اینکه ساختار نامگذاری خودروها میتواند پیچیده شود مایه تعجب نیست. طرفداران دنیای خودرو میدانند که سیستم نامگذاری کادیلاک اخیراً دچار مشکل شده و حدود ۱۰۰۰ دستگاه CT4 با نشان اشتباهی به فروش رفتهاند. صرفنظر از این موضوع، مطالعهای توسط Vanarama انجام شده و نتایج به دست آمده نشان میدهد نام های الفبایی خودروها به اندازهی نام های واقعی به یاد سپرده نمیشوند.
این نظرسنجی از ۵۰۰ نفر در بریتانیا انجام شده و نام ۲۵۳ خودرو از ۴۵ برند خودرویی محبوب در دنیا به میان آمده است. پیش از آنکه به نام و ساختارهای نامگذاری خاصی اشاره کنیم باید بگوییم اولین سؤال این بوده که در گذشته کدام خودروها بیشتر از همه شناخته شده بودهاند. به همین خاطر سه زیرگروه شامل خودروهای کوچک، خودروهای خانوادگی و شاسی بلندها شامل فورد فیستا، فولکسواگن گلف و ولوو XC90 بودهاند.
موضوع جالب اینکه همین داستان را میتوان درباره نام های خودرویی متعلق به یک برند نیز مشاهده کرد. در سبد محصولات فراری دیده شده خودروهایی همچون انزو، لافراری و کالیفرنیا شناخته شده تر از ۸۱۲، ۴۸۸ و F8 هستند؛ بنابراین شما احتمالاً فهمیدهاید که جریان از چه قرار است؛ اما Vanarama یکقدم جلوتر گذشته و به دنبال تحلیل آن بوده که بفهمد خودروسازان بیش از همه نام خودروهای خود را از روی چه چیزی انتخاب میکنند.
بدون تعجب باید اظهار داشت معمولترین روش برای نامگذاری یک خودرو الهام گرفتن از شهرها بوده است. به همین خاطر ساختار نامگذاری سئات اسپانیا از شهرها و مکانهای در این کشور گرفته میشود. البته در طرف کاملاً مقابل هم تسلا قرار دارد که از سیستم نامگذاری کاملاً متفاوتی استفاده کرده است.
اگرچه نتایج به دست آمده از این مطالعه جای بحث دارند اما باید دانست جامعه آماری کوچک این مطالعه میتواند یک ضعف برای اعتبار آن باشد؛ اما درهرحال واضح است که ساده نگه داشتن اوضاع در کل باعث عملکرد بهتر میشود.
R@m!n
۳۰ بهمن ۱۳۹۹یه جمله گوهر بار از کارول شلبی هست که میگه :
” اگر یه ماشین خوب باشه اسمش مهم نیست اما اگه بد باشه یه اسم خوب نجاتش میده “
امین
۳۰ بهمن ۱۳۹۹خیلی جمله قشنگه.نشنیده بودم
T.C.B.K
۳۰ بهمن ۱۳۹۹بله اقای .@Raminn
حرف اقای کارول شلبی درسته.
اگه یه برند نه چندان معروف یه ماشین خفن تولید کنه اسمش هرچی باشه زیاد مهم نیست و مردم زیاد سمتش نمیرن.
اگه یه برند مطرح، یه خودرو خیلی مضخرف تولید کنه. چون برنده و چون نام داره همه به به و چه چه میکنن. چون فقط اسم داره ( از این مدل خودرو ها زیاده !!)
بیچاره حرف حق رو زد.
Ahmedreza2002
۳۰ بهمن ۱۳۹۹خصوصا تو لوکس سازان آلمانی
Reza
۳۰ بهمن ۱۳۹۹نکشی مارو لوکس ساااز
Ahmedreza2002
۱ اسفند ۱۳۹۹متوجه منظورت نمیشم
اما خب درسته حق کاملا با شماس
Amir
۱ اسفند ۱۳۹۹کاملا اشتب متوجه شدی !
وقتی توانایی تحلیل و تفسیر یه جمله رو نداری لطفا نظر نده ! (نظرات ایشون برای مقالات که جای خود دارد?)
منظور آقای شلبی اینه که وقتی یه ماشین خوب هست ( منظور عملکرد و کارایی و فنی و کیفیت و این چیزا ) ، مردم بیخیال اسم میشن و محو خوبی خود ماشین هستن نه اسمش ، نمونه اش خودروهای ب ام و که همش عدده ، و در قسمت بعدی که میگن اگه خود ماشین بد باشه اما اسمش پر زرق و برق ، تمایل مردم برا خرید اون ماشین با وجود بدی هاش بیشتر میشه ( نمونه اش خودروهای کره ای مث سانتافه و اپتیما و فلان که نه عملکرد و پرفورمنس آلمانیا رو دارن ، نه کیفیت ژاپنیا ، نه ابهت و قدرت آمریکاییا ، نه لوکس گرایی انگلیسیا و نه … )
NAVID۰۰۹۸
۳۰ بهمن ۱۳۹۹رامین جان
این حرف را قبول ندارم
مثلاً آلمانیها با اعداد و حروف باوقارتر به نظر میان ولی اینقدر پتانسیل بالایی دارند که با اسم مثل گلف یا شیراکو هم به دل میشینند !
اما ژاپنیها یا آمریکاییها و کرهایها با اسمگذاری بهتر هستند !
به نظر شما اپتیما خوب بود یا الان که حس این ماشین را با نامگذاری K5 از دست داده !
وقتی اسم را صدا میزنید ، احساس صمیمیت شکل میگیره ، ولی اعداد و حروف فقط میگه شما یه ماشین صنعتی سوار هستید که حکم رباط را داره و نه عضوی از خانواده !
R@m!n
۳۰ بهمن ۱۳۹۹این حرف من نیست حرف شلبی بزرگه که حق خیلی زیادی گردن خودرو سازیه دنیا داره و یکی از نوابغ این صنعته.
اولش میگی با من مخالفی بعد چهار خط بعدی حرفمو تایید می کنی ؟؟؟؟ ??? باز ساقی موتوری !!!
بنظرم اسم خیلی بهتر از حروفه چون به ماشین شخصیت میده. البته داستان آلمانیا فرق می کنه مثلا S-CLASS یا SERIES 3 50 سال تولید می شن و هویت و شخصیت خودشونو دارن.
راجب کره ای هام نظری ندارم چون تکلیفشون با خودشون معلوم نیست و فعلا تو یه دوره گذرن دارن آزمون خطا می گذرونن.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ بهمن ۱۳۹۹بله
قبول دارم
من هم طرف صحبتم شما نیستین ، بلکه صحبت من جملهی شلبی هست که یکی میتونه موافقش باشه و یکی مخالف !
Benz
۳۰ بهمن ۱۳۹۹شیراکو برگرده عالی میشه
Hadi
۱ اسفند ۱۳۹۹خوب مشخصه نام گذاری بهتره
ولی نه برای آلمانیا و ژاپنی و ایتالیایی ها که دیگه جا افتادن…
مهدی
۳۰ بهمن ۱۳۹۹این جمله رو نشنیده بودم اما اگه با الماس هم اون رو یک جا بنویسی باز هم کمه کارول شلبی مردی باور نکردنی بود
Reza
۳۰ بهمن ۱۳۹۹اصلا مگه شرکت خوب محصول بد تولید میکنه ؟
شما تا حالا دیدی که مثلا لامبورگینی _ فراری _ بوگاتی _ _ رولزرویس _ مرسدس _ پورش و . . . . . محصول اشغالی تولید کنن؟؟؟
جناب کارل شلبی این جمله رو در وصف شرکت های کشور خودش فرمودند شاید
R@m!n
۳۰ بهمن ۱۳۹۹باشه تو خوبی
حسین
۳۰ بهمن ۱۳۹۹این چیه.چی نوشته.ترجمشهم نمیکردین؟
حسین
۳۰ بهمن ۱۳۹۹آخه بعضی از سایتا آمارهاشون ترجمهشدست و حتی فیلماشونم ترجمهشده.بعد پدال…
Masiha
۳۰ بهمن ۱۳۹۹معلومه اسم.
ولی برای شرکتایی مثل بنز، بی ام و یا آئودی که مدل های زیاد با نسخه های زیادتر دارن عدد گزینه بهتریه،
ولی برای سومر اسپرت سازا اسم خوبه
Farzad
۳۰ بهمن ۱۳۹۹Ferrari LaFerrari
اصن با روح و روان بازی میکنه این اسم .
R@m!n
۳۰ بهمن ۱۳۹۹به ENZO نمیرسه
یه عظمت عجیبی داره این اسم
Farzad
۳۰ بهمن ۱۳۹۹انزو آنسلمو فراری ، با لهجه ایتالیایی تلفظ کن خیلی باحاله ، کلا زبان ایتالیایی خیلی دوست داشتنیه ، یه چندتا اسم ایتالیایی بگم حال کنید : جوزِپیه ، آنتونیو ، لوئیجی ، ماریو ، فرانچسکو ، آنجلو ، سالواتوره ، دومنیکو ، سِرجو ، پائولو .
R@m!n
۳۰ بهمن ۱۳۹۹فدریکو ، الساندرو ، جئورجیو، لئوناردو، مایکل آنجلو، رافائلو، روبرتو اینام هستن ??
SF90 STRADALE
۳۰ بهمن ۱۳۹۹نامگذاری قشنگی داره فراری
LaFerrari _ Enzo _Roma
۴۸۸ پیستا _ F430 اسکودریا _ ۴۵۸ ایتالیا
بهتر از نامگذاری قشنگشون ، صدای گوش نوازشون هست
قشنگ تر از صدای گوش نوازشون ، مدل های افسانه ای اسب سرکش هستن
درباره هر کدومشون بحث کنیم ، جذاب و شیرینه
Farzad
۳۰ بهمن ۱۳۹۹دقیقا ، به جز اینایی که گفتی : تستاروسا ، دایتونا ، برلینتا باکسر ، پورتوفینو ، …
از پدال میخوام درباره فراری های کلاسیک هم مطلب بزاره .
Sina
۱ اسفند ۱۳۹۹کلا از پدال میخوام که مطالب تاریخی بیشتری بذاره
یه چند وقت گذاشتن ولی متوقف شد ،
وقتی به تاریخچه فراری نگاه میکنی پر از ماشینای فوق العاده باارزشه
فراری ۴۵۸ ایتالیا که قطعا یه اسطوره است ، به نظرم از بهترین های تاریخ ایتالیاست ، و همچنین نسخه ی قوی ترش
لافراری که یه شاهکار مهندسیه
انزو که از اسمش مشخصه چه اعجوبیه
نسخه های GTO که دیگه آخر هیجان انگیز بودن هستن ، مخصوصا 250 GTO و 288 GTO , حتی 599 GTO
یا ماشینای عجیب و جالبی مثل FXX K
حالا یه چند تا مدل ضعیف تر مثل موندیال داشتن اما همینا باعث شدن که افراد کم درآمد تر هم تجربه ی فراری رو داشته باشن ، این مدل ها بصورت غیرمستقیم به فراری کمک میکرد
کل تاریخچه این برند با عظمت ، پر از افتخاره
مخصوصا توی ۲۰ سال اخیر که واقعا ماشینای خوبی ساخته بودن
ツSAMURAIツ
۳۰ بهمن ۱۳۹۹به نظر من برای شرکت هایی مثل فراری و لامبورگینی اسم بهتر و قشنگ تره چون محصولات محدودی دارن
اما یه شرکتی مثل بنز محصولات زیادی داره ترکیب حروف و عدد برای مشخص کردن سگمنت و مشخصات فنی اون ماشین بهتره
امیرحسین
۳۰ بهمن ۱۳۹۹?
حسین
۳۰ بهمن ۱۳۹۹سیتروءن-شورلت
سونیک-کروز-مالیبو-ایمپالا
Cالیزه-C4(سدان)-C6-C5
از ساب کامپکت تا فولسایز
حسین
۳۰ بهمن ۱۳۹۹واس چیچی دیس دادی
2646
۳۰ بهمن ۱۳۹۹با سلام
مدیران محترم سایت
متاسفانه باز کامنت گذاشتن برای من غیر فعال شده! صبح کامنت طولانی در پست (توقف تولید کارخانه تویوتا …) نوشتم که در سایت بارگذاری نمی شود. وقتی کامنتی نیاز به تایید مدیران داشته باشد، بعد از زدن دگمه (فرستادن دیدگاه) 5 دقیقه زمان ادیت دارد، پست برای خود کاربر نشون داده می شود و زیرش به زبان انگلیسی می نویسد که پست شما منتظر تایید مدیریت است ولی در این حالت؛ بعد از زدن دگمه ارسال، صفحه رفرش می شود و میاد روی عنوان پست. غیر از اون، چند تا کامنت ریپلای هم برای Ramin و Mahan داشتم که علیرغم 20 کلمه ای بودن، با همین سیستم ارسال نمی شود.
چون این اتفاق قبلا هم پیش آمده بود و کامنت هام از بین رفته بود، اون ها رو قبل از ارسال تو ورد کپی می کنم که اگر سایت دچار مشکل شد، زحمت تایپم از بین نره. از صبح 15 بار کامنت ها رو مجدد ارسال کردم، تعداد کامنت ها در پروفایلم از 100 شده 115 اما هیچ پستی ارسال نشده …
اگر این پست رو می بینید، لطفا بفرمایید مشکل از کجاست و من برای رفع این مشکلات چی کار می تونم بکنم.
سردبیر
۳۰ بهمن ۱۳۹۹درود بر شما
سیستم سایت برخی اوقات با حجم بالای کامنت های دریافتی قاطی می کنه. با این وجود بررسی دستی هم همیشه صورت می گیره و اگه هم حتی کاربری اشتباهی کامنت خودشو حذف کنه می تونه درخواست برگشت بده. پوزش از مشکلی که برای شما و برخی دیگه از دوستان ایجاد شده
2646
۳۰ بهمن ۱۳۹۹سردبیر عزیز
مرسی بابت رسیدگی و برخورد بسیار خوب تون.
امیدوارم پدال همیشه این قدر جذاب و پرطرفدار باشه که تنها مشکل اش، حجم بالای کامنت های دریافتی باشه.
با آرزوی بهترین ها برای شما و سایت پدال
Rman
۳۰ بهمن ۱۳۹۹2646 دستت درد نکنه. کامنت تون رو خوندم. خیلی خوب توضیح داده بودین. مرسی.
بی زحمت چند تا سوال دیگه هم ازتون داشتم:
1. استهلاک خود گیربکس سی وی تی نسبت به گیربکس های اتوماتیک معمولی چقدره؟
2. نیسان تینا می خوام بخرم. کارشناسی هم کردیم و ماشین خوب و تمیزی هست. اگر تجربه دارین میشه نظرتون رو بگین؟
3. تو پروفایل تون نوشته بودین 206 دارین. منم یه 206 تیپ 5 دارم. تو کامنت هاتون دیدم همه ماشین هاتون رو تیون کردین. چون خودم 206 رو تغییرات دادم و اطلاعاتم خوبه تو 206، میشه بگین برای 206 تون چیکار کردین؟
پیشاپیش مرسی
2646
۳۰ بهمن ۱۳۹۹آرمان عزیز
خوشحالم از اینکه کامنتم مثمرثمر بوده و مورد توجه تون قرار گرفته. از لطفی هم که داشتی ممنونم.
1. گیربکس CVT نسبت به گیربکس های اتوماتیک، دو کلاجه و … به واسطه ساختارش، هزینه های نگهداری پایین تری داره. کارکرد روغن گیربکس اش بالاتره و نیاز به تعویض فیلتر گیربکس موقع تعویض روغن گیربکس نداره، در صورتی که در تمام گیربکس های اتوماتیک کمپانی تاکید داشته که فیلتر گیربکس تعویض شود. (اگرچه تو ایران غیر از صاحبان خودروها، خیلی از تعمیرکاران هم نمی دونن فیلتر گیربکس اتوماتیک چیه!)
تا چند سال قبل که چینی های دارای گیربکس CVT وارد کشور نشده بودن، روغن گیربکس مخصوص CVT خیلی کمیاب بود و تعمیرکاران عموما از روغن های گیربکس معمولی تو این گیربکس استفاده می کردن که بخش عمده ای از خرابی گیربکس های CVT تو ایران به واسطه این اشتباه تعمیرکاران بود اما امروز 3 تا روغن خیلی خوب Ravenol CVTF NS2/J1, Nissan CVT NS-3 و Fosser ATF CVT Fluid تو بازار موجود هست که تفاوت محسوسی با باقی روغن های همین برندها نداره. البته تو گیربکس های اتوماتیک دست صاحب ماشین برای انتخاب انواعی از برندهای ایرانی و خارجی بازتره و می تونه روغن های ارزون تری رو انتخاب کنه.
در مورد استهلاک گیربکس هم، مثل تمام گیربکس ها اگر بدرفتاری با گیربکس نشه، به راحتی تا کیلومترهای بالا کار می کنه و اتفاقا حساسیت کمتری هم داره اما اگر بخوای لانچ کنی، وزن ماشین رو موقع پارک کردن بندازی روش و … زودتر از گیربکس معمولی خراب میشه و هزینه تعمیر نسبتا بالاتری نسبت به گیربکس های اتوماتیک ماشین های هم سطح داره.
2. خودم نیسان تیانا نداشتم اما یکی از همکارانم داره و هر از گاهی به عنوان سرنشین سوار میشم. تو استفاده به عنوان یک سدان خانوادگی ماشین خیلی خوبیه. کیفیت متریال و آپشن هاش نسبت به تویوتا و هیوندا و کیا هم نسل خودش به شدت بالاتره. استهلاک اش پایین تره و هنوز قیافه و کلاس اش رو حفظ کرده. به راحتی پا یه پای کمری و سوناتا و اپتیما راه میره اما شتاب اولیه اش نسبت به اون ها پایین تره.
فقط یه نقطه ضعف داره به نظرم؛ چون گیربکس CVT نیسان تیانا نسل دومی هست، صدای تسمه گیربکس تو کابین شنیده میشه. البته به خاطر عایق بندی خوب فایروال، خیلی محسوس نیست، به طوری اگر ضبط روی 10 باشه، سرنشین های جلو باید خیلی دقت کنن که بتونن این صدا رو تشخیص بدن. (در این حد هست صداش)
2646
۳۰ بهمن ۱۳۹۹برای اینکه تو دانشگاه ماشینم جلب توجه نکنه، یه 206 تیپ 5 سفید ایرانیزه (مدل 98) دارم که از نظر ظاهری هیچ تغییراتی نداره ولی همون طوری که حدس زدی، خیلی از بخش های فنی ماشین رو تعویض (یا به قول شما تیون) کردم:
1. سیستم مکش هوا فابریک 7.4.5 با نمونه 7.4.4 اصلی (فرانسوی) تعویض شده + فیلتر هوای K&N دائمی (آمریکایی)
2. اینترنال موتور باز نشده اما انژکتورها با نوع نارنجی بوش (آلمان) تعویض شده + شمع Autolite Xp5235 (آمریکا)
3. سیستم تعلیق: طبق بوش متحرک TRW (آلمان) + قرقری فرمون و چوپوقی Meyle (آلمان) + میل موج گیر Meyle HD (آلمان)
4. نصب میل تعادل اکسل عقب 206 هاچبک TRW (آلمان). البته اکسل عقب RC به صورت استوک تو بازار هست ولی به هر حال دست دو هست.
5. تعویض کلیپرهای ترمز عقب و جلو رانایی با کلیپرهای بوش اصلی تیپ 5 (آلمان)
6. دیسک های عقب و جلو Meyle (آلمان) + لنت های عقب و جلو بوش (ایتالیا)
7. کمک فنرهای جلو گازی-روغنی Meyle (آلمان) + کمک فنرهای عقب روغنی Boge (آلمان)
8. هدرز سوپراسپرینت (استوک) + منبع آخر 106 (استوک). تعویض منبع آخر صرفا به خاطر نصب بازوهای تعادلی عقب و جا نشدن منبع فابریک بود.
9. رینگ 15 استرامبولی (فرانسه) + لاستیک 195.55/15 Toyo DRB (ژاپن)
10. نصب کوئیک شیفتر (ایرانی)
11. ریمپ موتور Dim Sport
ماشین رو داینو 128 اسب بخار توان داشت. البته می شد با ریمپ تا حدود 135 اسب هم با همین وسایل بالا برد اما به خاطر کیفیت پایین بنزین، نمی خواستم موتور برای ناک زدن نیاز به مکمل داشته باشه و استهلاک اش بالا بره.
بقیه لوازم مصرفی مثل دیسک و صفحه کلاج؛ بلبرینگ ها و … هم به مرور با بهترین نمونه های قابل دسترس بازار تعویض شدن.
برقیه جارو برقی
۳۰ بهمن ۱۳۹۹اقا 2646 کارت درسته
Rman
۱ اسفند ۱۳۹۹دمت واقعا گرم. می خواستم جای کمکی که در مورد گیربکس سی وی تی کردی در مورد 206 راهنماییت کنم که قطعه ها رو دیدم و برگ هام ریخت. خیلی خوش سلیقه انتخاب کردی و تقریبا بهترین های بازارن.
به نظر من ماشین با سپر و گلگیر آرسی و بال عقب خیلی خوشگل میشه و اصلا در حدی نیست که حراست یا نگهبان بخواد به دانشجو گیر بده. حیفه همچین سالاری اینقدر ساده باشه.
به هر حال چرخش بچرخه برات.
?
2646
۱ اسفند ۱۳۹۹برقیه جارو برقی: عجب اسم باحالی! لطف داری به من، مرسی.
آرمان عزیز: لطف داری، خوشحال میشم تو زمینه 206 راهنماییم کنی.
ولی من نگفتم دانشجو هستم؛ میشه دانشگاه رفت اما دانشجو نبود!
Hamidreza
۳۰ بهمن ۱۳۹۹شایان جان
ببین خود کادی هم اشتباه کرده
بعد تو میگی نه!
مهدی
۳۰ بهمن ۱۳۹۹معلومه که مردم بیشتر اسم دوست دارن مثلا فکر کنید به جای لامبورگینی اونتادور میشد لامبورگینی 760 مثلا . واقعا خب بد نمیشد ؟؟؟