مقایسه موتورسیکلتهای ماجراجویی KTM 390 ادونچر و رویال انفیلد هیمالیا
در نوامبر سال 2019 بود که KTM از جدیدترین عضو خانواده 390 رونمایی کرد. پس از موتورسیکلتهای RC و دوک، مدل جدید 390 ادونچر ظاهر شد که کامل کننده سهگانهی موتورسیکلتهای خیابانی کمحجم KTM میباشد. این موتورسیکلت با برخی از ویژگیهای جالب و هیجانانگیز معرفی شده است.
تنها یک موتورسیکلت کمحجم مشابه برای رقابت با KTM جدید وجود دارد. رویال انفیلد هیمالیا چهار سال پیش عرضه شده و به خاطر تواناییهای ماجراجویی جدی و قیمت پایین به محصولی محبوب تبدیل شده است. KTM مرغوب در مقایسه با رویال انفیلد چه عملکردی دارد؟ اینجا به دنبال یافتن پاسخ این سؤال هستیم.
رویال انفیلد هیمالیا 2020 | KTM 390 ادونچر 2020 | |
تک سیلندر 411 سیسی هوا خنک | تک سیلندر 373 سیسی آبخنک | پیشرانه |
5 سرعته | 6 سرعته | گیربکس |
25/32 | 43/- | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
15 | 14 | باک سوخت (لیتر) |
194 | 172 | وزن (کیلوگرم) |
4749 | 6199 | قیمت (دلار) |
با اینکه این دو موتورسیکلت در کلاس بایک های ماجراجویی کمحجم به رقابت میپردازند اما تقریباً شخصیتهای کاملاً متضادی دارند.
رویال انفیلد هیمالیا یک موتورسیکلت ماجراجویی پایه و اصلی است. این موتورسیکلت سرراست و راحت بوده و پیشرانه 411 سیسی هوا خنکش قدرت نه چندان جالب 25 اسبی را تولید میکند. علاوه بر قدرت پایین، وزن این موتورسیکلت نیز نسبتاً بالاست. ما از کلمه نسبتاً استفاده کردیم زیرا از نظر وزنی در قلمروی موتورسیکلتهای 600 تا 700 سیسی قرار میگیرد.
اما موضوع این است که پرفورمنس کند و وزن سنگینتر برای هیمالیا خیلی هم بد نشان نمیدهد. این بایک شما را با سرعت بالا به همهجا نمیرساند. اگر در زمان سفر به مشکلی فنی برخورد کنید احتمالاً خواهید توانست خودتان مشکل را رفع نمایید. همچنین برخلاف اکثر موتورسیکلتهای ماجراجویی موجود در بازار، صندلی انفیلد تنظیم ارتفاع مناسبی دارد.
در طرف دیگر ماجرا KTM 390 ادونچر قرار دارد که تمامی ویژگیهای خوب اتریشیها را در پکیجی کوچک و جمعوجور ارائه میکند. اگرچه قدرت 45 اسبی این موتورسیکلت خیلی زیاد به نظر نمیرسد اما برای چنین بایک کوچکی خوب بوده و شما به راحتی با آن کنار خواهید آمد.
افزودن چاشنی "هیجان بهتر است" به موتورسیکلتی 172 کیلوگرمی باعث میشود شما توانایی همهجارو بودن را داشته باشید. همچنین گیربکس 6 سرعته این موتورسیکلت در مقایسه با گیربکس 5 سرعته رویال انفیلد باعث میشود ادونچر نارنجی شما انعطافپذیری بیشتری در جاده داشته باشد.
KTM همچنین کمی آرامش بیشتری نسبت به هیمالیا داشته و از سیستم آبخنک، ABS و حالت سواری آفرود سود میبرد. هیمالیا هم به ABS دو کاناله مجهز است که البته میتوان آن را خاموش کرد.
محصولات ادونچر و آفرود KTM نیازی به معرفی ندارد. این موتورسیکلت اتریشی بارها و بارها در بحث آفرود خود را ثابت کرده و حداقل 18 بار برنده رالی داکار در بخش موتورسیکلتها بوده است؛ بنابراین با خیال راحت میتوانید بفهمید که نشان ادونچر روی بایک های این شرکت تنها برای دکور نیست. زمانی که KTM میگوید ادونچر پس واقعاً به دنبال ماجراجویی باشید.
البته که 390 ادونچر جدید هم مستثنا نیست. موضوع جالب اینکه اگرچه مدلهای تریل و مسابقهای این شرکت از سیستم تعلیق آفرود کامل استفاده میکنند اما در این بایک از سیستم تعلیق WP اپکس جادهای استفاده شده است. البته این امر باعث شده 390 ادونچر در مسافت های طولانیتر راحتتر باشد.
رویال انفیلد هیمالیا هم از زمان معرفی در سال 2016 تاکنون به خاطر تواناییهای خود معروف شده است. چندین کانال یوتیوب حتی از این موتورسیکلت برای گشتوگذار در سراسر دنیا استفاده کردهاند.
این موتورسیکلت در بحث سواری کمی سفت تر از KTM عمل میکند. این موتورسیکلت از چرخ های 21 و 17 اینچی کلاسیکی استفاده میکند که بیشتر در موتورسیکلتهای آفرود سنتی دیده شده است.
هر دو موتورسیکلت باک سوخت مشابهی دارند. این دو شرکت فعلاً میزان مصرف سوخت محصولات خود را اعلام نکردهاند و از این نظر باید به رسانههای تست کننده مراجعه کنیم. یکی از تست کنندهها میگوید KTM 390 ادونچر مصرف سوخت 3.6 تا 3.9 لیتری در هر صد کیلومتر دارد. به این ترتیب محصول KTM با یکبار سوختگیری میتواند مسافت 370 تا 400 کیلومتری را طی کند.
اما هیمالیا هم قبلاً بهطور متوسط مصرف سوخت 3.3 لیتر در هر صد کیلومتر را بر جای گذاشته است. به این ترتیب هیمالیا هم با یکبار سوختگیری میتواند مسافت حدود 450 کیلومتری را بپیماید.
علاوه بر شخصیتهای کاملاً متضاد، قیمت این دو موتورسیکلت نیز بسیار متفاوت است.
فرقی نمیکند که رویال انفیلد در آمریکا باشد یا در بازار داخلی خود یعنی هند، زیرا استراتژی بازاریابی این شرکت ساده است: ارائه بایک های ساده، پایه و برجسته و با قیمت مناسب. شما با پرداخت 4749 دلار میتوانید مالک هیمالیا شوید، مبلغی که پایینتر از قیمت نسخههای کارکرده برخی رقبا میباشد.
اما KTM 390 ادونچر قیمت 6199 دلاری دارد هرچند این اختلاف قیمت با توجه به ویژگیها و سیستمهای الکترونیکی بهتری توجیه میشود. همانگونه که قبلاً گفته شد هیمالیا از نظر تجهیزاتی خیلی دست پر نیست و حداقلهای لازم را برای سال 2020 ارائه میکند. KTM موتورسیکلت مجهزتری را عرضه کرده که یکی از آنها صفحهنمایش 5 اینچی و برنامه ارتباطی مای راید میباشد.
هر دو شرکت وسایل جانبی زیادی همچون کیف حمل وسایل، محافظها، گارد پیشرانه و... را ارائه میکنند.
هر دو شرکت KTM و انفیلد محصولاتی با تواناییهای ماجراجویی خوبی تولید کردهاند. اگر بیشتر در بزرگراهها تردد میکنید احتمالاً KTM 390 ادونچر را محصولی منعطفتر خواهید یافت. به لطف تجهیزات زیاد، KTM بایکی راحتتر برای سواری بوده و حس از دست دادن چیزی را منتقل نمیکند.
رویال انفیلد هیمالیا موتورسیکلتی خشن و تواناست اما شاید به خاطر پیشرانه کمتوانتر و گیربکس پایهتر کمی محدود به نظر برسد. بااینوجود اگر برای رسیدن به مقصد عجله ندارید میتوانید از انتخاب این موتورسیکلت مطمئن باشید.