آیا رکورد سرعت SSC تواتارا "غیرواقعی" است؟!

پنج‌شنبه 8 آبان 1399 - 05:30
مطالعه 5 دقیقه
ssc-tuatara-becomes-the-fastest-production-car3
منیفولدهای اگزوز به سختی دوام آوردند و شیشه جلوی تواتارا هم اشکالاتی داشت اما به هر صورتی که بود رکورد سرعت SSC برای سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا...
تبلیغات

منیفولدهای اگزوز به سختی دوام آوردند و شیشه جلوی تواتارا هم اشکالاتی داشت اما به هر صورتی که بود رکورد سرعت SSC برای سریع‌ترین خودروی تولیدی دنیا ثبت شد. ولی حالا خبرهایی درباره نادرست بودن این رکورد و بدتر از آن، تقلبی بودنش به گوش می‌رسد.

هفته پیش بود که این خودروساز مدعی شد رکورد کونیگ زگ را با سرعت باورنکردنی 508.73 کیلومتر در ساعت شکسته است؛ اما برخی افراد از همان ابتدا مدعی بودند این رکورد را به سختی می‌توان باور کرد...

پس از انتشار اطلاعات توسط SSC بود که چندین تحلیلگر تناقضاتی را بین حداکثر سرعت ادعایی، داده‌های منتشر شده و ویدئوی این رکورد پیدا کردند.

موضوع جنجالی اینکه همه این افراد به جز یکی به نتیجه‌ی شرم‌آوری رسیده‌اند و آن اینکه دست‌یابی SSC تواتارا به چنین سرعتی امکان‌پذیر نبوده است.

اینجا چندین روش متفاوت برای نتیجه‌گیری درباره سرعت نهایی این خودرو وجود داشته اما یکی از شاخص‌ترین آن‌ها به ستاره یوتیوب یعنی تیم بارتون مربوط می‌شود که همه او را با نام Shmee150 می‌شناسیم. او می‌گوید تواتارا تنها توانسته به سرعت حدود 450 کیلومتر در ساعت دست یابد و شاید رکورد همچنان در دستان کونیگ زگ باقی مانده است.

ساده‌ترین روش ریاضی برای محاسبه سرعت متوسط یک شی این است که ببینیم در واحد زمان چه فاصله‌ای را طی کرده است. یکی از کاربران جاده در نزدیکی لاس‌وگاس دو فاصله قابل‌اندازه‌گیری را به عنوان رفرنس ارائه کرده است.

اما از نظر زمان هم باید به ویدئوی منتشر شده توسط SSC تکیه کنیم. موانع ایمنی دیده شده در ویدئوی تواتارا به راحتی قابل‌تشخیص بوده و با استفاده از یک ضرب و تقسیم ساده می‌توانیم سرعت را به دست آوریم.

حتی اگر اشتباهات کوچکی نیز در زمان اندازه‌گیری شده یا فاصله رفرنس‌های ارائه شده هم وجود داشته باشد یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که SSC با سرعت حدود 450 کیلومتر در ساعت حرکت کرده است که اگرچه اصلاً کند نیست اما خب با رکورد ادعایی خودش تفاوت قابل‌توجهی دارد.

البته نکته اصلی سرعتی است که توسط تلمتری SSC ضبط شده و می‌توان آن را دوباره به دست آورد.

برای اثبات نادرستی ادعای SSC از خطوط سفید رنگ با استاندارد 3.5 متری آمریکا استفاده شده است. این خطوط فاصله حدود 9 متری دارند و بازهم یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که حداکثر سرعت تواتارا حدود 450 کیلومتر در ساعت بوده است.

موضوع دقیقاً این‌قدر ساده است اما یک روش قابل‌اعتماد دیگر توسط فردی در بریتانیا ارائه شده است. او اخیراً ویدئویی منتشر کرده و نشان داده که یک آئودی R8 کاملاً از سرعت مجاز تخطی کرده است.

نکته بعدی اینکه طول جاده مورد استفاده برای رکوردشکنی تواتارا دقیقاً همان قدری است که برای کونیگ زگ آگرا در سال 2017 در نظر گرفته شده بود و دومین تحلیل درباره رکورد SSC با استفاده از این موضوع انجام شده است.

وقتی دو خودرو از یک نقطه استارت در نظر گرفته شوند هیولای سوئدی‌ها یک ثانیه زودتر از SSC به نقطه پایان موردنظر می‌رسد و به همین خاطر آگرا سریع‌تر محسوب می‌شود.

البته در ویدئوی منتشر شده توسط SSC ادعا شده این خودرو در هر نقطه‌ای سریع‌تر از کونیگ زگ است که این هم خالی از اشکال نیست.

نهایتاً به تحلیل سوم می‌رسیم که به نظر می‌رسد جزئیات دقیق و مستحکمی را ارائه می‌کند. با استفاده از شعاع بیرونی لاستیک‌ها، نسبت‌های گیربکس و حداکثر سرعت پیشرانه که همگی توسط خودروساز ارائه شده‌اند، حداکثر سرعت SSC تواتارا را می‌توان محاسبه کرد.

در تست نهایی اولیور وب راننده این هیولا تصمیم می‌گیرد دنده ششم را نگه دارد اما حتی اگر او به ردلاین هم می‌رسید حداکثر سرعت برابر با 471.5 کیلومتر در ساعت می‌شد.

البته سرعت‌سنج خود تواتارا شاید ابهاماتی داشته باشد و وقتی سرعت از 484 کیلومتر در ساعت می‌گذرد تار می‌شود. همین سرعت بالاتر از چیزی است که در دنده 6 می‌توان به آن دست یافت.

شاید نسخه پیش‌تولیدی سرعت‌سنج این خودرو برای نشان دادن سرعت‌های بالاتر کالیبره نشده و یا اینکه عملکرد نادرستی داشته است. به‌هرحال تغییرات سرعت در طول دوران ضبط ویدئو غیرعادی به نظر می‌رسد.

احتمال نهایی نیز این است که SSC در زمان فیلم‌برداری این رکورد مشکلی فنی داشته و مجبور شده از ویدئوی تست کندتر قبلی استفاده کند ولی سرعت تست واقعی و رکوردشکن را در آن قرار داده باشد.

البته باور این موضوع سخت است زیرا لپ‌تاپ در حال نمایش سرعتی است که توسط تمامی رفرنس‌ها و روش‌های مهندسی دیگر به دست آمده است.

چرا SSC باید بدون اشاره به این موضوع اقدام به کند کردن ویدئو کند؟ چرا بدون هیچ‌گونه توضیحی سرعت‌سنج را تار کرده‌اند؟

و چرا تمامی روش‌های محاسبه سرعت تواتارا نشان می‌دهند حداکثر سرعت این خودرو حدود 60 کیلومتر در ساعت کمتر از ادعای شرکت است؟

به نظر می‌رسد بارتون تلاشی برای تماس با SSC برای تائید یا رد این ادعاها نداشته اما این خودروساز با انتشار بیانیه کوتاهی گفته که رکورد ثبت شده درست بوده است.

SSC گفته است:

شرکت DEWETRON که سازنده جی‌پی‌اس‌های جهانی است ادعای سرعت متوسط 508.73 کیلومتر در ساعت SSC تواتارا را تائید کرده است. این سرعت متوسط بر پایه دو تست با سرعت‌های 484.53 و 532.93 کیلومتر در ساعت به دست آمده است.

در ادامه آمده است:

DEWETRON از زمانی که ما از سیستم‌های جی‌پی‌اس آن برای رکورد حداکثر سرعت اولتیمیت آئرو استفاده کردیم با ما کار می‌کند. 4 تا از 5 رکورد جهانی سرعت ما توسط همان سیستم DEWETRON اندازه‌گیری و تائید شده‌اند.

مثل همیشه ساده‌ترین راه این است که به عدم دقت تجهیزات یا روش‌ها اشاره شود؛ اما تا زمانی که SSC بتواند شفاف‌سازی کرده و ادعای خود را ثابت کند شاید کونیگ زگ همچنان دارنده رکورد سریع‌ترین خودروی جاده‌ای باشد...

به‌روزرسانی: کمپانی DEWETRON با انتشار بیانیه‌ای گفته که اگرچه SSC از تجهیزات این شرکت استفاده کرده اما به‌صورت رسمی داده‌های این شرکت را تائید نکرده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.