احتمال برابر شدن هزینه تولید خودروهای الکتریکی و درونسوز تا سال 2024
تحقیقات بانک سرمایهگذاری UBS نشان میدهد که هزینه اضافی تولید خودروهای الکتریکی در مقایسه با خودروهای درونسوز میتواند تا سال 2022 به تنها 1900 دلار کاهش یابد و در سال 2024 نیز هزینه تولید هر دوی آنها باهم برابر باشد.
UBS با تحلیل باتریهای هفت کارخانه بزرگ تولید کننده باتری به این نتیجه رسیده است. دلیل موضوع یاد شده این است که باتریها یکچهارم تا دوپنجم کل هزینه یک خودروی الکتریکی را به خود اختصاص میدهند و در حال حاضر تقریباً به صورت انحصاری در شرکتهای شرق آسیا چون LG Chem و پاناسونیک ژاپن و CATL چین با هزینه بالا تولید میشوند.
UBS همچنین انتظار دارد سهم خودروهای الکتریکی از بازار تا سال 2025 و 2030 به ترتیب به 17 و 40 درصد برسد. در حال حاضر الکتریکیها نسبت به موارد مشابه با سوخت فسیلی گرانتر تمام میشوند. به عنوان مثال جگوار I پیس الکتریکی با قیمت 64,495 پوند فروخته میشود در حالی که قیمت پایه جگوار اف پیس بنزینی تنها 44,845 پوند است. فولکس گلف نیز قیمت پایه 20 هزار پوندی دارد در حالی که برای خرید مشابه آن یعنی ID.3 الکتریکی باید 10 هزار پوند بیشتر پرداخت کرد. این بانک همچنین میگوید تا سال 2022 احتمال دارد هزینه تولید باتریها به زیر 100 دلار به ازای هر کیلووات ساعت کاهش یابد که یک نقطه عطف مهم خواهد بود.
یکی از تحلیل گران این بانک میگوید: "دلایل زیادی برای خرید خودروهای درونسوز بعد از سال 2025 وجود نخواهد داشت." البته او میافزاید کاهش هزینه تولید باتریها تنها میخ خودروهای الکتریکی به تابوت خودروهای درونسوز نخواهد بود زیرا حذف منطق اقتصادی خرید خودروهای هیبریدی نیز روند استفاده از چنین خودروهایی را سریعتر خواهد کرد.
تصور بر این است که کاهش هزینه تولید باتری خودروهای الکتریکی باعث خواهد شد مشتریان سریعاً به این خودروها روی آورند. همین خودروها قبلاً در اروپا و چین نیز افزایش فروش خوبی را تجربه کردهاند. یکی از تحلیلگران مستقل صنعت خودرو نیز پیشبینی کرده فروش خودروهای هیبریدی و الکتریکی در اتحادیه اروپا به یک میلیون دستگاه در سال جاری برسد.