مردم نامهای خودرویی را بیشتر دوست دارند یا اعداد و حروف را؟!
اینکه ساختار نامگذاری خودروها میتواند پیچیده شود مایه تعجب نیست. طرفداران دنیای خودرو میدانند که سیستم نامگذاری کادیلاک اخیراً دچار مشکل شده و حدود 1000 دستگاه CT4 با نشان اشتباهی به فروش رفتهاند. صرفنظر از این موضوع، مطالعهای توسط Vanarama انجام شده و نتایج به دست آمده نشان میدهد نام های الفبایی خودروها به اندازهی نام های واقعی به یاد سپرده نمیشوند.
این نظرسنجی از 500 نفر در بریتانیا انجام شده و نام 253 خودرو از 45 برند خودرویی محبوب در دنیا به میان آمده است. پیش از آنکه به نام و ساختارهای نامگذاری خاصی اشاره کنیم باید بگوییم اولین سؤال این بوده که در گذشته کدام خودروها بیشتر از همه شناخته شده بودهاند. به همین خاطر سه زیرگروه شامل خودروهای کوچک، خودروهای خانوادگی و شاسی بلندها شامل فورد فیستا، فولکسواگن گلف و ولوو XC90 بودهاند.
موضوع جالب اینکه همین داستان را میتوان درباره نام های خودرویی متعلق به یک برند نیز مشاهده کرد. در سبد محصولات فراری دیده شده خودروهایی همچون انزو، لافراری و کالیفرنیا شناخته شده تر از 812، 488 و F8 هستند؛ بنابراین شما احتمالاً فهمیدهاید که جریان از چه قرار است؛ اما Vanarama یکقدم جلوتر گذشته و به دنبال تحلیل آن بوده که بفهمد خودروسازان بیش از همه نام خودروهای خود را از روی چه چیزی انتخاب میکنند.
بدون تعجب باید اظهار داشت معمولترین روش برای نامگذاری یک خودرو الهام گرفتن از شهرها بوده است. به همین خاطر ساختار نامگذاری سئات اسپانیا از شهرها و مکانهای در این کشور گرفته میشود. البته در طرف کاملاً مقابل هم تسلا قرار دارد که از سیستم نامگذاری کاملاً متفاوتی استفاده کرده است.
اگرچه نتایج به دست آمده از این مطالعه جای بحث دارند اما باید دانست جامعه آماری کوچک این مطالعه میتواند یک ضعف برای اعتبار آن باشد؛ اما درهرحال واضح است که ساده نگه داشتن اوضاع در کل باعث عملکرد بهتر میشود.