بازار خودروی اروپا همچنان متأثر از عواقب همه‌گیری کرونا

یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1400 - 14:30
مطالعه 4 دقیقه
2021-VW-Golf_o
اخیراً گزارش فروش سه‌ماهه اول 2021 خودروسازان مختلف منتشر شده و شاهد ثبت رشدهای دو رقمی و سودهای زیاد بوده‌ایم اما واقعیت این است که این آمار و...
تبلیغات

اخیراً گزارش فروش سه‌ماهه اول 2021 خودروسازان مختلف منتشر شده و شاهد ثبت رشدهای دو رقمی و سودهای زیاد بوده‌ایم اما واقعیت این است که این آمار و ارقام در مقایسه با عملکرد سال 2020 خوب به نظر می‌رسند، سالی که کرونا همه را زمین‌گیر کرده بود. در واقع فروش خودروهای جدید ماه مارس در اروپا به جز سال پیش به کمترین میزان از سال 2013 تاکنون رسیده است.

اگرچه فروش خودروها در ماه مارس رشد 63 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2020 داشته اما وقتی این آمار را با پیش از دوران همه‌گیری کرونا مقایسه کنید تصویر مثبتی را مشاهده نخواهید کرد. شایان‌ذکر است فروش خودرو در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال 2019 افت 22 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین فروش خودروهای جدید در اروپا طی سه‌ماهه اول امسال پایین‌ترین میزان از سال 1986 تاکنون بوده هرچند یک استثنا وجود دارد و آن‌هم سال 2020 است. به نظر می‌رسد اروپا هنوز هم از اثرات همه‌گیری کرونا رنج می‌برد بنابراین این میزان فروش و افت آن نسبت به سال‌های پیش قابل‌درک است؛ اما هنوز راه زیادی در پیش است.

فلیپ مانوز تحلیلگر جهانی جاتو دینامیک می‌گوید:

بازار خودروی اروپا هنوز هم با رسیدن به آمار پیش از کرونا فاصله دارد و دولت‌ها باید اقدامات بیشتری برای کمک به رشد فروش و بازگرداندن اعتماد مصرف‌کنندگان انجام دهند.

البته همه اخبار منتشر شده در این زمینه منفی نیستند. از آنجایی که فروش خودروهای درون‌سوز کاهش یافته، خودروهای هیبریدی و الکتریکی با استقبال بیشتری روبرو شده‌اند و سرمایه‌گذاری خودروسازان در این تکنولوژی جدید را پاسخ داده‌اند.

خودروهای تمام الکتریکی همچنان به افزایش سهم خود از بازار در سال 2021 ادامه می‌دهند. این خودروها در مارس 2019 تنها سهم 3.4 درصدی از بازار اروپا را داشتند که این رقم در سال پیش به 9.7 درصد رسید و حالا به 16 درصد افزایش یافته است.

مانوز می‌افزاید:

"مصرف‌کنندگان به خودروهای الکتریکی جامع‌تر و رقابتی‌تر روی خوش نشان می‌دهند. البته از آنجایی که این خودروها معمولاً گران‌تر از مدل‌های درون‌سوز هستند بنابراین تأثیر مثبت آن‌ها هنوز به‌طور کامل عیان نشده است.

اگرچه اکثر خودروهای الکتریکی هنوز فروش کمتری نسبت به مدل‌های درون‌سوز دارند اما تسلا مدل 3 با فروش 2600 دستگاهی جزو محبوب‌ترین خودروهای قاره همیشه‌سبز بوده است.

شاسی بلندها نیز به همراه الکتریکی‌ها با استقبال فزاینده‌ای در اروپا روبرو هستند. در مارس 2019 این خودروها سهم 36.8 درصدی از بازار داشتند که این میزان در مارس 2020 به 39.9 و در مارس امسال به 45 درصد رسیده است.

مانوز می‌گوید:

موفقیت خودروهای الکتریکی و شاسی بلندها به خوبی نشان می‌دهد تقاضای خریداران به زودی به سمت شاسی بلندهای الکتریکی معطوف خواهد شد و این امر می‌تواند یکی از موارد اصلی حرکت رو به جلوی صنعت خودرو باشد.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.