حضور پررنگ اگزوزهای نمایشی در ژنو!
در سالهای ابتدایی طراحی خودروها، احتمالاً خروجیهای اگزوز نقش چندانی در زیبایی این چهار چرخها نداشتهاند؛ اما این روزها اوضاع کاملاً متفاوت بوده و خودروسازان تلاش میکنند با یک طراحی جذاب و هیجانانگیز بر زیبایی محصولات خود افزوده و درعینحال بر قدرت بالای خودروهای خود تأکید کنند.
این رویه امروز هم ادامه دارد اما به نظر میرسد برخی خودروسازان روش متفاوتی را نیز در پیش گرفتهاند. برای مثال مرسدس-ای ام جی GT 63 S را در نظر بگیرید. نگاهی سریع به سپر عقب این خودرو نشاندهندهی سیستم اگزوزی با چهار خروجی است اما بررسی دقیقتر خروجیهای اگزوز نشان میدهد که آنها واقعی نبوده و در واقع پوشش خروجی اگزوز دوگانه هستند.
GT 63 S تنها محصول مرسدس نیست که این راه را طی کرده چراکه AMG GT R رودستر نیز ظاهراً یک خروجی اگزوز مرکزی بزرگ دارد اما بازهم وقتی در این بخش دقیق شویم دو خروجی اگزوز سنتی اضافی را نیز در طرفین سپر خواهیم دید که سنخیتی با خروجی اگزوز مرکزی ندارند.
البته نمونههای بدتری نیز وجود دارند که از جملهی آنها میتوان به فولکسواگن گلف اشاره کرد که سیستم اگزوز دوگانهی غیرواقعی آن به شدت توی ذوق میزند. در واقع خروجیهای اگزوز طراحی شده برای این خودرو چیزی جز پلاستیک مشکی و تریم کرومی دور آن نیستند. اگرچه از فاصلهی دورتر این طراحی خوب به نظر میرسد اما اگزوز واقعی بهصورت ساده در سمت چپ سپر جای گرفته است.
این طراحی در بسیاری از محصولات فولکسواگن دیده میشود و از دیگر خودروهایی که این روش را بکار گرفتهاند میتوان آرتئون، پاسات و تیگوان آل اسپیس را نام برد. حتی آئودی Q5 نیز از این روش پیروی کرده است.
اگرچه استفاده از خروجیهای اگزوز غیرواقعی و نمایشی یا به قول برخی از دوستان تقلبی رویهی جدیدی نیست اما شاید در آینده خودروسازان کمتر از این روش استفاده کنند. تعدادی از خودروسازان در حال کار روی محصولات الکتریکی هستند و این خودروها اصلاً نیازی به خروجی اگزوز واقعی یا غیرواقعی ندارند.
در تصاویر زیر میتوانید دیگر خودروهای حاضر در نمایشگاه ژنو که از خروجیهای اگزوز غیرواقعی استفاده میکنند را مشاهده کنید.