شاسیبلندها به سرعت جایگزین سدانها میشوند!
سدانها نه تنها در آمریکا بلکه در اکثر نقاط دنیا وضعیت وخیمی دارند؛ و اگر شما میخواهید دلیل آن را بدانید فقط باید به شاسیبلندها نگاه کنید. مخصوصاً باید نگاه شما به مصرف سوخت این قدبلندان خوش بر و رو باشد!
در گزارش اخیری که توسط یکی از مؤسسات تحلیلی به نام جاتو دینامیک منتشر شده، میبینیم کراس اوورها و شاسی بلندها مصرف سوخت خود را کاملاً بهبود بخشیدهاند. برای مثال تفاوتهای بین فورد فوکوس و پسرعموی شاسیبلند آن یعنی اسکیپ را در نظر بگیرید.
در سال 2008 فوکوس مصرف سوخت متوسط 8.4 لیتری در هر صد کیلومتر داشت درحالیکه مصرف سوخت اسکیپ به 10.3 لیتر در هر صد کیلومتر میرسید؛ اما در سال 2017 اوضاع کاملاً برعکس شده است. مصرف سوخت اسکیپ 9.4 لیتر بوده درحالیکه مصرف سوخت فوکوس 9.9 لیتر بوده است.
این وضعیت تنها محدود به فورد نبوده و دیگر خودروها وضعیت جالبتری دارند. جاتو دینامیک به هوندا HR-V اشاره میکند که مصرف سوخت متوسط 8 لیتری داشته که بهتر از مصرف سوخت شورولت سونیک بوده و تنها کمی پرمصرفتر از فورد فیستا (مصرف 7.9 لیتری) میباشد.
با بهبود روزافزون مصرف سوخت، انعطافپذیری و جذابیت کلی، شاسی بلندها و کراس اوورها مدتهای زیادی است که خودروهای سدان را پشت سر گذاشتهاند. سدان ها در سال 2009 سهم 39 درصدی از بازار خودروی آمریکا را داشتند که 12 درصد بیشتر از سهم شاسی بلندها بود؛ اما سال پیش سدان ها تنها 27 درصد از بازار را در اختیار داشتند درحالیکه سهم شاسی بلندها 41 درصد بوده و همین موضوع درباره کراس اوورها نیز صدق میکند.
سدان ها در سال 2008 تنها 8 درصد از سهم بازار اروپا را در اختیار داشتند که این میزان در سال پیش به 4.5 درصد افت کرده است؛ و اگرچه چین بزرگترین بازار سدان ها میباشد اما سهم آنها در سال پیش 39 درصد بوده درحالیکه شاسی بلندها 42 درصد سهم بازار چین را به خود اختصاص دادهاند.
اینکه خودروسازانی همچون فورد و فیات-کرایسلر از بازار سدان ها خداحافظی میکنند و سرمایهگذاری خود را روی کراس اوورها و شاسی بلندها متمرکز میکنند جای تعجب زیادی ندارد.