معرفی سبک‌ترین و سنگین‌ترین خودروهای الکتریکی

سه‌شنبه 2 شهریور 1400 - 11:30
مطالعه 4 دقیقه
audi-etron
امروز نگاهی خواهیم داشت به وزن خودروهای الکتریکی! این دسته از خودروها معمولاً به خاطر مجموعه باتری‌های خود سنگین‌تر از نمونه‌های معادل درون‌سوز هستند.

داده‌های متنوع گرداوری شده توسط Bjørn Nyland نتایج جالبی دربر داشته است. او وزن خودروها را از منابع مختلف به دست آورده و سپس آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده است. البته هنوز خودروهای الکتریکی سنگین‌وزن‌تری همانند هامر الکتریکی در راهند و خودروهایی هم هستند که هنوز به بازار معرفی نشده‌اند یا تازه معرفی شده‌اند و در این آمار حضور ندارند. تا جایی که ما می‌دانیم در تمامی موارد وزن خودرو شامل وزن راننده هم می‌باشد. در ویدئوی منتشر شده می‌توانیم نمونه‌ای از این موضوع را درباره هیوندای آیونیک 5 ببینیم.

سنگین‌وزن‌ترین خودروی این لیست حدود 70 خودرویی مرسدس بنز EQV است که به عنوان یک ون مسافری و لوکس حدود 3 تن وزن دارد. شاسی‌بلند آئودی E-Tron نیز با وزن 2720 کیلوگرمی در رتبه بعدی قرار گرفته و دیگر شاسی‌بلند لوکس بازار یعنی مرسدس بنز EQC نیز با وزن 2620 کیلوگرمی خود جزو سنگین‌وزن‌های بازار است.

در کل بیش از یک‌سوم خودروهای الکتریکی حاضر در این لیست وزنی بالاتر از 2 تن دارد و بنابراین وزن متوسط این خودروها حدود 1940 کیلوگرم برآورد شده است. تنها 7 خودروی الکتریکی با وزن زیر 1500 کیلوگرم در لیست وجود داشته درحالی‌که بیش از نیمی از خودروها هم وزن بین 1500 تا 2000 کیلوگرم دارند.

این یک مشکل بزرگ برای خودروهای الکتریکی است زیرا خودرو هر چقدر سنگین باشد راندمان کمتری دارد و این امر مستقیماً روی شعاع حرکتی‌اش تأثیر می‌گذارد. موضوع تنها این نیست زیرا خودروهای سنگین‌تر قیمت بالاتری هم دارند چراکه باید از ترمزها، سیستم تعلیق، رینگ و لاستیک و... بزرگ‌تر و بهتر استفاده کنند که این موارد همواره هزینه‌بر هستند. در کل خودروهای سنگین میانه خوبی با محیط‌زیست ندارند.

با توجه به نتایج و داده‌ها می‌توان گفت فضای زیادی برای بهبود و کاهش وزن خودروها وجود دارد. یکی از این راه‌حل‌ها می‌تواند استفاده از باتری‌هایی با تراکم انرژی بالاتر باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.