خودروهای انقلابی و تاریخ ساز امریکا؛ از فورد مدل T تا جیپ و کوروت C8
هرچند آمریکا خودرو را اختراع نکرده اما در پیشرفت این وسیلهٔ نقلیه نقش بسیار پررنگی داشته است بهگونهای که تا سال 1913، حدود 80 درصد از خودروهای جهان فقط در این کشور ساخته میشدند. همچنین خودروسازان آمریکایی با سرعت خیرهکنندهای پیشگام ارائهٔ تکنولوژیهای جدید در خودروها بودند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه انقلابیترین و تأثیرگذارترین خودروهای آمریکایی تاریخ را معرفی کنیم. اینها خودروهایی هستند که از لحاظ تکنولوژی، طراحی و مهندسی بر صنعت خودروسازی بسیار تأثیرگذار بودند. این خودروها دنیای ما را تغییر دادند.
فورد مدل T
فورد مدل T بهعنوان اولین خودروی تولید انبوه جهان شناخته میشود. این خودرو از سال 1908 تا 1927 تولید و حدود 15 میلیون دستگاه از آن ساخته شد. فورد در طول این سالها فرایند تولید انبوه را اصلاح کرد و به همین دلیل قیمت مدل T از 825 به 260 دلار در سال 1925 کاهش یافت. مدل T اما چیزی فراتر از خودرو بود. این ماشین شیوهٔ حملونقل آمریکا را تغییر داد و به شکلگیری آمریکای مدرن قرن بیستم کمک شایانی کرد.
دوسنبرگ SJ
دوسنبرگ SJ که در سال 1932 عرضه شد، نقطهٔ مقابل فوردها و شورلتهای ارزانقیمتی بود که اکثر آمریکاییها در دوران رکورد اقتصادی از آنها استفاده میکردند. SJ را باید یک سوپرکار دستساز گرانقیمت دانست که معادل بوگاتی شیرون در دههٔ 30 محسوب میشد. این ماشین با پیشرانهٔ هشت سیلندر خطی سوپرشارژ با دو میل بادامک و چهار سوپاپ در هر سیلندر، با دنده دو به سرعت 170 کیلومتر بر ساعت میرسید و به حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکرد. بین سالهای 1932 تا 1935 تنها 36 دستگاه SJ ساخته شد.
کرایسلر ایرفلو
هرچند اصول آیرودینامیکی سالها در هواپیماها اعمال میشد اما تا سال 1934 هیچکس در صنعت خودروسازی بهطورجدی به این موضوع توجه نکرده بود. طراحان کرایسلر اولین کسانی بودند که درک کردند برای کاهش مصرف سوخت باید خودرو را بهگونهای ساخت که کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد. نتیجهٔ این تفکر، ساخت کرایسلر ایرفلو بهعنوان اولین خودروی آیرودینامیک جهان بود. البته ایرفلو از لحاظ فروش شکست خورد اما در عرض یک دهه بعد، تمام خودروسازان از اصول طراحی آیرودینامیکی آن برای کممصرفتر کردن محصولات خود استفاده کردند.
جیپ MB
جیپ یکی از عوامل اصلی پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بود. تا پایان جنگ بیش از 700 هزار دستگاه از این خودرو ساخته شد و به نیروهای متفقین برتری فوقالعادهای در پیشرویهای زمینی داد. پس از جنگ نیز جیپ سرسخت و چابک به وسیلهای برای تفریح و بیراهه نوردی تبدیل شد. جیپ اولین خودرویی بود که امروزه با عنوان شاسیبلند میشناسیم و بسیاری از شاسیبلندهای مشهور جهان مثل تویوتا لندکروزر و لندروور دیفندر از روی آن ساخته شدند.
تاکر 48
تاکر بهواقع یکی از انقلابیترین خودروهای تاریخ آمریکا محسوب میشود زیرا از نوآوریهایی برخوردار بود که تا سالها بعد هم در دیگر خودروها دیده نمیشد. چراغ جلوی تطبیقی که در پیچها تغییر جهت میداد، رول بار ادغامشده در سقف، شیشهٔ جلوی نشکن و داشبورد نرم تنها تعدادی از نوآوریهای ایمنی این خودرو بودند. در تاکر حتی به جلوگیری از سرقت هم فکر شده و بدین منظور امکان قفل کردن ترمزدستی فراهم شده بود. متأسفانه اما «پرستون تاکر»، مؤسس شرکت، به اتهام کلاهبرداری به دادگاه کشیده شد و شرکت تاکر پس از ساخت تنها 50 دستگاه خودرو ورشکست شد.
الدزمبیل راکت 88
در سال 1949، الدزمبیل با تجهیز مدل 88 به پیشرانهٔ V8 قدرتمند راکت، سریعترین سدان آمریکایی را خلق کرد. این خودرو با ترکیب وزن نسبتاً سبک و پیشرانهٔ V8 قدرتمند 135 اسب بخاری، برای اولین بار فرمول ساخت ماسل کار را ارائه کرد. راکت تا سال 1951 در مسابقات اتومبیلرانی آمریکا مثل نسکار و همینطور رقابتهای جادهای تقریباً بیرقیب بود و موفقیت غیرمنتظرهای را برای الدزمبیل به دنبال داشت.
فورد موستانگ
فورد موستانگ نهتنها کلاس خودرویی جدیدی بنام پونی کار را ایجاد کرد بلکه یکی از اولین خودروهایی بود که برای گروه خاصی از خریداران طراحی شد. زمانی که «لی یاکوکا» متوجه شد اولین موج افزایش زادوولد پس از جنگ جهانی دوم به سن رانندگی رسیده و خودرویی بسیار متفاوت از گشتیهای بزرگ و نرم والدینشان میخواهند، ایدهٔ ساخت خودرویی اسپرت بر اساس مدل فالکون را مطرح کرد. موستانگ با فروش بیش از یک میلیون دستگاه در 18 ماه اول تولید، موفقیت خیرهکنندهای را به دنبال داشت.
دوج کاروان
در سال 1983، کرایسلر با عرضهٔ دوج کاروان و پلیموث وویاجر، حملونقل خانوادگی را برای همیشه تغییر داد. این شرکت با ارائهٔ خودرویی میان سایز با ظرفیت حمل هفت نفر، رانندگی آسان و کابین کاملاً تطبیقپذیر، خودروی خانوادگی جدیدی بنام مینیون را تعریف کرد. مینیونها بهسرعت جایگزین استیشنهای سنتی شدند و در اروپا و ایالاتمتحده محبوبیت زیادی پیدا کردند تا جایی که در عرض یک دهه پس از معرفی دوج کاروان، تقریباً همهٔ خودروسازان غیرلوکس یک مینیون در آمریکا عرضه کردند.
تسلا مدل S
تسلا مدل S تصویر خودروهای الکتریکی را کاملاً تغییر داد. تا پیشازاین، خودروهای الکتریکی مدلهایی کند و کسلکننده بودند اما مدل S نشان داد یک خودروی الکتریکی هم میتواند لوکس، سریع و هیجانانگیز باشد. این ماشین همچنین اثبات کرد که صنعت خودروسازی آمریکا هنوز هم میتواند تحولآفرین باشد. مدل S بهتنهایی تمام تصوری که از خودروهای الکتریکی وجود داشت را تغییر داد و به همین دلیل بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین مدلها در تاریخ خودروسازی آمریکا جاودان خواهد بود.
شورلت کوروت C8
کوروت 10 سال زودتر از پورشه 911 یعنی در سال 1953 به بازار آمد و خیلی زود به یکی از نمادهای خودروسازی آمریکا تبدیل شد. این ماشین در طول تاریخ خود همواره پرفورمنس بالا را با قیمت پایینی ارائه میکرد تا قشر گستردهای از جامعه بتوانند از شتاب و سرعت لذت ببرند اما کوروت C8 همهچیز را به سطح جدیدی ارتقاء داد. این ماشین با ترکیب موتور وسط، یک سوپراسپرت واقعی است و در پرفورمنس و تکنولوژی با رقبایی که دو یا سه برابر گرانتر هستند برابری میکند.