خودروهایی که امسال بازنشسته میشوند
باور کنید یا نه ما اکنون از نیمه سال 2021 هم گشتهایم و درحالیکه در ایران هنوز درگیر قرعهکشی فروش خودروهای از رده خارج هستیم، برخی خودروسازان، معرفی و عرضه محصولات 2022 خود را هم آغاز کردهاند. حالا ما میدانیم که بسیاری از خودروهای معروف در سال بعد بازنشسته میشوند و باید با آنها خداحافظی کنیم.
فعلاً 13 خودروی معروف در فهرست ما قرار دارند که سال 2021، آخرین سال تولید و یا عرضه آنها به بازار ایالاتمتحده است. خودروهایی چون فیات 500L و هوندا کلاریتی FCV قدرت فروش کافی ندارند و بقیه مانند لامبورگینی اونتادور و پولستار وان هم با نسل جدید و خودروهای مدرنتری جایگزین میشوند. خودروهای بیشتری هم در شش ماه آینده به این لیست افزوده میشوند. اما لیست حال حاضر خودروهایی را شامل میشود که قبلاً خداحافظی کردهاند.
فیات 500L
زمانی که در سال 2019 هاچبک 500 در ایالاتمتحده از بازار خارج شد میتوانستیم سرنوشت مشابه را برای برادر کراساوور آن هم پیشبینی کنیم. فیات در موفقترین سال خود تنها 12 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رساند و البته سال 2020 این رقم تنها 475 دستگاه بود. در حال حاضر فیات تنها یک مدل و آن هم 500X را در بازار ایالاتمتحده به فروش میرساند.
هوندا کلاریتی FCV
با محدودیت دسترسی جایگاههای هیدروژن و فشار بیشتر بازار برای خودروهای الکتریکی، عمر هوندا کلاریتی با پیل سوختی هیدروژنی هم چندان دراز نبود. اولین نسل این خودرو در سال 2008 وارد بازار شد و نسل بعدی هم در سال 2016 در سطح جهانی به فروش رسید. در سال 2017 گزینههای پلاگین هیبریدی و تمام الکتریکی هم به خانواده کلاریتی پیوستند. بااینحال فروش این مدل در امریکا در سال 2020 تنها 4215 دستگاه بوده که توجیهی برای ادامه حضور آن نیست.
هیوندای ولوستر
جای نگرانی برای طرفداران ولوستر نیست زیرا ولوستر با مدل اسپرت N همچنان در بازار حضور خواهد داشت و تنها مدلهای R-Spec و توربوی آن به سال 2022 نمیرسند. به گفته هیوندای تقاضای بازار این شرکت را مجبور به تغییر استراتژی در عرضه خودروی ولوستر کرده است.
کیا کادنزا
خوب اگر فراموش کرده بودید که کیا کادنزا هنوز وجود دارد جای گلهای ندارد زیرا این خودرو سال گذشته تنها 1265 دستگاه در آمریکا فروخته شده و از این پس هم نام آن به K8 تغییر یافته و با پلتفرم کاملاً جدید در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.
کیا K900
درست مانند کادنزا، K900 هم در سایر بازارها با نام جدید K9 به حیات خود ادامه خواهد داد. سال پیش تنها 305 دستگاه از این سدان لوکس کرهای فروخته شده که حتی بدتر از کادنزا است. در طول 7 سال حضور این خودرو در ایالاتمتحده، بهترین سال فروش آن 2015 بوده که کمی بیش از 2500 دستگاه از آن فروخته شده بود.
لامبورگینی اونتادور
برای آخرین V12 تنفس طبیعی لامبورگینی باید ادای احترام کرد. خودرویی که با معرفی نسخه پایانی به آخر خط رسیده است. انتظار میرود موتور 12 سیلندر با نوعی فناوری هیبریدی همچنان زنده بماند. نسل بعدی اونتادور هم هیبریدی خواهد بود.
مزدا 6
این سدان جذاب ژاپنی عملکرد نسبتاً موفقی در بازار امریکا داشت. اما ظهور کراساوورها این خودرو را محکوم به خروج کرد. سال گذشته تنها 16 هزار دستگاه از این مدل فروخته شد که فاصله زیادی با 70 هزار فروش در اولین سال حضور آن داشت.
مزدا CX-3
مزدا در حال تغییر خطوط تولید خود است و این بدان معناست که باید با محصولات قدیمیتر خداحافظی کنیم. با معرفی مزدا 3 هاچبک جدید و کراساوور کوچکتر CX-30 دیگر برای CX-3 که فروش پایینی هم داشت جایی نماند. این خودرو در سال گذشته تنها به خانه 8 هزار آمریکایی راه یافت و البته بهترین سال فروش آن هم 18 هزار دستگاه بود.
مرسدس AMG GT R
مرسدس AMG GT در حال حاضر با سری سیاه 710 اسبی میتازد که باعث میشود نگاهها از مدل GT R گرفته شود. بنابراین در سال آینده تنها سری سیاه جدید بهعنوان گل سرسبد این مدل در بازار باقی میماند.
پولستار وان
ما میدانستیم که پولستار 1 عمری طولانی نخواهد داشت اما هنوز رفتن آن غمانگیز است. این یعنی طول عمر تنها 5 سال این خودروی هیبریدی به پایان میرسد و بهزودی نسخه کاملاً برقی از کانسپت Precept که سال قبل معرفی شد جایگزین آن خواهد شد.
رولزرویس دان/ریث
رولز رویس در اقدامی غافلگیرکننده امسال به عرضه مدلهای کانورتیبل Dawn و کوپه Wraith خاتمه میدهد. این دو مدل از پلتفرم قدیمی و مربوط به سال 2007 بامو استفاده میکنند که مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است. درحالیکه گوست و کولینان از یک پلتفرم کوچکتر و مدرن سود میبرند.
ولوو V90
ولوو قرار نیست کل خانواده V90 را مجازات کند. درواقع نسخه کراس کانتری V90 همچنان بهعنوان یک گزینه قابل انتخاب برای مشتریان آمریکایی باقی میماند.
سایر خودروهای بازنشسته امسال:
- کیا استینگر
- تویوتا آوالون
- فولکسواگن پاسات