نیست ومشتریانش رو رازی میکنه

    موافقم ۶
    مخالفم ۵
  18. حسن

    ۲۱ مهر ۱۳۹۹
    سوابق: (56 ديدگاه)

    فقط لکسوس ولاغیر دشمنشم ازلکسوس تعریف میکنه

    موافقم ۳
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا