نظرسنجی و مقایسه خودروهای نیم میلیاردی بازار ایران: جک J4، تارا، شاهین، پژو پارس و راین R3
برای انتخاب یک خودروی اقتصادی و خانوادگی در ایران انتخابهای محدودی وجود دارند. بیایید به 5 گزینه در بازه قیمتی نیم میلیارد تومان را با هم مقایسه کنیم.
متأسفانه با از دست رفتن ارزش پول ملی، دیگر یک خودروی اقتصادی پایه برای مصارف شهری و خانوادگی با قیمت زیر 500 میلیون تومان یافت نمیشود. در میان خودروهای با این شرایط نیز هیچ گزینهای که بتواند تمام شرایط و مزایای مورد نیاز مصرفکننده را برآورده کند یافت نمیشود. بنابراین با اشراف به کمبودهای موجود و شرایط اضطرار خریدار و عدم تنوع بازار به سراغ 5 خودرو رفتهایم.
جک J4
این خودرو توسط کرمان موتور احیا شده و استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است و بهزودی هم با برند KMC و فیس اختصاصی و جدیدی وارد بازار میشود. این سدان جمع و جور در نسخههای جدید با آپشنهایی نظیر نمایشگر داشبورد، کروز کنترل، پایش فشار باد لاستیکها و غیره وارد بازار شده است. شاید تنها نقطه ضعف J4 نبود سانروف باشد.
تارا دندهای
تارا بهعنوان نسخه ایرانیزه شده پژو 301 توسط ایرانخودرو معرفی شد. در موتور بهینه شده TU5 قدیمی این پیشرانه برطرف شده است. با کابینی جادار که طراحی چندان جالبی ندارد و آپشنهای محدود، تمرکز روی اقتصادی بودن این خودرو قرار گرفته و میتواند یکی از گزینههایی باشد که در سالهای بعد نیز بازار خوبی داشته باشد.
سایپا شاهین
سایپا شاهین باوجودی که قرار بود در ابتدا با قوای محرکه جدیدتری تولید شود اما سرانجام با موتور توربو شده تیبا و گیربکس دستی روانه بازار شد. سطح آپشنهای این خودرو نسبت به کلاسان مناسب است اما کیفیت ساخت و ضعف پیشرانه خود را نشان میدهند.
پژو پارس TU5
یکی از قدیمیترین خودروهای این فهرست که انگار در بازار ایران نیز تمام شدنی نیست، پژو پارس است. فیسلیفت پژو 405 هنوز بسیار محبوب است و قیمت بالایان در بازار نیز نشان از این موضوع دارد. با این وجود کمبودهای ایمنی، فنی و تجهیزاتی این خودرو نسبت به رقبا چشمگیر است.
راین R3
یکی از هاچبکهای ناشناخته بازار محصولی قدیمی از چانگان است که چهره نامأنوس آن که مابین یک مینی MPV و هاچبک است پاشنه آشیل آن محسوب میشود. در مورد تواناییهای فنی این خودرو تا زمانی که بتوانیم تست مناسبی از آن انجام دهیم نمیتوانیم اظهار نظر کنیم.
مشخصات | جک j4 | تارا دنده دستی | پژو پارس TU5 | شاهین | راین R3 |
حجم موتور (سیسی) | 1499 | 1587 | 1587 | 1497 | 1298 |
حداکثر قدرت (اسب بخار) | 103 | 113 | 105 | 110 | 90 |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | 146 | 144 | 142 | 178 | 116 |
سیستم انتقال قدرت | اتوماتیک CVT | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی | 5 دنده دستی | 4 دنده اتومات |
سیستم فرمان | برقی (EPS) | برقی | هیدرولیکی | برقی | برقی |
سیستم ترمز | جلو دیسک و عقب کاسهای | جلو و عقب دیسکی | جلو و عقب دیسکی | جلو و عقب دیسکی | جلو و عقب دیسکی |
حجم مخزن سوخت (لیتر) | 45 | 50 | 66 | 47 | 41 |
سایز رینگها | 15 آلومینیومی | 15 فولادی | 15 آلومینیومی | 15 آلومینیومی | 15 آلومینیومی |
طول خودرو (میلیمتر) | 4335 | 4519 | 4498 | 4446 | 3970 |
عرض خودرو (میلیمتر) | 1725 | 1953 | 1704 | 1771 | 1615 |
ارتفاع خودرو (میلیمتر) | 1505 | 1466 | 1410 | 1490 | 1730 |
فاصله دو محور (میلیمتر) | 2560 | 2652 | 2669 | 2650 | 2450 |
حجم صندوق عقب (لیتر) | 550 | 640 | 470 | 420 | - |
شتاب صفرتا صد (ثانیه) | 11 | 12.5 | 13.2 | 13.2 | - |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | 180 | 190 | 190 | 190 | 160 |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) | 6.2 | 7.1 | 7.2 | 7.2 | 7.1 |
قیمت کارخانه (تومان) | 585 | 293 | 176 | 344 | 499 |
قیمت در بازار آزاد | 600 | 588 | 521 | 504 | - |
در نهایت از شما میخواهیم تجربیات خود از این خودروها یا نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.
[poll id="114"]