نتایج مطالعه تجربه مالکیت خودروی الکتریکی جی دی پاور
اگرچه تسلا روز به روز با رقبای بیشتری در صنعت خودرو مواجه میشود اما میزان فروش آن افت نداشته است. شاید یکی از بزرگترین چالشهای خودروسازان مشهور در این بازار زیرساختهای آنها باشد.
این را مطالعه تجربه مالکیت خودروی الکتریکی جی دی پاور میگوید که میزان رضایت مالکان از خودروهای الکتریکی را جویا شده است.
در کل نتایج این مطالعه برای خودروهای الکتریکی مثبت ارزیابی میشود. این مطالعه 1000 امتیاز در نظر گرفته که شامل فاکتورهایی همچون شعاع حرکتی، در دسترس بودن جایگاههای شارژ، هزینههای مالکیت، لذت رانندگی، راحتی شارژ از خانه و کیفیت و قابلیت اطمینان خودرو میباشد. نمره متوسط رضایت از خودروهای الکتریکی لوکس برابر با 782 بوده و تسلا مدل S و 3 بهترینها بودهاند و پس از آنها نیز تسلا مدل Y و مدل X قرار گرفتهاند. همچنین میزان رضایت از خودروهای الکتریکی تولید انبوهتر برابر با 730 بوده و کیا نیرو الکتریکی، شورولت بولت و هیوندای کنا سه رتبه اول را به خود اختصاص دادهاند.
به این ترتیب مالکان در کل از خودروهای الکتریکی خود کاملاً راضی بودهاند و این خبر خوبی برای خودروسازان است زیرا 77 درصد افراد با میزان رضایت بین 600 تا 750 امتیاز میگویند قطعاً یک خودروی الکتریکی دیگر را نیز خواهند خرید.
البته خبر بد برای خودروسازان اینکه فقط 25 درصد همین دسته از افراد احتمالاً خودرویی از همان برند را انتخاب خواهند کرد. برای مثال مالکان گلف الکتریکی که امتیاز رضایت متوسط 696 را دارد شاید دیگر محصول الکتریکی فولکسواگن را انتخاب نکنند.
در واقع شعاع حرکتی محدود گلف الکتریکی خیلی باعث رضایت نبوده است. جی دی پاور میگوید برد این خودرو به همراه میزان دقت برد اعلامی برای خودروهای الکتریکی یکی از مهمترین فاکتورها در میزان رضایت مالک از خودروی الکتریکی است.
از آنجایی که اکثر خودروهای الکتریکی مدرن با برد بین 320 تا 480 کیلومتر عرضه میشوند، این شبکه شارژ است که نقش مهمی را ایفا میکند. میزان رضایت مالکان خودروهای الکتریکی لوکسی که از جایگاههای شارژ زیادتری سود میبرند 235 امتیاز بالاتر از رقبای فاقد این شبکه بوده است.
محل وجود جایگاهها نیز فاکتور مهمی است. رانندگان حاضر در ساحل غربی آمریکا کاملاً از این امر رضایت دارند درحالیکه در باقی نقاط اینگونه نیست.
البته هنوز هم برند مهم است. رانندگان محصولات تسلا بهطور متوسط 305 امتیاز بیشتر نسبت به برندهای دیگر را برای شبکه شارژ در نظر گرفتهاند. شرکت Electrify America که توسط فولکسواگن و پس از رسوایی دیزل گیت تأسیس گردید در حال حاضر 538 جایگاه شارژ در آمریکای شمالی داشته و 144 جایگاه نیز به زودی تأسیس خواهند شد. تسلا نیز 2000 جایگاه شارژ دارد.
اگرچه شبکه شارژ Electrify America جوابگوی مالکان پورشه تایکان خواهد بود اما قطعاً وجود جایگاههای بیشتر به نفع مالکان است.