هزینه خرید و استفاده خودروهای برقی میتواند گرانتر از درونسوزها باشد
طی هفتههای اخیر در پی حملهٔ نظامی روسیه به اوکراین، قیمت سوخت به بالاترین حد خود رسیده و خریداران خودروهای الکتریکی از اینکه مدلی بدون پیشرانهٔ بنزینی خریدهاند احساس رضایت میکنند. از سوی دیگر، دارندگان خودروهای درونسوز هنگام مراجعه به پمپبنزین سرخورده میشوند اما درواقع آنها هنوز هم نسبت به خودروهای الکتریکی هزینهٔ کمتری برای خرید و استفاده از خودروی خود میپردازند. میانگین قیمت بنزین در کالیفرنیا در هفتهٔ دوم مارس به 5.57 دلار برای هر گالن رسیده و میانگین قیمت در کل ایالاتمتحده هم 4.32 دلار است. در همین حال، به لطف مقررات سختگیرانه، قیمت برق در اکثر ایالتها تا حد زیادی ثابت مانده است.
هرچند شاید هزینهٔ شارژ خودروهای الکتریکی کمتر از نمونههای درونسوز باشد اما باید توجه داشت که پر کردن باک یک خودروی بنزینی یا دیزلی بسیار سریعتر از شارژ باطریهای خودروهای الکتریکی انجام میشود. به همین دلیل، صاحبان جایگاههای سریع برای خدمات خود مبلغی اضافه دریافت میکنند. بسته به سرعت شارژ خودرو و جایگاه، یک شارژر سریع DC سطح سه میتواند باطری برخی خودروهای الکتریکی را ظرف حدود 18 تا 40 دقیقه تا 80 درصد شارژ کند. برای این سرعت شارژ، شرکت Electrify America از مالکین خودروهای برقی بدون عضویت به ازای هر کیلووات ساعت 43 سنت و با عضویت (با هزینهٔ 4 دلار در ماه) 31 سنت دریافت میکند.
این اما بهترین حالت است زیرا خیلیها سراغ گزینههای ارزانتر و کندتر مثل شارژرهای 240 ولتی سطح دو میروند که برای پر کردن باطریهای خالی به هشت ساعت یا بیشتر زمان نیاز دارد. این شارژرها معمولاً در ساختمانهای اداری و خانهها استفاده میشوند. بهعنوانمثال، ارزانترین نسخهٔ فورد موستانگ مکایی هماکنون 45 هزار دلار قیمت دارد اما 7,500 دلار مشوق مالیاتی فدرال، این قیمت را به 37,495 دلار کاهش میدهد. بیشترین بردی که این خودرو میتواند به آن دست یابد 400 کیلومتر است و اگر سالانه بهطور میانگین 24 هزار کیلومتر را با آن طی کنید و خودرو را فقط در خانه شارژ کنید، هزینهٔ آن به 650 دلار میرسد. اگر از شارژرهای سریع استفاده کنید هزینهٔ شارژ سالانهٔ خودرو به 1,500 دلار (بهعلاوهٔ 48 دلار در سال برای حق عضویت) میرسد درحالیکه گرانترین شارژرهای سریع این رقم را به 2,100 دلار میرسانند.
در همین حال، فورد مدل اسکیپ هیبریدی را هم عرضه میکند که اندازهٔ مشابهی با مکایی دارد و با قیمت پایهٔ تنها 32,780 دلار، میتواند تا 65 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. حتی با بالاترین قیمت بنزین (5.57 دلار در هر گالن)، هزینهٔ سوخت سالانهٔ اسکیپ هیبریدی تنها 2,050 دلار میشود. قیمت نسخههای غیر هیبریدی این خودرو نیز از 27,755 دلار آغاز میشود و با مصرف سوخت 7.8 لیتر در هر صد کیلومتر، هزینهٔ سوخت آن در هر سال 2,800 دلار خواهد بود.
قیمت خودرو | هزینهٔ سوخت/شارژ | هزینهٔ کل | |
خودروی الکتریکی | 37,495 دلار | 650 تا 2,100 دلار | 38,145 تا 39,595 دلار |
خودروی هیبریدی | 32,780 دلار | 2,050 دلار | 34,830 دلار |
خودروی بنزینی | 27,755 دلار | 2,800 دلار | 30,555 دلار |
البته این فقط یک مثال است اما برای کسی که در سال تنها 24 هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی میکند، تفاوت در هزینهٔ شارژ نسبت به بنزین ممکن است برای توجیه قیمت بیشتر خودروهای الکتریکی نسبت به درونسوزها در هنگام خرید کافی نباشد.