پرسروصداترین خودروهای امروزی
ساخت خودروهای پرسروصدا کار سختی نیست اما اینکه صدای خودرو خوشایند و جذاب باشد، موضوع دیگری است. خودروهای اسپرت معمولاً صداهایی پرطنین و غرشی ترسناک تولید میکنند که شاید در کوتاه مدت بسیار جذاب باشند. در عین حال برای خودروهایی که بهصورت روزانه استفاده میکنیم یا در مسافرتها نیاز به آرامش و سکوت داریم. این چالشی است که مدافعان و مخالفانی را برای صدای بلند خودروها به صف میکند.
در اینجا میخواهیم پرسروصداترین خودروها را در سگمنت های مختلف به شما معرفی کنیم. این خودروها از نوع استاندارد کارخانه بوده و مطابق استاندارهای زیستمحیطی و صدا میباشند. اندازهگیری سطح صدا در سه حالت درجا، با سرعت کروز 113 کیلومتر بر ساعت و تخته گاز صورت گرفته است.
توجه داشته باشید که سطح فشار صدا که برحسب دسیبل اندازهگیری میشود همان بلندی صدا نیست. بلندی صدا چگونگی درک انسان از صدا است و این موضوعی ذهنی است درحالیکه سطح فشار صدا، تغییر فشار اتمسفریک محیط ناشی از امواج صوتی مشخص است. این دو موضوع با هم مرتبط هستند اما در عین حال نمیتوان آنها را بهجای هم به کار برد. در این آزمونها ما بالاترین میزان سطح فشار صدا برحسب دسیبل را بهعنوان معیار در نظر گرفتهایم.
کانورتیبل: مکلارن 720S اسپایدر (99 دسیبل)
این سوپراسپرت زیبا مدل 2019 در زمان باز بودن سقف میتواند تمام صدای موتور V8 توربوی خود را به گوش سرنشینان برساند. اگر نسخه کوپه را خریداری کنید 4 دسیبل صدای کمتری خواهید شنید. باوجود عملکرد جذاب در پیست و جاده، بهتر است مراقب گوشهایتان نیز باشید.
کوپه: پورشه 911 GT3 RS مدل 2016 (108 دسیبل)
پورشه مسابقهای ما در حالت درجا صداهای متنوعی تولید میکند اما زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار دهید تا موتور شش سیلندر بوکسر 4 لیتری آن از خواب بیدار شده و به دور 8800 برسد، برگهای درختان خواهند ریخت.
هاچبک: مینی جان کوپر GP (93 دسیبل)
این یک هاچبک کوچک برای ایجاد شگفتیهای بزرگ است. نعره آن در زمان رسیدن به رد لاین، خودروهای اسپرت را هم میترساند. با شتاب صفر تا 96 در 4.7 ثانیه، سریعترین خودروی دیفرانسیل جلویی است که تاکنون دیدهایم. هرچند این سبک و سروصدا برای چنین خودرویی افراطی به نظر میرسد و پس از یک رانندگی طولانی با آن باید به یک پزشک مراجعه کرد.
وانت: فورد F150 رپتور (88 دسیبل)
رم TRx 1500 با قدرت 702 اسب بخار، همه تصورات از پیکاپهای پرفورمنس را جابجا کرد اما لااقل در یک موضوع هنوز در پشت سر فورد F-150 رپتور قرار دارد. فورد با تولید 8 دسیبل صدای بلندتر از رقیب خود هنوز قلدری خود را به رخ میکشد. با آمدن رپتور مدل R در سال 2022 باید یک پیکاپ پرسروصداتر را هم انتظار داشته باشیم.
سدان: مرسدس ایامجی CLA35 مدل 2020 و CLA45 فورماتیک مدل 2017 (مشترکا 88 دسیبل)
این دو خودرو به جز در قیمت و مقداری تنظیمات موتور در همه چیز مشترک هستند. یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژر که در مدل CLA35 میتواند 302 اسب بخار قدرت و در مدل CLA45 تا 382 اسب بخار قدرت تولید کند چنین صدای پرطنینی ایجاد میکند.
سدان: مرسدس AMG C43 (88 دسیبل)
این مرسدس مدل 2019 با موتور 6 سیلندر V شکل 3 لیتری و توربوی خود که 385 اسب بخار قدرت دارد به طرز عجیبی پرسروصداتر از مدل C63 S با موتور 4 لیتری V8 و قدرت 503 اسب بخاری است.
سدان: بامو 840i گرن کوپه (88 دسیبل)
درست است که باواریایی ها آن را گرن کوپه مینامند اما همچنان میتوان آن را در زیر شاخه سدانها قرار داد. صدای این ماشین از یک موتور 3 لیتری شش سیلندر خطی توربو تولید میشود که 335 اسب بخار نیرو دارد. در اینجا هم مدلهای قدرتمندتر هشت سیلندر M850i با قدرت 523 اسب بخار وجود دارند که البته کابین ساکتتری دارند.
استیشن: رنجروور ولار SV اتوبیوگرافی (89 دسیبل)
اینکه قبول کنید این خودرو یک استیشن است یا نه، موضوع دیگری است اما در اینجا موتور V8 آن با حجم 5 لیتر و مجهز به سوپرشارژر بهترین صدا را تولید میکند. شتاب صفر تا 96 در 3.8 ثانیه برای این خودروی بزرگ هم ترسناک خواهد بود.
تارگا: شورولت کوروت ZR1 مدل 2019 (99 دسیبل)
از زمان آزمایش این خودرو، کوروت یک نسل عوض کرده است. با این وجود موتور V8 سوپرشارژر 755 اسب بخاری آن بلندترین صدایی که در یک خودروی تارگا شنیده شده را تولید میکند.
ون: مرسدس بنز اسپرینتر 3500xd مدل 2019 (84 دسیبل)
بسیاری از خودروهای این لیست، صداهای بلند با اهداف تولید هیجان و لذت دارند اما در این خودروی باری، موتور دیزلی 3 لیتری شش سیلندر سمفونی بلندی از اصوات غیر دلنشین تولید میکند که از یک خودروی ون انتظار نمیرود و بهزودی روان راننده را پریشان خواهد نمود.