هفته نامه

دوراهی: سورن ELX یا تندر 90 E2؟!

بخش اعظم خریداران خودروهای جدید کشورمان در بازه قیمتی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان به دنبال محصول مورد علاقه خود هستند و البته نباید انتظار چندانی داشته باشند زیرا قریب به اتفاق خودروهای حاضر در این بخش نمونه‌های تکامل یافته یک خودروی قدیمی بوده که با انواع و اقسام نام‌های جدید و پسوند و پیشوند فروخته می‌شوند!


در این سری از نوشتارهای “دوراهی” بنا داریم دو خودرویی را معرفی کنیم که طرفداران فراوانی در بازار دارند. در یک‌سو سورن ELX قرار دارد که بعد از دنا لوکس‌ترین نسخه سمند محسوب شده (!) و در طرف دیگر نیز تندر ۹۰ قرار دارد که خودرویی محبوب برای خریدارانی محسوب می‌شود که دنبال خودرویی بی‌آزار و بی‌حاشیه هستند.

Tondar90
سورن برای اولین بار در سال ۸۷ معرفی شد و اگرچه چراغ‌های جلو و عقب آن نسبت به سمند معمولی تغییر یافته بودند اما این تغییرات چندان جالب نبوده و گامی رو به عقب برای ایران‌خودرو محسوب می‌شدند. بدتر آنکه کابین این خودرو تفاوتی با سمند نداشت؛ اما با گذشت چند سال ایران‌خودرو دستی بر سر و روی سورن کشید و آن را با جلوپنجره‌ای متفاوت و کابینی کاملاً جدید به بازار عرضه نمود. یکی از نقاط قوت برجسته سورن ELX کابین یکدست و کاملاً هماهنگ آن بوده که به نظر برخی افراد حتی برتر از دنا نیز می‌باشد.

در طرف دیگر تندر ۹۰ قرار دارد که زمانی قرار بود جایگزین پیکان شود اما هم‌اکنون به خریداران قشر متوسط نیز پوزخند می‌زند! اگرچه تندر ۹۰ از نظر طراحی بدنه و کابین چندین گام عقب‌تر از محصولات روز و حتی برخی مدل‌های قدیمی کنونی در بازار کشور است اما برای افرادی که می‌خواهند کمتر به تعمیرگاه سر بزنند، فضای کابین و صندوق زیادی داشته باشند و البته طراحی برای آن‌ها در اولویت اول نیست تندر ۹۰ خودرویی مناسب خواهد بود.

خب بیایید نگاهی به مشخصات فنی این دو خودرو بیندازیم. سورن ELX از پیشرانه ملی یا همان EF7 استفاده می‌کند که از نوع ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۹ نیوتون متری بوده و نیروی آن از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


در طرف دیگر پیشرانه مطمئن تندر ۹۰ قرار دارد که از نوع ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بوده و قدرت ۱۰۵ اسبی و گشتاور ۱۴۰ نیوتون متری آن در کنار گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. به نظر می‌رسد حداقل در روی کاغذ سورن ELX وضعیت بهتری از نظر خروجی پیشرانه دارد اما خب به یاد داشته باشید تندر ۹۰ خودرویی سبک‌تر است.


اگرچه قدرت و گشتاور پیشرانه سورن بیشتر از تندر ۹۰ است اما اضافه‌وزن آن باعث می‌شود در بحث شتاب گیری پشت سر حریف فرانسوی-رومانیایی خود قرار گیرد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سورن ELX حدود ۱۲ ثانیه اعلام شده درحالی‌که تندر ۹۰ شتاب ۱۰.۲ ثانیه‌ای دارد.


بد نیست نگاهی به مصرف سوخت این دو خودروی پرطرفدار بازار ایران بیندازیم. ایران‌خودرو ادعا می‌کند سورن ELX در هر صد کیلومتر به‌طور متوسط ۷.۴۹ لیتر بنزین می‌سوزاند که شاید اندکی خوش‌بینانه باشد. از طرف دیگر گفته شده تندر ۹۰ هم ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتری را نشان می‌دهد که البته در عمل هم نشان داده خودرویی کم‌مصرف است.

در پایان به بحث قیمت می‌رسیم. اگرچه که هم‌اکنون نسخه توربوی سورن ELX و همچنین نمونه‌های فیس لیفت تندر ۹۰ ارائه شده اما همچنان نسخه‌های معمولی این دو خودرو پرفروش‌تر بوده و ما هم قیمت این دو نمونه را ذکر می‌کنیم. نمونه‌های صفرکیلومتر هر دو خودرو در نمایندگی قیمتی مشابه و در حدود ۳۸ میلیون تومان دارند درحالی‌که قیمت بازار تندر ۹۰ صفرکیلومتر چندمیلیونی گران‌تر بوده و هم‌اکنون در بازار آزاد بهایی حدود ۴۳ تا ۴۳ میلیون تومان دارد.

خب شما کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟ سورن ELX متحول شده یا تندر ۹۰ مطمئن و بی‌دردسر؟

 

مقایسه مشخصات فنی

  تندر ۹۰ E2

سورن ELX

موتور

۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری
قدرت  ۱۰۵

 ۱۱۵

گشتاور

 ۱۴۰ ۱۵۹
گیربکس ۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

طول

 ۴۲۵۰  ۴۵۳۴
عرض  ۱۷۴۰

 ۱۷۲۰

ارتفاع

 ۱۵۲۵  ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور  ۲۶۳۰

 ۲۶۷۱

وزن

 ۱۱۱۵  ۱۲۵۷
مصرف سوخت ۶.۹

۷.۴۹

حجم صندوق بار

 ۵۱۰  ۵۰۰
شتاب صفر تا صد ۱۰.۲

۱۲

حداکثر سرعت

 ۱۷۵ ۱۹۰
قیمت ۳۸.۸ میلیون تومان

۳۸ میلیون تومان

[polldaddy poll=9981464]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من ال 90 داشتم البته مدلش 89 بود ولی خیلی کم کار سورن پلاس بنامم در اومد خیلی مردد بودم کدوما بفروشم صبر کردم ماشینا تحویل گرفتم و در نهایت ال90 را فروختم الان حدود 8 ماهه سوار سورن پلاس هستم و بجز خرابی یه قفل در مشکلی نداشتم فرمان نرم تری داره امکانات بیشتر توی مسافرت خیلی از ال90 بهتره فقط مصرف سوختش زیادتره از لحاظ هزینه درسته میگن ال90 کمتر خراب میشه ولی لوازمش گرونتره و طلافی میکنه بهر حال ماشین چند سال کار مرتب باید ازش قطعه عوض کرد

    موافقم 29
    مخالفم 9
  2. عبلپور

    ۴ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ولا من تمام نظرات دوستان رو خوندم واز خریدن ماشین منصرف شدم چون هرکسی از ماشین خودش تعریف کرده وهیچکسی بیطرف حرفی نزده پس منم همون موتور خودم سوار بشم سنگینترم

    موافقم 8
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا