کوپههای اقتصادی، کلاسی محبوب که دیگر اثری از آن پیدا نیست!
درحال سالهای اخیر شاهد شکست سدانها و استیشنواگنها دربرابر کلاس محبوب کراساوورها بودهایم. چیرگی کراساوور به اینجا ختم نمیشود و یکی از محبوبترین کلاسهای خودرویی گذشته، کوپههای اقتصادی، نیز زیر سایه آن قرار گرفته است. در قیمتهای بالای 80 هزار دلار بهراحتی میتوان یک کوپه با کیفیت و سواری مناسب پیدا کرد اما در قیمتهای پایین چنین خبری نیست. به این حال، 30 سال گذشته داستان چیزی دیگری بوده است.
آکورا
زمانی که هوندا برای نخستینبار در 1986 آکورا را در آمریکا بنا نهاد، کوپه مشهور اینتگرا (که چندی پیش نسل جدید آن رونمایی شد) را تولید میکرد. مدل RSX این خودرو برای 20 سال حافظ نام و یاد آکورا بود تا سرانجام در سال 2006، تولید آن متوقف شد. درست است که بازگشت این نام خاطرهانگیز اتفاق خوبی به شمار میآید اما این نسل از اینتگرا، فقط یک سدان 5 در با بدنهای لیفتبک است.
آئودی
آئودی در سال 1991 تولید مدل کوپه خود را متوقف کرد. با وجود اینکه این برند همچنان مدلهای مشهور TT و A5 کوپه را تولید میکند اما تداوم این تولید برای آینده، کمی دور از انتظار است. برخی شایعات میگویند که احتمالا خودروی دیگری جایگزین مدل کمفروش TT نشود و آئودی کوپه خود را به شکل یک «کراساوور» تولید کند!
بامو
غول باواریا در سال 1992 دو مدل کوپه را به جهان معرفی کرد: سری 3 و سری 8. هرچند هردوی این نامها امروزه در خط تولید بامو به زندگی خود اداه میدهند اما نمیتوان هیچ یک از آنها را خودرویی مقرونبهصرفه دانست. با این همه، بر همگان روشن است که این اسپورتساز آلمانی با ارائه مدلهای سری 2 و سری 4، نسبت به 30 سال گذشته خودروهای کوپه بیشتری را تولید میکند.
بیوک
برخی تصور میکنند که بیوک تولید کوپههای خود را در دهه 80 میلادی و با مدلهای گرند نشنال و GNX به اتمام رساند اما حقیقت ندارد؛ این خودروساز آمریکایی در دهه 90 مدل اسکایلارک را معرفی کرد. طراحی این خودرو بهقدری ناامیدکننده بود که برخی از طرفداران آرزو میکردند ایکاش گرند نشنال آخرین کوپه بیوک میبود. مدل Reatta نیز در سال 1991 به خاطره تبدیل شد اما اسکایلارک تا سال 1997 در خط تولید حضور داشت. هماکنون این برند به تولید شاسیبلندها و کراساوورها روی آورده است.
شورولت
شورولت مونتیکارلو در سالهای بین 1988 و 1995 تولید میشد. خریداران شورولت امکان انتخاب میان دو نسخه دیفرانسیل جلو کاوالیر و بِرِتا و نسخه دیفرانسیل عقب کامارو را نیز در کنار آن داشتند. امروزه هرچند شورولت دیگر مدلهای کاوالیر و برتا را تولید نمیکند اما کامارو حرکت کامارو هنوز به قوت خود باقی است.
دوج
دوج چلنجر با سبقت گرفتن از فورد موستانگ، هماکنون بهعنوان پرفروشترین خودروی عضلانی آمریکایی شناخته میشود؛ این نکته با توجه به اینکه در سال 1992 خبری از این مدل نبود کمی جالب بهنظر میرسد. این خودروساز آمریکایی مشهور بهجای چلنجر دو کوپه دیفرانسیل جلو دیتونا و استلث را تولید میکرد. دیتونا براساس پلتفرم K-Car کرایسلر ساخته میشد و استلث (به معنای پنهان) هم در واقع همان میتسوبیشی 3000GT/GTO با نشان دوج بود.
میتسوبیشی، ایگل و پلایموث
سه شرکت میتسوبیشی، پلایموث و ایگل تصمیم گرفتند تا نشان خود را روی خودروی کوپه ساختهشده توسط دایموند استار موتور بزنند. میتسوبیشی تنها برندی است که در این میان دوام آورد و آن هم دیگر هیچ کوپه ارزانی را تولید نمیکند. مدل مشهور اکلیپس نیز هماکنون بهشکل یک کراساوور پنج در به فروش میرسد.
فورد
فورد همانند رقبایش دوج و شورولت، دو کوپه متفاوت را در سال 1992 به فروش میرساند. این شرکت با استفاده از شاسی مزدا 626 مدل دیفرانسیل جلوی پراب را توسعه تولید میکرد. در کنار آن شاهد عرضه موستانگ نیز بودهایم. این خودروساز هنوز هم پس از گذشت 30 سال موستانگ را در انواع نسخههای گوناگون تولید کرده و به فروش میرساند. به گفته وبسایت فورد، موستانگ تنها خودروی واقعی این شرکت است.
ژئو و ایسوزو
ژئو نخستین تلاش جنرالموتورز در سال 1990 برای ورود به بازار خودروهای کوچک بود که با آن به تولید مدلهای خستهکنندهای چون مترو پرداخت. داستان اما به آن خودرو ختم نشده و ژئو مدل کوپه استورم بود که با موتوری 1.8 لیتری با 140 اسب بخار قدرت تولید میشد و میتوانست درعرض 7 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت برسد. (نکته جالب دیگر اینجاست که اگر نام شرکت و این مدل را پشتسرهم بگویید، در زبان انگلیسی بهمعنای طوفان جغرافیایی خواهد بود).
متاسفانه تولید استورم و دوقلویش که توسط ایسوزو عرضه میشد در سال 1993 متوقف شد. جنرالموتورز نیز در سال 1997 ژئو را تعطیل کرد. ایسوزو نیز همانطور که همه میدانید، امروزه به تولید کامیونها روی آورده است.
هوندا
درحالیکه آکورا تنها تولید اینتگرا بهعنوان تنها کوپه خود میپرداخت، شرکت مادرش یعنی هوندا، کوپههای بیشتری را به بازار عرضه میکرد؛ نسل چهار پرلود که در سال 1992 تولید میشد و مدل دلسول CRX از جمله کوپههای هوندا به شمار میرفتند.
هیوندای
مدل کوپه در سال 1992 اصلیترین خودروی هیوندای در این کلاس بود که تولیدش با مدل جنسیس کوپه ادامه پیدا کرد و نهایتا هم متوقف شد. امروزه این خودروساز کرهای تنها مدل ولوستر را بهعنوان کوپه خود تولید میکند.
لکسوس و مرسدسبنز
برای تهیه این لیست میخواستیم از برندهای لوکس بازار دور بمانیم اما این حقیقت که هر دوی آنها امروزه برخی کوپههای خود را با قیمتهای نسبتا معقول و اقتصادی به فروش میرسانند ما را مجاب کرد تا از آنها هم یادی کنیم. لکسوس RC با قیمت 43 هزار دلار در مقایسه با کوپه قدیمی این شرکت در سال 1992، SC300، قیمت بهتری دارد. مرسدس آلمانی هم با عرضه مدل C با قیمتی حدود 47 هزار دلار، نسخههای مراتب اقتصادیتری را نسبت به گذشته تولید میکند. از مدل CLA صرفنظر میکنیم چون حقیقتا یک سدان است که تظاهر به کوپه بودن میکند.
مزدا
مزدا MX-3 در سال 1992 معرفی شد و بهخاطر سواری چابک و طراحی داخلی و خارجی زیبایش موردتوجه بسیار قرار گرفت. مزدا این کوپه کوچک را به موتوری 1.8 لیتری V6 مجهز کرده بود. برای خریدارانی که نیاز به فضای بیشتری دارند، مزدا مدلهای بزرگتر RX-8 و RX-7 را معرفی کرده بود.
نیسان
نیسان بهقدری در سال 1992 مدلهای کوپه تولید میکرد که اگر نمیدانستید، میپنداشتید که این خودروساز فقط مدلهای کوپه تولید میکند. از مدل NX1600 و NX2000 گرفته تا سنترا، 240SX و 300ZX همهوهمه خودروهایی بهیادماندنی برای طرفداران این برند ژاپنی بودند.
امروزه اما داستان کمی متفاوت است. مدل GT-R بهعنوان یک کوپه پرجمدار قیمتی بیش از 114 هزار دلار دارد؛ بنابراین حتی نزدیک گستره قیمتی خودروهای مقرونبهصرفه نیست. با این حال، نیسان قرار دارد تا مدل 400Z با قیمتی منطقی در حدود 40 هزار دلار به فروش برساند.
پونتیاک
در گذشته پونتیاک بهعنوان شرکتی شناخته میشد که خودروهایی هیجانانگیز میسازد. این خودروساز آمریکایی مدلهای سانبرد و گرند ام را بهعنوان کوپههای دیفرانسیل جلو و مدل فایربرد را بهعنوان مدل دیفرانسیل عقب خود میفروخت.
ساتورن
ساتورن SC که در سالهای بین 1990 تا 1996 تولید میشد، طراحی جذاب و یکدست داشت و خودروی بهمراتب بهتر از نسل بعدیاش به شمار میرفت. این برند در سال 1992 تنها یک کوپه را تولید میکرد که با موتوری 123 اسب بخاری خطی چهار سیلندر به فروش میرفت.
سوبارو
1992 سالی دگرگونکننده برای سوبارو به حساب میآمد. مدل عجیب XT با طراحی پرزاویه بدنه و فرمان پهنش، جای خود را به خودرویی گرانتر و عجیبتر به نام SVX داد. هماکنون این برند تنها مدل BRZ را که بهعنوان برادر دوقلوی تویوتا 86 شناخته میشود، بهعنوان کوپه خود به تولید میرساند.
تویوتا
این خودروساز ژاپنی در سال 1992 و در کنار تولید مدلهای مشهور سلیکا و سوپرا، به تولید مدلی بهمراتب ارزانتر به نام پاسئو میپرداخت. امروزه رنج خودروهای کوپه این شرکت کمتر شده و تنها به مدلهای سوپرا و GR86 محدود شده است.
فولکسواگن
فولکسواگن کار خود در تولید کوپههای کوچک را در سال 1955 و با مدل Karmann Ghia آغاز کرد که براساس مدل بیتل ساخته میشد. دو دهه پس از آن، شیروکو و کورادو متولد شدند که اسپرتترین خودروهای فولکسواگن به شمار میرفتند. امروزه متاسفانه حتی مدلهای گلف GTi و R نیز در نسخههای دو در تولید نمیشوند چه برسد به کوپههای اسپرت!