خودروهای مدرن به لطف فناوریهای پیشرفته، این روزها ایمنتر از همیشه حرکت میکنند و اگر هم کار به تصادف بکشد، تا حد زیادی از آسیبها به راننده و سرنشینان پیشگیری میکنند. با این وجود معمولاً فناوریهای کمکراننده و ایمنی برای سرنشینان جلو متمرکز شدهاند و ایمنی سرنشینان عقب، کمتر مورد توجه قرار میگیرد.
در حال حاضر، کانسومر ریپورتز، با مجموعه جدیدی از نمرات ایمنی برای صندلیهای عقب، بهطور عمیقتری ایمنی سرنشینان پشتی را بررسی میکند. CR با تمرکز بر شش پارامتر خاص ازجمله مناسب بودن صندلی ماشین، استفاده از تقویتکنندههای صندلی، هشدارهای سرنشینان عقب، یادآوری بستن کمربند سرنشینان عقب، پشتی صندلیها و نگهدارندههای صندلی به این نتیجه رسیده که ایمنی کلی صندلیهای عقب برای بسیاری از تولیدکنندگان در اولویت قرار ندارد.
دکتر امیلی توماس، مهندس ایمنی CR میگوید:
صندلی عقب باید همه مسافرانی که در آن قرار میگیرند را در نظر داشته باشد. از نوزادان گرفته تا بزرگسالان در هر رده سنی. با این حال تجزیهوتحلیل ما نشان میدهد که بسیاری از خودروسازان از ویژگیهای ایمنی مشابه سرنشینان جلو در این قسمت استفاده نمیکنند.
بهعنوان مثال تنها حدود 40 درصد از خودروهای جدید دارای کمربند ایمنی پیش کشنده و محدودکننده فشار برای صندلیهای عقب هستند. 30 درصد از این خودروها دارای یادآوری بستن کمربند بوده و تنها 25 درصد آنها دارای کیسه هوای جانبی هستند.
با ارزیابی 31 خودروی جدید در مدلهای 2021 و 2022، کانسومر ریپورتز فهرستی از بهترین و بدترین خودروها برای ایمنی صندلیهای عقب تهیه نموده است. هیچ خودرویی نتوانسته نمره کاملی در این بخش کسب کند. اما مینیون تویوتا سیینا با نمره 69 و امتیاز خوب یا خیلی خوب و رتبه عالی برای تکیهگاه پشتی صندلیها در هر شش گروه مورد بررسی، بهترین نتیجه را به دست آورده است. فولکسواگن تائوس با کسب 31 امتیاز در رتبه آخر ایستاد که به علت ضعف در هشدار کمربند ایمنی و محدودیت سیستمهای پیشرفته ایمنی به دست آمد.
به گفته کانسومر ریپورتز، نمرات پایین به معنی این نیست که این خودروها ناامن هستند بلکه در مقایسه با خودروهایی که نمرات بالاتری کسب کردهاند از حفاظت کمتری برخوردارند. این مطالعه همچنین با گسترش تعداد خودروها و جمعآوری دادههای بیشتر میتواند در آینده کاملتر شود.