سرمایه‌گذاری روی خودروهای تولید محدود عاقلانه است؟!

سه‌شنبه 5 اردیبهشت 1396 - 15:30
مطالعه 5 دقیقه
hsv-gts_or_home
خودروی HSV GTSR W1 مدل 2017 پایان‌بخش تولید خودروی استرالیایی بوده و همچنین لقب سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی ساخته شده در استرالیا را نیز یدک...

خودروی HSV GTSR W1 مدل 2017 پایان‌بخش تولید خودروی استرالیایی بوده و همچنین لقب سریع‌ترین و قدرتمندترین خودروی ساخته شده در استرالیا را نیز یدک می‌کشد.

این خودرو همچنین با بهای 169990 دلاری (استرالیا) یکی از گران‌ترین خودروهایی است که تاکنون در این کشور تولید شده است. ما حتی شنیده‌ایم برخی افراد بهای بیش از 250 هزار دلاری برای اطمینان از خرید آن را پرداخت می‌کنند.

خب اینجا سؤالی پیش می‌آید؛ صرف‌نظر از برند خودرو، آیا سرمایه‌گذاری روی خودرویی تولید محدود ارزش دارد؟ و آیا این سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌تر از سرمایه‌گذاری روی حوزه‌هایی چون املاک است؟

اگر هفت یا هشت سال پیش را به یاد بیاورید، خودروی فورد فالکون GTHO Phase III با بهای 750 هزار دلار فروخته شد. این خودرو در زمان تولید سریع‌ترین سدان 4 درب دنیا بود و بهای اولیه‌ی آن کمتر از 10 هزار دلار بود.

این خودرو تنها حدود 30 سال سن داشته و در شرایط مناسبی نگهداری شده اما نشان‌دهنده‌ی یکی از بیشترین مبالغ پرداختی در صنعت خودروی استرالیا بوده است.

آخرین دستگاه HSV GTSR که در بخش عقبی یک بال بزرگ داشت و از رنگ زرد ویژه‌ای بهره برده بود در بازار خودروهای دست‌دوم با بهای بین 100 تا 200 هزار دلار در دسترس است.

برخی خریداران حتی خودروی خود را در زمان لیست سفارش می‌فروشند، چیزی که برای لندروور دیفندر Heritage ادیشن رخ داده است.

همچنین پورشه 911 R را نباید فراموش کنیم. یک دستگاه از این خودرو همین اواخر با بهای نزدیک به 1 میلیون دلار فروخته شد. بهای اصلی این خودرو در استرالیا 404700 دلار بوده است.

یک مثال ویژه که توجه ما را به خود جلب کرد فروش مرسدس بنز SLS AMG بلک ادیشن 2013 بوده است. تنها 10 دستگاه از این خودرو وارد بازار استرالیا شد و حالا بهای بیش از 1.2 میلیون دلاری دارد که دو برابر بهای اولیه‌ی آن (639000 دلار) بوده است.

البته در برابر هر خودروی تولید محدودی که با افزایش بها مواجه شده، 10 نمونه‌ی دیگر هم قابل ذکر است که چنین شرایطی را نداشته است.

برای مثال پورشه 911 GT3 را در نظر بگیرید. اگرچه ارزش این خودرو کاهش نیافته اما تنها قادر به حفظ موقعیت خود بوده است. بهای اولیه‌ی این خودرو 293600 دلار بود و هم‌اکنون می‌توان آن را با بهای حدود 300 هزار دلار پیدا کرد. بخشی از این موضوع به تصمیم پورشه برای تولید GT3 جدید با گیربکس دستی مربوط می‌شود.

پیدا کردن خودرویی که بتواند بعد از مدتی باارزش‌تر شود کاری سخت می‌باشد. شما می‌خواهید خودرویی پیدا کنید که آخرین نمونه‌ی خود است. برای مثال مرسدس بنز SLS AMG را ذکر می‌کنیم که یکی از آخرین AMG ها با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی است... و آخرین خودرویی که درب‌های گالوین دارد. این خودرو بهای خود را حفظ کرده و البته این مسیر را به سمت جلو طی می‌کند.

همین داستان درباره‌ی فراری نیز صدق می‌کند. فراری 458 اسپچیاله یا 458 آپرتا آخرین فراری هایی بوده‌اند که از پیشرانه‌ی 8 سیلندر تنفس طبیعی سود برده‌اند. 458 اسپچیاله آپرتا هم اکنون با بهای 1.5 میلیون دلاری خرید و فروش می‌شود.

کلید اصلی این است که یک خودرو را برای سرمایه‌گذاری نخرید. شما باید از مالکیت خودرو لذت ببرید.

خودروهایی که ارزش خود را حفظ کرده و با گذشت زمان باارزش‌تر نیز می‌شوند جذابیت زیادی دارند.

خب در پایان اگر بپرسید سرمایه‌گذاری در یک خودروی تولید محدود بهتر از سرمایه‌گذاری در املاک است، پاسخ ما مثبت است. البته زمانی که خودروی صحیحی را انتخاب کنید این پاسخ مثبت باقی خواهد ماند؛ و همانند هر سرمایه‌گذاری دیگری، این ارزش می‌تواند در طول یک شب افت کند! اگر خودروساز تغییراتی اعلام کند که باعث تأثیر روی ارزش خودرو شود یا مدل جدیدی را که قبلاً گفته بودند دیگر تولید نخواهند کرد بسازد، ارزش خودروی شما کاهش خواهد یافت.

اگر پول زیادی دارید و نمی‌دانید که با آن چه‌کاری بکنید، یک خودروی مناسب برای سرمایه‌گذاری پیدا کنید!

منبع: caradvice

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.