این رقابتهای شیرین! حکایت دوستی فورد و داج
اگرچه فورد و داج دو دشمن همخون هستند اما به مثابه دو کوسه در دریای رو به خشکی که برای زنده ماندن تقلا میکنند بوده و در حقیقت بدون یکدیگر از بین میروند...
ما مقایسه خودروسازان برای هیچچیز را "رقابت" نمینامیم. آنها تلاش دارند خریداران یکسان را با بودجهای مشابه متقاعد کنند بنابراین سعی در کسب بیشتر از بازار دارند. کمپانیهایی همچون فورد و داج قطعاً دوست هم نیستند.
خب فکر نمیکنیم این عبارت کاملاً واضح و سرراست باشد. در حقیقت فورد و داج بهترین اتفاقی هستند که برای یکدیگر رخ دادهاند. اجازه دهید تفکرات خود را با نمونههایی شرح دهیم. پیکاپ های رم و F-150 را در نظر بگیرید. پیشینه نام رم به سال 1932 میلادی بازمیگردد اما عصر طلایی واقعی این برند دهه 90 میلادی و اوایل قرن 21 بوده است. پیکاپ این برند در کلاس خود پیشرو بوده و جایزههای زیادی را کسب کرده است.
حتی در این سوی آبها نیز نام رم شناخته شده است. بسیاری از افراد رم را به عنوان پدر تمامی پیکاپ ها میشناسند. خودرویی کاملاً بزرگ و قوی که میتواند وسایل زیادی را حمل کند.
خب فورد در برابر چالش رم چهکاری انجام داد؟ فورد بازی را یک پله بالاتر برد. مطمئناً رسیدن F-150 به بهترین استانداردهای کلاس خود زمانی را طلبید؛ و حالا این پیکاپ پرفروشترین خودروی آمریکای شمالی برای چندین دهه است. آیا F-150 بدون وجود داج و چالشی که توسط رم ایجاد شد میتوانست به اینجا برسد؟ آیا F-150 میتوانست اینقدر خوب باشد؟ نه.
مثال دیگر موستانگ و چلنجر است. دو هیولا که چند ده سال است به عنوان نماد صنعت خودروی آمریکا شناخته میشوند. موستانگ و چلنجر خودروهای کاملی بوده و آنها را میتوان خودروی مردان واقعی نامید.
موستانگ از روز اول محبوبیت بالایی هم از نظر فروش و هم از نظر اعتبار داشته است. ابتدا موستانگ تولید شد و تصویری که در ذهن خریداران نقش بست باعث شد این خودرو انتخاب پیش فرش (دیفالت) آمریکاییها باشد. چلنجر هم چالشبرانگیز شد اما در جنگ اعداد بازی را باخت. داج در برابر ناامید محض چهکاری انجام داد؟ پشتکار به خرج داد و استقامت کرد. فورد هدف خود را انتخاب کرد. چیزی که داج به خوبی و به اندازه آن را انجام نداده و تلاش دارد این کار را به سرانجام برساند.
در طول چندین سال گذشته چلنجر با موستانگ جنگ کرده است. موضوع تبدیل به یک جنگ کاریزماتیک شده است؛ و همانگونه که میدانیم کابوی آمریکایی هماکنون به شکل یک چلنجر SRT دیمن درآمده که قدرت 840 اسب بخاری داشته و یک سلاح مرگبار در مسابقه درگ محسوب میشود.
تصور میکنیم مدیران فورد با دیدن این خودرو سریعاً یک جلسه اضطراری برگزار کرده، پشت میز خود نشسته و قوانین سیگار نکشید را زیر پا گذاشته و پس از بحث و جدلهای فراوان از پنجره به بیرون خیره شدهاند. چگونه باید جواب داج را داد؟ چگونه باید نزدیک چلنجر لعنتی شد؟!
تا زمان نگارش این مطلب هنوز فورد پاسخی محکم نداده است. شاید GT500 سوپرشارژردار با قدرتی در حدود 700 اسب بخار تولید شود. این قدرت برای رقابت با چلنجر هلکت میتواند کافی باشد.
مأموریت این دو برند خاطرهانگیز آمریکایی همیشه در حال تمدید است. گاهی اوقات فورد جلو افتاده و گاهی اوقات هم داج اما این دو خودروساز دوستداشتنی بازهم یکدیگر را تحتفشار قرار خواهند داد تا محصولات فوقالعادهای بسازند و مرزها را جابجا کنند.
این دو برند در جهت مخالف هم کار میکنند اما اهداف مشترکی دارند. آنها باعث میشوند دنیای خریداران بهتر شود. به همین دلیل ما فورد و داج را چیزی بیشتر از دوستان نزدیک میدانیم. ما آنها را برادر مینامیم...
منبع: carthrottle