افزایش قابلتوجه قیمت متوسط خودروهای کامپکت اروپا طی سالیان اخیر
به نظر میرسد افراد منتقد به قیمت بالای خودروهای جدید حق دارند زیرا مقایسه مستقیم قیمت متوسط خودروها در اروپا مؤید همین موضوع است. گزارش منتشر شده توسط یکی از وبسایتهای خودرویی آلمانی نشان میدهد قیمت متوسط خودروهای کلاس C اروپا از سال 2002 تا 2020 رشد 63 درصدی داشته درحالیکه این افزایش قیمت برای خودروهای کلاس B در همان بازه زمانی برابر با 59 درصد بوده است. از جمله دلایل این افزایش قیمت میتوان به تجهیزات ایمنی و تکنولوژیهای بیشتر در خودروهای مدرن، استفاده از قوای محرکه الکتریکی شده و سلیقه مشتریان در انتخاب تریم های گرانتر اشاره کرد.
دادههای جاتو دینامیک نشان میدهد قیمت متوسط خودروهای هاچبک کلاس C (فورد فوکوس، اوپل آسترا، پژو 308، رنو مگان، تویوتا کرولا، فولکسواگن گلف و...) از 18400 یورو در سال 2002 به 30 هزار یورو در سال 2020 رسیده که رشد 63 درصدی را نشان میدهد. اگر خودروهای الکتریکی را کنار بگذاریم، قیمت خودروهای درون سوز در همین مدت 53 درصد بیشتر شده است.
اگرچه این افزایش قیمت قابلتوجهی محسوب میشود اما بحث تورم در نظر گرفته نشده است. با در نظر گرفتن تورم میتوان گفت مبلغ 18400 یوروی سال 2002 معادل حدود 24756 یورو در سال 2020 میباشد که بازهم نشان دهنده افزایش 21 درصدی قیمت متوسط خودروهای کامپکت میباشد.
هزینههای توسعه خودروهای مدرن بالاتر از هزینههای دو دهه پیش میباشد. خودروسازان به شدت در حال تلاش برای هماهنگی با قوانین آلایندگی سختگیرانه هستند. اگر نرمافزارها و سختافزارهای موردنیاز برای سیستمهای گوناگون و همچنین حسگرها و دوربینها را نیز در نظر بگیرید، فهمیدن اینکه چرا قیمت خودروهای جدید رو به افزایش است سخت نخواهد بود.
دیگر فاکتور مهم علاقه مشتریان به خرید نسخههای گرانتر هر خودرو نسبت به سالهای پیش میباشد. جاتو دینامیک میگوید استفاده گسترده از شرایط لیزینگی باعث شده تریم های فول جذابیت بیشتری برای خریداران داشته باشند زیرا تجهیزات بیشتر تفاوت زیادی در مبلغ اقساط پرداختی ایجاد نمیکند.
اگر نگاهی به فولکسواگن گلف پرفروش داشته باشید خواهید دید قیمت متوسط این خودرو بین سالهای 2002 تا 2010 رشد 22 درصدی داشته و در بازه زمانی 2010 تا 2020 این افزایش برابر با 37 درصد بوده است.
قیمت سوپرمینی های کلاس B نیز رشد مشابهی داشته است. در کل خودروهای کلاس B (فولکسواگن پولو، فورد فیستا، اوپل کورسا، تویوتا یاریس، رنو کلیو و...) 59 درصد گرانتر شده و قیمت آنها از 13 هزار یوروی سال 2002 به 21 هزار یورو در سال 2020 رسیده است. برای مثال قیمت متوسط فولکسواگن پولو با افزایش 18 درصدی بین سالهای 2002 تا 2010 و افزایش 35 درصدی بین سالهای 2010 تا 2020 روبرو شده است.
با توجه به کنار رفتن تدریجی خودروهای درون سوز در سالهای آینده انتظار میرود این افزایش قیمت خودروها ادامه داشته باشد. پیشبینیها نشان میدهند خودروهای الکتریکی در سال 2027 و به لطف مقیاس اقتصادی و کاهش هزینههای تولید باتری ارزانتر از خودروهای درون سوز خواهند بود.