پرفروشترین خودروها و برندهای بازار چین در سهماهه اول 2023
به تازگی آمار و دادههای مربوط به پرفروشترین خودروها و برندهای بازار چین در سهماهه اول 2023 منتشر شده و بر این اساس شرکتهای BYD، فولکسواگن و تویوتا در رتبههای اول تا سوم قرار دارند.
دادههای انجمن خودروهای سواری چین CPCA نشان میدهد در سهماهه ابتدایی سال جاری میلادی تعداد 4.269 میلیون دستگاه خودروی جدید در این کشور به فروش رسیده که افت 13 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2022 نشان میدهد. از این رقم 891 هزار دستگاه به خودروهای برقی و 423 هزار دستگاه نیز به خودروهای پلاگین هیبریدی اختصاص دارد. سهم خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی از فروش خودروهای جدید در چین حدود 31 درصد است که نسبت به سهماهه ابتدایی پارسال تفاوت چندانی ندارد.
از راست به چپ: بی وای دی سانگ پلاس، تسلا مدل Y و بی وای دی شین پلاس
علیرغم افت کلی فروش در چین برخی برندها عملکرد خوبی داشتهاند. در بین 5 برند پرفروش سهماهه ابتدایی 2023 بازار چین BYD رتبه اول را با فروش 484,545 دستگاه و سهم 11.35 درصدی از بازار به خود اختصاص داده است. فولکسواگن با فروش 442,203 دستگاه و سهم 10.36 درصدی در رتبه دوم قرار دارد و پس از آن نیز به ترتیب تویوتا، چانگان و هوندا دیده میشوند که سهم هریک از بازار کمتر از 10 درصد بوده است.
در بین 10 برند پرفروش بازار چین در سهماهه ابتدایی 2023، به غیر از BYD و تسلا همه برندها افت فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردهاند. در واقع فروش BYD رشد 71 درصدی داشته و تسلا نیز بهبود فروش 26 درصدی را تجربه کرده است. برای اولین بار تسلا توانسته در بین 10 برند ابتدایی جدول قرار گیرد. با نگاه به پرفروشترین برندهای برقی و پلاگین هیبریدی بازار چین در مدت یاد شده نیز میتوان شرکتهای BYD، تسلا و آیون را در رتبههای اول تا سوم دید. همین برندها از نظر فروش خودروهای تمام برقی نیز جایگاه خود را حفظ کردهاند.
پرفروش ترین برندهای سازنده خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی (سمت راست) و تمام برقی (سمت چپ) بازار چین در سهماهه ابتدایی 2023
اما برسیم به پرفروشترین خودروها در سهماهه ابتدایی 2023 که در رتبه اول BYD سانگ پلاس دیده میشود. این خودرو به دو صورت پلاگین هیبریدی و برقی عرضه میشود و در این مدت به خانه 102,826 چینی راه یافته است. دومین و سومین خودروی پرفروش چین در سهماهه ابتدایی 2023 نیز تسلا مدل Y و BYD شین پلاس بودهاند. به عنوان سخن پایانی باید گفت چین یارانه خودروهای برقی را در سال جاری میلادی حذف کرده اما سهم خودروهای برقی از بازار همچنان در حال افزایش است. از بین 10 خودروی پرفروش بازار چین در بازه زمانی موردبحث 6 خودرو از قوای محرکه پلاگین هیبریدی و برقی استفاده میکنند. وضعیت کلی بازار خودروهای جدید چین رو به کاهش است اما خودروهای بدون آلایندگی همچنان با افزایش تقاضا روبرو هستند. با شدت گرفتن جنگ قیمتی بین خودروسازان، رقابت شدیدتر از همیشه ادامه خواهد یافت.