هفته نامه

رونمایی از خودروهای تاکتیکی نظامی ارس 2 و رعد

صبح دیروز با حضور امیر حاتمی وزیر دفاع و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی خودروهای تاکتیکی ارس ۲ تحویل نیروهای مسلح شد. خودروی تاکتیکی ارس ۲ و خودروی زرهی ضد مین و ضد کمین رعد؛ دو دستاورد جدید صنایع دفاع است که بر اساس نیازمندی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده‌اند.


وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در این آیین با اشاره به توانایی‌های این خودرو گفت:

خودروی تاکتیکی ارس ۲ با داشتن تحرک بالا در مناطق صعب‌العبور، نصب سلاح و ادوات نظامی با وزن بالا، توان و گشتاور بالا و افزایش نسبت توان به وزن، نسبت به نسل قبلی خود در حوزه موتور، شعاع عملیاتی، مصرف سوخت، استاندارد آلایندگی، شتاب، قابلیت حمل بار و قابلیت نصب سلاح و حرکت بر روی آن پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه و ویژه‌ای داشته است.

امیر حاتمی افزود:

این خودرو منطبق با نقشه راه خودروی تاکتیکی و برای پاسخگویی به نیازهای کنونی نیروهای مسلح طراحی و ساخته و امروز تعداد انبوه آن در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.


وی با تجلیل از تلاشگران سازمان صنایع دفاع (ساصد) در ساخت خودروی تاکتیکی ارس ۲ گفت:

با همراهی و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع دفاع در طراحی و تولید تسلیحات و تجهیزات دفاعی و همچنین در صنعت خودروسازی نظامی با قابلیت و توانایی ویژه به اهداف خود دست یافته است.

نمونه اولیه خودروی ارس در مرداد ماه سال ۱۳۹۱ رونمایی شد. در ابتدا خودروی ارس ۱ به عنوان یک خودوری تاکتیکی فرماندهی و ارتباطی ۳.۴ تن با موتور ۱۳۳ اسب بخار ارائه اما بعدا نوع وانت و آمبولانس آن هم ارائه شد.

خودروی ارس ۱
با توجه به حضور این خودرو در نبردهای اخیر در منطقه به عنوان بخشی از کمک‌های ایران به جبهه مقاومت، به نظر می‌رسد ایرداتی که ارس در حوزه رزم با آن مواجه بوده است در خودوری ارس-۲ برطرف شده باشد. در خودروی ارس-۲ که امروز رونمایی شد، همان پلتفرم اصلی ارس یک حفظ شده اما سعی شده تا در برخی جهات هم این خودرو ارتقا یابد.


به گفته وزیر دفاع، خودوری ارس -۲ در حوزه توان و گشتاور، نسبت توان به وزن، در حوزه موتور، شعاع عملیاتی، مصرف سوخت، استاندارد آلایندگی، شتاب، قابلیت حمل بار و قابلیت نصب سلاح پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.


این بدان معنا است که خودروی ارس -۲ برای حرکت در زمین‌های ذوعارضه و صعب العبور و توان حمل تسلیحات سنگین تر و میزان مهمات بیشتر و همچنین تحرک در منطقه نبرد در مقایسه با خودروی ارس-۱ توان بالاتری دارد.

در ارس-۲ توان موتور ۵۰ درصد نسبت به ارس -۱ افزایش داشته است. همچنین شعاع عملیاتی این خودرو از ۶۰۰ کیلومتر به ۷۵۰ کیلومتر رسیده است.


خودروی ضد مین و ضد کمین رعد دستاورد دیگری بود که امروز با حضور وزیر دفاع در اصفهان رونمایی شد. چنین خودروهایی که اصطلاحا امرپ نامیده می‌شوند، خودروهایی با شاسی بلند ۴×۴ و یا ۶×۶ هستند و توان حمل نفرات، برجک مسلح، تجهیزات مخابراتی و انواع اخلالگرهای ضد بمب را دارند. این خودروها از بدنه‌ای با قابلیت مقاوم در برابر بمب‌های کنار جاده‌ای مین‌های ضد خودرو و ضد تانک و همچنین انواع گلوله ها برخوردارند که می‌تواند از جان نفرات داخل خودرو در برابر حملات تروریستی و کمین‌ها دفاع کند.

با حضور گروهک‌های تروریستی در مرزهای شمالغرب و جنوبشرق کشور و اجرای عملیات کمین و همچنین استفاده از مین و بمب‌های کنارجاده و بعضا عملیات‌های انتحاری علیه یگان‌های گشت مرزی نیروهای مسلح، نیاز به وجود چنین خودرویی یکی از ضرورت‌های اساسی نیروهای مسلح در حوزه مرزبانی بود.

بر همین اساس بود که سال گذشته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از خودروی زرهی طوفان را رونمایی کرد. طوفان یک خودروی زرهی ۴*۴ با قابلیت مقاومت در برابر انفجار مین و تله‌های انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌های مختلفِ هسته فولادی است.

خودرو زرهی طوفان
خودرو زرهی طوفان
این خودرو توانمندی عبور از موانع ذوعارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر و عبور از موانع عمودی ۵۰سانتی‌متری را دارا است و می‌تواند تا ۱۰ نفر نیرو با خود حمل کند.

حالا با گذشت کمتر از یک سال از رونمایی خودروی طوفان، وزارت دفاع خودروی زرهی رعد را تولید و رونمایی کرده است. امرپ رعد، یک خودروی ۶*۶ است ضد مین و ضد کمین است که بر اساس شرایط اقلیمی کشور و نیاز روز نیروهای مسلح طراحی شده است.


این خودرو نسبت به طوفان از توان حمل نفرات بیشتر و سرعت بالاتری برخوردار است و توان آن برای حرکت در شیب‌های تند هم افزایش پیدا کرده است. کف”V” شکل این خودرو موجب می‌شود تا امواج حاصل از انفجار مین‌ها به طرفین هدایت شود و در نتیجه این خودرو از توان بهتری برای مقابله با انفجار از کف برخوردار باشد.

همچنین سیستم موتور، انتقال قدرت، وزن عملیاتی، سرعت، قابلیت حمل سلاح خودروی رعد نسبت به طوفان با افزایش روبرو بوده و شعاع عملیاتی آن به ۹۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این خودوروی رعد در بخش سلاح از یک برجک مسلح به مسلسل ۱۲.۷ میلیمتری بهره می‌برد. همچنین ۸ جایگاه در طرفین خودرو برای تیراندازی از داخل به بیرون تعبیه شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰۶ دیدگاه‌ها

  1. Hemichan

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (715 ديدگاه)

    نه نه شبیه نیست
    شبیه هیچی نیست حتی گریلشم ۸ تاس یکی بیشتره ?

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. s.h

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (712 ديدگاه)

      یعنی چی میایید مسخره میکنید؟ خوب دمشون گرم همینم ساختند حالا یا بومی یا غیر بومی یا هر چیزی کاری نداریم اصلا خوبه یا نه و شبیه چه ماشینیه و نیست بابا دمشون گرم ساختند
      دوستان پدر من 46 ماه جبهه بوده میگفت خدا وکیلی ؛ دور از جون شما حرومزاده تر از المانیها و ژاپنی ها نیست میگفتم چرا ؟؟ میگفت المان میخواستند لوازم یدکی دقت کنید لوازم نه ماشین ها ؛ همون بنز میگفت اگر لوازم میخوایید باید ماشینم به ازای هر وسیله ای ببرید پولشونم الان بدید و همون ژاپن یه پیچ هم اصلا نمیداده کره هم سلاح میداده که کار نمیکردند فرانسه چندتا تانک اشغال داد ه بوده پدرم میگفت تانکهای فرانسوی 5 تا گوله میزد بار تریلی میبردند گوشه پادگان مینداختند ولی چیفتن امریکا کلا پشت خط شبی 40 تا گوله میزده همیشه هم بوده میگفت دم اخری اخرای جنگ دیگه چیزی نبوده دوستان میگفت خداوکیلی دست خالی بچه ها از عراق تانک میگرفتند اینو همه میدونند حتی یه مستند هم خودم دیدم 7-8 تا از بچه ها اصفهان دارند پشت خاکریز کمپوت میخورند دوتاشون با دوتا یا سه تا تانک عراقی درگیرند اونا میاند پایین فرار میکنند اینو واسه دفاع مقد و اینا همش نشون میده ببینید بلاخره صنایع دفاع هم که این طور نمیمونه اونم یه موتور قوی تر میزنه و پیشرفت میکنه چون نظامیه و لازم ؛ سایپا نیست و مردم
      حتی اگر به شکل محرز هم یه کپی از لند کروز بزنند یا هامر بازم دمشون گرم خدا پدرشونم بیامرزه
      در ضمن اقا امیر اگر با دیار پارس مشکل داری خونتونو ببر جای دیگه ولی حرف مفت در مورد ملت نزن و شما تا اخر عمرت جز پرایدم نمیتونی سوار شی
      اگر ماشین خارجی بود میگفتی خوبه ها فقط یه خرده قدرتش کمه حالا چون ایرانیه شده یه اشغال به تمام معنا ؟؟ اگر خارجی بود مثلا یه کشور جهان سومی میزد میگفتی بیا اینام ماشین زدند ولی ما نه و فلان و… حالا که ایران زده مسخره میکنی ؟؟؟؟
      پدال خداوکیلی منتشر کن

      موافقم 16
      مخالفم 7
      1. حمید

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (7 ديدگاه)

        دوست عزیز تانک چیفتن ساخت انگلیسه که تانک بسیار سنگین و زره بسیار مقاومی داره. تانکهای امریکایی موجود در ایران تانکهای سری ام هستن که با تانکهای سری تی روسیه بیشترین ناوگان زرهی ایران در زمان جنگ بودن و اون زمان کارایی خوبی داشتن. من در دوران خدمت راننده تانک در یکی از یگانهای زرهی جنوب بودم و اطلاع کافی دارم.

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. s.h

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (712 ديدگاه)

          ممنون
          من اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم و ای ها هم خاطرات پدرم هستند

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. مرتضی

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (78 ديدگاه)

          اقا حمید تانک چیفتن یکی از بدترین تانک های تاریخ بوده ، عمده ضعف نیروی زمینی ایران هم تانک چیفتن بوده چون زره ضعیف داشته و از اون بدتر موتور خراب. عراق به خاطر همین ضعف 200 تا چیفتن طی جنگ از ایران غنیمت گرفته ولی به جای استفاده ازشون زره یک سریشون رو ذوب کرده به عنوان زره اضافی روی بقیشون گذاشته و به قول خودش یه تانک بومی تولید کرده

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. امیر

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2956 ديدگاه)

        ممنون ک شما حرف منو متوجه شدید..
        متاسفانه جوابی برای دوست عزیزمون ک تقریبا به همه توهین کردن، پیدا نکردم

        موافقم 1
        مخالفم 0
      3. Mad.z.Max

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1840 ديدگاه)

        نمیشه از پوسته ی مرد.م بود و از دیدن اینجور تولیدات (بخونید مونتاژ و کپی کاری و شو آف) بنجل خوشحال شد! چون مردم (نه چند درصدی که دارن نون میخورن از این راها) الان سفره زندگیشون به حد اقل رسیده، چون 80% جمعیت زیر خ.ط ف.قرن، چون بخاطر جنگیدن با کل دنیا دیگه کارد به استخون رسیده. نمیشه هم این وضعت باشه، هم از دیدن نمونه چینیزه ایرانیزه لندکروز سری 70 با جلوپنجره ماهیندرا (حیف اسم هامر) خوشحال بشی..
        وسایلی که با پول خ.ون مر.دم دارن با آزمون و خطا سرهم میشن

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. یکی

          ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (3 ديدگاه)

          ما هم از این مردم زیر خط ف ق ر یم ولی بنظر ما جنگیدن با دنیا مشکل سرمایه داراست مشکل ما نا برابری و رانت و سو مدیریت و اداره پوپولیستیه کشوره !!!
          شما تا حالا یه پستونیک ساختین تا از مشکلات تولید اونم با این وضع دولت رو به رو بشین !! تنها نهادی که تو کشور نسبتا خوب جلو میره همین نظامیلن ببین میتونی چش اینا رم در بیاری خیالت راحت بشه !؟

          موافقم 4
          مخالفم 2
        2. ایرانی

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (36 ديدگاه)

          با کل دنیا تو جنگ ۸ ساله جنگیدیم که ۸۴ کشور همراه عراق مقابل ما بودن
          الانم بخاطر عقیده میجنگیم شما رو با انتخاب بنفشتون تنها میذاریم تا یه وقت دلار رو رییسی نکنه ۵هزار تومن ب قول کلیپ انتخاباتی voa شما و اربابتون

          موافقم 2
          مخالفم 4
      4. ADAK

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1846 ديدگاه)

        اگه علاقه مندی برو واقعیت های جنگ را تحقیق کن پیرامونش نه حرفای پدرت را

        موافقم 3
        مخالفم 2
        1. ایرانی

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (36 ديدگاه)

          دوران بزن دررو تمام شده…واقعیت،، امروز اینه!!

          موافقم 1
          مخالفم 2
      5. حمید

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1 ديدگاه)

        همیشه مرغ همسایه غازه
        خدا وکیلی همین ارس ۲ رو بدی سایپا و ایران خودرو ۱۰۰سال دیگه هم نمیتونن تولیدش کنن

        موافقم 4
        مخالفم 1
        1. Mohamad

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (29 ديدگاه)

          عزیز دل من سوار رعد نشدم اما یه زمانی سفیر زده بودن موتورش نیسان جونیور بود بسیار پر مصرف اصلا هم هندلینگ نداشت .خود نیسان تولید میکردن بهتر بود یا امرپ هم زده بودن ۲۰ تا زدن دیدن نمیتونه تو عملیاتا باشه از رده خارج کردن. مهم قیمت هم هست یه صندوق عقب زدن ۲۵۰ میلیون دلار حال باید دید این چقدر هزینه برده

          موافقم 1
          مخالفم 0
      6. ford

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (68 ديدگاه)

        مرد مومن چرا اراجیف میبافی چه اخترایی چه نو اوری بابا جون فازت چیه تانک المانی فرانسوی … اینا چیه‌ میگی این خودروی نضامی چیه اختراع کیه این همون لندکروز سری 70 که جلوپنجره شو عوض کردن با سپراش که لندکروز سری 70 نمیدونم اطلاع داری تولید کی ژاپن هست یا نه با عوض کردن جلوپنجره سپر چیزی عوض نمیشه اختراع نو اوری هم حساب نمیشه علکی تعریف میکنی مثل داستان پراید میمونه که زه حذف کردن بعد شد جزو اپشن لندکروز سری 70 برداری سنگینش کنی اونم جای موتور خودش موتور نیسان بزاری دیگه چه اخترایی این بهد هم در مورد تانک فلان بسال چرا حرف علکی میزنی 90 درصد تجهیزات نظامی ایران برای ما برای روسیه هست که تو تجهیزات نظامی طول عمر استقامت نه امریکا میتونه باهاش رقابت کنه نه المان حتی یک هزارمشون هم نمیشن و گفتم 90 درصد تجهیزات جنگی برای روسیه بود که بدون خرابی کار کردن و همنوز هم دقت کرده باشی دارن کار میکنن ازشون استفاده میشه از کلاشینکفش بگیر تا کاتیوشا تیربار خمپاره زن هوایی زن یه دنیا چیز دیگه تانک کره المان فلان فرانسه کدوم بود مثال سلاحی مثل کلاشینکف که سال 1947 اختراع شد اون زمان از چنان تکنولوژی طراحی بهره برد که این همه سال گذشته هنوز سلاحی رو دستش نیمده و یک دهم کارایی شو هم ندار تیر انداز تو هر دمایی بدون داغ کردن زیر اب تو یخ با بالاترین دقت … بعد اطلاعی نداری المان ژاپن فرانسه چیه تمام ماشینای جنگ هم که تویوتا بود هنوزم مثل ساعت کار میکنن و به راحتی هم ماشین دادان خواهشا علکی از خودت چیزی ننویس

        موافقم 2
        مخالفم 5
      7. Mhd

        ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (295 ديدگاه)

        ظاهرش شبیه هامر خودش هم بطور کامل همون لندکروزه ولی عملکردش و آفرودش اصلا به پای هامر نمیرسه.
        درکل حرفی زیادی برای گفتن نداره ولی از هیچی بهتره.

        موافقم 1
        مخالفم 2
    2. سروش

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (228 ديدگاه)

      با ۴ تن وزن و ۱۳۰ اسب قدرت، ۱۰۰۰ نیوتون گشتاور هم بدی راه نمیره. شو تبلیغاتی. رنگ کردن لندکروزر های قدیمی. موتورش هم معلوم نیست مال نیسان آبیه یا چیز دیگه

      موافقم 2
      مخالفم 1
    3. ارشک

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (326 ديدگاه)

      من احساس می کنم خیلی به خاطر احساسات سیاسی در مورد این خودروها نظر منفی میدن ولی به نظرم ساخت این خودروها امر مثبتی است اینکه کپی کاریه یا حتی موتور و شاسی و … عاریتیه چه اهمیتی داره ؟این خودروها قرار نیست که صادر بشوند اگر بتونن جون یک سرباز رو هم نجات بدن ارزشش رو داره.نکته دیگه اینکه قدرت ۱۳۳ اسب وقتی ۴×۴همراه باشه مناسبه چون قرار نیست که در زمین ناهموار ۲۰۰ کیلومتر سرعت بره.
      در کل در خاورمیانه یا باید گرگ باشی یا گوسفند .

      موافقم 4
      مخالفم 1
    4. سورنا

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      مهم اینه بره روسیه تو مسابقات و مثل تانکامون آتیش بگیرن ???

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. حسین

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (3 ديدگاه)

        اون تانکها مال میزبان بوده.تو مسابقات فقط چین ادوات خودشو اورده بود

        موافقم 4
        مخالفم 0
    5. رضا

      ۲۵ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (7 ديدگاه)

      حسودیتون می‌شه از دیوار راست می‌ره بالا؟!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  2. هادی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (48 ديدگاه)

    آدم نمیدونه چی رو باور کنه چی رو نه
    کلی خودرو ناقص تو انبار دارن بعد از اون طرف ساخت همچنین خودروی هایی ؟خیلی تضاد داره با هم
    آخه 133 اسب قدرت؟ تازه گشتاور هم نزدن، ارس هم که کپی هامر هست، ایکاش حداقل مشخصات فنی هامر هم داشت
    ***

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. Genius

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    هر جور نگاه میکنم خط شانه و کلیت ابعاد من رو کاملا یاد لندکروزر سری 70 که قبلا هم در صنایع خودروسازی فتح مونتاژ میشد میندازه منهای اون طراحی جلوپنجره و چراغ کاملا کپی برداری واضحی از هامر امریکائی است. در یک کلام محصولی قدیمی و نه چندان مدرن در پوسته ای نسبتا زیباتر که کمترین مشخصات تخصصی ای از توانایی های حرکتی آن نیز ارائه نشده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. Genius

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    میگیم نزاجا و سپاه براساس حوزه عملیاتی خودشون به این خودروی باصطلاح همه جا رو و سخت جان نیاز دارند ولی پلیس چی؟!؟مرزبانی که چند وقت پیش از ناجا مستقل شد و ماموریت های ناجا فقط به حوزه امنیت شهری محدود میشه آیا نیازی به این خودرو برای ماموریت های روتین داره یا اینکه….؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    اسباب بازی هایی از دیار پارس!!
    با اینا نهایت بشه تو‌ مستند فرمانده عملیات زد

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. جنوب

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (322 ديدگاه)

      مشکلت با دیار پارس رو حل کن
      خودرو رو کار ندارم

      موافقم 6
      مخالفم 0
    2. یکی

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      چرا نظرتون اینقد منفیه ؟ عملکرد ضعیف دولت و امار سازی ها غلط حال شما رو خوب میکنه ؟ خوبه الکی میگفت ۴۰۰ اسب بخار قدرت داره !!!
      همین نسل قبل که شما میگین به درد مسابقه فرمانده میخوره ببین تو عراق چقد به داد عراقیا رسید . وگرنه اگه به دولت تدبیر و امیدتون باشه باید در اینجا هم تخته شه و برین از اروپا ابنبات وارد کنین

      موافقم 4
      مخالفم 0
    3. سپهر

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اوووف مستند فرمانده چه آتشی زده بهتون… هرچی شما و سرسپردگان رو بسوزونه عالیه

      موافقم 3
      مخالفم 3
    4. Hm

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      آره
      تو همین خیلاتت بمون
      کور بشه چشمی که نمیتونه پیشرفت هارو ببینه
      بعدشم این مشخصاتش با توجه به منطقه و با کم هزینه ترین حالت ممکن ساختن

      موافقم 2
      مخالفم 1
  6. ایمان

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3897 ديدگاه)

    یک هامر پیکاپ با لوگوی Zastava
    اگه ۰ تا صدش ساخت مهندسین ایرانی صنایع دفاعی باشه بازم جای تقدیر داره که بعید میدونم و مشکوکم
    چون اگه بومی بود حال روز صنعت خودروی کشورمون بهتر از الآن بود ، بی شک و تردید

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. امیر

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2956 ديدگاه)

      ۰تا۱۰۰ ک هیچی ، اگه ۱۰درصدش کار مهندسین ایرانی باشه من تا اخرعمر چیزی غیر پراید سوار نمیشم
      پلت فرم
      بدنه
      موتور
      گیربکس
      اجزای اصلی یه خودرو محسوب میشه ک بعید میدونم تو هیچ کدومشون دست داشته باشن ، نهایت یه تغییر کوچیک…

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. ایمان

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (3897 ديدگاه)

        بله با شما موافقم
        منم گفتم بعید میدونم و مشکوکم
        حالا که با دقت نگاه میکنم از نمای بغل قشنگ فریاد میزنه که اتاق تویوتا لندکروزه

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. علی

      ۸ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      صنعت خودرو سازی از صنایع دفاع جداست
      اولی محل رانت و سوء استفاده و دومی محل خدمت است.

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. Hm

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      ربطی نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. ali a

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    از بغل که نگاش میکنی انگار لندکروز قدیمی هست که بهسازی شده و تغیرش دادن…موتورش هم ضعیفه بنظرم…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. هادی

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    بفروشید ۱۰۰ تومن از اشغالای اصلاحطلبی بهتره متورشم ۶ سیلندر باشه ۲۰۰ هم باشه باز از اشغالای چینی فرانسوی مونتاژی ایران بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. OMID

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      اشغالای اصلاح طلبی؟??
      الان مثلا قبل اصلاح طلبا لامبورگینی تولید میکردیم؟?

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. عبدالله علیپور

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (132 ديدگاه)

        نه عزیزم کل صنایع از روز اول که وزیر صنایعمون بهزاد نبوی بود دست اصلاحطلب های مونتاژ کار بوده و هنوز هم هست و جالبه که نوچه های همونها هنر و توان جوانان با غیرت ایرانی رو تحقیر میکنن و مشکوکن ک مبادا راهی جز فکر حقیرخودشون رفته باشن ک فقط چند خط الم غورباقه از اطلاعات عددی ماشین ها حفظ کردن

        موافقم 2
        مخالفم 1
  9. mohammad

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (421 ديدگاه)

    چرا جیپارو میریزی تو هامرا….

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. doubt

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (257 ديدگاه)

    ارس سری 70

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. Abbas

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    ((دو دستاورد جدید صنایع دفاع است که بر اساس نیازمندی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده‌اند.))
    پس نیازمندی مردم چی؟؟؟
    البته هرچند که همینام ماشینای ۶۰ سال پیشن و فقط یه پوسته براشون زدن

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. وی

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      چرا مغلطه میکنی به اسم مردم ؟
      مشکل مردم چه ربطی به نهاد نظامی داره
      یه امنیتم نسبتا خوبه ببین چش اونم میتونی در بیاری !؟!
      این مشکلی که شما میگین از خود مردم و انتخاب اشتباهشه حالا که بد رای دادین کل مملکت رو چرا زیر سوال میبری !؟
      اول یه سوزن به خودت بزن !؟ سینه خیز نرو ، پاشو

      موافقم 3
      مخالفم 1
    2. رضا

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (4 ديدگاه)

      مردم برن دولتی انتخاب کنن که دنبال تعیین ریاست ها و مدیرها در صنایع دولتی نباشه
      دولتی که مونتاژ نکنه
      و دولتی که دنبال تحقیق و استفاده از نخبگان باشه تا ماشین مورد نیازشون ساخته بشه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  12. حسن

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    از خوبیهای تحریم و قطع ارتباط با دنیا اینه که سازنده ی اصلی نمیتونه ازمون شکایت کنه وگرنه تا دو ماه دیگه جیپ و هامر و تویوتا با طرح شکایت درخواست غرامت میکردن .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. حسن

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    اینا همونان که میگفتن میتونن بیان کمک خودروسازای داخلی و صنعت خودرو را نجات بدن .
    وقتی دستاوردتون در عرصه ی نظامی که هیچگونه محدودیت مالی نداره اینه . قطعا یا موجب ورشکستی صنعت خودرو میشید یا بعد از ورود شما به صنعت خودرو قیمتها ده برابر افزایش پیدا میکنه چون در قید مخارج نیستید بعد مردم باید هزینه ها را جبران کنن.
    یه لطفی بکنید کمک نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. MAHDI

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      یادمه یه روز برایان هوک هم مثل یه سری از دوستان میگفت:: دستاوردهای نظامی ایران همه فتوشاپی هستن.بله ایران تنها کشوری در دنیاست که با فتوشاپ پهپاد MQ4_C تریتون آمریکا با قیمتی معادل 225 میلیون دلار رو نابود کرد(که نسخه بسیار مدرن تر وگران تر از RQ4 گلوبال هاوک هستش وفقط 2فروند ازش در دنیا وجود داشت)
      جالب اینه خبرگذاری اسپوتنیک میگه:: زدن این هواپیما یک سلاح ویژه افسانه ای میخوادبه 3 دلیل!!! 1_ اول اینکه این بدون سرنشین stealth یا رادار گریزه 2_این هواپیما در سیستم جنگ الکترونیک طوری هستش که تماس هاشو نمیشه رهگیری کرد3_ این هواپیما در ارتفاعی پرواز میکنه که به سختی میشه مورد هدف قرار بگیره!!!!
      دستاوردهای خیلی ساده ایران که در اختیار یمن گذاشته فقط در طول 5 هفته 10 پهپاد سعودی ها و 3 پهپاد آمریکایی هارو سرنگون کرد یکی از منهدم شده های آمریکا پهپاد MQ9 بود با 56 میلیون دلار.پهپادهای ساده یمن 800کیلومتر وارد خاک سعودی ها شدن واز تمام سامانه ها ی پاتریوت و آتش بارهای آمریکا گذر کردن و مراکز مورد نظر رو مورد هدف قرار دادن وسالم برگشتن.اونم در حالی که بیش از10 کشور جهان مستقیم با یمن در حال جنگ هستن یعنی:( آمریکا/ فرانسه/ عربستان/ امارات/اردن/پاکستان/مالزی/اسرائیل /مراکش/سودان/مصر) این اواخر فقط مالزی خودشو کنارکشید وامارات هم بخاطر حملات موشکی وپهپادی سنگین یمن داره اعلان بیطرفی میکنه!!!
      یادمه یکی از دوستان میگفت:سلاح های ساخت ایران تادر میدان نبرد تست نشن نمیشه گفت کارآمد هستن یا نیستن اما خبر نداره چندین دهه است در میدان جنگ دارن تست میشن وبسیار کارآمد بودن وهستن.
      ایران در زمینه نظامی جزو قدرت های بزرگ جهان هستن ودر زمینه ساخت بدون سرنشین ها قدرت موشکی جزو3 قدر پهپادی و4قدرت موشکی جهان ودر زمینه جنگ نامتقارن قدرتمندترین نیروی نظامی جهان.وهیچ کشوری در دنیا توان جنگ مقابل ایران رو نداره حتی اگه اعتلاف جهانی شکل بگیره.به چند دلیل که اینجا جای بحث نیست. البته اونا میدونن واقرار اهم میارن کارشناسانشون!!!((( MQ1_C /RQ_170 /MQ_9شادو 200/ هرمس/ اسکن ایگل /RQ_11 آئروویرنمت))) غنیمت های پهپادی ما هستن از آمریکا وهرمس فقط از اسرائیل والبته تریتون که منهدم شد.بخاطرمورد هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکا هند رو از خرید پهپاد از آمریکا منصرف کرد!!!
      ((( کسی که باید بدونه میدونه)))

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. محسن

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (136 ديدگاه)

        اره اعتلاف جهانی هم حریف ما نیست،فقط مگه آدم فضایی ها ما رو بتونن شکست بدن،مشتی برو مطالعه کن سال ۶۸ که سه روز درگیر شدیم چه اتفاق‌هایی افتاد

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. MAHDI

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          من اگه چیزی باشه مطمعن باش بهتر میدونم.البته فکر نکن آمریکا عاشق چشم وابروی شماست که حمله نمیکنه.مطمعن باش اگه ساعت 3 بامداد به این نتیجه برسه که ایران توان مقابله نداره ساعت 4 صبح تمام زیرساخت های ایران مورد حملات موشکی قرار میگیرن اونم با اعتلافی جهانی.
          البته یکبار این برنامه رو اجرا کردن اما به اسم عراق ارتش هایی از 39 کشور جهان مستقیم به ایران حمله نظامی کردن از خاک عراق در حالی که 78کشور دیگه این 39کشور رو خدمات میدادن.در پایان جنگ هم ازبیش از 18کشور مختلف جهان اسیر داشتیم.شاید فکر کردی حمله عراق به ایران بوده!!!!((یک تحقیق بکن فقط درمورداسامی کشورهایی که ازشون فقط اسیر داشتیم))
          درحالی درمقابق غرب وشرق دنیا میجنگیدیم که در داخل مجاهدین خلق 18 هزار نفررو تیکه پاره کردن(داعش بودن وقتی داعشی بودن باب نبود) فرمانده کل قوا(بنی صدر) هم جاسوس بود. فرمانده نیروی دریایی جاسوس بود ووو….بودجه دفاعی کشورها در زمان صلح حدود20 درصده ودر زمان جنگ تا 80درصدهم میرسه. بودجه نظامی ایران در زمان جنگ 12درصد بود ودر بعضی سال ها به 5درصدهم رسید!!!!
          سلاحی نبود که سره مردم ما خالی نکنن چه متعارف وچه نامتعارف!و طبق معمول سازمان های حقوق بشیری همه خفه!!!!
          ((ماکه دروغ میگیم حداقل رسانه ها ونظر کارشانسان خودشون رو مطالعه کن))

          موافقم 1
          مخالفم 2
        2. حسین

          ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (259 ديدگاه)

          آدم فضایی (((:

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. ایرانی

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (36 ديدگاه)

          سال ۶۸ تموم شد… الان دوران بزن و دررو تمام شده…بیدار شو مشتی

          موافقم 0
          مخالفم 1
      2. حسن

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1335 ديدگاه)

        کلا مواردی که مطرح کردی ربطی به کامنت من نداشت.من هزینه را گفتم اما در مورد ساختشون هم میگم کپی کاری از چندین محصول برای نمایش و شواف.
        در مورد مواردی که گفتی هیچ اطلاعاتی نداری ما تو هیچ کدوم از موارد تولید کننده ی علم فن اوری و یا تکنولوژی نبوده ایم . همه را با هزاران برابر قیمت عرف جهانی از روسیه عمدتا و چین خریداری کرده ایم.
        جنگ نامتقارن یعنی اصل غافلگیری وقتی شما خاکی از امریکا در دسترس نداری پس مهارتت در جنگ نامتقارن به درد عراق و سوریه میخوره .
        اما جنگ امریکا با ایران با وجود ناوهای امریکا در خلیج فارس به هیچ وجه اتفاق نمی افتد وارد کردن ادوات سنگین نظامی فقط برای التهاب منطقه و رسیدن به خواسته های امریکاست که ایران هم داره در زمین امریکا بازی میکنه.
        وقتی امریکا ناوهای خودش را از خلیج فارس خارج کنه و به ابهای بین المللی ببره قطعا احتمال جنگ هست اونا انقد احمق نیستن که وقتی میتونن از فاصله ی دور با موشک و جنگنده اهدافشونا بزنن بیان بیخ گوش ایران وایسن تا غرق بشن و وقتی این اتفاق افتاد یعنی نیروی دریایی و هوایی ایران عملا از چرخه ی جنگ خارج میشه نیروی هوایی که عملا اسقاطیه نیروی دریایی هم تو ابهای ازاد و بین المللی عملا هیچه. فقط میمونه موشک که با هر بار شلیک در موقع جنگ قطعا محل شلیک رصد میشه و نا کارامد میمونه . پس فقط میمونه زدن اسرائیل و عربستان و امارات و بحرین که اینم به ائتلاف جهانی برعلیه ایران منتهی میشه و این یعنی مسئولان ایران حاضرن ایران با خاک یکسان بشه وهیچ اثری ازش نمخونه یا جنگ جهانی اتفاق بیفته.

        موافقم 0
        مخالفم 1
      3. مهدی

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        والا اونجور که از اخبار بر میاد پهباد ام کیو اژ نوع بازرسی دریایی بوده و قابلیت رادار گریزی نداره از طرفی هم به خاطر نوع ماموریت اون دارای بال بزرگ برای ذخیره سوخت زیاد بوده و به همین دلیل نه فلر و چف داره و نه چابک هست و زدن اون هم زیاد سخت نبوده البته
        البته هدف امریکا هم درجه اول هک کردن سیستم سوم خرداد که به جدیدا رونمایی کرده بودن بوده که جالبه برای این کار یک لقمه چرب و نرم هم فرستادن و روز بعد از این ماجرا طی یک حمله سایبری موفق سدن سیستم پافندی ایران مورد حمله سنگینی قراربدن و جالب تر اینکه با درخواست وزارت خارجه امریکا کل مبلغ پهباد از پول های بلوکه ایران کم کردن. ایگل هم یک‌ پهباد کوچک قابل حمل توسط نفر هست که برای دیدبانی نزدیک به کار میره و ارزس چندانی نداره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رضا

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (4 ديدگاه)

          فقط یه احمق ۲۲۵ میلیون دلار رو طعمه میکنه تا سامانه ۳خرداد رو که متحرکه شناسایی کنه

          موافقم 1
          مخالفم 0
      4. محسن

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (136 ديدگاه)

        داداش ۷۸+۳۹=۱۱۹ ،ما کلا ۱۱۹ تا کشور قابل قبول داریم ؟ جیبوتی رو حساب نکن،برادر من این اعداد ارقام رو همینجوری میگی دیگه،میشه یه منبع مستند بگی ؟؟ اخه یه کم خودت فکر کن قبلش،میشه یه عکس از اون اسرای ۱۸ کشور بدی ؟ خودت داری میگی ۷۰۰ میلیارد بودجه داره بعدش از ما که ۷ میلیارد بودجه نظامی داریم شکست میخوره ؟سریال گاندو رو دیدی روت تاثیر گذاشته

        موافقم 0
        مخالفم 1
      5. حسین

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (259 ديدگاه)

        فیل ها هم پرواز میکنن و مورچه ها هم نوتلا میخورن!

        موافقم 0
        مخالفم 1
      6. ایرانی

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (132 ديدگاه)

        {{احسنت… کسی که باید بدونه میدونه}}
        واقعا چشم احمق های آهن پاره پرست غربگرا رو باز کردی…فتوشاپ های ما کارشون رو میکنن و با عوعو کردن بعضی ها برای ناامید کردن مردم چیزی عوض نمیشه و با کامنت نوشتن ضد ملت و مملکت کاری از پیش نمیبرن

        موافقم 0
        مخالفم 1
    2. SS

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (740 ديدگاه)

      نه تنها هزینه ها رو مردم باید بپردازن چون نیازه که چرخ رو از نو اختراع کنیم!
      بلکه آقایون قبل از اینکه پا در عرصه بذارن میخوان کلا واردات با تعرفه 100 درصدی هم ممنوع بشه
      کسی که از اول چنین شرایطی میذاره در نهایت ده برابر بدتر از سایپا و ویران خودرو در میاد

      موافقم 1
      مخالفم 1
    3. Hm

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      صنایع نظامی ایران در مقایسه با کشور های خلیج فارس هیچ هزینه ی زیادی ندارن
      در عین حال با قوی تر از همشون هست
      نکنه میخوای بیان با پراید وانت برن تو خط ؟
      باید هزینه ی این خودرو ها رو با بقیه ی خودرو های نظامی مقایسه کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. MAHDI

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ایران کمترین بودجه نظامی رو بین کشورهای منطقه داره.کشوری مثل قطر بودجه نیروی هوایی اش 3 برابر بودجه کل نیروهای مسلح ایرانه!!! اونم ایران با این مساحت وجمعیت و….
    بودجه دفاعی آمریکا حدود 700میلیارد دلاره، یعنی روزی حدود 2میلیارد دلار هزینه ارتش آمریکاست وبودجه دفاعی ایران 12 میلیارد دلار بودکه یعنی بودجه دفاعی ایران به اندازه بودجه 6 روز آمریکاست بود. اما بودجه دفاعی ایران تا 6میلیارد و300میلیون دلار کاهش پیدا کرده یعنی بودجه یک سال ایران فقط به اندازه بودجه 3روز آمریکاست!!!!
    (((درضمن ایران مثل کشورهای هند یا ترکیه یا سعودی ها واکثر کشورهای دیگه نیست که تسلیحات رو خریداری کنه بلکه در داخل ساخته میشن واین خودش کمک اقتصاد کشوره)))
    دنیای امروزه دنیای قدرته. سازمان ملل ومباحث حقوق بشر مثل جوک میمونه در دنیای امروزه.ضعیف باشی له میشی!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      داداش زیاد حرف زدی گلوت خشک شد یه ساندیس بخور سرحال بشی

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. MAHDI

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        من اگه ساندیس بخورم مال وطن خودمه وکشور خودمه. حداقل ساندیس بیگانه هارو نمیخورم!!!!
        اون اسطوره ای که از آمریکا وانگلیس از نیروهاشون در ذهن داریدفقط در هالیوود میشه پیداش کرد.واقعیت نیروهاشون اونایی بودن که بارها بازداشت شدن.فکرنکنی ملوان بودن وسرباز ساده!!!
        آمریکایی ها که مثل بچه ها گریه میکردن وشلوارهاشون رو… کرده بودن نیروهای SEAL NAVY یا سی ایر لند!!
        واحد زمین. هوا. دریا بودن ونیروهای انگلیسی که اونا هم کف قایق هارو نجس کرده بودن نیروهای S. A. S و واحد ویژه ترS. B. S
        یا special boat squadron بودن!!!
        یا درگفته ساده خودمون ابرکماندوهای آمریکا وانگلیس بودن….
        شما چه مسخره کنی یا نکنی. چه رد کنی یا نکنی واقعیت تغیر نمیکنه.حقیقت رو نمیشه انکار کرد.همونطور که گفتم اونایی که باید بدونن میدونن.واقعیت اینه که آمریکا در حالی برای نقشه هاش برای منطقهکه یکیش تجزیه منطقه بود 7تریلیون دلار(7000میلیارد دلار) هزینه کرد در حالی که اقتصادش بیش از 21 تریلیون دلار بدهی داشت!!!!
        ولی برنامه هاشون با شکست مواجه شد ونقشه تجزیه خاورمیانه شکست خورد توسط ایران.واین جدای از هزینه ای بود که در افغانستان کردن.جدای از هزینه ای که ناتو در منطقه صرف کرد. جدای ازهزینه ای که عربستان وامارات وقطر ووو صرف کردن.
        (((مشکلات اقتصادی از طرف دولتی هستش که خوده مردم انتخابشون کردن.روی موجی سوار شدن که خودشون ساختن.دولتی رو سرکار آوردن که تمام هدفش فشار به مردم وضربه زدن به کشوره)))
        من عاشق کشورم هستم.حالا واسه این جمله بچه گانه ساندیس رو به من داری میگی. حداقل مال کشور خودمه دوست عزیز!!!!!

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. Abbas

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (875 ديدگاه)

          تو عمرم انقدر زیر یه پست دیس نداده بودم،دیس دونم خراب شد

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. بهراد

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (753 ديدگاه)

          آقا مهدی بعضی حرف هات درست نیست.
          آمریکا به هیچ کشور بدهکار نیست.اگر بخوای بیشتر توضیح میدم.

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. Elmiraj

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (3105 ديدگاه)

          MAHDI@
          قدرت آمریکا رو بد جایی دیدی عزیزم:::
          .
          این که ۶ نفر ملوان راه گم کردن و دویست نفر با اسلحه بدست با مثل دزدای دریایی سومالی ریختن رو سرشون نه اقتدار شماست نه ضعف آمریکا..!!!
          این که پهباد گلوبال هاوکی که در طول ۴ ساعت شش بار شناسایی میشه اونم توسط رادار های شصت سال پیش ارتش و سپاه بدون که اون پهباد با هدف هک سیستم موشکی ایران اومده و در ارتفاع بسیار پایین حرکت می کرده که اینقدر به راحتی شناسایی شده ، پهبادی که خیلی وقت بود همسایه ها پولشو داده بودن و از قصد فرستادنش تا شناسایی و نابود بشه…!!! جالبه چند روز بعدش هم همه آسمان ایرانو تحریم کردن…یعنی با یه تیر چند نشون زدن…!!!!!
          .
          .
          استاد قدرت آمریکا همون جاییه که به کل دنیا دستور داده تا ایرانو تحریم کنن ، ‌‌‌و همه از جمله چین و روسیه هم از دستوراتش اطاعت می کنن و کاری کرده که فروش نفت ایران ۲.۸ میلیون بشکه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسه….!!!!!!
          پس بگو اون اقتداری و قدرتی که به این راحتی پهباد شناسایی و نابود می کنه و نیروی درجه یک آمریکا رو اسیر می کنه چرا نمی تونه قدرت تحریم و زور آمریکا رو خنثی کنه…؟؟؟؟
          تا جایی که عیانه این قدرت شما از پس دفع حملات هر روزه اسرائیل هم برنمیاد…!!!!!

          موافقم 1
          مخالفم 2
        4. حسین

          ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (259 ديدگاه)

          داداش این حرفا رو بیخیال، از BMW بگو …

          موافقم 0
          مخالفم 1
        5. Hm

          ۲۰ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (39 ديدگاه)

          قدرت آمریکا رو اونجایی دیدم که وقتی ایران عین الاسدو زد سکوت کرد رئیس جمهورشان گفت فقط سر سبازاشون درد میکنه

          قدرت آمریکا اونجایی معلوم شد که حتی از طالبان شکست خورد !!!
          آمریکا آمریکای ۴۰ ۵۰ سال پیش نیست!
          جهان هم دیگه تک قطبی نیست

          موافقم 1
          مخالفم 0
    2. Mad.z.Max

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1840 ديدگاه)

      حد اقل تو که انقد سنگ داخل رو به سینه میزنی، عکس نیسان آبی ای، پرایدی، پیکانی چیزی بذار پروفایلت آدم کمتر شک کنه..
      ای بابا، اونا هم تولید خارج بودن؟ هیچی پس..

      تولید جنگ افزار داخلی منظور همون جنگ افزار چند نسل قبل روسی و بنجل چینی هست دیگه؟

      با اینکه با قشر خاصی از این مملکت منطقی نمیشه صحبت کرد، اما سعی میکنم منطقی بگم، مگر غیر از اینه که صنعت خودروسازی هر کشور، پرچمی از نمایش قدرت صنعتی و تکنولوژیکی اون کشوره؟
      اصلا کاری به سایپا و ایرانخودرو ندارم، همین خودروی ارس که اینجا به کمترین شکل مشخصات فنیش ذکر نشده، مگه پنل های بدنه زااااار نمیزنه هایلوکس سری 70 هست؟ مگه جلو پنجره و چراغا کپی مطلق از هامر نیست؟
      خب چجوری ممکنه از پس ساخت یه پیک آپ مستقلم نه، نیمه مستقل، با حد اقل ساختن یه موتور، یا یه گیربکس (از صفر تا صد طراحی داخل) بر نیان، بعد اون ادوات نظامی روز رو صفر تا صد بسازن؟
      منطقی تر از این نمیتونم به موضوع نگاه کنم.
      بگذریم که پول همین کپی کاریا هم از جیب مردم و خام فروشی و مفت فروشی نفته.

      موافقم 1
      مخالفم 2
      1. بهراد

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (753 ديدگاه)

        من یه استادی داشتم که رفیقش مخترع بود یعنی مخی بود واسه خودش.یه سه چهار سالی روی چرخ دنده ها کار کرده بود یه دستگاهی ساخته بود از اینور با نیروی 10 نیوتن یه طنابی رو میکشیدی از اونور مثلا یه تریلی رو میتونستی حرکت بدی.
        رفیقمون میره طرحشو میبره سراغ موسسات که حق امتیازشو بفروشه یا براشون تولیدش کنه اونام اهمیت خیلی کمی میدن و یه فی اندک تعیین می کنن که اوج ضد حاله چند سال وقتتو بزاری که دیگران صاحبش بشن.یه چیزی مثل مرکز تحقیقات ایرانخودرو (که درس آموخته های شریف هم توش بودن و الان بیشترشون گذاشتن رفتن و اونجام تعطیل شده) اگر بود پایه های علمی و آزمایش های عملی این وسیله ها تامین میشد.یه جایی مختص همین کارا به نوعی منطقه 51 ایران.

        ولی کامنتا چقد متفاوته آدم میگه یه زیرشلواری و بالش به همراه ماست موسیر و چیپس برداره بشینه نظراتو بخونه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mad.z.Max

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (1840 ديدگاه)

          داداش من اتفاقا کامنتا دقیقا حال و روز و دو دستگی جامعه رو نشون میده. توده اصلی ولی مغلوب مردم با حد اکثر نظرات مخالف، دسته قلیل ولی غالب (حیفم میاد بگم مردم) با حد اقل نظرات موافق..

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. بهراد

          ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (537 ديدگاه)

          عزیز منم خوشی نزده زیر دلم،اما تو این تحریم همینم غنیمته.
          هزینه های زندگی برا همه سنگین شده.
          برا دهک پایین جامعه؛ بیشتر.
          ما هم که نه از گذشته عبرت میگیریم نه به فکر آینده، منتظریم لقمه رو بگیرن بزارن دهنمون.
          کسایی هستن که تو این شرایط اقتصادی میلیونر میشن،اونم از راه درست(ذات طبیعت پیشرفته)و نباید یجا وایستاد.یکمم ما خاصیت قر زنی داریم که این دفعه با اوج تحریم به اوج خودش رسیده،با نالیدن چیزی حل نمیشه،یا باید نسشت یا برخاست/با این وضع کساییم هستن که سایتو پر می کنن و جیبشونم پیش ما خالیه.هدف آمریکا هم مشخصه،ولی به ما بستگی داره

          موافقم 0
          مخالفم 1
        3. Hm

          ۲۰ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (39 ديدگاه)

          مردم واقعی اینقدر بیکار نیستن بیان اینجا نظر بدن
          ولی خودم اومدم که فکر نکنید خیلی زیادید

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. ساسان

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1040 ديدگاه)

      آقا مهدی خودتو خسته نکن داداش…آدمایی که نمیتونن هنوز مسائل نظامی و امنیتیو تفکیک کنن با مسائلی که مربوط به عملکرد دولت منتخب ملت فهیم هست و انتقام شرایط بدی که نتیجه عملکرد دولتمردانه رو از نظامی هاشون طلب میکنن …صد برابر شرایط بدتر حقشونه چون سواد سیاسی ندارن.بزار اینقدر دیس بدن …با همین سطح تحلیل میرن پای صندق رای با همین سطح تحلیل میشه راحت تو مناظرات انتخاباتی گولشون زد..این گندیه که پای صندوقهای رای زدید…وعلا بخش نظامی ما داره کارشو درست انجام میده..شما ها به اون بخشی از عملکرد کشور(نظامی)میتازی که کارامدترین بخش کشور بوده ….تا 1400با…!!!

      موافقم 1
      مخالفم 1
    4. حسن

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      اولا این بودجه که به مجلس میره برای نمایش به من و شماست شما الان نیروهای مسلح را باید جزء ارکان اقتصادیه کشور بدونی شما دیگه چرا شما که از خودشونی تمام پروژه های بزرگ و کلان کشور زیر دست نظامیانه و جدای از اینها برداشتهای ارزی از صندوق توسعه ملی را هم اضافه کن خیلی زیاده و یک هزارم اون میشه همین پروژه ووووو…………………

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. ساسان

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1040 ديدگاه)

        بودجه نظامی ما درمنطقه کمترین بودجه هست.اینکه این بودجه نمایش فلانه حرفه.من بهش میگم تحلیل قهوه خونه ای که پایه واساس نداره..اینکه سپاه به یکسری پروژه های عمرانی ورود میکنه باید بدونی مجوز ساخت و ورود به پروژه رو خود دولت صادر میکنه..برای تسریع درپیشرفت و ساخت پروژه ها این اتفاق میفته ومیبینی که دولت منفعل فقط ربانهاشو با لبخند وغرور میبره وافتتاح میکنه و الی برکت الله رو میگه….درشرایط تحریم ما تولید کننده ی سلاح هستیم…بحث مشکلات معیشت مردم که علتش تصمیمات غلط اقتصادی.عدم تصویب قوانینی که بستر فسادرو میخوشکونه مثل عدم تصویب قانون شفافیت.یا ویسلبوعر.که توسط مجلس تصویب نمیشه…دولت پیر و منفعل.برایندش میشه شرایط فعلی ربطی به عملکرد خوب بخش نظامی و امنیتی نداره.منم مثل شما از شرایط فعلی دلخورم اما این دو موضوع ربطی به هم نداره.شما از بخشی که داره منفعل عمل میکنه طلبکار باش نه از بخش کار امد کشورت که با امنیتت گره خورده!من متعجبم از این سطح پایین تحلیل…قبل از بیان مطلب اندکی تحقیق

        موافقم 0
        مخالفم 1
    5. Hm

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      آره
      در عین حال قوی ترین کشور منطقه و جز ابر قدرت های جهانه
      آلمان و فرانسه و ژاپن و … در برابر قدرت نظامی ایران چیزی نیستند…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. metti

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (110 ديدگاه)

    فقط خدا کنه از خودروسازای داخلی مشاوره نگرفته باشن وگرنه در صورت وقوع جنگ این ماشینا بیشتر از خود جنگ تلفات میگیرن

    موافقم 1
    مخالفم 2
  16. حمیدرضا

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    قطعا مونتاژ داخل میتونه باشه نه بیشتر تو هر سه خودرو به نظرم دوستانی که میگن افرین و به نظرشون خیلی خودروی مستقل و خوبی هستن یه جستجویی توی اینترنت و شرکت های تولید خودروی زرهی و نظامی بکنن همون طوفان با اسم طیفون در امارات تولید میشه و ما فقط در ایران مونتاژش می کنیم البته فعلا داریم پیش قرارداد می بندیم و تا حدود هشت ماه دیگه یعنی پایان سال 5 برجام کشور میتونه سلاح سنگین وارد کنه به صورت رسمی فعلا برا رد گم کنی و تست این نوع واردات کفایت می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      عجب!!!!!
      منکه دیگه حرفی ندارم!!!!!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  17. ارش

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (20 ديدگاه)

    خدا کنه اینکه اقا مهدی بگه باشه منم خدمت سربازی رفتم اما چیزی که من دیدم خدا نکنه جنگ بشه ما هنوز تو پادگان های آموزشی کشور اسلحه درست حسابی نداریم که سرباز آموزش بدن کل سلاح ها هم چینی بود یا روس واسه 50 سال پیش

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Abbas

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (875 ديدگاه)

      آقا آرش راست میگه،منم تو ارتش بودم،با این اسباب بازیا و پرسنلی که داشت اگه یک لحظه آمریکا از وجود اینا باخبر میشد درجا با خاک یکسانمون میکرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهمن

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اسلحه درست حسابی رو نمیدن دست سرباز برا اموزش عشقی

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. ارش

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (20 ديدگاه)

        روزی که جنگ شد همین سربازی که میگی باید بره دفاع کنه عشقی برو یکم راجع به اموزش سرباز تو کشورهای دیگه تحقیق کن جای دوری هم نمیخواد بری همین افغانستان و تاجیکستان کافیه واسه مطالعه

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. Hm

      ۲۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (39 ديدگاه)

      می خوای به سربازای معمولی بیان اسلحه درست حسابی بدن ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. بهراد

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    بچه های صنایع دفاع کارشونو خوب انجام دادن دمشون گرم.شاید بنده ظاهرا مخالفی داشته باشم بدلیل اینکه تبلیغات از پشت میکروفون به مذاق بنده و دوستان خوش نمیاد ،اما اگر خود بچه های صنایع دفاع از دستاورد هاشون بگن خیلیم خوشحال میشم.
    تو این گرونی حتی موتور پرایدم تعمیر جزئی کنی کلی هزینه داره.دوستان اومدن ماشین ساختن یا مونتاژ کردن(به هر حال) یه وسیله ای تولید کردن و نیاز به واردات رو کم کردن.هر هنرمندی کار های اولش شاهکار نبوده و تجربه و پشتکار باعثش شده.ایشالا نسخه های بعدی بهترشو میسازن.مام پشتمون به امنیتی که دوستان فراهم کردن و می کنن گرمه و در این راه ایثار می کنن و واقعا کار بزرگیه.بنده هم موافقم بودجه صرف بهبود تجهیزات نظامی بشه تا حداقل امنیت و آسایش دوستان در میدان نبرد بهتر تامین بشه و از دور ترس بزرگی برای دشنمان و تروریست ها باشه. اما اینکه بودجه صرف کار های فرهنگی و بعضا اجباری بشه به نظرم اسراف بیت المال باشه شاید بهتر باشه جای دیگه برای کمبود های کشور هزینه بشه.
    خلاصه اینکه گفتنی هارو باید گفت. دستشون درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Fk

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (232 ديدگاه)

    خطابم ب اون دوستیه که میگه این ایران غول مرحله اخره چون دو سه تا پهباد زده
    اولا جهت اطلاع پهباد هدف گرفته اخیر پنهان کار نبوده جالبه اینجور موقعا واسه بزرگنمایی حتی از روزنامه های خارجی حرف میزنی ولی واقعیت جلو چشماتو نمیتونی ببینی.
    فقط بدون چیزی که تو میبینی نوک ی کوه برفی روی آبه
    حتی اگر چیزایی که میگین درست باشه که نیست فقط ارجاعت میدم ب أتحاد جماهیر شوروی تهش چی شد ؟؟؟؟؟
    بماند که تو عرصه هوا و فضا اولین بوده تو زمان خودش
    اتفاقا تمام فیلمهای ب اصطلاح هالیودی شما بر أساس استراژی و واقعیات مبتنی بر پیشرفت و أساس شکل دهی و الگوً سازی ساخته میشه. معذرت میخوام خیلی پرت هستین هیچی نمیدونید !!!!!
    ی روغن هیدرولیک ساده که برای صنایع هوایی ما ضروریه هنوز تو ایران ساخته نشده
    روغنی که برای پرندها ضروریه
    اونوقت میاین قصه سرایی میکنید ؟؟؟؟؟
    طرف با چهارتا کاغذ پاره لهمون میکنه بعد میگی جرّأت نداره ؟؟؟؟؟
    مگه خره ؟؟؟؟یا تفکراتش مثل (با یه یا حسین دیگه کربلا رو میگیریم )هستش ؟؟
    چشماتونو باز کنید أفق نگاهتو نو بالاتر ببرید !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (85 ديدگاه)

      برادر بهتره یه کم تاریخ سیاسی رو خوب ورق بزنی و علتهای فروپاشی شوروی رو بهتر مطالعه کنی. هالیوود یه ابزار قوی در دست صهیونیستهاست برای بزک کردن و با قدرت جلوه دادن آمریکا. نمیبینین چهل ساله که در بدترین شرایط تحریم هستیم و به کجا رسیدیم. بحث پراید و پژو رو بذار کنار که نشات گرفته از مدیریت غلط و توجه نکردن به نیروهای داخلی و جوونهامون هست یا بحث اقتصاد اینها رو بذار کنار ایران قدرت اول منطقه هست نمیبینید اینها رو . بله آمریکا ابرقدرت بود ولی حالا نیست شصت سال قبل پنجاه درصد از تولید ناخالص دنیا برای آمریکا بود ولی الان 15 درصد هست . 22 تریلیون دلار بدهی داره هزینه های سرسام آور نظامی مشکلات زیاد اجتماعی داره باعث میشه تا آمریکا هم مثل شوروی از هم بپاشه این کاملا مشخصه.کارشناسان خودشون میگن آمریکا تا 2025 دیگه ابرقدرت نیست. بعد از جنگ جهانی د.م کدوم کشور اسیر گرفته بود از آمریکا فقط ایران کی جرات میکنه پهبادشون رو بزنه ایران و هیچ کار هم نکنن.همین عربستان مگه از آمریکا تجهیزات نظامی نمیخره چطوره که پهبادهای یمن از سامانه هاشون عبور میکنن و خاک عربستان رو بمباران میکنن. پس کو قدرت نظامی آمریکا؟
      بله با همین تفکرات (یا حسین گفتنها) رفتن و جون دادن تا ناموس من و تو در امان باشه و هنوز هم همین شعارها هست که باز جلوی اراذل و اوباش داعشی رو که دست پرورده آمریکا و متحدانش در منطقه هست گرفت تا باز ما احساس امنیت کنیم نه مثل نوامیس سوری و عراقی هر شب دست یه نفر باشن. قدر بدونید.اینقدر هم تولیدات داخلی مخصوصا نظامی رو مسخره نکنید. حرف زدن بلد نیستید حرف نزدن که بلدید یا یاد بگیرید . هیچ کشوری تو دنیا نظامی گری خودش رو به سخره نمیگیره مثل این میمونه که شما بری خونه بسازی بعد به بهانه های واهی در و پنجره برا خونت نذاری. شما اگر از گشنگی هم بمیرید باز امنیت خونه ای که داری توش زندگی میکنی رو خراب نمیکنی.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. Abbas

        ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (875 ديدگاه)

        آقا امین فقط برو یه نگاه به هر دوتا کره ی شمالی و جنوبی بنداز،یکی چسبیده به بمب و موشک اون یکی چسبیده به فتح دنیا با تکنولوژی هاش،شما هم برو بچسب به بمب و موشکتون،نمیدونم کی امثال شما میخواین بفهمین تامین رفاه اجتماعی با توان نظامی دوتا مطلب جدان،واقعا کی؟؟؟دیگه بدتر از ژاپن سرمون در نیومد که با بمب اتم(دقت کن بمب اتم)با خاک یکسانش کردن،چجوری از صفر شروع کردن اونم چه شروعی،بعد اینجا خبرا از صبح تا شب شده بمب و موشک و…در ضمن منظورمو برعکس نگیر،چون نمیگم توان نظامی رو ول کنن،فقط میگم که این دو مورد باید با هم رعایت بشن،خلاص

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. سپهر

          ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (6 ديدگاه)

          شما رو مشکلات اجتماعی و خودکشی و تبعیض طبقاتی و تمایل جوانان کره جنوبی به فرار از کشورشون و نظرات دخترای کره جنوبی برای شوهر کردن و رفتن از کشوری که چسبیده ب امریکا رو بفهم بعد بیا نظر بده
          مشابه همین مشکلات و بدتر در ژاپن هست ولی چشمای شما فقط به ماشین هاشونه

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. حمید

        ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (7 ديدگاه)

        همونایی که الان شما فکر میکنی اینا مقابلشون ایستادن در واقع اینا ساخته دست همونا هستن و کاملا از این وضع منتفع میشن و اون چیزی که ما میبینیم فقط بازیه.
        لطفا بیشتر حال و روز مردم در این کشور با اینهمه سرمایه طبیعی فکر کن تا شاید متوجه بشی چه به روز این مملکت آوردن و متاسفانه ناآگاهی ما هم مزید بر علت شد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. ایرانی

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (36 ديدگاه)

      تنها راه له کردن ما همون چهارتا کاغذ پاره بود که امثال شما رو نشوندن پاش با تضمین امضای جان کری
      ما کارمون زدن پهپاد۲۲۵ میلیون دلاری با چیزهایی هست که شما بهش میگین فتوشاپ و کپی و…
      و
      نشوندن رادارگریزترین پهپاد ب صورت سالمRQ170

      موافقم 1
      مخالفم 0
  20. محسن

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (93 ديدگاه)

    به اون دوستانی که میگن ما ابرقدرت بین کهکشانی هستیم فقط اینو بگم که اگه وقت داشتید ماجرای ایران کونترا در زمان جنگ رو بخونید و یه سرچی در مورد آقای یاکو نیمرودی دلال اسلحه اسراییلی داشته باشید.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. سپهر

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (6 ديدگاه)

      جنگ تموم شد
      بنی صدر رفت
      هاشمی جام زهر رفت
      روحانی خوابالود حلقه عقلا هم داره تموم میکنه
      نفسای آخره
      و دارن دستهای آمریکا یکی یکی رو میکنن کی بودن و کی هستن تا همگی برن ب زباله دان تاریخ مملکت
      الان
      دوره زدن پهپاد۲۲۵ میلیون دلاری اربابتونه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  21. حسین

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    قالب نظر ها ضد منافع ملیست
    وطن پرستهایی که از وطن پرستی فقط ژستشون رو بلدن از طرفی یه عده دارن از تمام هستیشون برای کشور هزینه میکنن از علم گرفته تا جانشون

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. مهزیار

    ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (442 ديدگاه)

    چه سیاسی شد یه ماشین

    موافقم 1
    مخالفم 0
  23. Real

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (38 ديدگاه)

    نظر اکثر دوستان ماشین باز عزیزو خوندم به عنوان یه کسی که تو کار و از نزدیک عملکرد خودروهای اینچنینی ساخت مثلا وطن رو دیدم باورتون نمیشه کاش خودروهای سفیر که چندسال قبل تحویل شدنو الان اکثرشون یه گوشه ای دپو شدن رو ببینید یعنی اکثرشون شاید 5000کیلومترم نتونستن راه برن بچشم خودم دیدم که وانت مزدا کارایش خیلی بهتر بود متاسفانه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  24. حسین

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    والا اگه یه خبر بود که قیمت بنز شده 10 میلیون تو ایران انقدر کامنت نداشت ((:

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. MAHDI

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    طرف داره میگه آمریکا به عمد پهپادMQ4_C تریتون رو فرستاده تا طعمه بشه. نمیدونم چرااین حرفارو یه جا دیگه شندیم. آهان آمد نیوز واون یارو جوان مردی که میگفت::پهپاد تریتون پهپاد تجسسی هستش با چراغ روشن وباچشم غیر مسلح دیده میشده!!!! من از اونا تعجب نمیکنم.تعجبم از افرادی هستش که واقعا باور دارن این حرفارو!!!!
    ازخودتون سوال نمیکنید که اگه طعمه بوده چرا آمریکا یه پهپاد ساده وارزون قیمت رو نفرستاد. چرا باید تریتون رو بفرسته که نماد قدرت ارتش پهپادی آمریکاست. چرا بایدپهپادی رو بفرسته که فقط دو نسخه ازش ساخته شده. البته با افرادی که اینطور تفکراتی دارن نمیشه بحث کرد.چون یا خوابن ویا خودشون رو به خواب زدن. مهم اینجاست که ما زدیم.پهپادی رو هم زدیم که تمام کارشناسان دنیا متحیرمونده بودن از هدف قرار دادنش. اونم با سامانه بومی که چندین نسل مدرن ترش معرفی شده. ترامپ هم که دهها تویت زد بعدش.بهتره روی همون ماشین تمرکز کنید. کسی که خبر نداره کشورش در جنگ 8ساله با کجا جنگیده رو چه به بحث نظامی وسیاسی!!!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1325 ديدگاه)

      خوبه خودت داری میگی از این نسخه فقط دو‌تا ساختن یعنی انقدر کارامد نبوده که تولید ادامه بدن از طرف هزینه نگهداری دو‌نمونه بسیار زیاد هست طبیعی که باید از رده خارج میکردن از طرفی ایران هم حاضر نبوده و نیست و نخواهد بود که برای یک پهباد ساده و ارزان بیاد سیستم جدیدس که مشابه تو ام روسی هست و شاید هم کپی شده رو بیاد بیخود روشن کنن تا امریکایی با ده ها سیستم جنگ الکترونیک بیان سیستم هک‌کنن اینم‌نباید فراموش کرد که امریکا نمیتونه به خاطر یک پهباد کوچک و‌ساده اسمان ایران به روی همه شرکت های هوایی تحریم کنه مگر اینکه برای یک پهباد بزرگ و‌گران قیمت تا از نظر سیاسی قدرت مانور داشته باشه دست اخر هم هزینه عملیات هم چندان اهمیت نداره و پول های بلوکه شده ایران کل هزینه پرداخت میکنه پس هم اژ دست یک پهباد پر هزینه راحت شدن و‌پولش نقد کردن و هم اسرار نظامی بدست اوردن از اینکارا در دهه نود با شوروی زیاد انجام‌دادن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Elmiraj

      ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (3105 ديدگاه)

      هنوز حرف های فرمانده هوافضای سپاه که خبرنگار صدا و سیما ازش سوال می کرد مونده برادر ::::
      حاجی زاده گفت ما از ساعت ۱۲:۰۴ تا ۴:۱۵ دقیقه بامداد چندین بار توسط رادارهای سپاه و ارتش پهبادو شناسایی کردیم و هر بار هم هشدار دادیم!!!!! ولی پهباد هیچکدام از هشدار ها رو جدی نگرفت و ما هم پهبادو منهدم کردیم…!!!!
      .
      به نظرت این پهباد با چه هدفی اومده بود…؟؟؟
      به نظرت اون بزرگنمایی رسانه ای غرب و تهدید های عجیب و غریب ترامپ دلیلیش چی بود…؟؟؟
      .
      اونا اگه اون طور که تو میگی احمق بودن که کدخدای دنیا نبودن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        یکی از خصوثیات امریکایی هدفمند عملکردن اونهاس دقیقا نقطقه مقابل ایران اهداف امریکا کاملا پیچیده بود اول ایجاد و تقویت یک اتلاف ضد ایران دوم بستن دهن دمکرات ها که به نظرم اونام شو بازی میکنن و سوم کشف اسرار نظامی ایران چهارم ایجاد روحیه غرور کاذب در حریم تا با یک‌‌اشتباه استراتژیک در جای دیگری‌ ضربه سختی وارد کنن درست مثل یک بکسور یا رزمی کار که حریف تحریک به جلو امدن میکنه تا زمانی که گاردش باز شد هنر خودش پیاده کنه اینم‌فراموش نشه که ملت امریکا بسیار ملی گرا هستن و‌ در صورت خدشه دار شدن غرور ملی همه پشت دولت هستن مثل حادثه یازده سپتامبر و حمله به عراق

        موافقم 0
        مخالفم 0
  26. SeyedMohammadTaha

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا این ارس ۲ و ارس ۱ از هامر که ساخت آمریکا هست کپی شدن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مهردادكمال

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (203 ديدگاه)

    چرا بعضی دوستان کامنتاشون این قد طولانیه کی میاد اینا رو بخونه اخه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. مهدی

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    یکی از خصوثیات امریکایی هدفمند عملکردن اونهاس دقیقا نقطقه مقابل ایران اهداف امریکا کاملا پیچیده بود اول ایجاد و تقویت یک اتلاف ضد ایران دوم بستن دهن دمکرات ها که به نظرم اونام شو بازی میکنن و سوم کشف اسرار نظامی ایران چهارم ایجاد روحیه غرور کاذب در حریم تا با یک‌‌اشتباه استراتژیک در جای دیگری‌ ضربه سختی وارد کنن درست مثل یک بکسور یا رزمی کار که حریف تحریک به جلو امدن میکنه تا زمانی که گاردش باز شد هنر خودش پیاده کنه اینم‌فراموش نشه که ملت امریکا بسیار ملی گرا هستن و‌ در صورت خدشه دار شدن غرور ملی همه پشت دولت هستن مثل حادثه یازده سپتامبر و حمله به عراق

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ADAK

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (1846 ديدگاه)

      شما چه با هوشی که این پیچیدگی را درک و به این خوبی تحلیل کردی
      دمت گرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (1325 ديدگاه)

        فدات

        موافقم 0
        مخالفم 0
  29. امین

    ۲۵ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودرو سازی ایران ضعیف چون دولت از پراید بیشتر سود میبره . همینم از هیچی بهتره مگه از روی ظاهر میشه تصمیم‌گرفت خوبه یا بد.وقتی منگ بشه و هیچ کس پشتتو نگیره اون موقع همینا بدرد میخوره. همه اونایی هم که نظر منفی دادن به دلال سیاسی بوده بهشون زور اومده.بعدشم اون تانکی که تو روسیه منفجر شد مال ایران نبود بر اساس منطق صحبت کنید نه طرفداری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. MAHDI

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تا کور شود هر آنکه نتواند دید.خیلی ها فارسی صحبت میکنن اما ایرانی نیستن!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا