هفته نامه

خودروهای هیبریدی: از هاچ‌بک‌ها تا سوپراسپرت (قسمت اول)

تاریخچه: شاید فکر کنیم که اولین خودروی برقی (هیبریدی) نهایتاً متعلق به صد سال اخیر باشد. اما باید بدانیم که اولین خودروی هیبریدی در سال ۱۸۸۴ توسط توماس پارکر در انگلستان ساخته شد. در آن زمان او بر روی یک خودرو با موتور بنزینی ۶ سیلندر یک موتور برقی و باتری اضافه کرده بود. شاید بخاطر ثبت شرکت و درآمدزایی دست به چنین اختراعی زده باشد. اما اکنون و در این بازه زمانی وجود و ساخت خودروهای هیبریدی به یک نیاز مبدل شده است.
در قدیم خودروهای هیبریدی طوری بوده‌اند که موتور بنزینی مانند تمامی خودروها کار می‌کردند و موتور برقی هم بسته به شرایط و نیاز شروع به کار می‌کردند (به وسیله کنترل دستی) و باتری‌ها در یک محفظه نگهداری می‌شدند.
اما امروزه خودروهای بنزینی با آلایندگی‌هایی که از خود به جای می‌گذارند شرایط را بسیار سخت کرده‌اند به شکلی که نیاز است که موتورهای بنزینی کوچک‌تر و موتورهای برقی بزرگتر و پرقدرت‌تر شوند.


در زمان قدیم شاید شتاب و سرعت جز ضرورت‌ها نبوده بنابراین دو موتور به صورت جداگانه کار می‌کردند و نیاز به با هم کار کردن این دو موتور برای افزایش توان حس نمی‌شد. اما حال گاهی نیاز است که به هنگام شتاب‌گیری و یا عبور از مسیرهای سخت موتور برقی به کمک موتور بنزینی بیاید.

اصل مطلب: اساس کار خودروهای هیبریدی امروزی تقریباً به یک شکل هستند اغلب آنها دارای یک موتور بنزینی و برقی (به صورت موتور و یا در هر چرخ یک موتور برقی) و یک باتری که گاهی در عقب خودرو نگهداری می‌شود و یا در کف خودرو کار گذاشته می‌شود.
در کشورمان گاهی تعداد زیادی خودروی هیبریدی دیده‌ایم که بیشتر خودروهای شهری و کراس‌اوور هستند و آلایندگی کمی از خود به جا می‌گذارند مانند:

  • هیوندای سوناتا LF
  • ب‌ام‌و سری ۵ و ۷  و ب‌ام‌و i8
  • لکسس CT
  • لکسس NX
  • تویوتا کمری
  • تویوتا C-HR
  • تویوتا پریوس

تویوتای پریوس شاید از بقیه‌ی رقبای خود قدیمی‌تر و موفق‌تر عمل کرده است. به طوری که از تویوتا پریوس در بیشتر آموزشکده‌ها و دانشگاه‌ها برای تدریس و آموزش خودروهای هیبریدی استفاده می‌شود که می‌توان گفت این خودرو مدل پایه در خودروهای هیبریدی می‌باشد.
همان طور که میدانیم تویوتا در صنعت خودروهای هیبریدی سابقه درخشانی دارد و درخشش این شرکت با پریوس در ۱۹۹۷ دوچندان شد.
پس از تویوتا بقیه شرکت‌ها از جمله شرکت‌های آلمانی دست به ساختن خودروهای هیبریدی زدند تا از این قافله عقب نمانند.

درادامه با برترین خودروهای هاچ بک، سدان (خانوادگی)، استیشن، اس یو وی و کراس‌اوور، اسپورت و نهایتاً سوپر اسپرت‌های سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ که از تکنولوژی هیبرید بهره می‌برند آشنا خواهیم شد. امروزه دنیا به این خودروها نیاز دارد و معیار انتخاب آنها میزان انتشار گاز CO2 آن‌هاست.
در ابتدا قبل از بررسی برترین‌های هیبرید در کلاس‌های مختلف می‌پردازیم به برخی از اصطلاحات هیبرید.

هیبریدها دو نوع متداول هستند:PHEV, HEV

  • HEV (hybrid electric vehicle): در این مدل موتور بنزینی تأمین کننده اصلی انرژی می‌باشد و موتور برقی به کمک موتور بنزینی در مواقع لزوم می‌رود.
  • PHEV(plug_in hybrid electric vehicle): در این مدل موتور برقی تأمین کننده اصلی وسیله نقلیه مورد نظر است و در مواقع لزوم مثل شتابگیری و یا استفاده از حالت هیبرید موتور بنزینی به کمک موتور برقی می‌شتابد.

دسته اول هاچ بک:

در این لیست می‌پردازیم به بهترین خودروهای کوچک شهری با تکنولوژی هیبرید.

۱. تویوتا کرولا هایبرید

تویوتا این خودروی سایز متوسط پنج در را با یک موتور ۲ لیتری و یک موتور برقی ارائه کرد. حال دیگر زمان وداع با اوریس و آشنایی با کرولای هیبریدی فرا رسیده است.
تویوتا یکی از شرکت‌هایی است که اکثراً خود هیبریدهای خود را شارژ می‌کند و نیازی به وصل شدن به برق مستقیم نیست یعنی که موتور بنزینی و برقی در جلوی خودرو قرار می‌گیرند و انرژی در حین ترمز گیری و یا سرازیری هدر نمی‌رود و در باتری ذخیره می‌شود.
میزان انتشار گاز co2 این این خودرو در هر کیلومتر ۸۹ گرم می‌باشد.
شروع قیمت تویوتا کرولای هیبریدی از ۲۳ هزار دلار می‌باشد.

۲. آئودی A3 اسپرت‌بک ای-ترون

Audi-A3_Sportback_g-tron

آئودی A3 پنج در سایز متوسط را بهمراه یک موتور بنزینی ۱.۴ لیتری و بهمراه یک موتور برقی که بوسیله دو منبع برقی دستکاری شده را معرفی کرد.
از جمله مزایای این خودرو اکونومی خوب اوست و معایب آن این است که در حالت برقی می‌تواند فقط ۲۵ مایل طی کند.
شروع قیمت این خودرو از ۵۰ هزار دلار می‌باشد
همانطور که میدانید قوانین درباره‌ی خودروهای هیبریدی در آلمان متفاوت است و این کشور موفق شده اس که انتشار گاز CO2 را تا ۳۸ گرم در هر کیلومتر پایین بیاورد (بر روی کاغذ) دلیل موفقیت این کشور هم این است که شما با خرید خودروی هیبریدی در این کشور می‌توانید میزان قابل توجهی از پول خود را پس انداز کنید به این دلیل هم مصرف بنزین پایین می‌آید و مالیات سالیانه کمتری به شما تعلق خواهد گرفت.

۳.  ب‌ام‌و i3:

ب‌ام‌و i3 یکی از اتومبیل‌های هیبریدی با فرمی بسیار جدید در لیست ماست.
I3 از نظر فنی یک PHEV Plug_hybrid است که بدین معناست که بر خلاف هیبریدی‌های دیگر که موتور بنزینی تأمین کننده اصلی انرژیست و موتور برقی کمک کننده موتور بنزینی است در i3 موتور برقی تأمین کننده اصلی می‌باشد ویک موتور بزنینی کوچک کمک کننده موتور الکتریکی است.
اولین کانسپت i3 در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و محصول نهایی زمستان ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد.
I3 دارای یک موتور برقی ۴۲kwh است که با کمک موتور بنزینی خود ۱۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو در حالت تماماً الکتریک ۱۸۶ مایل طی می‌کند و شتاب صفر تا صد آن ۷.۳ ثانیه به ثبت رسیده است و حداکثر سرعت آن ۱۵۵ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.
میزان انتشار گاز co2 توسط i3 زیر ۱۲۰ گرم در هر کیلومتر می‌باشد. شروع قیمت i3 از ۴۵ هزار دلار می‌باشد.

۴. مینی کانتری‌من پلاگین


مینی کانتریمن یک کراس‌اوور کوچک شهری است (چهارچرخ محرک) که به عنوان یک plug_in hybrid در دسترس می‌باشد.
بدین معناست که شما می‌توانید خودرو را در خانه‌تان شارژ کرده و هر روز با باتری کامل شارژ شده تا ۲۶ مایل را بدون انتشار ذره‌ای گاز گلخانه‌ای رانندگی کنید.
قدرت مینی توسط یک موتور سه سیلندربنزینی و یک موتور برقی تأمین می‌شود که توانایی تولید ۲۲۴ اسب بخار می‌باشد و صفر تا صد را در عرض ۶.۷ ثانیه می‌پیماید.
مینی اعلام کرده است که کانتریمن هیبرید در هر کیلومتر ۴۹ گرم گاز co2 منتشر می‌کند.
قیمت مینی کانتریمن هیبریدی از ۴۰ هزار دلار شروع می‌شود.

۵. تویوتا یاریس هیبریدی


تویوتا یاریس هیبریدی یکی دیگر از خودروهای کوچک شهری است مقرون به صرفه است و تفاوت اصلی این خودرو با بقیه لیست این است که از نظر قیمت از بقیه پایین‌تر است.
تویوتا طولانی‌ترین تجربه در حال توسعه در صنعت خودروهای بنزینی_برقی داراست، و ژاپنی‌ها هر آنچه که درباره‌ی فناوری ترکیبی خود شارژ خودروهای هیبریدی می‌دانند بر روی یاریس کوچک پیاده کرده‌اند و با هدر نرفتن نیروی ترمز و یا سراشیبی نیاز کمتری به شارژ از طریق برق دارد.
طبق گفته‌ی تویوتا میزان انتشار گاز CO2 تویوتا یاریس ۸۴ گرم در هر کیلومتر می‌باشد.
قیمت یاریس از ۱۶ هزار دلار شروع می‌شود.

۶.فولکس واگن گلف GTE


فولوکس واگن gte یک هاچ بک سایز متفاوت دوست داشتنی است که به کمک یک موتور ۱.۴ لیتری و یک موتور برقی کوچک ۲۰۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.
برای استفاده از آن باید خودرو را هر روز شارژ کنید در غیر این صورت موتور و باتری‌های سنگین تنها بار خودروی شما هستند.gte نسل هیبرید خانواده گلف می‌باشد.
این خودرو در حالت فول شارژ تا ۳۱ مایل مسافت را می‌پیماید.
گلف هیبرید در هر کیلومتر ۱۴۳ گرم گاز co2 منتشر می‌کند.
شروع قیمت GTE از ۴۰ هزار دلار می‌باشد.

دسته دوم سدان‌ها:

خودروهایی چهار درب با سایز بزرگ و طول و عرضی بیشتر از خودروهای هاچ بک و کوچک‌تر از استیشن، خودروهایی با چهارصندلی برای راننده و مسافران و فضای بار بزرگ مناسب برای خانواده و مسافرت‌های طولانی. اکنون نگاهی می‌اندازیم به برترین خودروهای سدان که از تکنولوژی هیبرید استفاده می‌کنند.

۱.ب‌ام‌و ۳۳۰e

یک سدان از نژادی اصیل و کلاسیک، این خودرو با یک موتور چهارسیلندر دولی‌تری و یک موتور الکتریکی به قدرت ۸۷ اسب بخار در مجموع قادر به تولید ۲۵۲ اسب بخار می‌باشد. واین قدرت در حالت Battery depleting به ۲۹۲ اسب بخار می‌رسد
۳۳۰e در حالت الکتریک و خاموش بودن موتور بنزینی قادر به طی کردن ۳۵ مایل می‌باشد این سدان خانوادگی در عرض ۵.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
برخی دیگر از جذابیت‌های این سدان این است که صاحب خود را از پرداخت برخی از مالیات‌ها معاف می‌کند
میزان انتشار گاز co2 این خودرو در هر یک کیلومتر حرکت خود ۳۸ گرم می‌باشد و شروع قیمت آن از ۴۲ هزار دلار است.

۲.ب‌ام‌و ۵۳۰e

این خودرو هم مانند سری سه هیبرید یک سدان چهار درب می‌باشد که به صورت هیبرید در دسترس می‌باشد و فرق‌هایی با سری سه دارد یکی از این فرق‌ها این است که سری سه بزرگ‌تر است و دارای فضای بار بیشتری است.
در این سدان کفپوش خودرو از مدل بنزینی بلندتر است، دلیل آن هم باتری‌های بزرگ هستند که در کف خودرو جاگذاری شده‌اند تا فضای کمتری از خودرو را اشغال کند
۵۳۰e دارای یک موتور بنزینی دو لیتری چهار سیلندر توئین توربو و یک موتور برقی ۱۱۱ اسب بخاری است که هر دو موتور در مجموع قادر به تولید ۲۴۸ اسب بخار می‌باشند و نیرو را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند. با وجود اتاق بسیار سنگین صفر تا صد را در عرض ۵.۸ ثانیه پر می‌کند، برد برقی سری پنج هیبرید ۱۵ مایل است و حداکثر سرعت در حالت برقی ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت است.
این خودرو در هر کیلومتر ۳۶ گرم گاز co2 منتشر می‌کند و شروع قیمت این خودرو از ۵۶ هزار دلار می‌باشد که مناسب یک مدیر موفق که خانواده‌ای چهار نفره دارد می‌باشد.

۳. فورد موندئو هیبرید:

یکی از خانوادگی‌ترین خودروها با تکنولوژی هیبرید، هم اکنون در دسترس عموم برای خیر است.
یک موتور دو لیتری چهار سیلندر و یک موتور برقی وظیفه تولید ۱۹۰ اسب بخار را برای فورد Mondeno به دوش می‌کشند. این سدان خانوادگی برای اینکه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد به ۹.۲ ثانیه زمان نیاز دارد (البته که کند است).
گویا ساخت یک خودروی هیبرید برای شرکتی که به ساخت خودروهایی با حجم موتور و تعداد سیلندرهای زیاد عادت داشته است سخت بوده.
به همین دلیل این خودرو در هر کیلومتر ۱۰۸ گرم گاز co2 انتشار می‌دهد که برای یک سدان هیبریدی کمی زیاد است.
قیمت Ford Mondeno از ۳۰ هزار دلار شروع می‌شود.

۴. هیوندای آیونیک هیبرید

2017 IONIQ Plug-In Hybrid

هیوندای و کره جنوبی هم از این غافله عقب نمانده‌اند و با نیازهای مردم و دنیا پیشرفت کرده‌اند.
آیونیک در سه مدل عرضه می‌شود، مدل HEV,PHEV و تمام برقی.
این خودرو اتاقی کوچکتر از تویوتا پریوس دارد اما مناسب خانواده و سفرهای کوتاه می‌باشد.
یک موتور ۱.۶ لیتری GDI و یک موتور برقی و باتری، این خودرو به لطف باتری بزرگش توانایی پیمودن ۳۰ مایل را در حالت برقی دارد و هنگامی که باتری خالی می‌شود نیازی به نگرانی نیست چون موتور بنزینی قادر به شارژ باتری می‌باشد.
آینیک در هر کیلومتر ۸۴ گرم گاز co2 منتشر می‌کند.
شروع قیمت همچنین از ۲۵ هزار دلار می‌باشد.

۵. تویوتا پریوس

در واقع می‌توان به عنوان پدر خودروهای هیبرید از پریوس یاد کرد. اصلی‌ترین و بهترین در کلاس خود.
در واقع مدل پایه خودروهای هیبرید است به همین دلیل در بسیاری از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها برای آموزش‌های پایه تکنولوژی هیبرید از پریوس استفاده می‌کنند.
پریوس یک PHEV با هوش است. همچنین در دو مدل HEV,PHEV عرضه می‌شود.
به کمک یک موتور ۱.۸ لیتری و یک موتور برقی که به کمک گیربکس اتوماتیک CVT نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و دو موتور به کمک یکدیگر قادر به تولید ۱۲۱ اسب بخار قدرت هستند.
پریوس در هر کیلومتر ۲۸ گرم گاز co2 منتشر می‌کند.
در واقع با وجود این آمار به همان ادعای تویوتا خواهیم رسید که میگویند؛ پریوس از یک گوسفند هم کمتر به طبیعت آسیب می‌رساند!!
در آخر این شاهکار ژاپن را می‌توانید با ۲۵ هزار دلار خریداری کنید که این قیمت تا ۳۵ هزار دلار ادامه دارد.

۶. فولکس واگن پاسات GTE

این شرکت پس از آبروریزی‌اش درباره‌ی تقلب در مورد اعلام میزان آلایندگی خودروهای خود، در تولید خودروهای هیبرید ناامید نشد و به کار خود ادامه داد.
پاسات یک Plug_in است، خودروی چهار درب خانوادگی که در حالت تمام برقی توانایی پیمودن ۳۴ مایل را دارد. می‌تواند در این حالت به سرعت ۱۴۰ کیلومتربرساعت برسد.
وظیفه‌ی تولید قدرت بر عهده یک موتور ۱.۴ لیتری چهار سیلندر و یک موتور برقی ۱۳kw/h می‌باشد که ۱۷۴ اسب بخارقدرت تولید می‌کنند و می‌تواند از حالت سکون در ۷.۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت برسد و حداکثر سرعت پاسات ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
پاسات در هر کیلومتر ۳۹ گرم گاز co2 منتشر می‌کند و قیمت این سدان خانوادگی از ۵۰ هزار دلار شروع می‌شود.

۷. پورشه پانامرا هیبرید:

پورشه پانامرا همیشه جزء خودروهای خانوادگی نسبتاً لوکس بوده است و شرکت مورشه موفق شده که پانامرا با تکنولوژی هیبرید را هم عرضه کند.
پانامرا هیبرید یک سدان خانوادگی نسبتاً لوکس است که دارای یک موتور ۴ لیتری ۸ سیلندر و یک موتور برقی ۱۴.۱kwh/h به قدرت ۱۳۶ اسب بخار می‌باشد و قدرت این خودرو با هر دو موتور به ۶۸۰ اسب بخار می‌رسد.
پانامرا هیبرید در حالت تمام برقی می‌تواند ۳۱ مایل را طی کند و به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت هم برسد.
صفر تا صد پانامرا در حالت تمام برقی ۵.۷ ثانیه و در حالت هیبرید به ۴.۴ ثانیه می‌رسد.
در هر کیلومتر ۶۰ گرم گاز co2 منتشر می‌کند و برای داشتن این خودروی لوکس خانوادگی حداقل باید ۱۰۰ هزار دلار پرداخت نمیایید که بسته به مدل‌های مختلف قیمت آن افزایش می‌یابد.

جمع آوری کننده اطلاعات و نویسنده: صابر عامری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    شما کدام یک را ترجیح می دهید ؟؟؟؟
    هیبریدی : لایک ????
    الکتریکی : دیسلایک ????

    موافقم 3
    مخالفم 2
  2. Hamid...Audi

    ۳ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (712 ديدگاه)

    پورشه پانامرا دو مدل هایبرید داره:
    مدل ای-هایبرید که 457 اسب بخاره و شتابش ۴.۴ ثانیه
    مدل توربو‌اس ای-هایبرید که ۶۸۰ اسب بخاره و شتابش ۳.۲ ثانیه
    شما قدرت مدل توربو اس و شتاب مدل ای هایبرید معمولی رو نوشتید.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. صابر عامری

      ۷ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بله درسته.
      نوشته ما درباره ی انواع خودرو های هیبرید و دسته بندی آنهاست و نه انواع پورشه پانامرا پس تصمیم بهتر این بوده که مدل پایه را معرفی میکردیم در غیر این صورت سایر خودرو ها هم در چندین مدل عرضه شده اند که قادر به نام بردن از همه ی آنها در یک مقاله نیستیم.
      با تشکر از دقت شما.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فری

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (233 ديدگاه)

    خودروهای cng کارخانه ای با کاتالیزور از نظر آلایندگی از یک خودرو هیبریدی مثل پریوس آلایندگی بسیار کمتری ایجاد می کنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      ??

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. صابر عامری

      ۷ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اگر منظورتون خودرو های cng کارخانه ای با کاتالیزور در ایران هستند باید خدمتتون عرض کنم که اشتباه میکنید.
      ضرر پریوس برای طبیعت حتی از یک گوسفند هم کمتر است(بدون در نظر گرفتن آسیب هایی که باتری های از کار افتاده به طبیعت میزنند).

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. محمد

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (223 ديدگاه)

    نویسنده ی محترم، شما گفتین خودروهای هیبریدی سه دسته هستن
    کلمه ی هیبدرید در خودروسازی به معنی ترکیب دو یا چند نوع موتور مختلف گفته میشه. پس در نتیجه دسته ی سوم در دسته بندی هیبریدها قرار نمیگیره، چون فقط یه نوع موتور و اون هم برقی رو داره. مثل یه ماشین معمولی با موتور فقط بنزینی که در دسته ی هیبرید ها قرار نمیگیره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صابر عامری

      ۷ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بنده هم نظر شما رو دارم.
      اما در تمام دستی بندی ها از خودرو های برقی نظیر تسلا هم استفاده میکنند.
      اما چون هیبرید در لغت به معنی ترکیبی است بنده فقط اسمی از برقی برده و به خودرو های برقی نپرداخته ام.
      ممنون از دقت شما.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۷ بهمن ۱۳۹۸
        سوابق: (223 ديدگاه)

        تشکر از پاسخگویی شما

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. MAHDI

    ۴ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    چقدر این سری3 جذاب و دوست داشتنیه!!!!
    ازیه طرف در چندین مجله امسال بعنوان بهترین سدان کامپکت سال شناخته شد،
    ازیه طرف در مجله CAR SALES بعنوان بهترین خودروی سال 2019 ازدید 12 تحلیل گرصنعت خودرو شناخته شد.
    از طرف موسسه ایمنی یورو انکپ بعنوان ایمن ترین خودروی سال شناخته شد.
    از یه طرف از طرف موسسه Thatcham در زمینه ایمنی و فناوری های مدرن امنیتی و بهترین سیستم های کمک راننده بعنوان ایمن ترین خودروی اینگلیس معرفی شد.
    جدای از این موارد بخاطر داشتن طراحی جذاب، بهترین کیفیت کابین بین رقبا، بهترین عملکرد وپرفومنس خودش دلیل بسیار قانع کننده ای هستش که انتخابش کنی!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. meysam

      ۴ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (3524 ديدگاه)

      سری 3 واقعااااا خوشگله بخصوص همین رنگ سفیدش.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. Ĥə§ªm

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    530i واقعا عالیه و داخل فول ترین حالت ممکن یه اتوپایلت هم داره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا