معرفی خودروهای برقی که بیش از سایرین نیازمند تعویض باتری هستند

جمعه 11 فروردین 1402 - 13:30
مطالعه 3 دقیقه
ezgif.com-gif-maker
موضوع تعویض باتری خودروهای برقی اگرچه خیلی طول می‌کشد تا رخ دهد اما فرایند تعویض آن هزینه بالایی دارد. زمانی که خودروهای برقی برای اولین بار خودی...
تبلیغات

موضوع تعویض باتری خودروهای برقی اگرچه خیلی طول می‌کشد تا رخ دهد اما فرایند تعویض آن هزینه بالایی دارد. زمانی که خودروهای برقی برای اولین بار خودی نشان دادند شعاع حرکتی پایین جزو نگرانی‌های اصلی بود اما حالا هزینه‌های جانبی نیز به این مورد اضافه شده است.

خودروسازان هم‌اکنون خودروهای برقی با شعاع حرکتی بالا را تولید می‌کنند و برد چنین محصولاتی نیاز اکثر مشتریان را پوشش خواهد داد اما نگرانی‌هایی درباره طول عمر باتری این خودروها وجود دارد و برخی افراد می‌گویند عمر باتری خودروهای برقی به اندازه پیشرانه‌های بنزینی قابل‌اعتماد نخواهد بود. اخیراً تیم Recurrent Auto مطالعه‌ای برای پاسخ به این سؤال‌ها انجام داده و نتایج آن برای خریداران خودروهای بدون آلایندگی جالب خواهد بود. این وب‌سایت پس از بررسی 15 هزار خودروی برقی فهمیده که تنها باتری 1.5 درصد آن‌ها تعویض شده است. ذکر این نکته مهم خواهد بود که تعداد تعویض باتری‌ها شامل فراخوان‌ها نبوده است. از جمله این فراخوان‌ها می‌توان به تعویض باتری گران‌قیمت شورولت بولت اشاره کرد. البته تعویض باتری موضوعی است که برای بخش اعظم خودروهای برقی به ندرت رخ می‌دهد و مالکان نباید خیلی نگران چنین چیزی باشند.

جدای از فراخوان‌های مربوط به تعویض باتری که شامل هیوندای کنا نیز بوده این نیسان لیف و تسلا مدل S هستند که بیشترین میزان تعویض قطعه مهم یاد شده را به خود اختصاص داده‌اند. دو خودروی یاد شده جزو قدیمی‌ترین‌های بازار به شمار می‌روند و در اوایل فرایند همه‌گیری خودروهای برقی تولید شده بودند بنابراین جای تعجبی ندارد که پس از گذشت این همه سال نیازمند تعویض چنین قطعه گران‌قیمتی باشند. جگوار آی پیس، شورولت بولت، تسلا مدل X، آئودی e-tron، تسلا مدل 3 و مدل Y در رده‌های بعدی این مطالعه قرار دارند. البته بازهم باید اشاره کرد میزان تعویض باتری این خودروها بسیار کم بوده است.

مطالعه Recurrent Auto همچنین شامل مدل سال خودروهای موردبحث بوده و با توجه به آن می‌توان گفت خودروهای برقی با عمر 10 سال یا بیشتر معمولاً نیازمند تعویض باتری خواهند بود. خودروهای برقی مدل سال 2011 با حدود 8 درصد تعویض این قطعه بیشترین میزان انجام چنین کاری را داشته‌اند. البته بین سال‌های 2017 تا 2020 و به خاطر فراخوان‌های بزرگ شورولت و هیوندای داده‌ها اختلاف زیادی را با سال‌های دیگر نشان می‌دهند. وب‌سایت یاد شده می‌گوید 8.5 درصد تسلا مدل S های سال 2013 تعویض باتری داشته‌اند و پس از آن نیز مدل S های سال 2014 با فراوانی 7.3 درصد قرار می‌گیرند. نیسان لیف 2011 با 8.3 درصد و لیف مدل 2012 با 3.5 درصد نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. البته خریداران خودروهای برقی نباید خیلی نگران باشند زیرا اکثر موارد تعویض باتری با گارانتی انجام می‌شود و این یک قانون الزامی برای حداقل 8 سال یا 160 هزار کیلومتر قوای محرکه خودروست.

علاوه بر این استهلاک باتری به‌صورت خطی رخ نمی‌دهد و شما شاهد کاهش پایدار ظرفیت باتری نخواهید بود. Recurrent اظهار داشته کاهش ظرفیت و تخریب باتری در مراحلی رخ می‌دهد به گونه‌ای که ابتدا شارژ باتری کم می‌شود و سپس این روند ادامه یافته و نهایتاً به صورت ناگهانی باتری می‌تواند خراب شود. خبر بد اینکه اگر مالکی مجبور به تعویض باتری در دوره پس از گارانتی شود احتمالاً هزینه آن نصف یا بیشتر از نصف قیمت خود خودرو خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.