بهترین خودروهای عضلانی آمریکایی در دهه 80 میلادی

پنج‌شنبه 11 اسفند 1401 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Cars-9
هرچند دههٔ 80 میلادی دوران تاریک و سیاه خودروهای عضلانی بود اما در همین سال‌ها هم مدل‌های جذابی ساخته شدند که در این مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

درحالی‌که دههٔ 60 و اوایل دههٔ 70 دوران اوج ماسل کارهای آمریکایی بود، این خودروهای جذاب در دههٔ 80 دوران تاریکی را سپری کردند. حدود 80 درصد از خودروهای عضلانی دههٔ 80 صرفاً روی سه پلت‌فرم G-Body و F-Body جنرال موتورز و Fox-Body فورد ساخته شده بودند زیرا در آن سال‌ها کرایسلر ماسل کارهای خود را کنار گذاشته و به مدل‌های محرک جلوی ضعیفی روی آورد و حتی چلنجر هم به نسخهٔ ری‌بج شدهٔ میتسوبیشی گالانت تبدیل شد؛ اما در همین دوران سیاه هم ماسل کارهای جذابی ساخته شدند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

کپی لینک

شورلت مونت‌کارلو SS سال‌های 1983 تا 1988

نسل‌های سوم و چهارم شورلت مونت‌کارلو بین سال‌های 1978 تا 1988 روی پلت‌فرم G بادی مشترک با مالیبو ساخته شدند. برای کسانی که حالا هوای اسپرت‌تری می‌خواستند، از سال 1983 مونت‌کارلو SS با پیشرانهٔ 5 لیتری بلوک کوچک 175 اسب بخاری به بازار آمد. هرچند شورلت در سال 1970 با مونت‌کارلو به بخش کوپه‌های لوکس وارد شده بود اما نسخهٔ SS به این خودرو ظاهر و احساس اسپرتی بخشید.

کپی لینک

الدزمبیل 2-4-4 سال‌های 1978 تا 1987

مثل سال‌های قبل‌تر، برند الدزمبیل نسخهٔ خود از پلت‌فرم G بادی جنرال موتورز را بین سال‌های 1978 تا 1988 با نام کاتلاس تولید می‌کرد. کاتلاس G بادی مثل نسل‌های قبلی که روی پلت‌فرم A بادی ساخته شده بودند، این پلت‌فرم را با کابین شیک، تزئینات پریمیوم و ظاهر متشخص، به بخش تقریباً لوکس وارد کرد و درعین‌حال با استفاده از قطعات فنی مشترک همچنان مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌ها را حفظ کرده بود. در دههٔ 80 نیز نسخهٔ پرفورمنس محور 2-4-4 بر اساس G بادی ارائه شد. مسلماً زیباترین ماسل کار جنرال موتورز در دههٔ 80 همین خودرو بود که زیر کاپوت پیشرانهٔ 5 لیتری 180 اسب بخاری داشت.

کپی لینک

بیوک رگال گرند نشنال سال‌های 1986 تا 1987

گرند نشنال نه‌تنها مشهورترین خودروی عضلانی بیوک در دههٔ 80 بود بلکه آخرین مدل پرفورمنس جدی این شرکت هم محسوب می‌شد. در بین همهٔ مدل‌های G بادی جنرال موتورز که بین سال‌های 1978 تا 1988 تولید می‌شدند، گرند نشان جذاب‌ترین بود و بیشترین توجهات را به خود جلب می‌کرد. این خودرو همچنین جدی‌ترین تغییرات پرفورمنسی در پلت‌فرم G بادی را تجربه کرد. گرند نشنال در اصل نتیجهٔ توسعهٔ طولانی و پیوستهٔ موتور 3.8 لیتری V6 بیوک بود که در طول سال‌ها با پیشرفت‌های متوالی در توربوشارژر، سیستم تزریق سوخت الکترونیکی و اینترکولرها، قدرت آن افزایش پیدا کرد. دو سال آخر تولید گرند نشنال یعنی 1986 و 1987 با قدرت 235 و 245 اسب بخار، دوران اوج آن بود. این کار بیوک اما شورلت را ناراحت کرد زیرا اصل وارد نشدن به قلمروی کوروت را زیر پا گذاشته بود. به همین دلیل، سرعت گرند نشنال روی 200 کیلومتر بر ساعت محدود شد تا این سیاست جنرال موتورز که کوروت باید از همهٔ محصولات شرکت بالاتر باشد زیر سوال نرود.

کپی لینک

فورد موستانگ GT سال‌های 1986 تا 1993

در پایان دههٔ 70 فورد به یک پلت‌فرم محرک عقب سبک‌وزن نیاز داشت تا بتواند در چندین قاره از آن استفاده کند. نتیجهٔ این نیاز توسعهٔ پلت‌فرم فاکس بادی بود که هرچند هرگز در اروپا استفاده نشد اما در آمریکای شمالی مدل‌های متعددی از فورد و مرکوری بر اساس آن ساخته شدند. بااین‌حال، فاکس بادی بیشتر با نسل سوم موستانگ شناخته می‌شود که بین سال‌های 1979 تا 1993 تولید شد. از سال 1986 نیز فورد پیشرانهٔ 5 لیتری بلوک کوچک V8 با تزریق سوخت الکترونیکی و پیستون‌های آلومینیومی فورج‌کاری شده را برای موستانگ GT ارائه کرد و محبوبیت آن را افزایش داد. البته موستانگ GT با 225 اسب بخار قدرت سریع‌ترین ماسل کار دههٔ 80 نبود اما به لطف وزن سبک، پرفورمنس خوبی داشت.

کپی لینک

فورد تاندربرد توربو کوپه سال‌های 1983 تا 1988

یکی از مدل‌های متعددی که در دههٔ 80 بر اساس پلت‌فرم فاکس بادی ساخته شد فورد تاندربرد بود. در خانوادهٔ این خودرو نسخهٔ توربو کوپه بهترین پرفورمنس را داشت. این خودرو به یک پیشرانهٔ کوچک 2.3 لیتری چهار سیلندر توربو با اینترکولر مجهز بود که با 190 اسب بخار قدرت، برای یک کوپهٔ لوکس در آن سال‌ها قدرتمند به‌حساب می‌آمد. البته درحالی‌که بسیاری از مدل‌های G بادی جنرال موتورز این روزها در بین علاقه‌مندان بشدت محبوب شده‌اند، مدل‌های فاکس بادی فورد به‌جز موستانگ در گمنامی مانده‌اند.

کپی لینک

شورلت کوروت سال‌های 1984 تا 1996

علیرغم موفقیت نسل سوم کوروت که از سال 1968 تا 1982 تولید شد، این خودرو در پایان عمر خود در وضعیت بسیار بدی قرار داشت و پرفورمنس آن چنان پایین آمد که به یک شوخی تبدیل شد. در آن سال‌ها همچنین کوروت برای بقا تلاش می‌کرد و ممکن بود کلاً کنار گذاشته شود زیرا برای مدل 1983 هیچ کوروتی تولید نشد اما زمانی که نسل چهارم در سال 1984 به بازار آمد، همهٔ طرفداران نفس راحتی کشیدند. در این نسل با طراحی جدید و پیشرفت‌های بسیار زیادی مثل آزمایش طراحی در تونل باد، تزریق سوخت الکترونیکی، گیربکس با اووردرایو، فنرهای شمش کامپوزیتی و صفحه آمپر دیجیتالی، جان تازه‌ای به کوروت تزریق شد.

کپی لینک

شورلت کامارو IROC Z سال‌های 1985 تا 1990

نسل سوم کامارو (F-Body) در سال 1982 معرفی شد و بسیاری آن را جذاب‌ترین ماسل کار دههٔ 80 می‌دانند. حالت پایین و تهاجمی، فرم گوه‌ای شکل آینده‌نگر و موتور V8، این نسل کامارو را فوراً به خودروی موفقی تبدیل کرد. نسل سوم کامارو به همراه پونتیاک فایربرد به‌عنوان اولین خودروهای پرفورمنس قابل‌توجه پس از سال‌های ناخوشایند دههٔ 70، به‌سرعت در سراسر آمریکا محبوب شد. هرچند اکثر کاماروهای F بادی از پیشرانه‌های چهار و شش سیلندر استفاده می‌کردند اما برای مدل Z28 موتور 5 لیتری V8 با 165 اسب بخار قدرت ارائه می‌شد. در سال 1985 نیز مدل IROC ارائه شد که از تعلیق بهبودیافته، ترمزهای بزرگ‌تر و انژکتورهای کوروت بهره می‌برد. نسل سوم کامارو به‌قدری جذاب بود که بسیاری از خریداران فراموش کردند آن‌قدرها هم سریع نیست. حتی IROC با موتور 5.7 لیتری 225 اسب بخاری هم در خیابان در برابر موستانگ‌های فاکس بادی 5 لیتری که سبک‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر بودند حرفی برای گفتن نداشت.

کپی لینک

پونتیاک فایربرد ترنس ام و فرمولا سال‌های 1986 تا 1992

هرچند شاید این روزها پونتیاک به خاطره‌ای کمرنگ تبدیل شده باشد اما در دههٔ 80 برند بسیار مشهوری بود. با اینکه نسل سوم فایربرد از همان پلت‌فرم F بادی کامارو استفاده می‌کرد اما استراتژی پونتایک این بود که فایربرد F بادی را به دو بخش تقسیم کند. یکی فایربرد فرمولا که به‌عنوان مدلی جنتلمن پایین‌تر از کامارو IROC قرار گیرد و دیگری فایربرد ترنس ام که با ظاهری جذاب به‌عنوان یک ماسل کار پریمیوم، بالاتر از کامارو IROC اما پایین‌تر از کوروت جای داشته باشد. چراغ‌های جلوی مخفی، کاپوت منقار مانند و اسپویلر عقب، ظاهر نسل سوم فایربرد را جذاب‌تر از کامارو کرده بودند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.