فینالیستهای جایزه خودروی سورپرایز کننده سال 2020 مجله CarBuzz
زمانی که برای اولین بار پشت فرمان یک خودروی جدید مینشینیم معمولاً ایدههایی درباره انتظارات از آن خودرو داریم که این انتظارات بر پایه مدلهای قبلی آن خودرو یا دیگر محصولات آن خودروساز شکل گرفتهاند؛ اما هر خودروی جدیدی میتواند فراتر یا بدتر از انتظارات ما عمل کند. برنده جایزه خودروی سورپرایز کننده خودرویی است که نسبت به نسلهای پیشین بهبودهای قابلتوجهی داشته باشد و البته بتواند در مأموریتی که برایش تعریف شده موفقتر از حد انتظار عمل کند.
امسال برخی خودروهای مطرح از راه یافتن به فینال بازماندند که شامل کادیلاک اسکالید، هیوندای سوناتا، کیا K5 و تویوتا ونزا هستند. برنده جایزه خودروی سورپرایز کننده سال 2020 مجله CarBuzz روز 21 سپتامبر معرفی خواهد شد و ما نیز آن را پوشش خواهیم داد.
فینالیستهای امسال این جایزه عبارتاند از:
- بیوک انکور GX 2020
این خودرو وارد نسل جدید خود شده هرچند از نام مشابهی با انکور کوچکتر استفاده میکند. انکور GX در مقایسه با نسل پیشین بهبودهای قابلتوجهی داشته و یک سورپرایز درجهیک از برند بیوک است. ظاهر خودرو بسیار جذابتر شده و کابین نیز برای یک کراس اوور ساب کامپکت کاملاً جادار حس میشود. این خودرو همچنین از تکنولوژیهای زیادی همچون پارک خودکار، آمازون الکسا و اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم سود میبرد.
البته پیشرانههای 3 سیلندر این خودرو از نظر پرفورمنس عملکردی استثنایی ندارند اما سواری انکور GX خوب بوده و ما تحت تأثیر گیربکس CVT آن قرار گرفتیم. این خودرو با قیمت 24100 دلاری ارزانتر از تمامی رقبا بوده هرچند بهای آن به فراتر از 30 هزار دلار هم میرسد.
جنرال موتورز سال پیش با شورولت بلیزر این جایزه را به خانه برد و امیدوار است امسال نیز با انکور GX همان را تکرار کند.
- نیسان سنترا 2020
سنترا 2020 به خاطر تغییراتی که نسبت به نسل قبل نشان میدهد به راحتی وارد فینال شده است. ما حتی سنترای نسل پیشین را به عنوان یک خودروی اجارهای هم قبول نداشتیم اما نسل جدید آن جزو بهترین سدان های ارزانقیمت بازار است. نیسان همهچیز نسل پیشین سنترا را به فراموشی سپرده و از طراحی شیک، کابینی سطح بالا و دینامیک سواری ایده آل سود برده است.
شاید پیشرانه 4 سیلندر 149 اسبی سنترا نیروگاهی خاص نباشد اما گیربکس CVT آن نرم و پاسخگو بوده و فرمان نیز دقیق است.
ژاپنیها همچنین در بخش عقب از سیستم تعلیق مستقل استفاده کردهاند و هندلینگ خودرو بسیار مشابه هاچبک های داغ شده است. قیمت خودرو نیز از 19310 دلار شروع شده و به حدود 25 هزار دلار میرسد.
- آکورا TLX 2021
تولید سدانی عالی در روزگار کنونی کار سختی است اما آکورا TLX 2021 یکی از بهترینهای امسال است. نسل پیشین این خودرو محصولی قدیمی و پیش پا افتاده حس میشد اما دومین نسل آن همان حس خاص محصولات آکورا را دارد. ژاپنیها طراحی خودرو را ارتقا داده و با افزودن بر طول آن سدانی خوشترکیب ساختهاند. TLX جدید بر پایه پلتفرمی دیفرانسیل جلو شکل گرفته اما سیستم چهار چرخ محرک آکورا میتواند تا 70 درصد گشتاور را به چرخ های عقب منتقل کند.
پیشرانه 2 لیتری گرفته شده از سیویک تایپ R قدرت 280 اسب بخاری تولید میکند و البته نسخه تایپ S سال آینده با قدرت بیشتری عرضاندام خواهد کرد. قیمت این خودرو از 37500 دلار شروع میشود که ارزانتر از رقبای آلمانی است.