وضعیت تولید خودرو در سه ماه نخست سال 97
به گزارش پدال و به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در ۳ ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴/ ۹ درصد افزایش یافت. با این حال، برخلاف چند ماه اخیر که تیراژ ماهانه تولید خودرو صعودی بود، در خرداد امسال تولید انواع خودرو ۶/ ۱۹ درصد کاهش یافت. در این مدت تولید انواع خودرو از ۱۳۴ هزار و ۸۰۲ دستگاه در خردادماه سال گذشته به ۱۰۸ هزار و ۳۳۴ دستگاه کاهش یافت.
خردادماه امسال تولید انواع سواری نیز ۴/ ۲۰ درصد کاهش یافته و از ۱۲۷ هزار و ۸۵۹ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۱۰۱ هزار و ۷۹۱ دستگاه رسید. تولید انواع ون نیز نزولی بوده و با افت ۳/ ۱۹ درصدی از ۱۱۴ دستگاه در خرداد سال گذشته به ۹۲ دستگاه کاهش یافت. خرداد امسال تولید انواع وانت هم با کاهش ۶/ ۱۵ درصدی همراه بوده و از ۵ هزار و ۲۹۲ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۴ هزار و ۴۶۷ دستگاه رسید. در این مدت تولید انواع مینیبوس و میدلباس اما برخلاف سایر انواع خودرو افزایش یافته و با رشد ۶/ ۱۵۰ درصدی از ۸۳ دستگاه در خرداد سال گذشته به ۲۰۸ دستگاه افزایش یافت. با این حال تولید انواع اتوبوس نیز نزولی بوده و با افت ۱/ ۴۶ درصدی از ۱۴۱ دستگاه در خردادماه ۱۳۹۶ به ۷۶ دستگاه رسید. خردادماه امسال تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده اما صعودی بوده و با رشد ۵/ ۲۹ درصدی از ۱۳۱۳ دستگاه در خردادماه سال گذشته به یک هزار و ۷۰۰ دستگاه افزایش یافت. در سهماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با افزایش ۴/ ۹ درصدی همراه بوده و از ۳۰۷ هزار و ۶۶۶ دستگاه در سهماهه نخست سال گذشته به ۳۳۶ هزار و ۶۹۹ دستگاه افزایش یافت.
- اقدامات دولت برای آرام کردن بازار خودرو
در شرایطی که بازار خودرو کشور همچنان آشفته به نظر میرسد، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از سه اقدام دولت برای بازگشت آرامش به این بازار پرده برداشته است.
آنطور که منصور معظمی در گفتوگو با "ایرنا" عنوان کرده "اختصاص یک شناسه برای هر خریدار خودرو"، "الزام خودروسازان برای عرضه همه تولیدات به بازار" و "پیگیری از واردکنندگان برای ورود همه محصولاتی که روند قانونی ورود به کشور را طی کردهاند"، سه اقدام دولت برای آرام کردن بازار به شمار میروند. وی با اشاره به الزام خودروسازان به عرضه همه تولیدات خود به بازار، گفته که اتفاقاتی مانند تغییر نرخ ارز و تعرفههای گمرکی و همچنین حجم بالای نقدینگیهای سرگردان و البته فضاسازیهای روانی، سبب هجوم مشتریان به بازار خودرو شدهاند. اظهارات معظمی در شرایطی است که گفته میشد خودروسازان بخشی از تولیدات خود را احتکار و این موضوع دلیل اصلی افزایش قیمتها در بازار بوده است. مدیرعامل ایدرو در بخش دیگری از مصاحبه خود عنوان کرده تا این لحظه قراردادهای همکاری خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی، همچنان برقرار است و کارها طبق روال انجام میشود.
این گفته وی نیز در شرایطی است که بیشتر خودروسازان خارجی حاضر در کشور از جمله پژو و سیتروئن و هیوندایی و کیا اعلام کردهاند به دلیل خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها از نیمه مرداد امسال، از ایران خواهند رفت. همچنین رنو نیز اگرچه حرفی از رفتن نزده، اما از کاهش سطح فعالیتهای خود در ایران خبر داده است.
مدیرعامل ایدرو اما در ادامه اظهارات خود وعده افزایش تولید خودرو را در کشور طی سال جاری نیز داده است. به گفته وی، سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران تولید شد و برنامهریزی امسال، تیراژ یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاهی است.