کدام برندها وفادارترین مشتریان را دارند؟!
بنا به گزارش میزان وفاداری مشتریان به برندها که توسط ادموندز منتشر شده و البته بیش از 13.9 میلیون معامله خودرویی از سال 2007 تا 2017 را بررسی کرده، مشتریان بیشترین وفاداری را به برندهای ژاپنی همچون تویوتا، سوبارو و هوندا داشتهاند. تکمیل کننده 5 رتبه اول لیست برندهای رم و شورولت با نرخ وفاداری 54 درصدی بودهاند.
اما درست در نقطه مقابل برندهای یاد شده سه برند کرایسلر، اسمارت و داج شاهد بیوفایی زیاد مشتریان خود بودهاند! دو رتبه دیگر نیز به مشتریان برندهای فیات و میتسوبیشی تعلق داشته است.
در طول یک دهه گذشته برخی برندگان و بازندگان پررنگ در صنعت خودرو ثبت شدهاند. سوبارو و مزدا صعودهای بزرگی در میزان وفاداری مشتریان داشته و کراس CX-5 مزدا بیشترین تعداد بازگشت دوباره مشتریان به این خودرو در بین تمامی خودروهای سال 2017 را ثبت کرده است.
اما بازندگان نیز برندهای کرایسلر و داج بودهاند. هر دو برند شاهد نصف شدن میزان وفاداری مشتریان خود در یک دهه گذشته بوده و بیوک نیز حال و روز خوشی ندارد زیرا میزان وفاداری مشتریان آن از 35 درصد سال 2007 به 29 درصد در سال 2017 رسیده است.
خریداران در کلاس خودروهای لوکس بیشترین وفاداری را به برندهای لکسس، آئودی و لندروور داشتهاند. پس از این سه برند، مرسدس، پورشه و بامو با فاصله کمی در تعقیب مدعیان هستند. کمترین میزان وفاداری مشتریان نیز در برندهای اینفینیتی، جگوار و ولوو گزارش شده است.
علاقه مصرفکنندگان به شاسی بلندها و کراس اوورها در این گزارش نیز مشهود بوده زیرا ادموندز میگوید میزان وفاداری مشتریان خودروهای سواری در 8 ساله گذشته به کمترین میزان رسیده است. خودروهای سواری تنها 36 درصد از سهم کل خودروهای جدید فروخته شده را به خود اختصاص دادند و به همین دلیل است که هوندا آکورد حتی با وجود پیشنهادهای فروش جذاب نیز با چالش مواجه است. دیگر یافته جالب توجه این گزارش پیشی گرفتن شاسی بلندها و کراس اوورها از پیکاپ تراک ها در بحث میزان وفاداری مشتریان بوده که برای اولین بار رخ داده است.
ادموندز میگوید برندهای گوناگون برای افزایش میزان وفاداری مشتریان خود باید طراحی عاطفیتر، محصولات شاسیبلند بیشتر و همچنین تاریخچه درخشانی از قابلیت اطمینان را داشته باشند.