آیا باید روی خودروها محدودکننده شتاب نصب شود؟!

سه‌شنبه 4 خرداد 1400 - 07:30
مطالعه 4 دقیقه
Tesla-EV-Trackday-2
ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که برخی کشورها محدودیت‌های سرعت‌های شدیدی را اعمال می‌کنند. بریتانیا حداکثر سرعت خودروها در بزرگراه‌ها را از 112 به 96...
تبلیغات

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که برخی کشورها محدودیت‌های سرعت‌های شدیدی را اعمال می‌کنند. بریتانیا حداکثر سرعت خودروها در بزرگراه‌ها را از 112 به 96 کیلومتر در ساعت کاهش داده است. اسپانیا نیز حداکثر سرعت در معابر عمومی دو بانده را از 50 به 30 کیلومتر در ساعت رسانده است. دیگر کشورها نیز به دنبال اقدامات مشابهی هستند.

البته محدود کردن حداکثر سرعت خودروها توسط خودروسازان نیز اعمال شده است. برخی از بهترین خودروهای پرفورمنس آلمانی دارای حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعتی هستند؛ اما ولوو اهداف جاه‌طلبانه‌تری را دنبال کرده و برای اینکه هیچ فردی در محصولات این شرکت جانش را از دست ندهد حداکثر سرعت خودروهای خود را 180 کیلومتر در ساعت تعیین کرده است. از سال 2022 نیز اتحادیه اروپا قوانینی درباره استفاده از سیستم‌های جمع‌آوری داده یا تشخیص علائم ترافیکی در خودروها را الزامی خواهد کرد.

اما آیا قانون‌گذاران هدف را به درستی انتخاب کرده‌اند؟ یا باید اقدامات دیگری را هم انجام دهند؟ قطعاً با محدود شدن حداکثر سرعت خودروها، خودروسازان و ماشین بازها آلترناتیو دیگری را در نظر خواهند گرفت: شتاب! در واقع به لطف گشتاور آنی خودروهای الکتریکی این شتاب فوق‌العاده همین الان نیز در دسترس است.

زمان شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودروها در سال‌های اخیر به شدت بهبود پیدا کرده است. اگرچه برخی کشورها از خودروسازان می‌خواهند حداکثر سرعت محصولات خود را کم کنند اما فکر نمی‌کنیم کشوری باشد که درباره شتاب های زیر 3 ثانیه قانونی داشته باشد. البته الآن شتاب های حدود 2 و حتی 1 ثانیه‌ای هم مطرح شده‌اند.

اگرچه هنوز تصور چندانی از شتاب 1.1 ثانیه‌ای نداریم اما خب شایعه شده رودستر جدید تسلا چنین عملکردی خواهد داشت. این کمپانی اخیراً گفته رودستر الکتریکی در صورت تجهیز به پکیج اسپیس X شتاب خارق‌العاده‌ای خواهد داشت. منظور ما این است که حتی شتاب 2 ثانیه‌ای هم می‌تواند در فواصل کوتاه و محیط‌های بسته خطرات زیادی داشته باشد.

واضح است که شتاب فاکتور مهمی در یک خودرو محسوب می‌شود و تا همین چند سال پیش نیز شتاب های حدود 3 و 4 ثانیه مختص خودروهای گران‌قیمت بودند اما ظهور خودروهایی همچون تسلا مدل S و پورشه تایکان باعث شدند این پرفورمنس در دسترس افراد بیشتری باشد.

اما همین در دسترس بودن باعث نگرانی بیشتر است. شتابگیری بالا با یک خودرو در معابر عمومی می‌تواند خطرساز باشد. واضح است که سرعت بالا در بزرگراه‌های بدون محدودیت سرعت آلمان خطرات کمتری نسبت به شتاب گیری آنی در یک خیابان شلوغ خواهد داشت.

یکی از تحقیقات در این زمینه نشان داده که پاسخ راننده به نشانه‌های غیرمنتظره اما عادی همچون چراغ‌ترمز خودروی جلویی حدود 1.25 ثانیه طول می‌کشد. وقایعی همچون پریدن مانعی جلوی راننده زمان واکنش حدود 1.5 ثانیه‌ای را خواهد طلبید. با داشتن خودرویی که چنین شتابی دارد شما شانس خود برای دوری از تصادف را از دست خواهید داد.

بنابراین سؤال این است که قانون‌گذاران کی دست‌به‌کار شده و درباره شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت نیز قوانینی وضع خواهند کرد؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.