هفته نامه

آیا سوپرکارهای تک ساخت ارزش قیمت بسیار بالاتر را دارند؟!

سوپرکارها و هایپرکارها این روزها همه‌جا دیده می‌شوند. در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی تنها چند خودروساز مطرح اقدام به تولید چنین خودروهایی می‌کردند و دیدن یک سوپرکار در خیابان در آن زمان می‌توانست روز ماشین بازها را بسازد. حتی در شهرهای بزرگ دیدن خودرویی همچون فراری ۳۰۸ اتفاق نادری محسوب می‌شد و اگر می‌توانستید لامبورگینی کانتاش را ببینید شاید تا یک ماه و حتی یک سال آدرنالین خونتان بالا می‌رفت.

اما در سال ۲۰۲۱ سوپرکارهای بیشتری توسط خودروسازان مطرح تولید می‌شود و فرصت تماشای آن‌ها بیشتر از همیشه فراهم شده است. برای مثال لامبورگینی را در نظر بگیرید. این شرکت در سال ۲۰۰۱ کمتر از ۳۰۰ دستگاه خودرو فروخته بود درحالی‌که سال پیش علیرغم تعطیلی ۷۰ روزه به خاطر همه‌گیری کرونا شاهد فروش ۳۰۳۹ دستگاه اوراکان و آونتادور و ۴۳۹۱ دستگاه اوروس بودیم.

این خبر بسیار خوبی برای طرفداران صنعت خودروست اما خب تولید بیشتر برای ثروتمندانی که نمی‌خواهند خودرویی شبیه خودروی ۵۰۰ هزار دلاری خود ببینند چندان خوشایند نیست.

برای پیشگیری از چنین اتفاق ناخوشایندی برای ثروتمندان، خودروسازان اقدام به ارائه برنامه‌های شخصی‌سازی خود کرده‌اند. استون مارتین با بخش Q، فراری با بخش Tailor Made و لامبورگینی با بخش Ad Personam چنین کاری را انجام می‌دهند. این بخش‌ها طیف وسیعی از آپشن ها را برای خریداران در نظر گرفته‌اند. نیمی از تمامی خریداران اوراکان و ۷۰ درصد خریداران آونتادور به بخش شخصی‌سازی این خودروساز مراجعه می‌کنند درحالی‌که یک خریدار متوسط بوگاتی نیز ۳۰۰ هزار دلار را برای آراسته کردن هایپرکار خود صرف می‌کند.

اما اگر واقعاً می‌خواهید برجسته باشید و پول پرداختی مسئله‌ای نیست خودروسازان خودروهایی تولید می‌کنند که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست.

البته ایده انجام این کار جدید نیست. تا زمان استفاده از طراحی یونی بادی، خریداران در دهه ۶۰ میلادی و قبل‌تر یک شاسی را خریداری کرده و به کمپانی‌های کوچ بیلدی همچون گیا، پینین فارینا و تورینگ مراجعه می‌کردند تا لباسی فاخر برای خودروی خود تأمین کنند.

فراری در عصر جدید حداقل ۱۰ خودروی تک ساخت را معرفی کرده است. مک لارن نیز در بخش MSO خود مشغول انجام چنین کاری است.

در این بخش خبری از توسعه یک خودرو از صفر نیست چراکه خودروهای تک ساخت معمولاً بر پایه محصولات کنونی تولید می‌شوند اما تغییرات بسیار زیادی دارند تا نشانگر هویت متمایز خود باشند.

اما وضعیت خودروهایی که در عین کمیاب بودن کاملاً انحصاری هستند اما این تفاوت خودش را به اندازه کافی نشان نمی‌دهند چگونه است؟

درباره خودروهایی همچون بوگاتی دیوو یا سنتودیچی چه؟ خودرویی که قیمت حدود ۹ میلیون دلاری دارد. قیمت این خودرو سه برابر شیرون بوده و البته وجه اشتراک زیادی باهم دارند.

یا لامبورگینی سیان؟ بله این خودرو از برخی تکنولوژی‌های جدید همچون سیستم هیبریدی ابر خازنی سود می‌برد اما این سیستم فقط ۳۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. اگرچه طراحی این خودرو خیال‌انگیز است اما آیا میزان تفاوت آن با آونتادور ۴۲۱ هزار دلاری به اندازه‌ای است که قیمت ۳.۷ میلیون دلاری را توجیه کند؟ ظاهراً ۶۳ نفری که نسخه کوپه و ۲۰ نفری که نسخه رودستر سیان را سفارش داده‌اند چنین حسی دارند.

زمانی که از مدیرعامل اسبق لامبورگینی پرسیدیم آیا سیان ارزش خوبی دارد او گفت: “بله این یک سرمایه‌گذاری خوب است!” و احتمالاً همین‌گونه هم خواهد بود.

واضح است که خریداران در زمان خرید چنین خودروهایی به ارزش آن‌ها در آینده نیز فکر می‌کنند. البته برخی نیز اهمیت چندانی به سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت نمی‌دهند و دوست دارند خودروی آن‌ها زیبا و جذاب به نظر برسد.

اما وضعیت خودروسازان چگونه است؟ تولید چنین خودروهایی آسان و ارزان نیست اما هزینه‌های توسعه‌ای آن‌ها نسبت به تولید یک خودرو از صفر بسیار کمتر است. به‌طور خلاصه باید گفت چنین خودروهایی برندها را در معرض توجه قرار می‌دهند و تیم تحقیق و توسعه خودروسازان شانس توسعه و تست تکنولوژی جدید را به دست می‌آورند.

اما درباره خودروهای چند میلیون دلاری همچون سنتودیچی مشتریان به حدی ثروتمند هستند که معمولاً نگرانی‌ای درباره ارزش باقی مانده یا پرفورمنس بیشتر ندارند. این افراد به حدی ثروتمند هستند که با یک اشاره می‌توانند هر خودرویی را خریداری نمایند.

بنابراین شاید مشکل به خودروها مربوط نیست بلکه مشکل خود ما هستیم! طرفداران خودروهای عادی که محصولاتی همچون ب ام و M4 یا پورشه ۹۱۱ را دوست دارند شاید هرگز مالک یک سوپرکار نشوند و شاید نتوانند حس فرد بسیار ثروتمندی که می‌تواند چندین دستگاه بوگاتی را خریداری نماید تصور کنند.

نظر شما چیست؟ آیا این سوپرکارهای تولید محدود ارزش مبلغ بیشتر را دارد؟ آیا یک فراری تک ساخت خرید بهتری نسبت به بوگاتی تک ساخت است؟

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (5276 ديدگاه)

    بدون شک ، ارزشش را دارند !
    دانسته مطمئن باشید قیمت چنین خودروهایی روزانه بالاتر میره و حکم عتیقه و الماس را دارد !
    حالا اون‌ها که به کنار تک ساخت هستند ، برای مثال ، همین ایران خودمون را ببینید ، ساده‌ترین خودروها و حتی اکونومی‌ترینشان از نوع وارداتی وقتی واردات بسته میشه ، حکم دُر گران را پیدا میکنند و امروز یه لندکروزر صفر مدل ۲۰۱۳ را قیمت گرفتم گفت ۱۴ میلیارد !!!

    این از مسخره‌ترین چیزهایی هست که در ایران شاهدش هستیم ، حالا شما میخواهید خودروهای تک ساخت شرکت‌های نامدار باارزش نباشند ؟!!!

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۷
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (5276 ديدگاه)

    به شخصه اگر حق انتخاب یک خودرو را داشته باشم که برای همیشه داشته باشمش ، اون خودرو لامبورگینی سِستو‌اِلِمِنتو‌ بی‌مانند است که دیگر چنین خودرویی ساخته و پرداخته نشد و به نظر من این خودرو الماسی هست بی‌تکرار در زمان .

    موافقم ۴۹
    مخالفم ۱۵
    1. Ali_x76

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (951 ديدگاه)

      من خیلی قانعم، رم تی رکس رو انتخاب می‌کنم 🙂

      موافقم ۱۴
      مخالفم ۰
    2. حمید رضایی

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (73 ديدگاه)

      Veneno

      موافقم ۲۵
      مخالفم ۸
    3. R@m!n

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (344 ديدگاه)

      اسمشم خفنه. سرتاپا فیبر کربن خالص 😍😍😍 تو فیلم need for speed یدونشو ترکوندن داشتم کل هالیوودو ف.ش میدادم

      موافقم ۸
      مخالفم ۰
      1. R@m!n

        ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (344 ديدگاه)

        دیگه حرف سیاسی نمی زنم 😂😂 مارو واسه تایید نفرست نکن اینکارو با من

        موافقم ۸
        مخالفم ۰
      2. OMID-LAMBO

        ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (361 ديدگاه)

        اون ماشینا رپلیکا هستن ! خود سستو المنتو واقعی نیست ! حتی تو اون فیلم بوگاتی ومکلارن پی وان وچندتا خودروی دیگه داغون شده بودن !

        موافقم ۳
        مخالفم ۰
        1. R@m!n

          ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (344 ديدگاه)

          رپلیکاشم دردناک بود 😂

          موافقم ۱
          مخالفم ۱
    4. Amin

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (116 ديدگاه)

      واقعا کمیاب!!
      تقریبا میشه گفت هیچ خبری ازشون نیست.
      شاید سالی یدونه مقاله ازش بیرون بیاد و در ضمن هیچ کلکسیون خودرویی رو هم ندیدم که توش سستو المنتو باشه و حتی عکس های خیابانی خوب هم نیست
      دوستان اگه ازش عکس خوب دارن اطلاع بدن مرسی

      موافقم ۹
      مخالفم ۰
    5. Reza

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1677 ديدگاه)

      سستوالمنتو که خداس، در کل تمامی نسخه های لامبورگینی محشرن 💎💎💎

      موافقم ۱۱
      مخالفم ۰
    6. MahyarM.A.R

      ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (130 ديدگاه)

      نوید حرف دلمو زدی دوس دارم نظر بقیه رو ببینم نظر من که سستو المنتو

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۳
  3. Benz SLR

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (659 ديدگاه)

    نه مگه چی هستن چند میلیون دلار پولشون باشه ؟ مثلا آونتادور ۴۰۰ هزار دلاره سیان فوقش ۱۰۰ هزار دلار بیاد روش نه انقدر .
    راستی این لاویتور و سنتودیچی آخر عکس داشبوردشونو نذاشتن؟

    موافقم ۲۱
    مخالفم ۹
  4. ارشیا

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1381 ديدگاه)

    معادلش ساده است.
    حتی بد بینانه ترین حالت هم یه سیان ۳ میلیونش سوده.
    ۹۲ تا سیان ساخته شده ینی ۲۷۶ میلیون دلار!!
    🤑🤑🤑🤑
    چرا نسازن؟

    موافقم ۲۳
    مخالفم ۴
  5. Alireza

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (507 ديدگاه)

    هیچ کلمه ای غیر از خودنمایی نمیتونه بهتر توصیفش کنه، اونی ک ۹میلیون واسه یه بوگاتی ک کلا ازش ۵تا ساخته میشه میده براش مهم نیس چند سال دیگه چقد می ارزه، فقط میخواد اسمی در کنه
    و خوب نمیشه گفت ک کار ناپسندی میکنن چون این
    خصلت ادماست که میخوان خودی نشون بدن هرکدوممون میتونستیم اینکارو میکردیم، پیامبر ک نیستیم

    موافقم ۸
    مخالفم ۵
  6. Khosrow

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1939 ديدگاه)

    تک ساخت فاقد ارزشه به نظرم / مثل انزو ۴۹۹ تا باشه که داشتن تمیزترین و خاصترینش ارزشش رو نشون بده ..

    موافقم ۲
    مخالفم ۱۲
  7. نا شناس.

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (79 ديدگاه)

    مشکل پوله…..

    اگه من مثلا ثروتم ۱ میلیارد دلار باشه…

    خب قطعا میرم ۲ یا ۳ تا خونه تو مونت کارلو ایتالیا و ۶ یا ۷ تا خونه تو منهتن. و ۲ یا ۳ تا خونه تو لاس وگاس. و ۴ یا ۵ تا خونه تو هامبورگ و… جاهای دیگه دنیا میخرم.

    بعدش میرم ۳ تا بوگاتی ، ۶ تا رولز رویس. ۱۰ تا بنتلی. ۱۰ یا ۱۱ تا پورشه.
    ۱۱ یا ۱۲ تا فراری. و همچنین ۱۱ یا ۱۲ تا لامبور گینی میخرم.
    از اون ور هم میرم کلی خودرو کلاسیک میخرم.

    خب . واسه منی که کلی پول دارم و ثروت دارم ، و ۶ یا ۷ تا قایق تفریحی دارم
    و یه دونه جت شخصی امبرائر لگاسی ۲۲ میلیون دلاری دارم.

    خب خرید این خودرو ها و خونه ها چیزی نیست.

    مثلا شما رونالدو رو ببیند…. ۵۰۰ میلیون دلار ثروت داره.

    یا مثلا شما جوکویج رو ببیند… ( شماره ۱ تنیس جهان ). خونش تو مونت کارولو هست که هیچ…. بنتلی. بنز. پورشه. لامبور گینی و یه تسلا مدل X هم داره. و چندتا ماشین دیگه.

    واسه اینا که ثرومتند هستن که چیزی نیست.

    .
    ولی خود من خودرو های بالای ۵۰۰ یا ۶۰۰هزار دلار رو حال نمیکنم.

    دیگه پرفورمنسی بهتر از لامبور گینی هوراکان هم مگه داریم ؟ دیگه لامبورگینی هورکان با ۳۵۰ هزار دلار قیمت…. بهترین پرفورمنسی رو میده دیگه… تو پیست و جاده هم سریعه… ( یعنی مثلا بوگاتی ۱۰ برابر هورکان قیمتشه… آیا ۱۰ برابر پرفورمنسی میده؟؟)
    .
    اونایی که خودرو میلیون دلاری میخرن بیشتر برای دیده شدن و پز دادن ثروتشون میخرن.

    موافقم ۱۴
    مخالفم ۴
  8. Mf1

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (475 ديدگاه)

    بوگاتی خودرو پیست محور نیست که بخواد تو پیست سریعتر از لامبو باشه مقایسهای الکی نکنین لطفا
    اگه من بخوام انتخاب کنم خودروهای خاص کمیاب
    فراری F40 C
    مکلارن F1
    مازراتی MC12
    آلفا ۳۳S
    شلبی DAYTONA

    موافقم ۳
    مخالفم ۷
  9. Ali_b

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (22 ديدگاه)

    به نظرم این جور ماشین ها می تواند توانایی شرکت سازنده را به رخ بکشد.

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
    1. Shervin

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (13 ديدگاه)

      کاملا درسته ، این جور ماشین ها و کانسپت ها ، به رخ کشیدن توان طراح های شرکت هستند

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا