رشد بسیار سریع در خودروهای مدرن

دوشنبه 14 اسفند 1396 - 13:30
مطالعه 5 دقیقه
Speed-Yellow-Sapphire-Blue-Porsche-911-Turbo-S
یک مرسدس‌بنز GLK350 فورماتیک مدل ۲۰۱۱ را درنظر بگیرید. GLK خودرویی است که در نگاه اول، تمام تجهیزات و تکنولوژی‌هایی را که به آنها نیاز دارید، در...
تبلیغات

یک مرسدس‌بنز GLK350 فورماتیک مدل ۲۰۱۱ را درنظر بگیرید. GLK خودرویی است که در نگاه اول، تمام تجهیزات و تکنولوژی‌هایی را که به آنها نیاز دارید، در خود دارد. امّا اگر اندکی بیشتر به آن دقت کنید، متوجه برخی کمبودها می‌شوید. در واقع، تجربه رانندگی با یک GLK350 مدل ۲۰۱۱ به شما یادآوری می‌کند که چقدر خودروهای جدید، البته در دنیا، به‌سرعت پیشرفت می‌کنند و در مقابل، خودروهای مدل‌های سال‌های قبل، به سرعت به مدل‌هایی قدیمی بدل می‌شوند.

تقاضا برای بهبود مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست باعث شده، تا همچنان فشار لازم بر خودروسازان برای توسعه تکنولوژی‌ و پیشرفت‌ها در این زمینه حفظ شود. بر این اساس، سرعت عمل و مصرف سوخت در GLK مدل ۲۰۱۱ که پیشرانه قدیمی M272 مرسدس، 3.5 لیتری V6 با زاویه ۹۰ درجه در خود دارد، چندان رضایت‌بخش نیست و نرمیِ لازم را ندارد.

برای مدل ۲۰۱۳، GLK صاحب پیشرانه قدرتمندتر M276 با حجم 3.5 لیتر، V6 به صورت ۶۰ درجه شده و در عین حال، کیفیت آن به صورت قابل‌ملاحظه‌ای بالا رفته است. ضمن اینکه مصرف سوخت این خودرو نیز بر اساس داده‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، کاهش یافته است.

مدل جایگزین GLK، یعنی GLC که برای سال ۲۰۱۶ معرفی شده، با استفاده از یک موتور چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر، باز هم صرفه‌جویی در مصرف سوخت را نسبت به  GLK350 فورماتیک ۲۰۱۳ ارتقا داده است. این دو تغییر اساسی در پیشرانه، در عرض ۵ سال اتفاق افتاده است.

امَا این تنها سیستم پیشرانه نبود که قدیمی بودن آن در GLK احساس شد. در سیستم ناوبری، بسیاری از راه‌ها در نقشه وجود نداشتند. البته با پرداخت هزینه‌ای در حدود ۲۵۰ دلار می‌توان بروزرسانی نقشه این نسل از مرسدس را انجام داد، امّا گرافیک‌ها و اعلام صوتی آن در سر پیچ‌ها و جاده‌ها، شبیه به بازی‌های آتاری دهه ۱۹۸۰ است. به‌علاوه، هیچ‌گونه امکان پخش صوتی از طریق بلوتوث در GLK مدل ۲۰۱۱ وجود ندارد.

همین داستان، کمابیش در مورد خودروهای پرفورمنس نیز صدق می‌کند. درنظر بگیرید که برای رسیدن به یک خودروی پایه اسپورت آلمانی «موتور- عقب»، بدون آن که پول یک 911 GT3 را پرداخت کنید، به سراغ یک مدل جدید از یک پورشه 911 کاررا رفته‌اید. در این حالت، اگر مشخصات یک 911 کاررا T  را بخوانید، شاید تعجب کنید؛ با ۱۱ هزار دلار اضافه، شما صاحب یک خودروی سبک‌تر می‌شوید که نسبت دنده‌هایی پایین‌تر دارد و از امکاناتی چون دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق اسپورت PASM، صندلی‌های ارتقا یافته، چرخ‌های ۲۰ اینچی، غربیلک فرمان اسپورت و سیستم اگزوز اسپورت بهره می‌بَرَد. ارتقای سیستم تعلیق و دنده‌های با فاصله کمتر، و همچنین سایر آیتم‌های پر هزینه، چیزهایی هستند که در مدل استاندارد 911 کاررا وجود ندارد.

خودروها چیزی شبیه به «آیفون» را در ذهن‌ها تداعی می‌کنند. زمانی که شما فکر می‌کنید، جدیدترین و بهترین نمونه از آنها را در دست دارید، یک نسخه بهتر از آن با ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های جدیدتر وارد بازار می‌شود. البته همانند آیفون، باز هم برخی از این ویژگی‌های جدید، چندان کاربردی به نظر نمی‌آیند. اینکه وقتی یک «آیفون» جدید ارائه می‌شود و همگان به سمت  جدیدترین تکنولوژی جذب می‌شوند، امّا در عمل، هیچ‌ استفاده از آن نمی‌برند، واقعاً مایه تعجب است. همین موضوع را در حوزه خودرو نیز می‌توان یافت.

واقعاً چند درصد از دارندگان 911 کاررا، به فکر تجهیزات اضافه ارائه شده در 911 کاررا T هستند؟ یا به عبارت بهتر، چند مالک 911 کاررا را می‌شناسید که واقعاً تفاوت این دو را تشخیص دهند؟ اگر برخی هواداران خاص پورشه را که واقعاً عاشق رانندگی با محصولات این کمپانی هستند، کنار بگذاریم، بسیاری دیگر از خریداران، تنها به تصویر برند توجه می‌کنند و چندان به حسّ رانندگی دلبستگی ندارند. این موضوع برای تمام برندها صدق می‌کند، امّا ما هنوز هم به دنبال «جدیدترین» و «بهترین» در هنگام یک «خریدِ بزرگ» هستیم.

در نهایت، همه‌چیز بستگی به نوع خریدار و بودجه‌ای که می‌توانند برای خرید خودرو درنظر بگیرند، بستگی دارد. خودروهایی مانند 911 کاررا T و آخرین نسخه 911 GT3 با پکیج «تورینگ»، این تصوّر را در ذهن‌ها ایجاد می‌کنند که پورشه همیشه می‌تواند در هر نسل جدید از محصولاتش، ما را با خودروهایی بهتر شگفت‌زده کند. شاید خیلی‌ها به کیفیت فوق‌العاده مدل قدیمی 993 911  با سیستم خنک‌کنندگی هوا علاقه داشته باشند، امّا هیچ‌کس نمی‌تواند پرفورمنس و قابلیت‌های بالای نسخه اخیر 911 را کتمان کند.

امّا آیا این پیشرفت قرار است متوقف شود؟ آیا مدل جدید ۷۰۰ اسب‌بخاری 911 GT2 RS اوج عملکرد در یک 911 با پیشرانه احتراق داخلی خواهد بود یا باز هم پورشه تا قبل از آینده «هیبریدی – الکتریکی»، با چیزی بیشتر از این به میدان خواهد آمد؟ شاید بهتر است این سؤال را بپرسیم که آیا روند الکتریکی‌سازی می‌تواند تجربه بهتری برای مشتری و یا هواداران سرسخت دنیای اتومبیل ایجاد کند؟  تنها زمان است که به این قبیل سؤالات پاسخ خواهد داد.

منبع: automobilemag

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.