سه آپشن نهچندان ضروری در بازار ایران!
سام کاویانی: امروزه وجود برخی از تجهیزات در یک خودروی مدرن به امری بدیهی و متعارفی درآمده است، گو اینکه ممکن است خیلی هم حیاتی هم نباشند ولی مشتریان امروزی کمتر حاضرند فقدان چنین تجهیزاتی را از سازنده مربوطه قبول کنند. این تجهیزات عبارتاند از: شیشههای برقی، سیستم تهویه مطبوع و... اما برخی از تجهیزات هم هستند که برای بازارها و مناطق خاصی مناسبترند و بیش از همه، این شرایط آبوهوایی بازار هدف است که صرف وجودشان ضروری و یا غیرضروری میسازد. در این میان، سه "تجهیز" وجود دارند که نزد مشتریان وطنی از ارجوقرب فراوانی برخوردارند و امروزه در لابهلای صفحات آگهیهای فروش، چه در نشریات مکتوب و چه مجازی، نامشان بیشازپیش به چشم میآید. این سه تجهیز عبارتاند از: صندلیهای چرمی به رنگ تیره، سقف شیشهای پانورامیک و دوربین دید عقب. البته تجهیزات پرطرفدار دیگری هم وجود دارند، ولی فعلاً این سه تجهیز بهاصطلاح رفاهی بیشتر در بورس بازار هستند و از هواخواهان بسیاری هم برخوردارند. در مورد تکتک این تجهیزات و چرایی ضرورت و یا عدم ضرورتشان، توضیحاتی در سطور ذیل به عرضتان میرسد.
صندلیهای چرمی تیره
همانطور که خود بهتر آگاهید، اغلب نقاط کشورمان به لحاظ آبوهوایی در مناطق خشک و گرم جای میگیرند و در پارهای از نقاط، در فصول گرم سال، دمای هوا از 45 درجه سانتیگراد هم فراتر میرود. حال تحت چنین شرایطی، تصور کنید که وجود صندلیهای چرمی آنهم به رنگ تیره که گرما را سریعاً جذب میکنند، چه فضای خفهکنندهای را در ماههای گرم سال و در آغاز حرکت برای سرنشینان یک خودرو رقم میزند. هرچند که بسیاری از افراد بر این باورند که باوجود سیستم تهویه مطبوع، گرمای توفنده صندلیها، آنهم در خودرویی پارک شده در فضای باز و زیر آفتاب سوزان موضوع چندانی مهمی نیست و پس از کمی تحمل، با روشن نمودن کولر و نیز سردکن صندلیها، هوای خنکی را میتوان در کابین شاهد بود؛ اما در پاسخ این عزیزان باید گفت که اولاً تمامی خودروها و بهخصوص شاسی بلندها به آن سرعتی که فکر میکنیم، فضای داخلی آنها و بهخصوص ردیف عقب آنها در گرمای سوزان آفتاب خنک نمیشود و ثانیاً تمامی خودروهای گرانقیمت وارداتی در کشور ما دارای سردکن صندلی بهویژه در بخش عقب خود نیستند و ثالثاً چرا باید خود و دیگر سرنشینان را چنین عذاب داد و بهجای صرف این همه هزینه اضافی، از همان آغاز پوشش خنکتری را برای صندلیهای خودرو گزینش نکرد؟ واقعاً پوششهای پارچهای استانداردی که در برخی از خودروهای گرانقیمت نصب شده است، چه عیب و ایرادی دارد که جایش را باید پوششهای چرمیای بگیرند که هم سریعتر گرما را جذب میکنند و هم نیاز به مراقبت بیشتری دارند و هم اینکه، باید دائماً دغدغه سرنشینانی را داشت که سهواً و یا عمداً، با ناخن و یا انواع و اقسام ابزار تیز و لبهدار به آن خسارت و آسیب نرسانند. آیا واقعاً پوششهای چرمی آنهم به رنگ تیره ارزش این همه گرفتاری و دردسر را دارند؟ چرا باید رفاه و آسایش سرنشینان را فدای تجملات ظاهری نمود؟
نکته جالب اینجاست که بسیاری از پوششهای چرمی موجود در خودروهای گرانقیمت وارداتی نه با استاندارد سازنده مربوطه، بلکه توسط دلالان در امارات و یا حتی در داخل کشور نصب و دوخته میشوند و حتی سیستم سردکن صندلیها نیز این گونهاند یعنی اکثرشان غیر استاندارد و از انواع نامرغوب هستند و این قضیه در بلندقامتتان کرهای و ژاپنی که بهصورت شخصی وارد میشوند، بیشتر مصداق دارد که البته بعد از خرید خودروی مربوطه مشتری بختبرگشته تازه پی میبرد که چه کلاه بزرگی بابت نصب برخی از آپشنهای نامرغوب سرش رفته است! ضمن اینکه، این پوششهای غیر استاندارد و نامرغوب چرمی سریعاً نیز فرسوده شده و خرج سنگینی را هم جهت تعویض و ترمیم روی دست مالکان خود میگذارند. درمجموع، پوششهای چرمی تیره به دلیل جذب سریع گرما، برای اکثر نقاط کشورمان چندان مناسب نیستند و بیشتر درخور مناطق سردسیر کشورمان هستند تا مناطق خشک و کویری.
خلاصه کلام، در اکثر مناطق کشورمان با آن آبوهوای گرم و خشکی که دارند، پوششهای پارچهای آنهم به رنگ روشن - که البته گرمای کمتری را هم در قیاس با پوششهای چرمی جذب میکنند - برای صندلیهای خودرو مناسبتر و معقولتر هستند.
سقف پانورامیک
سقف شیشهای پانورامیک امروزه به یک تجهیز نسبتاً مهم و حیثیتی در خودروهای گرانقیمت، بهویژه وارداتیها و در این میان، انواع بلندقامت بدل شده است. فقط کافی است که از بالای پلهای هوایی و یا ساختمانهای مرتفع شهر نگاهی به خودروهای در حال تردد در خیابانها بیاندازید تا ببینید که اکثر خودروهای گرانقیمت به این آپشن خاص مجهز هستند. این آپشن نیز چون صندلیهای چرمی نسبت وثیقی با شرایط آبوهوایی کشورمان دارد و کلاً در نقاط سردسیر مناسبتر است تا مناطق گرمسیر کشورمان. این درست است که سقف پانورامیک از جذابیت بصری فوقالعادهای برخوردار است و علیالخصوص در رنگهای سفید و نقرهای، خودرو را از آنچه هست بهمراتب جذابتر و دلرباتر میکند اما این تجهیز سخت پرطرفدار، نور بیشتری از خورشید را هم به داخل اتاق نفوذ میدهد و کابین خودرو را از آنچه هست گرمتر میکند.
حال پیش خودتان تصور کنید که ترکیب صندلیهای تیره چرمی با سقف پانورامیک آنهم در فصول گرم سال و در ترافیک سخت کلانشهرها، چه فضای عذابآوری را برای سرنشینان یک خودرو ایجاد میکند و اینکه چه حجمی از زمان باید هم صرف شود تا سیستم تهویه مطبوع خودرو داخل اتاق را به تمامی خنک نماید که وجود همین قضیه نیز در دراز مدت، استهلاک بالایی را متوجه کولر خودرو نموده و درعینحال، هزینه بالایی را جهت تعمیرات آن روی دست مالک خودرو میگذارد. از طرف دیگر، پرتاب اشیاء سخت و سنگین بر روی سقف شیشهای پانورامیک، دغدغه خاطری است که اکثر صاحبان این خودروها با آن مواجهاند زیرا که در صورت ایجاد هرگونه ترک و یا شکستگی مشهود در این سقف، باید کل آن را تعویض نمود و مثل سقفهای فلزی نمیتوان با صافکاری و نقاشی بخشی از آن، ایراد مربوطه را رفعورجوع کرد. نکته جالبتر اینکه طبق برخی از شنیدهها، سقفهای پانورامیک و حتی سانروف، در کشورهای اروپایی که عمدتاً آبوهوای معتدلی نیز دارند چندان پرطرفدار نیستند!
دوربین دید عقب در خودروهای کوچک
اخیراً دوربین دید عقب به گزینهای سخت محبوب نزد خریداران خودروهای وارداتی و حتی مونتاژ داخل درآمده است. در کمال شگفتی، دیده میشود که حتی خودروهای کوچکی مثل تویوتا یاریس هاچبک را نیز با این آپشن در نشریات و سایتهای اینترنتی آگهی داده میشود؛ اما در واقعیت امر و در دنیای مدرن، دوربین دید عقب بیشتر برای خودروهایی کاربرد دارد که از ابعادی نسبتاً بزرگ و یا طراحی خاصی برخوردارند و به سبب فرم بدنهشان، راننده بهتمامی جوانب پیرامونی خودروی خود اشراف کافی ندارد.
شاسی بلندها، پیکاپها و سدانهای بزرگ از زمره خودروهایی هستند که وجود دوربین دید عقب در آنها بهعنوان تجهیزی مکمل کمک بزرگی به راننده در هنگام پارک و یا حرکت رو به عقب میکند؛ اما با کمال شگفتی شاهدیم که در کشور ما دلالان زحمتکش و سختکوش! با سوءاستفاده از علائق مشتریان وطنی، این تجهیز را عمدتاً از انواع نامرغوب بازار تهیه کرده و بهطور دستی و غیر استاندارد در خودروهای هاچ بک و سدانهای کوچک هم نصب میکنند! آیا واقعاً پارک یک خودروی کوچک و نقلی اینقدر زحمت دارد که باید برای آن متوسل به دوربین دید عقب شد؟ به نظر بنده، در خودروهای کوچک و بهاصطلاح کامپکت، همان سنسور عقب گزینه مناسبتری است تا دوربین دید عقبی که نامرغوب و غیر استاندارد بوده و توسط افراد غیرمتخصص نصب شده است.