SSC تواتارا چگونه از "جوک تاپ گیر" به "رکورددار جهان" تبدیل شد؟!
انگار همین دیروز بود که شرکت کوچک آمریکایی با نام شلبی سوپرکارز خودرویی با نام اولتیمیت آئرو را برای رقابت با بوگاتی ویرون در بحث رکورد سریعترین خودروی جهان تولید کرد. بوگاتی با ویرون سوپر اسپورت دوباره تاج پادشاهی را بر سر گذاشت اما SSC در سال 2011 با کانسپتی به نام تواتارا دوباره بر سر زبانها افتاد.
ما هنوز هم میتوانیم اخبار تاپ گیر را به یاد بیاوریم که در آن کلارکسون، می و هموند نام عجیب و غیرقابل تلفظ این خودرو را مسخره میکردند.
حدود یک دهه بعد SSC کاری کرد کارستان! نسخه تولیدی تواتارا توانست رکورد سرعت جهان را بشکند و بوگاتی شیرون سوپر اسپورت 300 پلاس را در شوک عمیقی فرو برد. تبدیل شدن از جوک برنامههای تلویزیونی به رکورددار جهان کار آسانی نیست. CarBuzz با جرود شلبی مدیرعامل SSC مصاحبه کرده تا از چند و چون این موفقیت آگاه شود.
شلبی با خنده و مزاح میگوید:
من دقیقاً میدانم شما درباره تاپ گیر چه میگویید. آنها با نام تواتارا شوخی میکردند و آن را تواتاواتا یا چنین چیزی میخواندند؛ اما از نظر ما شبیه این بود که هی اسم ما در تاپ گیر آمده است! در آن زمان این خیلی جذاب بود.
واضح است که مجریان آن زمان تاپ گیر دلایل زیادی برای خنده داشتند زیرا در طی این سالها شرکتهای کوچک زیادی مطرح شدهاند و ادعاهای زیادی هم داشتهاند اما پس از مدتی بی سر و صدا صحنه را ترک کردهاند.
مدیرعامل SSC میگوید:
زمانی که کانسپت را تولید کردیم من مشخصات پرفورمنس فوقالعادهای را ترسیم کردم. شعار مهندسی ما برای این خودرو چیزی فراتر از انتظارات بود و بنابراین از هر لحاظ میخواستیم مشخصات خودرو را بالا ببریم. ما اولین کانسپت را در سال 2011 معرفی کردیم تا بازخورد جهانیان را ببینیم. فکر میکردیم در طول 3 تا 4 سال بعد از آن میتوانیم کارهای توسعه را تمام کنیم.
اما خب همانگونه که دیدیم این فرایند طول کشید.
شلبی با صدایی که احساساتی شدن در آن مشهور است میافزاید:
چیزهای زیادی رخ داد. در آن زمان من همسر خود را به خاطر سرطان از دست دادم و مشکلات شخصی زیادی داشتم؛ و همان زمان از شرکت ما چند میلیون دلاری کلاهبرداری شد. این یکی از همان چیزهایی بود که فکر میکنم اکثر شرکتها را ورشکست میکند. غلبه بر این مشکلات بسیار سخت بود.
اما شلبی از رویاهای خود دست نکشید. شلبی به ما گفت که حس میکند کل SSC یعنی خودرو و تیم توسعه آن همیشه به دنبال موفقیت بودند. مدیر این شرکت خبرساز اظهار میدارد:
ما بی سر و صدا پیش میرفتیم. این تصمیم باعث شد فرایند توسعه طولانیتر از آن چیزی باشد که فکر میکردیم؛ اما من ترجیح میدادم با خودرویی وارد میدان شویم که همهچیز را منفجر کند نه اینکه به این فکر کنیم سال بعد باید این خودرو را تولید کنیم. به همین خاطر چندین سال از برنامه عقب افتادیم اما همیشه نیمه پر لیوان را میدیدم. این امر فرصت بهبود طراحی را به ما داد.
داستان شلبی نشان میدهد که چرا اخبار مربوط به تواتارا تا سال 2018 که مشخصات پیشرانه آن اعلام شد کم بودهاند. چند ماه پیش هم تحویل این هیولا به مشتریان شروع شد و اخبار بیشتری از شرکت به گوش رسید. حس تغییر وضعیت SSC از جوک و خنده مجریان تاپ گیر به رکورددار جهان به گونهای است که این اتفاقات انگار طی یک شب اتفاق افتادهاند...