دوراهی: سورن ELX یا تندر 90 E2؟!

بخش اعظم خریداران خودروهای جدید کشورمان در بازه قیمتی 30 تا 50 میلیون تومان به دنبال محصول مورد علاقه خود هستند و البته نباید انتظار چندانی داشته باشند زیرا قریب به اتفاق خودروهای حاضر در این بخش نمونه‌های تکامل یافته یک خودروی قدیمی بوده که با انواع و اقسام نام‌های جدید و پسوند و پیشوند فروخته می‌شوند!


در این سری از نوشتارهای “دوراهی” بنا داریم دو خودرویی را معرفی کنیم که طرفداران فراوانی در بازار دارند. در یک‌سو سورن ELX قرار دارد که بعد از دنا لوکس‌ترین نسخه سمند محسوب شده (!) و در طرف دیگر نیز تندر 90 قرار دارد که خودرویی محبوب برای خریدارانی محسوب می‌شود که دنبال خودرویی بی‌آزار و بی‌حاشیه هستند.

Tondar90
سورن برای اولین بار در سال 87 معرفی شد و اگرچه چراغ‌های جلو و عقب آن نسبت به سمند معمولی تغییر یافته بودند اما این تغییرات چندان جالب نبوده و گامی رو به عقب برای ایران‌خودرو محسوب می‌شدند. بدتر آنکه کابین این خودرو تفاوتی با سمند نداشت؛ اما با گذشت چند سال ایران‌خودرو دستی بر سر و روی سورن کشید و آن را با جلوپنجره‌ای متفاوت و کابینی کاملاً جدید به بازار عرضه نمود. یکی از نقاط قوت برجسته سورن ELX کابین یکدست و کاملاً هماهنگ آن بوده که به نظر برخی افراد حتی برتر از دنا نیز می‌باشد.


در طرف دیگر تندر 90 قرار دارد که زمانی قرار بود جایگزین پیکان شود اما هم‌اکنون به خریداران قشر متوسط نیز پوزخند می‌زند! اگرچه تندر 90 از نظر طراحی بدنه و کابین چندین گام عقب‌تر از محصولات روز و حتی برخی مدل‌های قدیمی کنونی در بازار کشور است اما برای افرادی که می‌خواهند کمتر به تعمیرگاه سر بزنند، فضای کابین و صندوق زیادی داشته باشند و البته طراحی برای آن‌ها در اولویت اول نیست تندر 90 خودرویی مناسب خواهد بود.


خب بیایید نگاهی به مشخصات فنی این دو خودرو بیندازیم. سورن ELX از پیشرانه ملی یا همان EF7 استفاده می‌کند که از نوع 4 سیلندر 1.7 لیتری با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 159 نیوتون متری بوده و نیروی آن از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


در طرف دیگر پیشرانه مطمئن تندر 90 قرار دارد که از نوع 4 سیلندر 1.6 لیتری بوده و قدرت 105 اسبی و گشتاور 140 نیوتون متری آن در کنار گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. به نظر می‌رسد حداقل در روی کاغذ سورن ELX وضعیت بهتری از نظر خروجی پیشرانه دارد اما خب به یاد داشته باشید تندر 90 خودرویی سبک‌تر است.


اگرچه قدرت و گشتاور پیشرانه سورن بیشتر از تندر 90 است اما اضافه‌وزن آن باعث می‌شود در بحث شتاب گیری پشت سر حریف فرانسوی-رومانیایی خود قرار گیرد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت سورن ELX حدود 12 ثانیه اعلام شده درحالی‌که تندر 90 شتاب 10.2 ثانیه‌ای دارد.


بد نیست نگاهی به مصرف سوخت این دو خودروی پرطرفدار بازار ایران بیندازیم. ایران‌خودرو ادعا می‌کند سورن ELX در هر صد کیلومتر به‌طور متوسط 7.49 لیتر بنزین می‌سوزاند که شاید اندکی خوش‌بینانه باشد. از طرف دیگر گفته شده تندر 90 هم 6.9 لیتر در هر صد کیلومتری را نشان می‌دهد که البته در عمل هم نشان داده خودرویی کم‌مصرف است.


در پایان به بحث قیمت می‌رسیم. اگرچه که هم‌اکنون نسخه توربوی سورن ELX و همچنین نمونه‌های فیس لیفت تندر 90 ارائه شده اما همچنان نسخه‌های معمولی این دو خودرو پرفروش‌تر بوده و ما هم قیمت این دو نمونه را ذکر می‌کنیم. نمونه‌های صفرکیلومتر هر دو خودرو در نمایندگی قیمتی مشابه و در حدود 38 میلیون تومان دارند درحالی‌که قیمت بازار تندر 90 صفرکیلومتر چندمیلیونی گران‌تر بوده و هم‌اکنون در بازار آزاد بهایی حدود 43 تا 43 میلیون تومان دارد.


خب شما کدام خودرو را انتخاب می‌کنید؟ سورن ELX متحول شده یا تندر 90 مطمئن و بی‌دردسر؟

 

مقایسه مشخصات فنی

  تندر 90 E2

سورن ELX

موتور

4 سیلندر 1.6 لیتری 4 سیلندر 1.7 لیتری
قدرت  105

 115

گشتاور

 140 159
گیربکس 5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

طول

 4250  4534
عرض  1740

 1720

ارتفاع

 1525  1460
فاصله بین دو محور  2630

 2671

وزن

 1115  1257
مصرف سوخت 6.9

7.49

حجم صندوق بار

 510  500
شتاب صفر تا صد 10.2

12

حداکثر سرعت

 175 190
قیمت 38.8 میلیون تومان

38 میلیون تومان

درباره نویسنده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مرتبط

37 دیدگاه

  1. Cadillac
    سوابق: (1418 دیدگاه) ,

    به نظر من سورن خیلی بهتر از ال نوده از نظر زیبایی،
    ولی خب، نسبت به ال۹۰ دیرتر به فروش میرسه

    پاسخ
    1. ایرانی
      سوابق: (607 دیدگاه) ,

      سورن خیلی زیباتره؟!!!!

      قبول دارم ال ۹۰ طر بی روحی داره.. ولی دقیق تر ساخته شده.. بازم بهتر از طرح معیوب و ناقص سورن هست…

      طرح نتراشیده و نیمه کاره … مخصوصا جلو پنجره تقلیدی و چراغ عقب نه چندان زیبا ضعیف تر از ال ایکس .. یک کلام طرح زوموخت …..
      و کیفیت پائین سورن قابل احترام نیست…

      پاسخ
  2. KING 918
    سوابق: (2373 دیدگاه) ,

    خدایی حیف پیکان که ال 90 جایگزینش بشه …….
    اپشن های پیکان بیشتر بود وجدانی ………

    پاسخ
    1. روزبه
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      شماهایی که لایک کردین برید همون پیکانتون رو سوار شید ، پیکان کولر هم داره ؟ 🤣

      پاسخ
    1. Maximus
      سوابق: (325 دیدگاه) ,

      اصلا اینقدر مزدا 323 تو ایران داریم؟
      همه جا همین حرف زده میشه که با این پول میشه مزدا 323 خرید
      مزدا 323 الان اونقدر زیاد نیست که همه بتونن بخرن و از طرفی قطعاتش هم کمیابه و هر کدوم حدودا 10 سال به طور میانگین عمر دارن و دیگه کاملا بدون خرج و دردسر نیستن

      پاسخ
  3. s.h
    سوابق: (452 دیدگاه) ,

    دو راهی اشغال یا بنجول؟؟؟ ای خدا ما تا کی باید از یه ماشین باکیفیت محروم باشیم ؟؟؟ چراباید پول زور به خاطر ماشین خارجی بدیم؟؟

    پاسخ
    1. saeed
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      بس کنین دیگه .شماهام شورشو درآوردین . مقایسه دو تا ماشینه. اصلا تو فکر کن تراکتوره با کمباین اگه نظری داری بزار وگرنه بیخودی صفحه رو شلوغش نکن. من و امثال من این مقایسه ها بدردمون میخوره شما دوست نداری اجباری برای خوندنش نیست

      پاسخ
      1. Unity
        سوابق: (1 دیدگاه) ,

        آفرین…. ملت بعضا یاد گرفتن فقط چند کلمه کیلویی رو چپو راست تکرار کنن… این جمعیت کی میخوان دست از این رفتارای عجیب غریب بردارن معلوم نیست

        پاسخ
    2. MAHDI CHEVROLET
      سوابق: (1436 دیدگاه) ,

      داداش من هیچ کس دلش نمیخواد ماشین خارجی سوار نشه اما وقتی بازارت محدود باشه و به هم وطنات برای تحریم کردنشون امیدی نباشه و هیچ امیدی به بهبود هم نباشه مجبوریم
      ماشین کارکرده هم مشکلات خودشو داره
      فعلا وضع همینه یا باید بخری یا پای پیاده
      بدتر از همه اینجاست که بعضیا دستشون به یه پراید کارکرده تمیز هم نمیرسه تا چه برسه به اینا

      پاسخ
      1. s.h
        سوابق: (452 دیدگاه) ,

        اخه این اقا هنوز با کراهت چند میلیون پول بی زبون رو به خاطر عشق ماشین بودنش نداده واصلا بهش زور نمیاد وبه همین قانع هست اما وقتی خیلی هزینه کنه واسه یه ماشین معمولی خارجی اونوقت دلش پر میشه وحساب دستش میاد واسه همینه انقدر داغ کرده

        پاسخ
  4. MAHDI CHEVROLET
    سوابق: (1436 دیدگاه) ,

    تو این قیمت پارس رو ترجیح میدم (تجربه ای که با هر 3 داشتم) و نظر کاملا شخصی
    سمند هم فقط LX، سورن و دنا هیچ

    پاسخ
  5. ایلیا
    سوابق: (402 دیدگاه) ,

    بهترین گزینه سمند ال ایکسه، کیفتش همون کیفیت آشغال بقیست ولی چند ملیون ارزونتره، میتونی یبزنی به ب جای دیگه از زندگیت.

    پاسخ
  6. مسعود
    سوابق: (206 دیدگاه) ,

    هیشکی خوشش نمیاد بره تعمیرگاه و ماشینش ادا بده، همه ماشین با کیفیت دوس دارن ولی خدایی با طراحی داخلی و بیرونی ال 90 نمیشه کنار اومد
    این دو راهی بعد از کلی “صبر کردن و منتظر تحریم خودروسازها توسط مردم موندن” برام به وجود اومده بود که بعد از 5 سال دندون رو جیگر گذاشتن و ماشین نخریدن مجبور شدم سورن توربو رو انتخاب کنم

    ولی با گذشت یکسال که خیلیم به این ماشین فشار آوردم، شکر خدا راضی ام ازش

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (205 دیدگاه) ,

      اقا مسعود از تجربه سواری ، کارکرد ماشینت ، خرج سرویس ها و .. برامون بگو . اگه امکانش بود برات با بروبچ پدال هماهنگ کن تست بگیرن بذارن روی سایت ببینیم .

      من میخام سورن بگیرم اما از استهلاک موتوری و اینکه هر روز اسیر تعمیرگاه باشم بیزارم . ال نود تنها حسنش که البته حسن کمی هم نیست اطمینان بالا به موتور هست . و گرنه سورن تو این رنج اگر موتور بی دردسری داشته باشه انتخاب خیلی خوبیه

      پاسخ
  7. Alirezaasg5
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    حالم داره بهم میخوره از این مملکت … فوق لیسانس معماری دارم از یکی از بهترین دانشگاهای این خراب شده ایلتس دارم مستر ادوبی دارم انقد اذیت شدم دارو ندارمو دارم جمع میکنم فقط برم همه جا شده رانت همه جا شده فساد روز بروز بد تر از دیروز هیچ امیدی به هیچی نیست غلط کردم اقا ایرانی شدم معذرت میخوام از خودم

    پاسخ
    1. فرامرز
      سوابق: (1170 دیدگاه) ,

      اگه شرایطش رو داری بیا. من خیلی آپشن و پرفورمنس ماشین برام مهم نیست و کیفیت و ایمنی و بعدش راحتی و کارایی و مصرف سوخت برام مهم بود برای همین دو سال پیش تو آلمان یه گلف ۶ مدل ۲۰۰۹ با کارکرد زیر ۷۰ هزار به قیمت ۸۵۰۰ یورو گرفتم و بسیار راضی هستم. جالب اینه اگه شما با مدرک فوق لیسانس تو یه شرکت خوب استخدام بشی این قیمت برابر ۳ ماه حقوقت هست یعنی با یه پس انداز ۶ ماهه تا ۱ ساله (بستگی به سبک زندگیت)‌ میتونی یه دست دوم خیلی تمیز بگیری. ماشین من الآن خیلی نو تر و سرپاتر از سمند ال ایکس ۲۰۱۴ بابامه و اصلاْ قابل مقایسه نیست در حالیکه وقتی خریدمش هم قیمت سمند بابام بود. باورت نمیشه میام ایران پشت سمند میشینم افسردگی میگیرم چون واقعاْ کیفیت ساختش پایینه و دنده عوض کردن باهاش مثل هم زدن حلیم هست و نمیدونی کی دنده جا رفت و اگه سرعت و دور موتور رو ندونی نمیشه حدس زد الآن کدوم دنده ای. پدالهاش هم هیچ حس و فیدبکی نداره

      پاسخ
  8. Alirezaasg5
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    بهترین ارزویی که برا مسیولای خودروسازی از وزیرش بگیر تا مدیرای کوچیکتر میتونم بکنم اینه ایشالا خودتون یا خونواده هاتون سوار این تولیدات مفتخر بشین و کمربند هم ببندید حادثه هم خبر نکنه داغ بمونه تا اخر عمر رو دلتون همون جور که داغ عزیز گذاشتید رو دل من و خانوادم و میلیون ها نفر مثل من

    پاسخ
  9. Radin
    سوابق: (66 دیدگاه) ,

    سورن تنها برتری که نسبت به ال ۹۰ داره فضای داخلی و طراحیشه…
    ال۹۰ هم کیفیت بهتری داره هم با موتور ضعیف تر شتاب بهتری داره.مصرف سوختشم که خیلی پایینتره. در کل ال ۹۰

    پاسخ
    1. SPK
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      همین دو موردی که گفتی خودش توی انتخاب کلی تاثیر داره. تازه همینا فقط نیستن. امکانات دیگه ای هم هست که سورن ELX داره ولی L90 خیر:
      – تهویه مطبوع اتوماتیک و کانال تهویه هوای جداگانه برای سرنشین عقب
      – ترمز دیسکی چرخ های عقب
      – آینه‏ های جانبی راهنمادار و همرنگ بدنه
      – جمع کردن برقی آینه‏ های جانبی از داخل اتاق و از روی سوییچ
      – غربیلک فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی
      – شیشه بالابرهای مجهز به آنتی ترپ (Anti Trap) و پاور ویندو
      – شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV)
      – چراغ های عقب LED
      – سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک
      – هشداردهنده موانع عقب (سنسور دنده عقب)
      – سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)
      – پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم زاویه و پشت سری های عقب یکپارچه با صندلی
      – سیستم صوتی جدید با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی SUB Woofer – بلندگوهای عقب – تیوتر -آنتن اکتیو
      – دسترسی به صندوق از داخل اتاق
      ——————————–
      همه اینها رو اضافه کن به جنس نرم و با کیفیت داشبورد که حس خیلی بهتری داره نسبت به داشبورد زشت و خشک L90 و همینطور تنوع رنگ بیشتر سورن ELX و حق انتخاب رنگ های قهوه ای نسکافه ای و آبی رویال و …

      پاسخ
  10. حسین 2
    سوابق: (29 دیدگاه) ,

    اون بیست نفری که کامنت sh روز دیسلایک کردن خواهشا بیان توضیح بدن.اخه چرا بدون مطالعه به یک مطلب کاملا منطقی که 100 درصد مردم باور دارن نظر منفی میدین.چرا پدال اینطوری شده اخه .روز اول سال یه نفر اومده عید رو تبریک گفته 17 نفر دیسلایک کردن .میگم اونای که از سر بیکاری میان به این سایت باید مطرود بشن

    پاسخ
  11. آرمین
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    ال 90 ننشستم ولی موتور ef7 سمند افتضاحه.مثلا سر دور برگردان میخوای سریع گاز بدی که ماشینای گذری رو رد کنی،خب شما پدال گاز رو فشار میدی که پر شتاب حرکت کنی،ولی ef7 شمارو غافلگیر میکنه و خیلی یواش شروع به حرکت میکنه که افتضاحه.سمند معمولا بعد یک سال صدای کابین آزاردهنده میشه.بعد 60000 هم خرجاش شروع میشه.به نظر من تند 90 پارس خودرو انتخاب بهتریه.البته از کابین زیبای سورن elx هم نمیشه گذشت.

    پاسخ
    1. میلاد
      سوابق: (486 دیدگاه) ,

      مشکل موتور نیست. مشکل از گیربکس از رده خارجیه که ایران خودرو استفاده می کنه ازش مناسب این موتور نیست.

      پاسخ
  12. پژمان
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    ال ۹۰ مشکل هندلینگ داره ، به خاطر هیکل مربعی شکلشه دو تا از دوستان خودم با این ماشین چپ کردن ، نه اینکه بگید تقصیر خودشون بوده منظورم اینه اگه پژو یا سمند بود چپ نمی شد توی اون شرایط
    از نظر ظاهر هم پراید رو ترجیح میدم شخصا

    پاسخ
  13. elyas
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    tondar ham fanish khobe ham badanash az soren mostahkemtare soren moturesh khob nist to 5000 gashtavar tolid mikone yani moturesh pour estehlake vali tondar ye moturi dare to dore 3750 tolid mikone gashtavaru va yekiam to tamirgahaha pore motor meliye in motor fgt gazsozesh khobe dar kol motore khobi nis

    پاسخ
  14. پ گ
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    زشت و استاندارد و خیلی دیر خراب میشه.
    زیبا و راحت و بی کیفیت و زود خراب میشه.
    بدون آپشن در حد قدیمی.
    با آپشن های نسبتا خوب و تقریبا به روز.
    با تعادل بالا.
    دارای تعادل کمتر.

    پاسخ
  15. farzad
    سوابق: (69 دیدگاه) ,

    اقا هرکی میخواد ef7 بگیره به چنتا چیز توجه کنه …..شمع رو سوزنی و وایر رو سلیکونی بندازین ….اگه هم در توانتون هست ایسو رو ریمپ کنید پیش ی ادم متخصص و حرفه ای ….صدای موتور ۳۰ درصد کم میشه ….مصرف بهتر میشه ….لرزش کم میشه ….شتاب ۲ ثانیه کم میشه …..دیگه بعد گاز دادن ماشین کپ نمیکنه خیلی هم نرم حرکت میکنه
    من تجربشو داشتم
    اگه هم شمع فابریک میخواین بندازین هر ۱۵ هزار کیلومتر شمع عوض کنید و دسته موتو بالا و زیر باتری رو با دسته موتور ۲۰۶ مدل عوض کنید…لرزش موتور از بین میره صدای موتور کمتر وارد کابین میشه
    دیگه چیزای که دیدم و تجربه کردمو نوشتم
    و در آخر سعی کنید زیر مدل ۹۵ نخرید چون سمند ef7 تا حالا چند بار اصلا شده ….

    پاسخ
  16. میلاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    اتفاقا موتورef7 قطعات اصلی و وارداتی با کیفیتش مربوط میشه تا مدل 6 ماه نخست 91 و واقعا کیفیت شتاب و سرعت و نصرف سوختش زمان تا آسمان با مدل های بعدی که هند و چین و مهندسای ایرانی بخاطر تحریم ها ایرانیزه اش کردن خیلی فرق میکنه و دوست عزیزمون بی اطلاع از همه حا و براساس سنیده های کوچه بازاری همینجوری راهننایی اشاباهی میکنه

    پاسخ
  17. حمید ع
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    ال نود دنده ای مصرف صدی ۹تاست..اتوماتیکشم صدی یازده تاست.آپشنم که ندارن.من سورن توربو مدل ۹۵ دارم تا امروز فقط ۱بار کالیپر دیسک ترمزش ی مشکل کوچیک داشته که تحت گارانتی حل شد.ال نود اصلا استهلاک کمتری نداره..یکم انصاف داشته باشین.فقط ترمزهای ۴دیسک و گشتاور موتور همیشه در دسترس موتور ef7 تنفس طبیعی و مصرف بنزینش میرزه به کل ال نود.قابلیت ها و مصرف کمتر موتور توربوش که بماند.ضمنا من ال ۹۰ E2 داشتم و کاملا با این دو خودرو آشنام.عیب موتور ef7 پیچیدگیشه که اکثر مکانیک های کم تجربه ما چون از دست زدن بهش میترسن بدشو میگن..دوستان دقت داشته باشین برای این مقایسه باید مدل معمولی دنا رو میاووردن تا هر دو خودروی مورد مقایسه هم قیمت باشن.من مطمئنم حتی سمند lx با موتور ef7 هم برای شکست دادن ال۹۰ تو مقایسه کاملا تواناست..چه برسه به سورن و دنا.قبول دارم تو کشور داغونی هستیم و امکان دسترسی به خودرو های روز با قیمت واقعی ممکن نیست.ولی داچیا لوگان مدل ۲۰۱۸ هم با همین قوای محرکه ال۹۰ تو ایران داره تو اروپا عرضه میشه و اکثر رقبای اروپایی تو کلاس لوگان خیلی بهتر از سورن و دنای ما نیستن.تازه هیچ کدوم با قیمت ۷۰۰۰یورویی آپشن و قوای محرکه دنا رو به خریدار نمی دن.البته این نوشته ها به معنی تایید ظلم خودرو سازان دولتی و انحصار طلبیشون نیست.خصوصا نتیجه این ظلم که بعضا باعث مرگ و میر تو تصادفات شهری و جاده ای برای هموطنانمونه..ای کاش توانشو داشتیم و ی کاری میکردیم کسی محصولات این به اصطلاح خودروسازا رو نخره.

    پاسخ
  18. ارکان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    با سلام. قیافه و رخ و قلق سورن خیلی از ال 90 زیباتر و خشگل هست. ال90 قیافش مثل شتر کوهاندار هستش چون ارتفاع ماشین نسبت به طولش زیاد هست ولی موتور ال90 حرف نداره وبدون ازار هست.

    پاسخ
  19. آرمان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سورن فرمانش نرمتره شابش بهتره جادارتره زیبات و با آپشن و امکانات نسبتا خوبیه ام تنها برتری تندر موتور کم استهلاکشه

    پاسخ
  20. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام. من خودم ال۹۰ ای ۲ فول دارم . سورن هم پدرم داره . برای مسافرت از نظر راحتی هیچ ماشینی سمند نمیشه اما‌ برای شتاب و تیز بودن ال ۹۰ جلوتره . درسته ال۹۰ آپشن خاصی نداره اما‌تا الان که ۲ ساله دارمش هیچ خرجی نداشته برخلاف سمند که بیچاره میکنه آدم رو

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.