شش مرتبه‌ای که خودروسازان آمریکایی توانستند اروپایی‌ها را مغلوب کنند

شنبه 5 شهریور 1401 - 08:30
مطالعه 6 دقیقه
Cars-7
اگر در بین طرفداران خودروهای اروپایی زمانی را سپری کرده باشید، احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند خودروهای آمریکایی فقط به درد مسیر مستقیم می‌خورند....

اگر در بین طرفداران خودروهای اروپایی زمانی را سپری کرده باشید، احتمالاً شنیده‌اید که می‌گویند خودروهای آمریکایی فقط به درد مسیر مستقیم می‌خورند. این ادعا در سال‌های دور درست بود زیرا آمریکا کشور وسیعی است که مناطق مختلف آن با آزادراه‌ها و جاده‌های طولانی به هم متصل شده‌اند؛ بنابراین، در خودروهای ساخت این کشور معمولاً راحتی نسبت به هندلینگ در اولویت قرار داشت. بااین‌حال، جنگ جهانی دوم سربازان آمریکایی را با خودروهای اسپرتی که برای جاده‌های کوچک و پرپیچ‌وخم اروپا ساخته شده بودند آشنا کرد. بدین ترتیب، با گذشت سال‌ها خودروسازان آمریکایی قدم‌به‌قدم پیش رفتند و نه یک‌بار بلکه چند بار سازندگان دیگر نقاط جهان را چه در خط مستقیم و چه در پیچ‌ها غافلگیر کردند. خودروهایی که در ادامه خواهید دید شش مرتبه‌ای را نشان می‌دهند که آمریکایی‌ها امکان رجزخوانی در برابر رقبای اروپایی پیدا کردند.

کپی لینک

1-دوزنبرگ مدل J

وقتی حرف از خودروهای فوق لوکس می‌شود نام رولزرویس به ذهن می‌آید اما در اوایل قرن بیستم، دوزنبرگ خودروهایی می‌ساخت که هم‌سطح رولزرویس و حتی در مواردی بهتر بودند. یکی از این خودروهای مدل J است. این پیشرفته‌ترین، سریع‌ترین و زیباترین خودرویی بود که می‌شد آن زمان خرید و به همین دلیل برخی مدل J را بهترین خودروی آمریکایی تاریخ می‌دانند. پیشرانهٔ استاندارد این ماشین که بر اساس موتورهای مسابقه‌ای دوزنبرگ در دههٔ 20 ساخته شده بود، 265 اسب بخار قدرت داشت و در آن زمان قوی‌ترین موتور جاده‌ای محسوب می‌شد. در سال 1921 نیز یک دوزنبرگ برندهٔ اولین گرند پری فرانسه شد. متأسفانه، رکود بزرگ دههٔ 30 منجر به نابودی دوزنبرگ برای همیشه شد.

کپی لینک

2-شورلت کبالت SS

وقتی صحبت از خودروهای اسپرت جمع‌وجور می‌شود، اروپایی‌ها قطعاً بهتر هستند ولی در مدت کوتاهی، شورلت خودروی اسپرت کامپکتی داشت که می‌توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را ظرف 8 دقیقه و 22.8 ثانیه طی کند. این زمان تنها 0.9 ثانیه از ب‌ام‌و M3 نسل E46 کندتر بود. شورلت کبالت SS در سال 2007 رکورد خودروهای محرک جلوی نوربرگ‌رینگ را با اختلاف 13 ثانیه شکست. در زمانی که هاچ‌بک‌های فوق‌العاده‌ای مثل فولکس‌واگن گلف GTI و هوندا سیویک تایپ R وجود داشتند این افتخار واقعاً بزرگی بود. البته تنها چند ماه بعد رنو با هاچ‌بکی که در حد یک خودروی مسابقه‌ای بود، این رکورد را شکست اما شورلت توانسته بود نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد. کبالت SS برای مدل 2008 پیشرانهٔ چهار سیلندر سوپرشارژ قبلی خود را با یک نمونهٔ 2 لیتری توربوشارژ جایگزین کرد که 260 اسب بخار قدرت و 352 نیوتن متر گشتاور داشت و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت 5.5 ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. متأسفانه کابین کبالت SS تعریفی نداشت ولی وقتی یک خودروی کامپکت آمریکایی چنین پرفورمنسی را ارائه می‌کرد کسی به این مشکل اهمیتی نمی‌داد.

کپی لینک

3-کادیلاک ATS-V

صحبت از ب‌ام‌و M3 شد. آمریکا با کادیلاک ATS-V پاسخ کوبنده‌ای به این آلمانی پرافتخار داد. برای زمانی بسیار طولانی، کادیلاک با ب‌ام‌و فاصله داشت تا اینکه سرانجام در سال 2016 کادیلاک ATS-V با پیشرانهٔ 3.6 لیتری V6 توئین توربو و سیستم تعلیق و ترمز بشدت اصلاح‌شده روی خط تولید رفت. این خودرو از M3 شتاب بیشتری داشت، در پیچ‌ها بهتر عمل می‌کرد و ارزان‌تر بود. ATS-V استاندارد با 464 اسب بخار قدرت و 596 نیوتن متر گشتاور حتی از M3 با پکیج 5,500 دلاری کامپتیشن که 450 اسب بخار قدرت و 550 نیوتن متر گشتاور داشت هم قوی‌تر بود. همچنین این ماشین آمریکایی از M3 نسل F80 احساس فرمان بهتری داشت و سریع‌تر می‌پیچید. علاوه بر این، سیستم کنترل سواری کادیلاک هم تنظیمات وسیعی داشت و درنتیجه از تعلیق تطبیقی M ب‌ام‌و برای رانندگی‌های معمولی راحت‌تر و برای پیست سفت‌تر بود. به‌طورکلی، به‌جز در داخل، کادیلاک ماشین اسپرت بهتری نسبت به ب‌ام‌و ساخته بود.

کپی لینک

4-دوج دورانگو هلکت

آستون‌مارتین باافتخار DBX707 را قوی‌ترین شاسی‌بلند دنیا می‌داند اما دوج با بازگرداندن دورانگو هلکت برای مدل 2023، برنامه‌های شرکت بریتانیایی را خراب کرد زیرا پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ این خودرو 710 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند DBX707 با قیمتی نزدیک به 240 هزار دلار، 0.4 ثانیه زودتر از دوج از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت می‌رسد اما دورانگو با قیمت تنها 80 هزار دلاری، ادعا می‌کند که در 400 متر سریع‌تر است. البته، DBX707 شاسی‌بلند راحت‌تری است و می‌تواند مثل یک خودروی اسپرت به پیچ‌ها حمله کند اما حالا باید آن را قوی‌ترین شاسی‌بلند لوکس جهان دانست چون این عنوان بدون کلمهٔ لوکس به دورانگو هلکت می‌رسد.

کپی لینک

5-شورلت کوروت C8

احتمالاً همه می‌دانند که کوروت C8 چقدر خوب است حتی اگر قیمت فوق‌العادهٔ آن را در نظر نگیریم. این ماشین با قیمت 64,200 دلار برای یک سوپرکار V8 موتور وسط، ارزش دیوانه‌واری دارد حتی اگر در خط مستقیم نتواند حریف سوپرکارهای بسیار گران‌تری مثل مک‌لارن 570S (با قیمت 191,100 دلار) و آکورا NSX (با قیمت 169,500 دلار) شود. کوروت در نسخهٔ Z51 با قیمت 71,940 دلاری، شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت را زیر 3 ثانیه ثبت می‌کند که از بسیاری از سوپرکارهای گران‌تر مثل آئودی R8 سریع‌تر است. این در حالی است که نسخه‌های Z06 و ZR1 کوروت C8 هنوز به بازار نیامده‌اند و وقتی آن‌ها از را برسند، هم در قیمت و هم در پیست سوپرکارهای چشمگیرتری را مغلوب خواهند کرد.

کپی لینک

6-تسلا مدل S

درحالی‌که بیش از یک قرن پیش فورد مدل T چهرهٔ صنعت خودرو را تغییر داد، تسلا مدل S هم در دوران امروزی این کار را انجام داد. این ماشین وجود خود را مدیون دو آمریکایی بنام «مارتین ابرهارد» و «مارک تارپنینگ» است. آن‌ها شرکتی را راه‌اندازی کردند که علاوه بر تولیدکنندهٔ خودرو، یک شرکت تکنولوژی هم باشد. این دو نفر، با کمک سرمایه‌گذاران و یک مدیرعامل رؤیایی، توانستند تسلا را به جایگاه امروزی برسانند. زمانی که مدل S به‌عنوان یک سدان لوکس الکتریکی به بازار آمد، خیلی زود در سال‌های 2015 و 2016 به پرفروش‌ترین خودروی برقی در سراسر جهان تبدیل شد. مدل S تغییر عظیمی در صنعت خودرو ایجاد کرد و بدون آن ممکن بود انقلاب الکتریکی چندین دهه دیرتر رخ دهد. در حال حاضر، همه، ازجمله خودروسازان بزرگ اروپایی همچنان در آمار فروش در پس تسلا قرار دارند و تعداد بسیار کمی از خودروهای الکتریکی اروپایی می‌توانند در پرفورمنس حریف محصولات این شرکت آمریکایی شوند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.