هفته نامه

خودروی جدید یا مخلوطی از جدید و قدیم؟

سام کاویانی: آیا هر مدل جدیدی که توسط فلان خودروساز در جایی از جهان ارائه می‌شود در تمامی جزییات و موارد فنی و تکنیکی با مدل پیشین خود تفاوت دارد؟


این سؤالی است که همواره برای تعدادی از مشتریان و دوستداران خودرو مطرح بوده است؛ اما پاسخ این سؤال را بهتر است از زبان یکی از مدیران سابق خودروسازی شنید. لی آیاکوکا مدیر پیشین فورد و کرایسلر دراین‌باره چنین می‌گوید:

این واقعیت دارد که روزگاری در دیترویت ایده‌آل این بود که خودروساز برای هر سلیقه‌ای، اتومبیلی کاملاً نو خلق کند؛ اما این روزها خلق اتومبیلی کاملاً جدید دستکم یک میلیارد دلار سرمایه می‌برد. اکنون اتومبیل “جدید” خواب و خیالی بیش نیست. هر اتومبیل “جدید” بی برو برگرد مخلوطی است از طرح‌های قدیم و جدید. ممکن است بدنه، سیستم انتقال قدرت یا شاسی خودرو جدید باشد اما هیچ کس، حتی جنرال موتورز، دیگر توانایی مالی برای ساختن خودروی صد در صد جدید را ندارد.

ساخت اتومبیل جدید بر بستر خودروهای قدیمی بیش از ۵۰ سال است که در دیترویت رایج است. ژاپنی‌ها از همان اول کار به آن مشغول بوده‌اند. جنرال موتورز استاد این کار است. بسیاری از قطعات شورولت به خودروهای بیوک و کادیلاک راه یافته است.
در فورد چنانکه پیش از این گفتیم موستانگ از دامان فالکون به دنیا آمد. آن‌ها که مغزشان کار می‌کند، برای کاهش هزینه تولید، هر قطعه را طوری طراحی می‌کنند که به چندین خودرو بخورد. این کار نه تنها مجاز بلکه لازم است. امروزه خلق اتومبیلی از صفر، بخصوص اگر کشش بازار معلوم نباشد، به معنای نسخه قطعی ورشکستگی است.


از طرفی زیاده‌روی در جهت دیگر هم ممکن است دردسرآفرین باشد. جنرال موتورز در دو مورد برای آموختن این درس بهای سنگینی پرداخت. در سال ۱۹۷۷ آن شرکت برای تعدادی از خودروهای الدزموبیل خود، موتور کم آورد. لذا موتورهای هشت سیلندر خورجینی سری شورولت را روی برخی از مدل‌های الدزموبیل و پونتیاک و بیوک نصب کرد؛ اما فراموش کرد که در این مورد چیزی به خریداران بگوید. بعضی از خریداران هم آن‌قدر عصبانی شدند که موضوع را به دادگاه کشاندند. پس از آنکه گرد و غبار نبرد فرو نشست جنرال موتورز بیش از سی میلیون دلار زیان دیده بود.


آن شرکت مشکل مشابهی هم با کادیلاک سیمارون داشت. بچه‌های بازاریابی کادیلاک فهمیده بودند که میانگین سن خریداران کادیلاک چیزی بین ۷۵ سال تا “میت” است. لذا سیمارون را با عجله روی خط تولید فرستادند؛ اما مدل جدید چیزی نبود جز شورولت کاوالیر که کمی بزک شده بود. حتی رئیس سابق جنرال موتورز هم صدایش درآمد که سیمارون خیلی به شورولت شبیه است. تودوزی چرمی و دستگاه تنظیم نور اتوماتیک چراغ‌های جلو کافی نبود که کسی خیال کند سیمارون با خودروهای سری جی جنرال موتورز فرق دارد. خریدار حس می‌کرد که یک جای کار می‌لنگد و همین باعث شد که سیمارون زمین بخورد.

منبع: کتاب فراز و شیب مدیریت در فورد و کرایسلر، نوشته لی آیاکوکا مدیر اسبق فورد و کرایسلر، ترجمه دکتر محمد ابراهیم محجوب، صفحات ۳۰۱ الی ۳۰۳، چاپ زمستان ۱۳۷۷

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    مطلب خیلی خوبی بود
    لی آیاکوکا هم که اسمش اخر متن اومده فردی بود که اواخر دهه 70 به کرایسلر وترد شد و با مدیریت عالی که داشت تونست مدلهای ضررده رو از رده خارج کنه و کلاسmpv رو برای اولین بار در جهان در مجموعه کرایسلر بوجود بیاره و به موفقیتهای بزرگی دست یابه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. یانکی

      ۳ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      سالهای بین 50 تا اواخر 70 تو آمریکا بهترین دوران خودرو سازی بود.هر چیزی که از ذهن طراح تراوش میشد میومد رویه خودرو.همین الانم بهترین خودروها وابسته به طرح اون زمان هستن

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. حسن

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (379 ديدگاه)

    این که متن گفته

    ((ساخت اتومبیل جدید بر بستر خودروهای قدیمی بیش از 50 سال است که در دیترویت رایج است. ژاپنی‌ها از همان اول کار به آن مشغول بوده‌اند. جنرال موتورز استاد این کار است. بسیاری از قطعات شورولت به خودروهای بیوک و کادیلاک راه یافته است.))
    واقعا درسته
    جنرال موتورز استاد ساخت ماشینهای جدید با همون تشکیلات قدیمی هست
    مثلا حساب کنید موتور 350 که سال 1967 تولسد شد و سال 2003 هم از رده خارج شد ولی موتورهای 8 سیلندر جدید جی ام همچنان بر پای همون بلوک 350 که 52 سال پیش تولید میشد همچنان داره تولید میشه و فقط یه سری بروز رسانی روش شده
    یا موتور 392 دوج که روی چلنجر و چارجر الان قابل سفارش هست سال 1958 معرفی شده ولی اونقدر مهندسی شد طراحی شده که بعد گذشت 61 سال با بروز رسانی های انجام شده همچنان تولید میشه
    برا همین ماشینهای امریکایی قیمتهای مناسبی دارن چون از قطعات مشترک زیاد استفاده میکنن و یه قطعه رو جوری طراحی میکنن که تا چندین سال میشه ازش تو محصولات مختلف استفاده کرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. M

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    آقای احمد زاده اولین تست کانتننتال جی تی هم توسط موتور نرند انجام شده ممنون میشم قرار بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. M

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    آقای احمد زاده اولین تست کانتننتال جی تی هم توسط موتور نرند انجام شده ممنون میشم قرار بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    پدال اگه ممکنه یه مقاله در رابطه با این یک میلیارد دلار برای تولید از صفر نشر بدید / مرسی ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. NAVID۰۰۹۸

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    این نشون میده که ماشینهای اون زمان ، مثل آدمهای اون زمان احساس داشتند ، روح داشتند ، چیزی که با بودنشون خسته نمیشدی و دل کندن اَزَشون کار آسونی نبود .
    یاد باد آن روزگاران یاد باد .
    این روزها ماشینها یکبار مصرف شدن به سبب تغییراتی که سالانه روی ماشین انجام میگیره و تا میخواهی به خودرو جدیدت عادت کنی ، میبینی قدیمی شده ، چیزی که در کره ایها زیاد اتفاق میوفته .

    موافقم 2
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۳ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    امروز صفحه اینستاگرام کادیلاک عکس چهارشاسی بلندش رو گذاشته بود و به نظرم خیلی جذاب بود خصوصا xt6 که تا به حال ندیده بودم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. emad1990

    ۴ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    جدا از مطلب بالا که خیلی جالب بود من فکر میکنم طراحی ها هم نسبت به گذشته افت کرده
    جگوار شاید الان ماشین های زیبایی تولید کنه اما هیچکدومشون تو زیبایی بهe-type نمیرسن
    مرسدس بنز های sl گالوینگ قدیم خارق العاده بودن
    لامبورگینی میورا و کانتاش یه اثر هنری محسوب میشد
    ماشین های عضلانی گذشته زیباتر بودن
    در کل طراح های بهتری داشته زمان گذشته نسبت به حال.و دیگه شاهد طرح های ماندگار نیستیم.به نظر طرح های الان نهایت برای 15سال جذابیت داره(بعضاشون هم خیلی کمتر از 15سال)

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. OMID

      ۵ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2172 ديدگاه)

      طرح های الان تا وقتی ماندگاری داره که نسل بعدش بیاد بعد قدیمی میشن

      موافقم 0
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا