برای اولین بار در اروپا رخ داد: الکتریکیها پرفروشتر از دیزلیها!
تقاضا برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی در اروپا برای اولین بار در تاریخ بیشتر از خودروهای دیزلی بوده است. دادههای جاتو دینامیک نشان میدهد از هر 4 خودروی فروخته شده در ماه سپتامبر یکی از آنها از نوع هیبریدی، پلاگین هیبریدی یا الکتریکی بوده و از طرف دیگر فروش خودروهای دیزلی با کاهشی تاریخی روبرو بوده است.
اگرچه فروش خودروهای جدید در 27 کشور اروپایی فقط رشد 1.2 درصدی را در ماه سپتامبر تجربه کرده اما در همین حال حدود 1.3 میلیون دستگاه خودرو به فروش رفته و تقاضا برای خودروهای الکتریکی شده نیز با رشد 156 درصدی نسبت به ماه سپتامبر 2019 روبرو بوده است. برای اولین بار بیش از 300 هزار دستگاه خودروی هیبریدی و الکتریکی در یک ماه به فروش رفته و این دومین بار است که چنین خودروهایی بیش از 20 درصد فروش خودرو در اروپا را به خود اختصاص میدهند.
در همین زمان بازار خودروهای دیزلی نیز افت داشته و رکورد جدیدی ثبت کرده به گونهای که سهم دیزلیها از بازار اروپا در ماه سپتامبر به 24.8 درصد کاهش یافته است. دقیقاً 10 سال پیش خودروهای دیزلی سهم 50 درصدی از بازار داشتند و سهم خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز زیر 1 درصد بود.
خودروهای هیبریدی و هیبریدی ملایم سهم بالایی از فروش خودروهای الکتریکی شده را داشته و رشد فروش آنها برابر با 124 درصد بوده است. همچون همیشه تویوتا و لکسس 32 درصد از این بازار را به خود اختصاص دادهاند درحالیکه فورد، سوزوکی و بامو نیز سهم مناسبی داشتهاند. فورد پوما که 69 درصد فروشش از نوع نسخههای هیبریدی ملایم بوده عنوان سومین شاسیبلند محبوب قاره همیشهسبز را به خود اختصاص داده و فیات 500 نیز پرفروشترین خودروی شهری بوده است.
تسلا در بازار خودروهای تمام الکتریکی حرف اول را میزند هرچند میزان فروش آن افت 5 درصدی داشته است. رقبایی همچون فولکسواگن و رنو نیز رشد فروش 352 و 211 درصدی را بر جای گذاشتهاند. گفته میشود گروه فولکسواگن که شامل برندهایی همچون اشکودا، سئات و خود فولکسواگن است هماکنون پرفروشترین الکتریکی ساز قاره اروپا بوده درحالیکه مرسدس بنز نیز سهم 22 درصدی از بازار خودروهای پلاگین هیبریدی را به خود اختصاص داده و پیشروی بازار است.
پرفروشترین خودروی تمام الکتریکی هم تسلا مدل 3 با فروش 15702 دستگاهی بوده است. پرفروشترین خودروی پلاگین هیبریدی نیز مرسدس بنز A کلاس میباشد. تویوتا کرولا نیز به همین منوال پرفروشترین خودروهای هیبریدی و هیبریدی ملایم بوده است.
فلیپ مانوز تحلیلگر جهانی جاتو دینامیک میگوید:
سرانجام روی برگردانی از خودروهای درونسوز و رفتن به سوی خودروهای الکتریکی شده رخ داد. اگرچه بخش اعظم این موضوع به سیاستهای دولتی و مشوقها مربوط میشود اما مصرفکنندگان نیز آمادهی پذیرش تکنولوژیهای جدید شدهاند. همانند اتفاقی که برای شاسی بلندهای فولکسواگن افتاد، این خودروساز کمی دیر وارد بازار الکتریکیها شد اما محصولات رقابتی آن به سرعت سهم خود از بازار را به دست آوردهاند.