نتایج مطالعه رضایت سرویس نمایندگی جی دی پاور
هیچکسی حضور در نمایندگیهای خودرویی را به خاطر تعمیر خودروی خود دوست ندارد اما برخی خودروسازان تجربه بسیار بهتری را برای مصرفکنندگان به وجود میآورند و این یکی از موضوعات تحقیق و مطالعه سالانه جی دی پاور است. این موسسه مشهور میگوید پورشه و مینی در سال 2021 بیشترین امتیاز را در شاخص سالانه سرویس مصرفکنندگان به دست آوردهاند.
همچنین جی دی پاور میگوید رضایت کلی مشتریان از حضور در نمایندگیها با رشد 10 امتیازی نسبت به سال 2020 به رقم 847 رسیده است. این شاخص یک عدد 1000 امتیازی است و برای ششمین سال پیاپی شاهد رشد آن هستیم. البته باید خاطرنشان ساخت این مطالعه روی خودروهایی با سن 1 تا 3 سال تمرکز داشته و معمولاً این خودروها دارای گارانتی کارخانهای هستند. همچنین افزایش رضایت مشتریان با کاهش اندک میزان مراجعه کلی به نمایندگیها همراه شده که نسبت به سال 2020 کاهش 6 درصدی را نشان میدهد.
موضوع عجیب اینکه جی دی پاور میگوید مالکان خودروهای الکتریکی به اندازه مالکان خودروهای درونسوز از مراجعه به نمایندگیها رضایت ندارند. رضایت کلی خودروهای الکتریکی 76 امتیاز کمتر بوده و این در حالی است که معمولاً چنین خودروهایی کمتر نیازمند سرویس در نمایندگی هستند. البته جی دی پاور میگوید حضور کمتر در نمایندگی باعث میشود شانس تأثیرگذاری مثبت روی مالک کمتر شود. همچنین دورهای سرویس خودروهای الکتریکی نیازمند تعمیرات سختتری است. این فاکتورها میتوانند دلایل محتمل برای کاهش امتیاز خودروهای الکتریکی باشند.
اما در بحث رتبهبندی خودروسازان جزئیات محاسبه امتیازات ذکر نشده است. هرچند برندهای جداگانه در دو بخش لوکس و رده میانی دسته بندی شده و همانگونه که گفته شد رتبهبندی بر اساس شاخص 1000 امتیازی صورت گرفته است.
پورشه در بخش لوکسها با امتیاز 899 رتبه اول را به دست آورده و پس از آن نیز برندهای لکسس و اینفینیتی با امتیازهای 895 و 887 قرار دارند. خودروسازان آمریکایی کادیلاک و لینکلن تکمیل کننده 5 برند لوکس اول هستند. این دو خودروساز به ترتیب 883 و 872 امتیاز به دست آوردهاند.
در بخش برندهای رده میانی مینی با امتیاز 864 رتبه اول را کسب کرده و پس از آن نیز بیوک و میتسوبیشی با امتیازهای 859 و 857 قرار دارند. جی ام سی به همراه کیا نیز تکمیل کننده این لیست بوده و امتیازهای آنها برابر با 856 و 855 میباشد.
مطالعه جی دی پاور شامل خودروهای خریداری و لیزینگ شده در مدلهای 2018 تا 2020 بوده و بر پایه پاسخهای بیش از 62 هزار مالک خودرو گردآوری شده است.