فولکس واگنهفته نامه

از پولو تا لامبورگینی؛‌ تلاش برای فروش بیشتر خودروهای اسپرت مسابقه‌ای

تا همین چند سال پیش، برندهای مختلف گروه خودروسازی فولکس‌واگن در مجموعه‌ای از مسابقات سطح بالای موتوراسپورت رقابت می‌کردند. امّا به‌تدریج، شرایط تغییر پیدا کرد. این روزها دیگر «توآرگ»‌ها را نمی‌بینید که مسیر داکار را پشت‌سر بگذارند و یا «پولو»‌ها حکمران مسابقات رالی قهرمانی جهان نیستند. آئودی و پورشه نمونه‌های اولیه هیبریدی خود را از لمانز و قهرمانی استقامتی جهان FIA بیرون کشیده‌اند. هچنین هیچ برندی از فولکس‌واگن در فرمول یک، ایندی یا نسکار حاضر نیست. البته پورشه هنوز هم در سری مسابقات تورینگ DTM در آلمان شرکت می‌کند و پورشه نیز که به زودی در این رقابت‌ها فعالیت خود را آغاز می‌کند، پیشتیبانی از یک تیم فرمول E را برعهده دارد. امّا صحبت در مورد مجموعه فعالیت‌های موتوراسپورت گروه فولکس‌واگن است.


بزرگترین خودروساز جهان، البته دست از موتوراسپورت برنداشته و تنها به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند. در واقع، گروه فولکس‌واگن در حال تولید مجموعه بزرگی از خودروهای مسابقه‌ای است. امّا به جای صرف میلیون‌ها دلار هزینه پیرامون این اتومبیل‌ها، آنها را به صورت تجاری تولید کرده و به مشتریان خود در تیم‌های مسابقه و رالی می‌فروشد. ضمن اینکه اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشد، می‌تواند خودش نیز یکی از آنها را خریداری کند.

فولکس‌واگن

با پرداخت هزینه‌ای بیش از ۱۱۳ هزار دلار، فولکس‌واگن مدل گلف GTI TCR را در اختیار شما قرار می‌دهد. این مدل مسابقه‌ای که بر اساس هاچ‌بک آشنای فولکس‌واگن طرح‌ریزی شده، برای رقابت تحت قوانین پرهزینه TCR در مسابقات جدید  موسوم به «FIA ورلد تورینگ کار کاپ» و مجموعه‌ای از سری مسابقات تورینگ کار ملی و منطقه‌ای آماده شده است. فولکس‌واگن از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۷۵ نمونه از این خودروها را تحویل داده که ۷ تای آن متعلق به مشتریانی در ایالات متحده بوده است.


همچنین دپارتمان موتور اسپورت در ولفسبورگ اخیراً مدل پولو GTI R5 را معرفی کرده است؛ یک خودروی رالی برای مشتریان  که بر اساس مدل موفق پولو R WRC، برنده ۴ قهرمانی متوالی در رقابت رالی قهرمانی جهان بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶، ساخته شده است. FIA  قیمت خودروهای رالی R5 را به تراز ۲۲۰ هزار دلار محدود کرده است. در حالی که فولکس‌واگن پولو GTI R5 هنوز تا رسیدن به خاک ایالات متحده فاصله دارد، امّا از هم‌اکنون ۵ نمونه اولیه از آن به تیم‌هایی در اروپا و امریکای جنوبی تحویل داده شده است. قرار است تعداد این خودروها در طول سال جاری میلادی به ۱۰ دستگاه افزایش پیدا کند.

آئودی

مدل RS3 LMS که قیمت آن از ۱۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود، به عنوان یک نقطه شروع برای مشتریان مسابقه‌ای آئودی اسپورت مطرح است. این خودرو که بر اساس کوچکترین سدان اینگوشتات ساخته شده، برای  رقابت در همان کلاس TCR که گلف GTI شرکت می‌کند، تنظیم شده است. همچنین آئودی دو نسخه از مدل موتور وسط R8 LMS ارائه می‌کند؛‌ یک نسخه GT4 با قیمت ۲۵۰ هزار دلار و نسخه GT3 با قیمت ۴۵۰ هزار دلار. شرکت موسوم به «آئودی اسپورت کاستومر ریسینگ USA» تاکنون ۲۰ نمونه از RS3 LMS در کنار یک «دوجین» از R8 LMS در نسخه GT4، ۸ مدل در نسخه GT3 و ۲۵ مدل از نسخه قبلی R8 LMS الترا تحویل مشتریان امریکایی داده است.

پورشه

دپارتمان خودروهای مسابقه‌ای در پورشه، نه‌تنها نیرومندترین بخش از نوع خود در میان گروه خودروسازی محسوب می‌شود، بلکه به نوعی، بزرگترین سازنده اتومبیل‌های مسابقه در جهان است. ۹۱۱ GT3 کاپ و ۹۱۱ GT3 R ، مدل‌هایی هستند که در حال حاضر از دل این دپارتمان بیرون می‌آیند. ۹۱۱ GT3 کاپ هزینه‌ای بالغ بر ۲۲۳ هزار دلار برای شما خواهد داشت که در این میان، هزینه تحویل و واردات نیز به آن اضافه می‌شود. البته این خودرو تنها برای مشتریانی در دسترس قرار می‌گیرد که در یکی از ۲۰ رقابت ویژه خودروهای پورشه که در سطح جهان برگزار می‌شوند و یا سری‌هایی مانند «پیرلی ورلد چلنج»، شرکت داشته باشند. تا به امروز، ۹۰ نمونه از این خودرو به مشتریان تحویل داده شده است. این در حالی است که هر کسی با پرداخت هزینه‌ای معادل ۵۲۰ هزار دلار می‌تواند صاحب یک ۹۱۱ GT3 R شود. مشتریان تاکنون ۲۳ نمونه از این مدل را خریداری کرده‌اند. همچنین پورشه قبلاً یک نسخه «کلاب‌اسپورت» از کیمن GT4 را با قیمت ۱۶۵ هزار دلار به مشتریان ارائه کرده و احتمالاً این نسخه از مدل جدید نیز آماده می‌شود.

لامبورگینی

با اینکه لامبورگینی به اندازه برخی از رقیبان، درگیر مسابقات سرعت نبوده، امّا امروزه دو مدل مسابقه‌ای بر اساس سوپرماشین اوراکان ارائه می‌کند. آخرین مدل اوراکان LP620-4 سوپر تروفیو اوو هسته اصلی حضور لامبورگینی در سری رقابت‌های مسابقه‌ای در امریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه و آسیا را تشکیل می‌دهد. فارغ از اینکه چه کاری با این خودرو بخواهید انجام دهید، خرید این لامبورگینی هزینه‌ای برابر ۲۹۵ هزار دلار برای شما خواهد داشت.


مدل دیفرانسیل عقب اوراکان GT3 مستقیماً از دپارتمان «اسکودرا کورس» با قیمت ۵۰۵ هزار دلار به فروش می‌رسد و البته تنها در دسترس تیم‌هایی قرار می‌گیرد که در یکی از رقابت‌های معتبر مانند «قهرمانی IMSA ودر-تک اسپورتس‌کار» یا «پیرلی ورلد چلنج» شرکت داشته باشند. تا فصل گذشته، تیم‌های مشتری لامبورگینی حدوداً تعداد ۶۰ دستگاه اوراکان GT3 را برای این نوع رقابت‌ها در سطح جهان مورد استفاده قرار داده‌اند.

بنتلی

بنتلی نیز همانند لامبورگینی، پورشه و آئودی، یک مدل مسابقه‌ای GT3 برای مشتریان ارائه می‌دهد. تاکنون حدود ۳۰ نمونه از کانتیننتال GT3 ساخته شده که ۲ تا از آنها به ایالات متحده تحویل داده شده است.


بنتلی در حال حاضر بر روی توسعه یک مدل جدید موتور اسپورت بر اساس خودروی جاده‌ای کانتیننتال GT کار می‌کند؛ مدلی که قرار است در ماه آوریل، برای اولین بار در صحنه مسابقات حاضر شود. پس از نمایش اولیه در پیست، بنتلی تحویل اولین خودروها را به مشتریان آغاز می‌کند. در همین حال، مدل کنونی کانتیننتال GT3 هنوز هم از طرف شریک مسابقه‌ای بنتلی، M-اسپورت، با قیمت ۵۱۸ هزار دلار در دسترس مشتریان (بدون الزام به شرکت در مسابقات) خواهد بود.

البته باید گفت که گروه فولکس‌واگن تنها خودروسازی نیست که به ساخت خودروهای مسابقه‌ای و رالی برای تیم مشتریان می‌پردازد. امّا اگر کسی می‌خواهد در بازار خودرو به دنبال چنین مدل‌هایی باشد،‌ گروه خودروساز آلمانی و برندهای متفاوتش می‌توانند گزینه‌های مناسبی را پیش روی وی قرار دهند.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. بنزما

    ۱ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (505 ديدگاه)

    واقعا امپراطوری بزرگی داره فلوکس واگن امیدوارم همیشه موفق باشه
    توان فنی عظیمی در اختیار فولکس واگنه بوگاتی
    لامبورگینی .ایودی، پورشه،بنتلی، که کار رو برای رقبا سخت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا