چشم اندازهفته نامه

درون‌سوز یا برقی؟ بالاخره کدام‌یک پاکیزه‌تر است؟

تاکنون بارها در محافل مختلف گفت‌وگویی شکل گرفته بر سر اینکه آیا واقعاً خودروهای برقی آلایندگی کمتری از خودروهای بنزینی و دیزلی دارند؟

هیچ‌کس جواب قطعی برای این سؤال ندارد ولی تلاش‌هایی شده برای مقایسه این دو دنیای متفاوت از خودرو.

ابتدا اشاره می‌کنم به تازه‌ترین گزارشی که وب‌سایت مستقل energypost ارائه کرده و دو سناریو را برای آلایندگی CO۲ پیش‌بینی کرده است. مفروضات این گزارش هم استخراج و تولید و هم استفاده از سوخت و الکتریسیته، خوراک این دو نوع خودرو را برای طول عمر این وسایل، از لحظه تولد تا مرگ در بر دارد.

سناریوی بدبینانه فرض می‌کند که باتری‌ها در چین و خودرو در اروپا تولید و در لهستان استفاده شود.

در این حالت برآورد می‌شود که خودروهای برقی ۲۸٪ آلایندگی کمتری نسبت به بنزین داشته باشند.

اما در سناریوی خوش‌بینانه که فرض می‌کند باتری‌ها در سوئد، خودرو در اروپا تولید و در سوئد استفاده شود به این نتیجه رسیده است که خودروی برقی ۸۱٪ کمتر آسمان را آلوده می‌کند.

با مقایسه دو سناریو به‌خوبی تأثیر منابع تولید برق مصرفی را درک خواهید کرد؛ چراکه در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بسیار بیشتر از کشورهای حوزه یورو، از منابع تجدید پذیر استفاده می‌شود.

به نروژ دقت کنید که نه‌تنها تمام مصرف خود را از محل تجدیدپذیرها فراهم می‌کند، بلکه صادر نیز می‌کند.

اما قضیه را همین‌جا تمام نمی‌کنیم؛ بیایید با هم محاسباتی انجام دهیم.

برق تولید شده در اروپا ۳۵٪ از منابع تجدید پذیر و ۵۷٪ از منابع پاک (هسته‌ای+تجدید پذیر) تولید می‌شود؛ درحالی‌که رقم منابع پاک در ایالات‌متحده به ۴۰٪ می‌رسد.

بیایید فرض کنیم یک خودروی برقی و یک خودروی سوخت فسیلی در ایالات‌متحده داریم که هر دو روزانه ۱۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.

خودروی برقی برای طی کردن این مسافت به ۱۵ کیلووات ساعت الکتریسیته و خودروی دیگر به ۷ لیتر سوخت نیاز دارد. مطابق اعداد اعلامی اداره انرژی ایالات‌متحده، ۴۰٪ برق مصرفی از گاز طبیعی، ۰.۷٪ از نفت و فرآورده‌های نفت، حدود ۲۰٪ از نیروگاه هسته‌ای و حدود ۲۰٪ از زغال‌سنگ تأمین می‌شود.

بنابراین برای تولید ۱۵ کیلووات ساعت مورد نیاز خودروی برقی باید ۶ کیلووات ساعت از گاز، ۰.۱ از مشتقات نفت، ۳ کیلووات از منابع هسته‌ای و ۳ کیلووات از منابع زغال‌سنگی به دست آید. و برای تولید یک کیلووات ساعت برق به ترتیب به ۰.۲۱۲ مترمکعب گاز یا ۰.۳ لیتر مشتقات مایع نفت یا نیم کیلوگرم زغال‌سنگ نیاز است. با یک حساب ساده مشخص می‌شود که تولید ۱۵ کیلووات ساعت مذکور مستلزم به کار گرفتن ۱.۲۷ مترمکعب گاز طبیعی و ۱.۵ کیلوگرم زغال‌سنگ است.

اما این مقدار سوخت ناپاک چه مقدار CO۲ را به هوا می‌فرستد؟

ازآنجایی‌که سوختن مقادیر گفته شده گاز و زغال‌سنگ به ترتیب ۱.۲ و ۱.۰۳ کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند، می‌توان گفت حداقل ۲.۲۳ کیلوگرم co۲ منتشر می‌شود؛ اما این مقدار برای خودروهایی با سوخت‌های پایه نفتی میانگین حدود ۱۵۰ گرم (در اروپا ۱۲۰ گرم) در هر کیلومتر است، که برای خودرویی که ۱۰۰ کیلومتر بپیماید معادل ۱۵ کیلوگرم co۲ خواهد بود.

با این وجود، نظر شخصی من این است که وسایل نقلیه و خودروهای عمومی و شخصی که روزانه استفاده می‌شوند باید برقی شوند تا بتوانیم مقداری نابودی زیستگاه پنگوئن‌ها را به تعویق بیندازیم، ولی در مورد خودروهای اسپرت و خاص به‌شدت مخالفم.

چه کسی راندن یک لامبورگینی، داج، شورولت یا ب‌ام‌و الکتریکی با صدای جاروبرقی را، که زمانی با پیشرانه‌های ۱۲ و ۸ سیلندر غرش می‌کردند، تاب می‌آورد؟

نظر شما چیست؟

 

تألیف و گردآوری اطلاعات: آرین (twitter: ronin27th)

منبع
energypost.eueia.govenerguide.beenergy.gov

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه

  1. مازیار

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (204 ديدگاه)

    خوب اینم داستان آلایندگی

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۱
    1. Mr.t.e.s.l.a

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (20 ديدگاه)

      ببینید خیلی سادس
      این که نظر مردم روی این هستش که صدای درون سوز ها از بین میره ( که تنها دلیل مخالفتشان با برقی همینه) رو درک میکنم و خودمم از این صدا لذت می‌برم
      ولی بیاین منطقی فکر کنیم

      طبق تحقیقات میزان مصرف ماده اولیه یه ماشبن بنزینی ساده در طول عمرش ۱۱ تن هستش!! که بیشتر اون مواد اولیه خودتون میدونید که از نفت و سوخت فسیلی هستش
      در حالی که تو یه ماشین برقی این عدد و استفاده تنها ۳۰ کیلوگرم هستش
      بشدت تامل برانگیز هستش این موضوع
      یا حتی شما وقتی ماشین درون سوز دارین جدای از اون داستانی که توی تولید براش سوخت فسیلی مصرف شده
      بازم برای به حرکت در آوردن اون باید بنزین بزنین
      حالا چرخه تولید بنزین.و مصرفش توسط ماشین بماند!
      در حالی که توی برقی دیگه خبری از این چیزا نیست شما با برقی که از منابع تجدید پذیر بوجود اومده ماشین رو شارژ میکنید!

      در مورد صدا هم واقعا شبیه ساز های اسپیکر حل میکنن موضوع رو
      من جمله لوتوس که گفته برای ماشین برقی خودش صدای انجین های فرمول یک قدیمی رو میزاره که بشدت زیبا هستن!
      یا فورد که برای مچ ای صدای وی۸ میزاره! ( البته بیشتر شبیه ۶ سیلندر توربو هستش)

      بهرحال بازم انتخاب با خودتون…

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۳۳
    2. Amir

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (210 ديدگاه)

      فهمیدن اینکه خودروی برقی بهتره یا بنزینی راحته
      اگر برق مورد نیاز از منابع تجدید پذیر تامین بشه و زیرساخت لازم وجود داشته باشه ، برقی مسلما از نظر آلایندگی بهتر هست ، اما اگه برق از آلوده کننده های هوا به دست بیاد و زیرساختی برای تامین برق وجود نداشته باشه ، استفاده از برقی عملا احمقانه و بی فایده اس ؛ در مجموع به نظرم بستگی به کشور و منطقه داره ، مثلا در اروپا که برق از منابع تجدید پذیر و پاک به دست میاد و زیرساخت اون هم وجود داره ، برقی گزینه خوبی برای استفاده اس و میشه باهاش کنار اومد ؛ ولی مثلا در ایران که خودروی برقی استفاده نمیشه هم در بعضی اوقات به خصوص تابستون در بعضی شهر های کشور با قطعی برق مواجه هستیم ، به علاوه اکثر نیروگاه های غیر استاندارد کشورمون سوختشون مازوت و گازوییل هست که از صد بنزین و بنزینی سم تر هستش ! پس اگر نیروگاه ها اینطور باشن ، ما فقط به جای سوزوندن مستقیم بنزین ، یک سهمی در سوزوندن غیر مستقیم مازوت در فلان نیروگاه خواهیم داشت. پس عملا تا پنجاه سال دیگه در ایران و کشور های جهان سوم و در حال توسعه دیگر هم که وضعیتی مشابه ایران داشته باشن ، برقی رایج نخواهد شد. مثلا در آفریقا چه بکنند ؟ در عراق برقی استفاده کنند ؟ در آمریکای جنوبی چطور ؟
      پس خیالتون راحت تا موقعی که در این کشور ها خودرو لازم هست بنزینی از صفحه صنعت خودروسازی محو نمیشه ( تویوتا هم به خاطر همین از بنزینی دفاع میکنه و فکر فروشش و این آدمای بینوا هم هست ، و با این حساب ، شاید فروشش بیش از پیش در این مناطق بهتر بشه )
      و یه نکته دیگه هم وجود داره ، اینکه استخراج لیتیم به محیط زیست آسیبی وارد نمیکنه ؟ اصلا لیتیم کره زمین جوابگوی نیاز جهانی هست ؟ مشکلات باتری لیتیمی چطور ؟
      ( و باز هم تویوتا با توسعه باتری جامد از رقبا در این زمینه جلو خواهد زد )
      حالا این بحث به کنار ، تویوتا واقعا فکر همه جارو کرده ، الکی از کاراش ایراد نگیرید ، میدونه چی کار میکنه 🙂

      موافقم ۳۲
      مخالفم ۷
      1. مهدی

        ۷ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1284 ديدگاه)

        اصلا متن خوندی اصلا محاسبات دیدی چطور میایی همچین ادعایی میکنی که استفاده از برقی ها احمقانس دمت گرم که نخونده و ندیده و بررسی نشده ادعا میکنی اخر اعتماد به نفس

        موافقم ۱
        مخالفم ۱۱
    3. 🔥A.H MOTORS🔥

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (337 ديدگاه)

      اینده برا برقی هاست باید راه رو برا جوون ها(برقی ها) باز کنیم…

      چیشد اون نعره های وحشی!
      چیشد اون بک فایر های مسلسلی!…؟
      یه لحظه یاد ماشین ها ۳ افتادم

      موافقم ۶
      مخالفم ۱۰
  2. محمد رستمی نژاد

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (364 ديدگاه)

    چه کسی راندن یک لامبورگینی، داج، شورولت یا ب‌ام‌و الکتریکی با صدای جاروبرقی را، که زمانی با پیشرانه‌های ۱۲ و ۸ سیلندر غرش می‌کردند، تاب می آورد:

    این حرف رو باید به دوستداران تسلا گفت که مدام می‌گویند s play plus
    بابا ول کن شتاب ۲ ثانیه ایی رو
    به چه دردی میخوره وقتی صدای جارو برقی میده
    هاااااااااااااااااااا😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    البته شب بیشتر مینویسم الان غروب هست باید برم بیرون
    این کامنت شروعِش بود

    موافقم ۳۵
    مخالفم ۴۲
    1. محمد رستمی نژاد

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (364 ديدگاه)

      دوست‌داران تسلا s plad
      خود گوشی کرده اش play

      موافقم ۹
      مخالفم ۱۵
  3. R@m!n

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (344 ديدگاه)

    تمام این بحثارو میشه توی یه جمله خلاصه کرد :
    زمانی یه خودرو برقی تو آلایندگی تاثیر میزاره که برق مورد استفادش از منابع تجدید پذیر و پاک بدست بیاد.

    اینم فقط برای کشورای اروپایی و تا ۱۵ سال دیگه برای آمریکا تاثیر گذاره. برای بقیه کشورای دنیا که اکثریت مردم کره زمینو تشکیل میدن از جمله خودمون خودرو برقی بار اضافی رو شبکه برقه و استفاده ماشینای مدرن و هیبریدی گزینه عاقلانه هست. البته مسئولین کم سواد ما اینم نمی فهمن می خوان به جای وارد کردن خودروی با کیفیت و بالا بردن کیفیت سوخت با وارد کردن ماشینای برقی از برندای بی کیفیت و برقی سازی ماشینای آشغال خودمون که خدا رحم کنه به این ملت بازم صورت مسئله پاک می کنن مثه ماجرای تعطیل کردن کلان شهرها.

    آقا آرین خسته نباشید مقاله هاتون خیلی خوبه خواهشا فعال تر باشین.

    موافقم ۳۲
    مخالفم ۲
    1. مازیار

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (204 ديدگاه)

      رامین جان دوست من
      مسوولین کم سواد ما گلی درشت تر از اینها به گوشه جمالشون می درخشه اونجایی که میشد با چندتا آمار ساده از تعداد تولیدات خودرو داخلی به اضافه تعداد تقریبی خودرو وارداتی در سال با یه ماشین حساب و چندتا ضرب و جمع ظرفیت پلاکهای جدید رو ارزیابی کرد
      اما متاسفانه حتی مسئله ای تا به این حد روشن هم تبدیل به یک گره کور شد و همون طور که شاهد هستی ظرفیت پلاک های خودرو در تهران و خیلی شهرهای دیگه تا چند سال آینده به اتمام میرسه و احتمالا باز هم شاهد حرکتی تاریخی خواهیم بود😅

      موافقم ۵۵
      مخالفم ۱
      1. R@m!n

        ۵ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (344 ديدگاه)

        تو این مملکت بعضی ها چیزا همیشه گره می مونه چون بعضی مواقع منافعشون تو همین گره های کوره. داستان پلاک ها که طولانی هست و مفصل بخوام بازش کنم ده تا داستان دیگم میاد وسط، اینجا قطعا کامنتم پاک میشه بیخیال. عمر و جوانی من و شماست که داره حروم میشه کسی هم دیگه برش نمی گردونه. واسه ما که داره می گذره امیدوارم نسل بعدی زندگی بهتری داشته باشن.

        موافقم ۱۱
        مخالفم ۰
    2. آرین

      ۸ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (99 ديدگاه)

      سپاسگزارم

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  4. محمد

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (111 ديدگاه)

    با سلام و تبریک سال نو خدمت تحریریه سایت پدال و مخاطبین عزیز و تشکر به خاطر مقاله مفیدتون.
    بنده هم با نظر نویسنده محترم موافقم فقط اینکه میخواستم بگم فرایند تولید تجهیزات انرژی های تجدید پذیر مثله صفحات خورشیدی و یا توربین های بادی رو اگه لحاظ کنیم باز هم به نوعی وابسته به منابعی مثله سنگ آهن یا استخراج نفت هست که باز باعث تولید دی اکسید کربن و آلودگی های دیگه میشه.اگه کارشناسان مربوطه آلایندگی حاصل از تولید این تجهیزات رو هم لحاظ کنند مقایسه بین سوخت های فسیلی و الکتریسیته خیلی دقیق تر و قابل استناد تر هست.

    موافقم ۸
    مخالفم ۴
  5. 00BEHZAD00

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (54 ديدگاه)

    چه بخواید
    چه نخواید
    آینده برای الکتریکی هاست
    مدیر اون شرکت هایی که میگن الکتریکی بده
    از رو ناتوانی و عقب ماندگی شرکتشونه

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۳۵
    1. ممد ژانگولر

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (7 ديدگاه)

      اره موافقم
      البته در حین برقی سازی باید خیلی از شرکتهای نوظهور به این مسئله هم توجه داشته باشن به قدری پیشرفت کنن ک یه خودروی برقی یا نیمه برقی به نحوی تولید کنن ک مشتری با خیال راحت استفاده کنه و نخواد نگرانیهای پی در پی بخاطر اتش گرفتن ماشینش و … داشته باشه و منتظر فراخوان بمونه

      موافقم ۹
      مخالفم ۵
    2. Amir

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (210 ديدگاه)

      نا توانی و عقب موندگی ؟
      یعنی شما میگی از آکیو تویودا بیشتر میفهمی ؟
      یعنی پا میشه و بی تفکر همینجوری چیزی میگه ؟
      تویوتا حرف درستی زده
      شرکتی که در همه جای دنیا از آمریکا گرفته تا مناطق جنگ زده خاور میانه فروش داره ، باید فکر تامین بازارهاشم باشه ، خیلی از مناطقی که تویوتا فروش داره ، هنوز بنزین استاندارد نیست چه برسه به زیرساخت های برقی !
      لطفا خودتونو علامه دهر ندونید ! یه جوری با اعتماد به نفس تویوتا رو نقض میکنید انگار مثلا سازمان دولتی ایالات متحده هستید
      مطمئنم حتی یه مشتریش هم نیستید !
      البته از کسی که تمام تصور و تفکرش از صنعت خودرو چند تا عکس و آمار هست ، بیشتر از این انتظار نمیره

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۱۴
  6. Sina

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (599 ديدگاه)

    قطعا صد سال پیش زمانی که خودرو معرفی شد کلی مقاله و صحبتها در مورد بدرد نخور بودنش بوده…و سالها طول کشید تا کامل بشه
    و تا همین ۲۰ _۳۰ سال پیش یه موتور ۱۲ سیلندر فراری به زور ۳۵۰ اسب تولید میکرد اما الان این مقدار واسه یه هاچبک خونوادگیه

    خودروهای برقی الان هم در همین وضعیت هستن و اول راهشونه و نیاز به تکامل دارن

    خود من حداقل تا ۱۵ سال آینده به خودرو برقی فکر نمیکنم ولی آینده مال این خودروهاست

    شاید روزی برسه هر ۱۰۰۰ کیلومتر بری ۴تا باطری مشاینتو دم آپاراتی تحویل بدی و ۴تا باطری شارج شده بگیری بندازی روی ماشینت

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۵
  7. نا شناس.

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (79 ديدگاه)

    خوردو های برقی صدا دارن.

    یه صدایی شبیه اینه : اووووووووووو…..
    بعد هرچی شتاب بیشتری بگیری صدای زیر بیشتر میشه این شکلی: اوهو اوهو اهو اهو… ( بعد اون وسط صدای اوووو هم میاد… 😑)

    در کل صداشون مسخرس.

    ولی باید با تغییر کنار اومد.
    چند وقت دیگه لامبور گینی هورکان ، دوج دیمن ، لافراری برقی تولید میشه.

    دیگه دست من و شما نیست که بگیم نه نمیخواهیم فلانه بهمانه.

    اینم یه تغییره… تغییری که متاسفانه باید باهاش کنار اومد و قبولش کرد.

    بعضی چیز ها اجتناب ناپذیرن…. یکیش هم همین موضوع است …..
    دیگه کاری هم از دست من و شما ها بر نمیاد…..

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۳
  8. mahan

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (738 ديدگاه)

    خیلی عمر داشته باشیم بیشتر میشه ۳۰.۴۰ سال دیگه ماها که برقی رو نمی بینیم لزومی نداره برای بچه هامون که حتی نمیدونیم حرص بخوریم.حداقل تا ۱۰۰ سال اینده بنزینی ها از رو زمین محو نمیشند.همون طور که ماشین های ۵۰ سال پیش هنوزم اونایی که با حساسیت نگه داری شدند وجود دارند حالا بماند ماشین های باکیفیت تر و مدرنتر امروزی پس حداقل تا اخر عمر این نسل ازین خبرا نیست مگر که خودشون بخواند که الکتریکی بشینند حالا بماند تو ایران هستید که کمه کمش ۷۰سال عقب تر از دنیا هستید.پس این همه بحث و درگیری نداره دوستان

    موافقم ۲۰
    مخالفم ۸
    1. محمد رستمی نژاد

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (364 ديدگاه)

      ماهان جان سوالی داشتم ازتون هرچی خواستم بپرسَم ولی نتوستم عزیز 😅😅😅
      ماهان جان فرمودید که دارید یک پروژه ساختن یک مال را کار می‌کنید و گفتین در منطقه آزاد هستین
      میشه بگین در کدوم منطقه آزاد هستین؟؟؟
      البته اگه دوست نداری بگی که هیچ مشکلی نیست

      موافقم ۴
      مخالفم ۲۴
  9. سگ سرابی

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (287 ديدگاه)

    پیشرانه فقط بنزینی اونم با دو میل سوپاپ در هر سیلندر

    موافقم ۸
    مخالفم ۷
  10. Navid_bivaN

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2968 ديدگاه)

    فعلا گزینه معقول ماشین های هایبریدی و پلاگین هایبریدی هستند. با وجود وزن بیشتر، اما راندمان کلی بهتری نسبت به درونسوزها دارند، به خصوص در شهر. نکته بعدی که درباره تولید برق پاک و غیرپاکه، نرخ رشد تولید برق پاک، در همه جا در حال افزایشه، مثلا در استان آنتاریو کانادا طی ۱۵ سال استفاده از زغال سنگ به صفر رسیده، تولید برق هسته ای و همچنین انرژی تجدیدپذیر برای تولید برق مثل باد، افزایش داشته. اینم باید در نظر بگیریم که در آینده برق پاک تری نسبت به امروزه تولید خواهد شد.
    بخوایم نخوایم ماشین های الکتریکی نقش قابل توجهی از حمل و نقل ایفا خواهند کرد.

    موافقم ۷
    مخالفم ۵
  11. Porsche

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (261 ديدگاه)

    سلام دوستان بنده مطلبی آماده کردم ثبت نام هم در سایت انجام شده چطور میتونم به طور شخصی ارسال کنم

    موافقم ۵
    مخالفم ۱۱
    1. Porsche

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (261 ديدگاه)

      فاز این کسی که دیس داده به من چیه ؟؟؟؟؟
      😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

      موافقم ۸
      مخالفم ۱۸
  12. حسین

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    یادش بخیر یه زمانی که گیربکس اتومات اومد خیلیا مقاومت میکردن میگفتن ماشین فقط دنده دستی و میگفتن ماشین اتومات شتاب نداره.کافیه یه نگاهی به محصولات پرشتاب روز آلمانی و امریکایی بندازن

    موافقم ۱۲
    مخالفم ۶
  13. Sina10

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    چقدر مطلب مفیدی گذاشتین
    با اون آخر متن هم بسیار موافقم ، توی شهر برقی ، برای ماشین های اسپرت بنزینی

    البته یه عیب توی متن بود که پلاگین هیبرید و هیبرید رو در نظر نگرفته بود

    موافقم ۹
    مخالفم ۲
  14. Ali

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (177 ديدگاه)

    با شما تا حدود زیادی موافقم
    اما باید آلودگی های اون ها هم برسی بشه و برای علایقمون محیط زیستم در نظر بگیریم اگر مشکلی نداشت این نظر خوبیه که البته باید شرایطی فراهم شه که در تموم دنیا این مهم انجام بگیره

    موافقم ۲
    مخالفم ۱
  15. PHILIPP

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (90 ديدگاه)

    اون حرفی که آخرش زد عالی بود
    منطقی ترین دیدگاه ممکن

    موافقم ۲
    مخالفم ۴
  16. Elmiraj

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (2107 ديدگاه)

    خیلی وقت بود این اعدادو واسه چند نفری اینجا با دلیل و مدرک ذکر می‌کردیم….
    حالا اون سه چهار مهندسی که دم به دقیقه می‌گفتن آلایندگی الکتریکی ها از بنزینی ها بیشتره اعلام حضور کنند….

    طرف از رو باد هوا و بدون ارائه حتی یک لینک هم میاد اینجا واسمون داستان سرایی می‌کنه…!!!

    موافقم ۱۵
    مخالفم ۷
    1. Mohammadreza

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (780 ديدگاه)

      الایندگی کلی co2 تویوتا راو ۴ پرایم و تسلا مدل y در بازه ۱۰ ساله در آمریکا تقریبا برابره.

      حالا چرا؟

      چند روز پیش یه مقاله پدال گذاشت با عنوان مقایسه الایندگی تویوتا راو ۴ پرایم و تسلا مدل y.
      در اون بررسی همه چیز بررسی شده بود بجز الایندگی تولید شده برای تامین برق مورد نیاز تسلا در بازه ۱۰ ساله.

      در این مقاله هم الایندگی تولید باتری های بزرگتر تسلا مورد بررسی قرار نگرفته.
      یعنی هرکدوم از دومقاله یه بخشی رو از قلم انداختن.

      اینجا برات کنار هم میذارمشون

      در مقاله اول گفته:
      الایندگی c02 تسلا مدل y در آمریکا در بازه ۱۰ ساله ( بدون در نظر گرفتن الایندگی ایجاد شده برای تامین برق مورد نیاز تسلا) ۸ تن کمتر از راوفوره.
      و اینجا توضیح داده که برای تامین برق مورد نیاز تسلا برای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر در آمریکا ۲.۲۳ kg دی اکسید کربن تولید میشه.
      اگه فرض کنیم تسلا روزانه ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی کنه تامین برق تسلا در بازه ۱۰ ساله در آمریکا ۸۱۳۹ کیلوگرم یا حدود ۸.۱ تن co2 تولید میکنه.

      که یعنی الایندگی کربن دی اکسید این دوتا کراس اوور در آمریکا باهم برابره و حدود ۵۸-۵۹ تن در بازه ۱۰ ساله هست.

      البته باید آلایندگی تولید شده برای تامین برق مورد نیاز راو۴ پرایم هم محاسبه کرد ولی کار سختیه و قطعا در مقایسه با الایندگی کلی دوخودرو که ۵۸-۵۹ تن co2 در ۱۰ سال هست عددی کوچیکی و قابل چشم پوشی میشه.

      موافقم ۳
      مخالفم ۱
      1. Elmiraj

        ۶ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2107 ديدگاه)

        آلایندگی بسیار زیاد پالایشگاه های تولید کننده بنزین در سراسر جهان چی میشه…!؟!؟

        به علاوه اون ۱۵ درصد برقی که همون پالایشگاه ها برای تولید بنزین و دیگر مشتقات نفتی هم مصرف می‌کنند..؟؟؟

        موافقم ۴
        مخالفم ۲
        1. Mohammadreza

          ۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (780 ديدگاه)

          “ورای آلایندگی‌هایی که یک پیشرانه درون‌سوز تولید می‌کند، تولید بنزین نیز با آلاینده‌هایی همراه است.”

          این بخشی از متن اون مقاله مقایسه راو۴ پرایم و تسلا مدل y هست.
          احتمالا اون عدد ۵۸ تن که به راو ۴ نسبت داده شامل آلایندگی استخراج و پالایش بنزین هم میشه.

          در مجموع مشخصه که الکتریکی از بنزینی های کلاسیک پاکتر هستن ولی درحال حاضر الایندگی شون با هیبریدی های نسل جدید برابره

          موافقم ۲
          مخالفم ۲
        2. Elmiraj

          ۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2107 ديدگاه)

          اینکه آمریکا ، ژاپن ، چین و تعداد زیادی از کشور ها هنوز عمده برق مصرفی شونو از سوخت های فسیلی تامین می‌کنند از بی‌ برنامگی خودشون هست…

          در حال حاظر ما کشور های پاکی همچون نروژ ، ایسلند ، دانمارک ، اتریش و…. را داریم که بالای ۹۰ درصد برق شونو از منابع کاملا پاک تامین می‌کنند…
          یعنی نشون دادن که این کار اصلا غیر ممکن نیست .
          این کشور ها علنا ثابت کردن که ماشین های الکتریکی شده در مقابل ماشین های تمام الکتریک حرفی واسه گفتن ندارن و محکوم به فنا هستن…

          موافقم ۱
          مخالفم ۷
        3. Amir

          ۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (210 ديدگاه)

          نروژ زندگی می‌کنی و ما نمیدونستیم 😂😂
          یه جوری چسبیدین به کشورای اسکاندیناوی انگار کل دنیا در اون جا خلاصه میشه و بقیه کره زمین حکم آدمو ندارن ! چقد جمعیت داره اصن !
          به هر حال خودتم میگی آمریکا ژاپن چین ( بگو کل دنیا دیگه ، خودتو خلاص کن ) برقشون از سوختای فسیلی تامین میشه ، پس در حال حاضر ، الکتریکی فقط در بخشی از اروپا از بنزینی ها بهتره و در دیگر بخش های جهان استفاده از برقی احمقانه و اتلاف برق و زمان برای شارژ اونها هست
          همه دنیا مثل شمال اروپا بهشت نیست که به این زودی برقی ها رایج بشن

          موافقم ۵
          مخالفم ۱
        4. Elmiraj

          ۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2107 ديدگاه)

          نکته اینجاست که در عقب افتاده ترین کشور های جهان ، بازم این الکتریکی ها هستن که مزیت های بسیار بزرگی از جمله بازدهی سه برابری ، عدم ایجاد آلودگی شهری و نبود آلودگی صوتی را دارن که هیبرید و درون سوز را آنجا هم با خاک یکسان می‌کنه…

          موافقم ۳
          مخالفم ۶
        5. Mohammadreza

          ۶ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (780 ديدگاه)

          من شخصا اونقدری اطلاعات و اطمینان از خودم دارم که حداکثر راجب تکنولوژی های ۱۰ سال آینده نظر بدم نه بیشتر.
          نسل جدید هیبریدی ها که در حالت تمام الکتریکی حدود ۱۰۰ کیلومتر پیمایش دارن یعنی در صورتی که راننده هر شب خودرو رو به برق وصل کنه همواره در شهر تمام الکتریکی هستن و موتور بنزینی فقط در مسافت های بین شهری طولانی روشن میشه.
          در ضمن اینطور نیست که باتری ها فقط پیشرفت کنن و بقیه بشینن نگا کنن.
          در دوران بعد از هیبریدی ها احتمالا سوخت سینتیک و هیدروژنی ها حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

          موافقم ۶
          مخالفم ۰
  17. Porsche

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (261 ديدگاه)

    راستی از تسلا پلاد چه خبر ماسک چیزی بهت نگفت 😂😂😂😂😊

    موافقم ۶
    مخالفم ۱۱
    1. علی

      ۵ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (165 ديدگاه)

      برا همین اون بالا بهت منفی دادند کسی فکر نمیکنه چیزی که تهیه کرده باشی عادلانه و واقع گرایانه باشه !!!

      موافقم ۶
      مخالفم ۴
  18. Benz SLR

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (659 ديدگاه)

    ایکاش یه پیشرانه بود با صدای درون سوز آلودگی و اثرات گرمایی و ….۰ و سوخت تجدید پذیر و ارزان که همه جا یافت شه بدون صدمه رساندن به طبیعت وجود داشت.

    موافقم ۵
    مخالفم ۱
    1. PHILIPP

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (90 ديدگاه)

      وجود داره
      موتور هیدروژنی

      فقط یکم نیاز به پیشرفت در صنعت جدا سازی هیدروژن داریم که اگه وقت بزارن موفقیت آمیز میشه

      موافقم ۸
      مخالفم ۲
  19. datsun

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1847 ديدگاه)

    پسماندهای هسته ای بعد از ده هزار سال باز هم خطرناکن بعد اینجا به عنوان سوخت پاک ازش یاد شده

    موافقم ۱۶
    مخالفم ۴
    1. Amir

      ۶ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (210 ديدگاه)

      در این مقاله از نظر آلایندگی و دی اکسید کربن گفته شده تقریبا پاک هست که درسته اما بحث خطرناک بودن و پرتوزا بودن پسماند های هسته ای چیز دیگریست .

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۳
  20. میثم

    ۵ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1314 ديدگاه)

    فقط تولید برق نروژ
    تمام برقش رو از منابع تجدید پذیر تولید میکنه که هیچ، صادر هم میکنه
    ایول داره خدایی

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۱
  21. حسین دهمرد

    ۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1513 ديدگاه)

    فاز اینهایی که هی نروژ رو مثال میزنن چیه؟ همشو رو هم کنی اندازه خراسان رضوی هم جمعیت نداره. آب و هواش هم تابستون معتدله نیاز به صرف انرژی واسه تهویه نیست. زمستون هم گاز میسوزونن. مصرف برقشون به همین خاطر پایینه و میشه ازمنابع تجدیدپذیر تامین کرد.
    در نهایت همه چیز برقی خواهد شد ولی نه با این عجله ای که داره تبلیغ میشه.که انگار فتح الفتوحی شده و دنیا رو دارن نجات میدن.جو گیر نباشید مگه فیلم هندیه.
    نمیشه همون الگوی قاره ی سبز رو روی کشور گرمسیر و پر جمعیت و پهناوری مثه ایران پیاده کرد.
    مقاله ای که سوخت هسته ای رو هم در کنار انرژی بادی و خورشیدی جزو سوخت های پاک حساب میکنه از اساس زیر سواله. تو کل دنیا فقط اونهایی که زور دارن یا آویزون زوردارها هستن اجازه استفاده ازشو دارن

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
  22. محمدرسول صمدی

    ۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (16 ديدگاه)

    واقعا عالی بود گزارش
    ولی یکجا خونده بودم هیبریدی ها کمترین آلودگی را دارند شایدم اشتباه میکنم
    ولی خدایی اسپرتهای خاص مثل پورشه و فراری و لامبو الکتریکی نمیشدن شاید بهتر بود ولی کاریش نمیشه کرد باید به فکر زمین هم بود…

    موافقم ۱
    مخالفم ۱
  23. بردیا

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (21 ديدگاه)

    بنظر من هیبرید از همشون بهتره
    چون هم میتونی پاکیزه باشی
    هم میتونی اون جذابیت ماشین درون سوز رو داشته باشی 🙂

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  24. رضا

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    شما راندمان انتقال برق از نیروگاه تا موتور خودرو رو در نظر نگرفتید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا