قُرق نمایشگاه نیویورک توسط شاسیبلندها!
نمایشگاه خودروی نیویورک هم همانند هر نمایشگاه معتبر دیگری خبرساز شده است. اگرچه ما طرفدار سرسخت شاسی بلندها و کراس اوورها نیستیم اما باید اذعان کنیم اکثر اخبار مهم این نمایشگاه به قدبلندان صنعت خودرو اختصاص داشته است.
اگر امیدوار هستید که روند گرایش شدید به سمت شاسی بلندها و کراس اوورها متوقف یا کند شود باید بگوییم اینگونه نخواهد بود و این خودروها آمدهاند که بمانند و این لزوماً چیز بدی نیست. بنا به گزارشهای به دست آمده حدود 16 شاسیبلند مهم در نمایشگاه نیویورک سال جاری معرفی شدند. اگرچه نمیتوان دوباره اقدام به انتشار اخبار این خودروها کرد اما تویوتا راو 4، هیوندای کنا الکتریکی، جگوار اف پیس SVR، لینکلن آویاتور و مزراتی لوانته تروفئو از جمله مهمترین شاسی بلندهایی هستند که در این رویداد مهم پردهبرداری شدند.
شاید تویوتا راو 4 مدل 2019 را بتوان مهمترین خودروی این نمایشگاه دانست. سال پیش راو 4 به عنوان پرفروشترین خودروی غیر پیکاپ آمریکا دست یافت. ژاپنیها تعداد 407594 دستگاه از کراس اوور محبوب خود را فروخته و توانستند نیسان و هوندا را پشت سر بگذارند؛ به عبارت دیگر تویوتا قبلاً پرفروشترین محصولش را در دست داشته و واقعاً نیازی به ویرایش چیزی نداشتند اما خب این کار را انجام داند.
طراحان تویوتا در جدیدترین نسل راو 4 روشی خشن و گیرا را به کار برده و این کراس اوور را با خطوط تیز و بزرگ برگرفته از دیگر خودروها یعنی 4 رانر و تاکوما خلق کردهاند. چرا این موضوع اینقدر جالبتوجه است؟ خب راو 4 پیشروی کلاس خود بوده و حتماً میدانیم که نیسان و هوندا با دقت به این خودرو نگاه میکنند؛ و همانند همسایهای که منتظر هر اقدام شما بوده و میخواهد آن را تکرار کند، رقیبان تویوتا نیز طراحیهای خشن و با ابهت را معرفی خواهند کرد.
در هر حال این چیز خوبی است. کلاس کراس اوورها تغییرات دلچسبی را تجربه میکند. یکی دیگر از شاسی بلندهای مهمی که در نیویورک معرفی شد لینکلن آویاتور است.
شاید معرفی این خودرو برای برخی افراد شگفتآور باشد اما آویاتور یکی از زیباترین کانسپت هایی است که چند وقت اخیر دیدهایم. ساخت یک شاسیبلند زیبا که از نظر اکثر افراد جذاب باشد کار سختی است اما آویاتور بیشتر همسنگ خودروهایی چون رنجروور ولار که آنهم یکی از زیباترین خودروها میباشد است. اگر مشتریان به خرید بیشتر شاسی بلندها و کراس اوورها ادامه دهند شاید آویاتور نیز با استقبال بسیار خوبی مواجه شود.
جدیدترین کلاس خودرویی محدودی که کمپانیها به آن وارد شدهاند کلاس شاسی بلندهای بسیار سریع میباشد. خودروسازان معدودی دارای شاسی بلندهای پرفورمنس بوده و به نظر میرسد این لیست طویلتر میشود.
جگوار اف پیس SVR دیگر خودروی برجسته نمایشگاه نیویورک بود که از پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری سوپرشارژردار 542 اسب بخاری استفاده کرده و البته مزراتی نیز قلب آهنین ساخت فراری را در لوانته قرار داده است. لوانته تروفئو از پیشرانه 8 سیلندر 3.8 لیتری توئین توربو سود میبرد.
ماشین بازها شاید طرفدار شاسی بلندها و کراس اوورها نباشند و یک سدان یا کوپه اسپورت را ترجیح دهند اما همانگونه که نمایشگاه نیویورک نشان داد، این قدبلندان در حال تسلط بر همهچیز هستند. خودروهای خوشتیپ، خشن و سریع که میتوانند باب میل هر خریدار بالقوهای باشند...