موتورسیکلتهفته نامه

مقایسه موتورسیکلت‌های ماجراجویی KTM 390 ادونچر و رویال انفیلد هیمالیا

در نوامبر سال ۲۰۱۹ بود که KTM از جدیدترین عضو خانواده ۳۹۰ رونمایی کرد. پس از موتورسیکلت‌های RC و دوک، مدل جدید ۳۹۰ ادونچر ظاهر شد که کامل کننده سه‌گانه‌ی موتورسیکلت‌های خیابانی کم‌حجم KTM می‌باشد. این موتورسیکلت با برخی از ویژگی‌های جالب و هیجان‌انگیز معرفی شده است.

تنها یک موتورسیکلت کم‌حجم مشابه برای رقابت با KTM جدید وجود دارد. رویال انفیلد هیمالیا چهار سال پیش عرضه شده و به خاطر توانایی‌های ماجراجویی جدی و قیمت پایین به محصولی محبوب تبدیل شده است. KTM مرغوب در مقایسه با رویال انفیلد چه عملکردی دارد؟ اینجا به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستیم.

رویال انفیلد هیمالیا ۲۰۲۰

KTM 390 ادونچر ۲۰۲۰
تک سیلندر ۴۱۱ سی‌سی هوا خنک تک سیلندر ۳۷۳ سی‌سی آب‌خنک

پیشرانه

۵ سرعته

۶ سرعته گیربکس
۲۵/۳۲ ۴۳/-

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

۱۵

۱۴ باک سوخت (لیتر)
۱۹۴ ۱۷۲

وزن (کیلوگرم)

۴۷۴۹

۶۱۹۹

قیمت (دلار)

 

با اینکه این دو موتورسیکلت در کلاس بایک های ماجراجویی کم‌حجم به رقابت می‌پردازند اما تقریباً شخصیت‌های کاملاً متضادی دارند.

رویال انفیلد هیمالیا یک موتورسیکلت ماجراجویی پایه و اصلی است. این موتورسیکلت سرراست و راحت بوده و پیشرانه ۴۱۱ سی‌سی هوا خنکش قدرت نه چندان جالب ۲۵ اسبی را تولید می‌کند. علاوه بر قدرت پایین، وزن این موتورسیکلت نیز نسبتاً بالاست. ما از کلمه نسبتاً استفاده کردیم زیرا از نظر وزنی در قلمروی موتورسیکلت‌های ۶۰۰ تا ۷۰۰ سی‌سی قرار می‌گیرد.

اما موضوع این است که پرفورمنس کند و وزن سنگین‌تر برای هیمالیا خیلی هم بد نشان نمی‌دهد. این بایک شما را با سرعت بالا به همه‌جا نمی‌رساند. اگر در زمان سفر به مشکلی فنی برخورد کنید احتمالاً خواهید توانست خودتان مشکل را رفع نمایید. همچنین برخلاف اکثر موتورسیکلت‌های ماجراجویی موجود در بازار، صندلی انفیلد تنظیم ارتفاع مناسبی دارد.

در طرف دیگر ماجرا KTM 390 ادونچر قرار دارد که تمامی ویژگی‌های خوب اتریشی‌ها را در پکیجی کوچک و جمع‌وجور ارائه می‌کند. اگرچه قدرت ۴۵ اسبی این موتورسیکلت خیلی زیاد به نظر نمی‌رسد اما برای چنین بایک کوچکی خوب بوده و شما به راحتی با آن کنار خواهید آمد.

افزودن چاشنی “هیجان بهتر است” به موتورسیکلتی ۱۷۲ کیلوگرمی باعث می‌شود شما توانایی همه‌جارو بودن را داشته باشید. همچنین گیربکس ۶ سرعته این موتورسیکلت در مقایسه با گیربکس ۵ سرعته رویال انفیلد باعث می‌شود ادونچر نارنجی شما انعطاف‌پذیری بیشتری در جاده داشته باشد.

KTM همچنین کمی آرامش بیشتری نسبت به هیمالیا داشته و از سیستم آب‌خنک، ABS و حالت سواری آفرود سود می‌برد. هیمالیا هم به ABS دو کاناله مجهز است که البته می‌توان آن را خاموش کرد.

محصولات ادونچر و آفرود KTM نیازی به معرفی ندارد. این موتورسیکلت اتریشی بارها و بارها در بحث آفرود خود را ثابت کرده و حداقل ۱۸ بار برنده رالی داکار در بخش موتورسیکلت‌ها بوده است؛ بنابراین با خیال راحت می‌توانید بفهمید که نشان ادونچر روی بایک های این شرکت تنها برای دکور نیست. زمانی که KTM می‌گوید ادونچر پس واقعاً به دنبال ماجراجویی باشید.

البته که ۳۹۰ ادونچر جدید هم مستثنا نیست. موضوع جالب اینکه اگرچه مدل‌های تریل و مسابقه‌ای این شرکت از سیستم تعلیق آفرود کامل استفاده می‌کنند اما در این بایک از سیستم تعلیق WP اپکس جاده‌ای استفاده شده است. البته این امر باعث شده ۳۹۰ ادونچر در مسافت های طولانی‌تر راحت‌تر باشد.

رویال انفیلد هیمالیا هم از زمان معرفی در سال ۲۰۱۶ تاکنون به خاطر توانایی‌های خود معروف شده است. چندین کانال یوتیوب حتی از این موتورسیکلت برای گشت‌وگذار در سراسر دنیا استفاده کرده‌اند.

این موتورسیکلت در بحث سواری کمی سفت تر از KTM عمل می‌کند. این موتورسیکلت از چرخ های ۲۱ و ۱۷ اینچی کلاسیکی استفاده می‌کند که بیشتر در موتورسیکلت‌های آفرود سنتی دیده شده است.

هر دو موتورسیکلت باک سوخت مشابهی دارند. این دو شرکت فعلاً میزان مصرف سوخت محصولات خود را اعلام نکرده‌اند و از این نظر باید به رسانه‌های تست کننده مراجعه کنیم. یکی از تست کننده‌ها می‌گوید KTM 390 ادونچر مصرف سوخت ۳.۶ تا ۳.۹ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. به این ترتیب محصول KTM با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند مسافت ۳۷۰ تا ۴۰۰ کیلومتری را طی کند.

اما هیمالیا هم قبلاً به‌طور متوسط مصرف سوخت ۳.۳ لیتر در هر صد کیلومتر را بر جای گذاشته است. به این ترتیب هیمالیا هم با یک‌بار سوخت‌گیری می‌تواند مسافت حدود ۴۵۰ کیلومتری را بپیماید.

علاوه بر شخصیت‌های کاملاً متضاد، قیمت این دو موتورسیکلت نیز بسیار متفاوت است.

فرقی نمی‌کند که رویال انفیلد در آمریکا باشد یا در بازار داخلی خود یعنی هند، زیرا استراتژی بازاریابی این شرکت ساده است: ارائه بایک های ساده، پایه و برجسته و با قیمت مناسب. شما با پرداخت ۴۷۴۹ دلار می‌توانید مالک هیمالیا شوید، مبلغی که پایین‌تر از قیمت نسخه‌های کارکرده برخی رقبا می‌باشد.

اما KTM 390 ادونچر قیمت ۶۱۹۹ دلاری دارد هرچند این اختلاف قیمت با توجه به ویژگی‌ها و سیستم‌های الکترونیکی بهتری توجیه می‌شود. همان‌گونه که قبلاً گفته شد هیمالیا از نظر تجهیزاتی خیلی دست پر نیست و حداقل‌های لازم را برای سال ۲۰۲۰ ارائه می‌کند. KTM موتورسیکلت مجهزتری را عرضه کرده که یکی از آن‌ها صفحه‌نمایش ۵ اینچی و برنامه ارتباطی مای راید می‌باشد.

هر دو شرکت وسایل جانبی زیادی همچون کیف حمل وسایل، محافظ‌ها، گارد پیشرانه و… را ارائه می‌کنند.

هر دو شرکت KTM و انفیلد محصولاتی با توانایی‌های ماجراجویی خوبی تولید کرده‌اند. اگر بیشتر در بزرگراه‌ها تردد می‌کنید احتمالاً KTM 390 ادونچر را محصولی منعطف‌تر خواهید یافت. به لطف تجهیزات زیاد، KTM بایکی راحت‌تر برای سواری بوده و حس از دست دادن چیزی را منتقل نمی‌کند.

رویال انفیلد هیمالیا موتورسیکلتی خشن و تواناست اما شاید به خاطر پیشرانه کم‌توان‌تر و گیربکس پایه‌تر کمی محدود به نظر برسد. بااین‌وجود اگر برای رسیدن به مقصد عجله ندارید می‌توانید از انتخاب این موتورسیکلت مطمئن باشید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
منبع
rideapart

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (615 ديدگاه)

    نارنجی باحال تر بود

    موافقم 19
    مخالفم 2
  2. رضا

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالیه. متاسفانه بخش موتورسیکلت خیلی کمه پستهاش.
    خودم واقعا دوست دارم یه موتورسیکلت در کنار خودرو داشته باشم مخصوصا از اینا که میشه روش خورجین سوار کرد و رفت مسافرت.
    یه مسیری هست به اسم سیلک رود یا راه ابریشم همه اسمشو شنیدین. حتی یه مسابقه وجود داره از فرانسه فکر کنم اغاز میشه و به مغولستان ختم میشه. از فرانسه که برسی ترکیه دوتا مسیر پیش رو داری. یا بری گرجستان و اذربایجان و بعد از باکو با کشتی بری ترکمنستان و بعدم ادامه مسیر. یا اینکه از ترکیه مستقیم بیایی ایران و از ایران بری ترکمنستان و بعدم ادامه مسیر. یکی از دلایلی که تو تهران یا شمال توریستای زیادی با ماشین یا موتورسیکلت میان همینه. چندسال پیش یه بنده خدایی اومد با یه ماشین نسبتا عتیقه و گرونقیمت. متاسفانه تو ایران تصادف میکنه و ماشینش به فنا میره. طرف کل اروپا رو رد کرده ترکیه رو رد کرده تصادف نکرده. همینکه رسیده ایران تصادف میکنه. خواهشا اگه ماشین با پلاک خارجی دیدین یکم ارومتر رانندگی کنین. یا یه طوری علامت بدین به بقیه ارومتر رانندگی کنن.
    اگه مسئول توریسم بودم کاری میکردم دنیا فرانسه رو فراموش کنن. به سایت کاروانستان سر بزنین. کشوری مثل ازبکستان توریست بیشتری نسبت به ما داره. حق دارن خب. زحمت کشیدن. کلی تلاش کردن توریست جذب کردن. اما ما زحمت نمیکشیم . همش به دنبال سود بیشتر در قبال کمترین زحمتیم.
    لینک سایت کاروانستان
    https://caravanistan.com
    یه فروم به زبان انگلیسی برا اسیای میانه و خاورمیانه هست. کشورای دیگه برا توریسم یه کارایی میکنن که من یکی تو خواب نمیبینم. میشه گفت معروفترین و بهترین فروم برا مسافرت تو کشورای اسیای میانه و ایران هست. خدمات ویزا و اجاره ماشین تو کشورای مختلف رو هم ارائه میدن.
    راه دور نریم. تو همین سایت بالایی تو فرومها. به ترتیب مغولستان ۲۱ تاپیک داره. افغانستان ۳۷ تاپیک داره.ایران ۷۶ تاپیک داره. ترکمنستسان ۶۸ تاپیک داره. قزاقستان ۲۵۸ تاپیک داره.قرقیزستان ۲۲۸ تاپیک داره.تاجیکستان ۱۹۹ تاپیک داره.ازبکستان۲۴۸ تاپیک داره.
    بیشترین کشورایی که تو اسیای میانه قبل کرونا توریست خارجی داشتن همینا هستن.
    برین سایت booking.com. دنبال B&B ها تو کشورای همسایه باشین. قیمتا و کیفیت رو ببینین. B&B یه مخفف انگلیسی هست که برا Bed and Breakfast به کار میره. یعنی تخت و صبحونه. یه چیزی مثل مسافرخونه های اطراف شوش. مسافرخونه ایی که تو اتاق چندتا تخت میزاره و تخت رو هرشب اجاره میده. صبح هم یه صبحونه نسبتا مختصر میده به مسافر. یعنی شما اتاق کامل اجاره نمیکنی. تنها یه تخت تو یه اتاق اجاره میکنی.
    تو اذربایجان و ارمنستان که خودم رفتم به وضوح کیفیت رو دیدم. اصلا تعجب میکنی. همه چی تمیز و مرتب و شیک. انگار هتله. تنها تفاوتش با هتل اینه که حموم دستشویی تو B&B تو راهرو هست و مشترکه. منی که اذربایجان رفتم میگم قیمت B&B تو اذربایجان تو باکو به همراه صبحونه با قیمت یه مسافرخونه نمور و تاریک تو شوش بدونه صبحونه یکیه.
    و اینطوریه که ما هی عقب میوفتیم. بقیه هی جلو میوفتن. من یکی حتی نمیدونم قزاقستان کجای نقشه هست اما۲۵۸ تاپیک مستقل داره.
    کلا اقتصاد ما همینه. چه خودرو چه توریسم چه باقی صنایع. رقابت نیست. قیمتا شدیدا بالا. کیفیت شدیدا پایین. بله ما کشور ارزونی برا توریست خارجی هستیم. اما بقیه کشورای منطقه که هرسال تعداد توریستهاشون هی بالا میره ارزونتر هستن هیچی کیفیتشون چند برابر ماست.
    حالا این هیچی. گور پدر توریست خارجی. خودمون چی؟ مگه خودمون انسان نیستیم که نباید یه محصول با کیفیت چه خودرو چه هتل چه مسافرخونه داشته باشیم؟
    رفتم کاشان. دوتا اتاق تو یه خونه اجاره کردم برا ۲ شب. شبی ۴۰۰ هزار تومن به ازای هر اتاق. حالا این برا ۲ سال پیشا بود. من بودم و یه سری از دوستام.

    اصلا نمیدونم چرا بحث از موتور کشیده شد به توریسم. اما دلم میخواد یه موتور داشتم از این مدلایی که بشه باهاش مسافرت رفت. بعدم میرفتم کشورایی که ویزا نمیخواد یا ویزا اسون میدن. حتما که نباید هی فرانسه رفت. فرانسه اره عالیه پز داره کلاس داره. اما فکر نکنم فرانسه جایی برای adventure داشته باشه. منم که عاشق adventure . فکر کنم باید بزنم تو خط داکار و افریقا و یا همین اسیای میانه خودمون.
    فکر نکنین من ادم بیسوادیما. خیر . دانشگاهی که درس خوندم معتبره. به علت کرونا بیکارم

    موافقم 39
    مخالفم 1
    1. rome

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام. بنده ساکن ایتالیا و دانشجوی توریسم و جغرافیای انسانی هستم.چندشب هاستل بوم تو رم. قیمت شبی ۱۰ دلار بود.
      تو ایران بی بی یا هاستل ممنوعه. صنف براش نمیخوان درست کنن. چون رقیب هتلها میشه. زور هتلدارا بیشتره. پس جلو هاستل گرفته میشه. مشتری اکثر هاستلها جوونهایی هستن که برا راحتی هتل پول نمیخوان بدن. جوونایی که تازه بزرگ شدن و دوست دارن با پول کمتری برن دنیا رو ببینن. وقتی هاستل تو ایتالیا ۱۰ دلاره تو ایران باید ۵ دلار باشه. کمتر از ۵ دلار باعث ورشکستگی میشه. بیشتر از ۵ دلار باعث میشه توریست قید هاستل رو بزنه. منظورم یک تخت به ازای هر شب هست. نه کل اتاق. هاستلایی هستن کل اتاقو اجاره میدن اما قیمتشون اینطوریه اگه اتاق ۴ تا تخت داره قیمت کل اتاق به میزان ۳ تخت میشه. یعنی کل اتاق شبی ۱۵ دلار. تو رم حداقل ۲۰۰ تا هاستل هست.
      بعدش باید این مهانوازی افراطی رو از سر ایرانیا بیرون بیاریم. توریسم صنعته. نه اورچارج کنیم طرفو نه مجانی خدمات بدیم.

      موافقم 20
      مخالفم 2
    2. rome

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2 ديدگاه)

      این یکی از هاستلهای تو رمه
      shorturl.at/jkqBY

      موافقم 7
      مخالفم 0
  3. شاهین

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (107 ديدگاه)

    از بهترین هاتو کلاس ادونچر : هوندا امریکن افریکن1000 سی سی دو سیلندر هست و البته یاماها سوپر تنر 1200 سی سی 2 سیلندر

    موافقم 4
    مخالفم 4
  4. آرین

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (444 ديدگاه)

    جوون چه چیزیه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. meysam

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3530 ديدگاه)

    honda affrica هم تو این کلاسه و چیز خوفیه

    موافقم 9
    مخالفم 3
  6. rome

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. ساکن ایتالیا هستم . درباره دوکاتی پست بزارید. دوکاتی ۱۰۰ اسپرت پرو سوار شدم. یکی از همکلاسیام داره. عجب چیز خفنیه

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    اینا کوچیک ان‌ یا من حس میکنم؟
    بین شون هم من طراحی کلاسیک رویال رو بیشتر می‌پسندم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. Carbonado Aventador

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (4468 ديدگاه)

    یه چی بگم گریه‌ کنید..
    بنلی دوسیلندر صفر
    ۱۰۰ میلیون
    .
    لعنت به اونی‌که سوارشدن موتورای سطح پایینِ دنیا رو..
    تو ایران برامون آرزو کرده!!!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. رضا روشن

    ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نیرو موتور فارس داره موتورهای sym رو وارد میکنه به جای آپاچی.یه مدل ‘گلکسی nh180 داره.طراحی ظاهریش ادونچره.6 دنده با رادیاتور آب.دوستان اگر تجربه ای راجع بهش دارین درمیون بگذارین.ممنون

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مهدی شیرزادی

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. من توی یه گروهی هستم که در زمینه موتورسیکلت فعالیت میکنه و دو تا 180 گالاکسی داریم که داریم تست میکنیم. مجموعا 3000 کیلومتر توی شهر و جاده باهاشون رفتیم. مزایا: کیفیت و قیمت مناسب. ظاهر زیبا، مشخصات خوب. معایب: زین برای سفر مناسب نیست و بعد نیم ساعت اذیت میشی، 18 اسب قدرت زیادی نیست، لوازم یدکی نداره، نمایندگی هاش محدوده، تو ایران بدون ABS آوردن ولی جاهای دیگه ABS دارش هم هست، ریل مخصوص جعبه های بغل و تاپ باکس رو تو ایران نیاوردن که کارو سخت کرده، بادگیرجلو برای جاده یا سرعت بالای 70 خیلی کوچیکه. اگه این مشکلات رو نداشت برای ادونچر سبک بد نبود. یه بررسی دارم براش مینویسم.

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا