گزارش اختصاصی پدال از نمایشگاه خودروی مشهد (قسمت چهارم)
پس از اینکه از سالن سایپا بیرون آمدم، به سمت سالن فردوسی نمایشگاه رفتم تا سری به سایر برندها بزنم. بخش اعظم سالن فردوسی را قطعه سازان تشکیل بودند. اما چند نمایندگی خودرو هم در قسمت جلوی این سالن غرفههای خود را برپا کرده بودند. اولین غرفهای که به آن سر زدم غرفه مدیاموتورز، نمایندگی محصولات MG بود. برخلاف چیزی که انتظار داشتم، محصول جدید ام جی که GT نام دارد در نمایشگاه حاضر نبود. بهجای آن تنها دو محصول MG6 و MG GS در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده بودند.
MG6 خودروی چندان جدیدی نیست و سالهاست که در کشور ما حضور دارد. برای مدلهای 2014 به بعد این خودرو یک فیسلیفت را تجربه کرد که شامل تغییر جعبهدنده از گیربکس 5 دنده اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن، به گیربکس 6 سرعته دوکلاچه بود. همچنین تغییراتی در امکانات از جمله اضافه شدن چراغهای روشنایی روز، صفحه نمایش لمسی و برخی دیگر از تغییرات ظاهری کوچک مواردی بودند که در این فیسلیفت تغییر کردند.
دیگر خودروی MG که در این نمایشگاه حاضر بود، شاسیبلند MG GS بود. این شاسیبلند که تولید و فروش آن هم در انگلستان آغاز شده است، از نظر فنی داشتههای بسیاری دارد و با دستی پر پا به عرصه رقابت گذاشته است. MG GS از یک موتور 2 لیتری توربوشارژ مجهز به تزریق مستقیم سوخت است که توانایی تولید 217 اسب بخار و 350 نیوتنمتر گشتاور را دارد. با استفاده از سیستم AWD هوشمند، این خودرو میتواند قدرت را به هر چهار چرخ منتقل کند. بر روی صندوق عقب این خودروها برچسبی نصب شده است که به مناسبت 90 سالگی برند MG، به اصالت و طراحی بریتانیایی آن اشاره میکند.
در داخل خودروی MG GS با ترکیبی از شیک بودن و حس اسپرت مواجه میشویم. جلوی داشبورد از جنس پلاستیک به رنگ مشکی پیانو است که بسیار براق میباشد، تا حدی که میتوان مثل یک آینه تصویر سرنشین جلو را در آن دید. این جنس حس شیک بودن و پرستیژ خاصی را منتقل میکند، اما اثر انگشت و لکهها بهخوبی در آن نمایان میشوند و شاید برای افراد وسواسی کمی دردسرساز باشد. بهطورکلی در داخل کابین MG GS هارمونی خوبی بین اجزا وجود دارد. شاید فقط اگر شرکت واردکننده خساست به خرج نمیداد و مانیتور بزرگتری را برای GS سفارش میداد، میتوانستیم فضای کنسول وسط را بینقص بنامیم.
کمی آنطرف تر، غرفه رامک خودرو، واردکننده محصولات سانگ یانگ کره جنوبی قرار داشت. سانگ یانگ که کار خود را در کشور ما با موسو و چیرمن شروع کرد، اکنون محصولاتش بهتدریج در حال کوچک و کوچک شدن هستند، چراکه بعد از رکستون، کایرون و اکتیون، حال این شرکت تنها بر روی شاسیبلندهای کوچک خود، کوراندو و تیوولی مانور میدهد. در نمایشگاه نیز سه خودروی تیوولی و یک دستگاه کوراندو موجود بودند و بهطور مشخصی تیوولی جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان داشت.
تیوولی یک مینی کراس اور است که بهنوعی اولین محصول سانگ یانگ، پس از مالکیت ماهیندرای هند بهحساب میآید. این کراس اور خوشچهره، در مدت اندک حضور خود در ایران توانسته است چشمهای زیادی را به سمت خود خیره کند و با اختلاف زیاد، پرطرفدارترین خودروی سانگ یانگ در کشور ما لقب گیرد. تیوولی از چهرهای جذاب و مدرن بهره میبرد و با توجه به ابعاد نهچندان بزرگ، میتواند گزینهای مناسب برای خانوادههای کمجمعیت، جوانان و استفاده شهری باشد.
بااینوجود، موتور 1600 سیسی 128 اسب بخاری و گیربکس 5 دنده اتوماتیک آیسین تیوولی بهترین عملکرد را درزمینهٔ هماهنگی موتور و جعبهدنده به نمایش نمیگذارند و این باعث شده است که درزمینهٔ قابلیتهای رانندگی تیوولی قافیه را به نزدیکترین رقیب خود، رنو کپچر، واگذار کند.
در داخل کابین تیوولی همهچیز بسیار خوب است. طراحی کابین و جنس متریال به کار رفته در آن با توجه به کلاس تیوولی یکی از بهترینها بوده و این چیزی است که سانگ یانگ میتواند به آن افتخار کند. همچنین طراحی و محل قرارگیری کلیدها بسیار مناسب بوده و صندلیهای تیوولی نیز بسیار راحت و با دربرگیرندگی مناسب ساخته شدهاند. به همین دلایل نیز تیوولی موفق به کسب جایزه بهترین ارگونومی در کشور زادگاهش، کره جنوبی گردیده است.
تیوولی تیپ الیت این روزها با قیمت حدود 97 میلیون تومان توسط رامک خودرو به فروش میرسد. اما اخیراً یک تیپ جدید هم به تیوولی اضافه شده است و آن تیوولی دو دیفرانسیل رد پکیج است. در این تیپ تودوزی و رویه داشبورد به صورت ترکیبی از قرمز و مشکی درآمده است و حالتی اسپرت و پر هیجان را القا میکند. ضمن اینکه برخی از آپشن ها نیز به آن اضافه گردیده و از همه مهمتر انتقال قدرت آن به هر چهار چرخ انجام میگیرد. البته این بدین معنی نیست که تیوولی دو دیفرانسیل توانایی آفرود (هرچند سبک) را دارد، بلکه در این کلاس از خودروها، سیستم تمام چرخ محرک باعث افزایش پایداری، هندلینگ و مقاومت بیشتر در برابر سر خوردن میشود. تیوولی رد پکیج با قیمت 122 میلیون تومان توسط رامک خودرو به فروش میرسد.
کمی آنطرف تر، غرفه خودروسازی کارمانیا قرار داشت که یکی از زیرمجموعههای گروه صنعتی کرمان خودرو است و به مونتاژ محصولات برند چینی BYD میپردازد. تک محصول این روزهای کارمانیا، S6 BYD است که این روزها با توجه به تبلیغات گسترده کارمانیا، سروصدای زیادی هم در محافل خودرویی به پا کرده است. کارمانیا که نسبتاً شرکت تازه تأسیسی به شمار میرود، قصد دارد که راه صد ساله را یک شبه بپیماید و با تبلیغات گسترده و جنجال رسانهای، قصد دارد که خود و محصولاتش را در بازار جا بیندازد.
BYD S6 کراس اوری است که بر پایه نسل دوم لکسس RX ساخته شده است و با توجه به قیمت 92 میلیونی خود، وارد رقابت سنگین کراس اورهای چینی زیر 100 میلیون تومان بازار ما شده است. S6 نسبت به رقبای همکلاس خود، بسیار بزرگتر و جادارتر میباشد و میتواند از این جهت گزینه بهتری برای استفاده خانوادههای پرجمعیت باشد.
البته BYD S6 بهجای موتور شش سیلندر لکسس، از یک موتور 2400 سیسی 160 اسب بخاری نیرو میگیرد که این باعث شده است فضای خالی زیادی در محفظه موتور آن به وجود بیاید. همچنین موتور این خودرو بسیار پایین قرار گرفته است. به گونهای که برای دیدن موتور باید کاملاً بر روی آن خم شوید. البته پایین قرار گرفتن موتور یک نقطه قوت برای این خودرو به شمار میرود، چراکه پایین بودن موتور باعث پایین آمده مرکز ثقل خودرو میشود و در نهایت این امر موجب افزایش چسبندگی خودرو به جاده و پایداری بیشتر آن خواهد شد.
کمی آنطرف تر، در انتهای سالن، آرین موتور محصولات میتسوبیشی را به نمایشگاه آورده بود. میتسوبیشی که این روزها شدیداً مشغول تلاش برای افزایش فروش خود در بازار ایران است، با دست پر به نمایشگاه مشهد آمده بود و به مناسب نمایشگاه برای تمام محصولاتش تخفیف یک درصدی را قرار داده بود تا مردم بیشتری را به خود جذب کند.
بیش از سایر خودروهای میتسوبیشی، کراس اور سایز متوسط اوتلندر توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه را به خود جلب کرده بود. یک نمونه قرمز رنگ از مدل 2015 و یک نمونه مشکی رنگ از مدل 2016 این کراس اور در نمایشگاه موجود بودند. جالب اینجاست که در حالی که اکثر نمایندگیها مدتهاست پیشفروش مدلهای 2017 خود را آغاز کردهاند، آرین موتور بهتازگی موفق به پلاک کردن محصولات مدل 2016 خود شده است و در نمایشگاهی که قرار است جدیدترین محصولات در آن حضور داشته باشند، محصولاتی را آورده بود که تا چندی دیگر دو مدل عقبتر از مدل سال خواهند بود.
اوتلندر 2015 که مدت کمی نیست که در کشور ما حضور دارد و نیازی به توضیح ندارد، اما برای مدل 2016 یک فیسلیفت بر روی خودرو اعمال شده است که بر اساس اعلام رسمی حدود 100 تغییر بر روی آن اعمال شده است. از جمله این تغییرات، جلوپنجره، فرم چراغها، رینگها، تریم داخلی، آپشن ها و ... میباشند. همچنین با وجود اینکه از نظر فنی تفاوت زیادی بین اوتلندر 2015 و 2016 وجود ندارد، اما بهینهسازیهایی بر روی CVT آن اعمال شده است تا حساسیت خودرو را به پدال گاز بیشتر از پیش کند. علاوه بر اینها، ادعا شده است که درزمینهٔ عایقبندی کابین هم تغییراتی بر روی اوتلندر صورت گرفته است تا محیطی آرامتر از قبل را برای سرنشینان فراهم سازد.
اوتلندر از یک موتور 2.4 لیتری با حداکثر قدرت 170 اسب بخار بهره میبرد. ضمن اینکه انتقال نیرو در آن به هر چهارچرخ توسط یک CVT انجام میشود. در داخل کابین اوتلندر شاهد تجهیزاتی با کیفیت معمولی و طراحی متوسط رو به پایین هستیم. در طراحی داشبورد اوتلندر اصل قرینگی رعایت نشده است و بهخصوص دریچههای خروجی هوا که در سمت راننده بزرگ و عمودی و در سمت شاگرد کوچک و افقی هستند، منظره جالبی را در خودرو ایجاد نکردهاند.
همچنین تناسب چندانی بین نمای خشن بیرونی اوتلندر و نمای ساده داخلی آن وجود ندارد. علاوه بر این، درزمینهٔ کیفیت کابین هم با وجود بهینهسازیهای میتسوبیشی، جای کار بسیار زیاد است و کسی که بعد از دیدن چندین کراس اور چینی و کرهای با قیمتهای بسیار پایینتر، در کابین اوتلندر مینشیند، با توجه به برند ژاپنی و قیمت بالای اوتلندر کمی دچار ناامیدی خواهد شد.
منظور من این است که بعد از دیدن آن همه خودروهای چینی و کرهای و انتظار بسیار بیشتری از یک برند ریشهدار میتسوبیشی داشتیم، اما میتسوبیشی بهعنوان یک برند ژاپنی نتوانست انتظارات را بهخوبی برآورده سازد. کاملاً واضح است که از اوتلندر یا سایر محصولات میتسوبیشی نباید توقع کیفیت و کارآیی سایر برندهای ژاپنی مثل تویوتا، هوندا، نیسان یا مزدا را داشته باشیم. در نتیجه اوتلندر را میتوانیم تنها به افرادی توصیه کنیم که صرفاً میخواهند با سوار شدن یک خودروی کم تعداد، خاص و متفاوت جلوه کنند.
اوتلندر 2016 در دو تیپ 5 نفره و 7 نفره به فروش میرسد که تفاوتهای آنها علاوه بر تعدادی از آپشن ها، تریم داخلی است که در نسخه 5 نفره به رنگ مشکی و در نسخه 7 نفره به رنگ کرم است. قیمت اوتلندر 2015 حدود 192 میلیون تومان و مدل 2017 حدود 206 میلیون تومان اعلام شده است.
در کنار اوتلندر یک دستگاه لنسر 2016 هم موجود بود که بالاخره پس از گذشت 8 ماه از سال 2016 توانست پلاک شده و راهی خیابانهای کشورمان شود. لنسر از ظاهری نسبتاً اسپرت بهره میبرد که در مدل 2016 کمی بهروزتر هم شده است. کابین لنسر حالت اسپرتی دارد و حس و حال خوبی را به راننده و سرنشینان القا میکند. طراحی کابین لنسر و کیفیت اجزای آن (حداقل نسبت به سایر خودروهای میتسوبیشی) بسیار خوب است و در عین سادگی جذابیت زیادی هم دارد.
لنسر با یک موتور 1.8 لیتری به قدرت 140 اسب بخار و یک CVT که قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند پا به عرصه رقابت خودروهای سگمنت C کشورمان گذاشته است. در این میان شاید بتون لنسر را تا حدودی سردرگم یافت، چرا که ظاهر نسبتاً اسپرت و سیستم تعلیق اسپرت آن نشان از یک خودروی نهچندان خانوادگی و موتور نهچندان قدرتمند و انتقال قدرت CVT آن نشان از یک خودروی نهچندان اسپرت دارد. در نتیجه میتوان گفت که لنسر نه کاملاً خودرویی اسپرت و جوانپسند (مانند مزدا 3 و هوندا سیویک) و نه کاملاً خودرویی خانوادگی (مانند تویوتا کرولا و کیا سراتو) است. همین سردرگمی لنسر است که باعث شده این خودرو نتواند تا به اینجای کار در برابر رقبایش قد علم کند و فروش قابلتوجهی داشته باشد. میتسوبیشی لنسر توسط آرین موتور با قیمت حدوداً 127 میلیون تومان به فروش میرسد.
کمی آنطرف تر، یک دستگاه میتسوبیشی ASX مدل 2015 نیز حاضر بود و البته خبری از ASX مدل 2016 هم در ایران نبود. البته مسئولین غرفه میگفتند که مدل 2016 وارد کشور شده است و آماده تحویل به مشتریان میباشد. اما برای بازدیدکنندگان نمایشگاه مشهد تنها امکان دیدن نسخه فیسلیفت نشده مدل 2015 وجود داشت. البته تفاوت زیادی از نظر فنی بین مدلهای 2015 و 2016 وجود نداشته و تغییرات این خودرو منحصر بهظاهر و آپشن ها میباشد. البته الزاماً تمام تغییرات مدل 2016 روبهجلو نبوده است بلکه بعضی از امکانات مانند سیستم صوتی حرفهای راکفورد در نسخه 2016 از ASX حذف شدهاند. میتسوبیشی ASX تیپ چهار مدل 2015 با قیمت 156 میلیون تومان و مدل 2016 با قیمت 166 میلیون تومان به فروش میرسند.
در نهایت، در گوشه غرفه میتسوبیشی خودروی کوچکی مظلومانه و بیهیاهو نشسته بود و توجهات زیادی را هم به خود جلب نمیکرد. میتسوبیشی میراژ با وجود اینکه مدت کمی نیست که در کشور ما حضور دارد، اما بسیار بهندرت در خیابانهای شهرها دیده میشود که این مسئله با توجه به قیمت بالا، ظاهر نهچندان جذاب، موتور ضعیف و امکانات کم این خودرو چندان مسئله غیرقابلپیشبینی هم نبوده است. میراژ از یک موتور 3 سیلندر با حجم 1200 سیسی و قدرت 79 اسب بخار بهره میبرد گیربکس آن از نوع CVT میباشد. با این مشخصات، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به 4.6 لیتر در هر صد کیلومتر میرسد و این مصرف سوخت کم بزرگترین نقطه قوت میراژ میباشد.
احتمالاً تنها چیزی که بازاریابان میتسوبیشی توانستهاند در مورد این خودرو بیابند، همان مصرف سوخت است، چرا که در تمام تبلیغات صرفاً بر روی همین مسئله مانور داده میشود. میراژ نه در داخل و نه در بیرون آنچنان خودروی جذابی نیست و جنس متریال به کار رفته در آن هم ما را غافلگیر نمیکند. نکته مثبت این است که این خودرو در مدل 2016 مجهز به سنسور پارک عقب و دوربین پارک به همراه نمایشگر بر روی آینه وسط شده است و این مسئله میتواند در شهرهای شلوغ کمک حال رانندگان این خودرو باشد. میراژ 2016 با قیمت 71 میلیون و 300 هزار تومان توسط آرین موتور به فروش میرسد.
این بود چهارمین قسمت از مجموعه گزارشهای من از نمایشگاه بینالمللی خودروی مشهد. بهزودی آخرین قسمت از این سری گزارشها تقدیم شما خواهد شد.
ادامه دارد...