سدانهای فوقالعادهی آمریکایی، خداحافظ!
شاید یک زمانی سدانهای چهار درب در بزرگراههای آمریکا حرف اول را میزدند اما آن روزها به سرعت سپری شدهاند. امروزه همه خودروها در حال بازنشسته شدن بوده و جای خود را به پیکاپ ها، کراس اوورها و شاسی بلندها میدهند؛ و هیچ نشانهای از تغییر این روند نیز به چشم نمیخورد.
بنا به دادههای منتشر شده توسط CNBC، طی 10 سال اخیر فروش محصولات سواری سه خودروساز بزرگ دیترویتی در آمریکا کمی بیشتر از تراک ها بوده است. این سهم 51 به 49 درصد بوده اما در پایان سال پیش همهچیز تغییر کرده است. هماکنون 35 درصد فروش دیترویتیها را خودروهای سواری تشکیل میدهد و 65 درصد باقی مانده نیز سهم تراک ها است.
تخمین زده میشود با روند کنونی، سهم فروش تراک ها (شامل پیکاپ، کراس اوور و شاسی بلندها) در سال 2022 به حدود 90 درصد برسد. موسسه LMC اتوموتیو پیشبینی میکند در خلال 4 سال آینده تراک ها سهم 84 درصدی از فروش داخلی جنرال موتورز خواهند داشت درحالیکه این سهم در فورد به 90 درصد خواهد رسید. فیات-کرایسلر نیز تقریباً بهطور کامل روی تراک ها تمرکز کرده و سهم فروش آنها به 97 درصد خواهد رسید.
دو دلیل عمده برای افزایش اقبال به تراک ها وجود دارد. از یک طرف قیمت سوخت در حال کاهش بوده و همین امر باعث میشود مشتریان نگرانی کمتری درباره مصرف سوخت خودروها داشته باشند. از طرف دیگر پیکاپ ها، کراس اوورها و شاسی بلندهای امروزی سواری بهتر و مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشینیان خود داشته و فاصله خود با خودروهای سواری را کمتر کردهاند.
این خودروها همچنین سود بیشتری برای سازندگان دارند. CNBC میگوید فورد، برای مثال، با فروش اکو اسپورت 4500 دلار سود بیشتری نسبت به فیستا به دست میآورد. به همین دلیل است که باید با فیستا خداحافظی کرده و منتظر معرفی نسل جدید برانکو باشیم.
البته تنها فورد نیست که دست به چنین اقدامی میزند. فیات-کرایسلر نیز در حال خروج از بازار خودروهای سواری بوده و تمرکز خود را روی تراک های سودده معطوف میکند. قبلاً با کرایسلر 200، داج دارت و وایپر خداحافظی کردهایم. هماکنون تراک هایی همچون رم 1500 و جیپ رانگلر جای این محصولات خاطرهانگیز را پر کردهاند. شورولت نیز در آینده هاچبک سونیک و سدان ایمپالا را بازنشسته خواهد کرد.
شاید افزایش بهای سوخت باعث شود خودروهای سواری بازهم گزینههای جذابتری باشند اما تا آن زمان تراک ها بهتر و بهتر خواهند شد و محصولات سواری آمریکایی شاید بازار کاملاً محدودی برای مشتریان خاص داشته باشند.