لکسس، رضایتبخشترین برند خودرویی آمریکا
با توجه به دادههای به دست آمده میتوان گفت شاخص رضایت مصرفکنندگان 3.7 درصد افت داشته و به 79 امتیاز از 100 امتیاز رسیده است. این افت رضایت تقریباً در اکثر برندها رخ داده زیرا از 27 برند مورد بررسی 21 برند با کاهش میزان رضایت مشتریان دستوپنجه نرم کردهاند. همچنین مصرفکنندگان میگوید کیفیت و ارزش برندها نیز بدتر شده است.
خب بیایید نگاهی به آمار و ارقام بیندازیم. مصرفکنندگان بیشترین رضایت را از محصولات لکسس داشتهاند زیرا این برند ژاپنی امتیاز 84 را به دست آورده است. مرسدس هم با امتیاز 83 دومین برند با بیشترین رضایت مشتری بوده است. رتبهی سوم بهصورت مشترک بین هفت برند تقسیم شده و آئودی، بامو، هوندا، اینفینیتی، لینکلن، سوبارو و ولوو همگی 82 امتیاز کسب کردهاند.
اما سری هم به آخر جدول بزنیم که محصولات فیات-کرایسلر بازندهی بزرگ لقب گرفته و دو برند متعلق به این گروه خودروسازی در کف جدول جا خوش کردهاند. داج 74 امتیاز داشته و کرایسلر هم با 71 امتیاز قعرنشین این جدول است.
اگرچه شاخص رضایت اکثر برندها افت داشته اما برخی استثناهای قابلتوجه هم وجود دارد. برای مثال اینفینیتی بیشترین بهبود را نشان میدهد چراکه امتیاز این برند از 78 به 82 رسیده است. این برند لاکچری یکی از سه برندی است که عملکرد مثبتی را ثبت کرده است. شورولت و مرسدس نیز وضعیت مشابهی با اینفینیتی دارند.
نیسان و فولکسواگن بیشترین میزان افت رضایت مصرفکنندگان را دارند به گونهای که این شاخص برای هر دو برند 6 درصد کاهش را نشان میدهد. تکمیل کنندهی جمع بدترینها جیپ است که افت 5 درصدی شاخص رضایت را نشان داده است.
قیمتهای رو به افزایش خودروها میتواند روی میزان رضایت تأثیر داشته باشد زیرا قیمت متوسط خودروهای جدید امسال به رکورد جدید حدود 37 هزار دلار رسیده است. این موضوع مخصوصاً دربارهی محصولات کرایسلر صادق است زیرا مالکان این خودروها گفتهاند بدترین جایگاه ارزشی را دارند.
این مطالعه همچنین فهمیده که خریداران از نظر میزان مصرف سوخت یا تکنولوژیهای خودروها به اندازهی سال قبل راضی نیستند. مصرف سوخت بیشتر خیلی سورپرایز کننده نیست چراکه مشتریان همچنان به دنبال خرید کراس اوورها، پیکاپ و شاسی بلندهای بزرگ هستند.