برای اولین بار در تاریخ اروپا فروش خودروهای برقی از دیزلی بیشتر شد!

چهارشنبه 4 مرداد 1402 - 03:30
مطالعه 3 دقیقه
electric-car-vs-petrol-car-vs-diesel-car-ownership-cost
رسوایی دیزل گیت مشهور فولکس‌واگن شروعی بر پایان پیشرانه‌های دیزلی در اروپا بود و داده‌های جدید فروش این خودروها نیز چنین چیزی را به خوبی نشان...
تبلیغات

رسوایی دیزل گیت مشهور فولکس‌واگن شروعی بر پایان پیشرانه‌های دیزلی در اروپا بود و داده‌های جدید فروش این خودروها نیز چنین چیزی را به خوبی نشان می‌دهد. در واقع برای اولین بار در تاریخ قاره سبز، فروش محصولات برقی از مدل‌های دیزلی بیشتر شده است.

علاوه بر دیزل گیت، قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه باعث شده‌اند عرصه بر خودروهای دیزلی بیش ‌از پیش تنگ شود و بسیاری از خودروسازان قبلاً عرضه چنین محصولاتی را متوقف کرده‌اند. آمار فروش ماه ژوئن انجمن خودروسازان اروپایی نشان می‌دهد روند کاهش استقبال از مدل‌های دیزلی همچنان ادامه دارد. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، سهم خودروهای دیزلی از مجموع فروش ماه ژوئن تنها 13.4 درصد بوده است که نسبت به سهم 17.4 درصدی ژوئن 2022 کاهش محسوسی را نشان می‌دهد.

همین استقبال سرد مشتریان از خودروهای دیزلی باعث شده است مدل‌های برقی فرصتی عالی برای خودنمایی پیدا کنند و برای اولین بار در تاریخ اروپا فروش این محصولات بدون آلایندگی از دیزلی‌ها بیشتر بوده است. سهم خودروهای برقی از کل فروش خودروها در ماه ژوئن به 15.1 درصد می‌رسد که نسبت به سهم 10.7 درصد مدت مشابه سال قبل کاملاً رشد را نشان داده است. هیبریدی‌های خود شارژ نیز سهم 24.3 درصدی از بازار اروپا دارند و سهم پلاگین هیبریدی‌ها از ماه ژوئن به 7.9 درصد می‌رسد. البته سهم پلاگین هیبریدی‌ها در ژوئن 2022 برابر با 8.2 درصد بود که حاکی از اندکی افت است.

داده‌های انجمن خودروسازان اروپا می‌گوید خودروهای بنزینی همچنان محبوب‌ترین گزینه خریداران هستند و در ماه ژوئن بیش از یک‌سوم کل فروش یعنی 36.3 درصد را به خود اختصاص داده‌اند. در واقع خودروهای بنزینی در ژوئن امسال به خانه 379,067 اروپایی راه یافته‌اند که 11 درصد بیشتر از ژوئن 2022 است. با اینکه فروش خودروهای بنزینی در این بازه زمانی افزایش را نشان می‌دهد اما به خاطر خیزش مدل‌های برقی شاهد افت سهم بنزینی‌ها از 38.5 درصد فروش ژوئن 2022 به 36.3 درصد در ژوئن امسال هستیم. با اینکه دیزلی‌ها به‌صورت تدریجی در حال حذف از بازار هستند اما انجمن خودروسازان اروپا خاطرنشان می‌سازد در آلمان رشد فروش 10.3 درصدی برای این خودروها وجود دارد و بازارهای اروپایی مرکزی نیز همچنان روی خوشی به دیزلی‌ها نشان می‌دهند. رومانی بیشترین رشد فروش خودروهای دیزلی (22.4 درصد) را در ژوئن 2023 ثبت کرده است. در مجموع فروش خودروهای صفرکیلومتر در اتحادیه اروپا طی شش‌ماهه ابتدایی 2023 با رشد 17.9 درصدی به 5.4 میلیون دستگاه رسیده است هرچند نسبت به نیمه اول سال 2019 و قبل از همه‌گیری کرونا 21 درصد کمتر خواهد بود.

بنا به گفته انجمن خودروسازان اروپا، مشکلات مربوط به زنجیره تأمین کمتر از قبل شده است هرچند برخی افراد باید زمان زیادی را منتظر تحویل برخی خودروها باشند. با عملیاتی شدن قوانین آلایندگی یورو 7 از سال 2025 انتظار می‌رود خودروسازان توسعه و تولید خودروهای برقی را تسریع بخشند؛ به عبارت دیگر از تعداد مدل‌های درون‌سوز عرضه شده کاسته خواهد شد. گروه فولکس‌واگن هشدار داده است که کلاس خودروهای B در خطر حذف خواهند بود زیرا بهینه‌سازی پیشرانه‌ها برای رعایت استانداردها بسیار هزینه‌بر بوده و بر قیمت نهایی محصول تأثیر شگرفی می‌گذارد. از سال 2035 به بعد هم خودروسازان در اتحادیه اروپا نخواهند توانست خودروهایی با آلایندگی‌های مضر را به فروش برسانند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.